Nej, det har funnits 15 redan, men kanske den sextonde!Kan Umeå bli Sveriges sjätte spårvägsstad?
Högoddsare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Högoddsare
Re: Högoddsare
Vilken är den femtonde?
Annars skulle nog de flesta - precis som den citerade DN-artikeln - säga att Sverige i skrivande stund har fyra spårvägsstäder. Uppsala förväntas bli den femte.Enceladus skrev: ↑fredag 28 juni 2024 12:36 Tidningen "Ny Teknik" har skrivit en lång artikel om svenska spårvägsstäder och deras uppgång, fall och renässans. Vilken kan bli nästa stad efter Uppsala?
(Notera att spårvägarna i Lidingö, Nacka, Solna och Sundbyberg räknas som en del av Stockholm, Mölndal som en del av Göteborg, Ramlösa som en del av Helsingborg och Skön som en del av Sundsvall. Långängsbanan i Stocksund var däremot fristående, till skillnad från exempelvis Sundbybergsbanan i Solna.)Ny Teknik skrev:
- Gävle (1909–56)
- Göteborg (1902–)
- Helsingborg (1903–67)
- Jönköping (1907–58)
- Karlskrona (1910–49)
- Kiruna (1907–58)
- Lund (2020–)
- Malmö (1906–73)
- Norrköping (1904–)
- Stockholm (1901–)
- Stocksund (1911–66)
- Sundsvall (1910–52)
- Uppsala (1906–53)
- Ulricehamn (1910–17, togs aldrig i bruk)
Re: Högoddsare
Lidingö var fristående från Stockholm, däremot kan man förstås argumentera för att det inte var någon spårväg.
Ljunghusen har också haft spårväg, inte elektrisk dock.
Ljunghusen har också haft spårväg, inte elektrisk dock.