https://www.dn.se/sverige/ett-steg-narm ... kopenhamn/
Ska den verkligen gå var 90:e sekund eller är det någon Enceladus-FUT-personlighet som bluffar? 90 sekunders teknisk headway är väl tänkbart men att man verkligen skulle köra 40 tåg per timme låter mycket.
Att bygga en tunnel kan säkert vara en bra idé, men är metro rätt trafikslag? Då slutar den vid Malmö C (om man inte bygger vidare). Ett alternativ är att fortsätta på järnvägen mot Lund, som föreslogs i en utredning för några år sen.
Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Malmö vill ha Nordens bästa tunnelbana, Helsingborg vill ha HH-förbindelse
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
90-sekunderstrafik är inget problem med plattformsdörrar - Köpenhamns metro har ju redan det. I Frankrike finns det system med en headway på 66 sekunder!
Jag tror inte man kör så tätt i Köpenhamn. Har du någon källa på det?Enceladus skrev: ↑lördag 25 oktober 2025 11:5190-sekunderstrafik är inget problem med plattformsdörrar - Köpenhamns metro har ju redan det. I Frankrike finns det system med en headway på 66 sekunder!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Kolla på undersidorna till https://m.dk/da/linjer-og-koereplaner/ och undersidorna. Där står det att varje linje går i 2-minuterstrafik i myldretiden. Då linje 1 och 2 resp 3 och 4 delar vissa sträckor blir det 60 sek trafik på de delade linjedelarna.
Vi vet ju att danskarna räknar lite konstigt. Cirka 2 minuter tycks i det här fallet betyda 4 minuter. Det är i alla fall vad som körs på M1 och M2 enligt Rejseplanen och senast jag kollade i verkligheten (typ ett halvår sedan). Däremot körs M3 och M4 i 3-minuterstrafik, vilket ger 90 sekunder mellan tågen på den gemensamma sträckan.
Du verkar ju vara väl insatt, men det låter väldigt tätt. 40 tåg i timmen? Jag trodde inte så tät trafik fanns någonstans i världen. Hur långa är uppehållen?kildor skrev: ↑lördag 25 oktober 2025 17:28 Vi vet ju att danskarna räknar lite konstigt. Cirka 2 minuter tycks i det här fallet betyda 4 minuter. Det är i alla fall vad som körs på M1 och M2 enligt Rejseplanen och senast jag kollade i verkligheten (typ ett halvår sedan). Däremot körs M3 och M4 i 3-minuterstrafik, vilket ger 90 sekunder mellan tågen på den gemensamma sträckan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag studerade flödet i typ 20-30 minuter på M3 och M4 vid Köpenhamn H senast jag var där för typ ett halvår sedan, och kunde konstatera att det flöt på bra. Jag klockade inte uppehållen, men jag uppfattade det som helt normala uppehållstider. Jämfört med Stockholm blir uppehållen något kortare eftersom man inte behöver vänta på att en förare ska göra efterkontroll och sedan gå in i förarhytten. Det i kombination med ett effektivt signalsystem, självkörande tåg och korta tåg tycks vara faktorer som gör det möjligt att köra så tätt.
Lille metro sägs köra med 66-sekundersturtäthet. Jag var där för två år sedan och kunde inte notera en sådan tät tågföljd. Men det var sommar och förmodligen lite utglesad trafik. Jag gjorde en koll i reseplaneraren för ett par år sedan och fick i alla fall ihop 54 tåg / timme, så det verkar stämma.
Mina observationer i Köpenhamn och Lille stämmer med det signaturen "kildor" skriver. Notera dock att M1/M2 har en äldre version av metrons signalsystem:
Tanken är att systemet ska uppgraderas under drift.Trafikdage på Aalborg Universitet 2025 skrev:Technical Dwell Time: Reduced by 4 seconds based on the performance difference between the current M1-M2 system and the newer M3-M4 system, which is an updated version from the same supplier.