Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerserie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Kantorn »

Jag skulle säga att det absolut troligaste är att flygplatsen varken har sena lördags- eller tidiga söndagsflygningar. Det har traditionellt varit väldigt svårt att ta sig fram någon längre sträcka i Sverige natten mellan lördag och söndag, både vad beträffar flyg och tåg. Däremot flockas ju de lokala nattbussarna den tiden.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:Jag skulle säga att det absolut troligaste är att flygplatsen varken har sena lördags- eller tidiga söndagsflygningar. Det har traditionellt varit väldigt svårt att ta sig fram någon längre sträcka i Sverige natten mellan lördag och söndag, både vad beträffar flyg och tåg. Däremot flockas ju de lokala nattbussarna den tiden.
Situationen med den godtyckliga nattrafiken har emellertid blivit absurd. I Ursvik planerade Sundbybergs kommun för en bussgata som går parallellt med Tvärbanan. Gatan skulle användas av nattbussar eftersom SL inte vill ha nattrafik på Tvärbanan:
Stadsledningskontoret skrev:Bussgatan bidrar positivt till att möjliggöra nattrafik och ge utryckningsfordon bättre framkomlighet, så bidrar den till att förbättra för det rörliga friluftslivet och ger fler medborgare möjlighet att ta sig ut till det gröna.
Lyckligtvis slopades den befängda bussgatan till slut, men dessvärre blir Ursviks nattrafik lidande som följd.

Linje 550 till Barkarby var fram till nyligen Barkarbystadens huvudsakliga förbindelse med omvärlden. Av hävd har dock pendeltågens matarbussar ingen nattrafik, varför nattliga resor till Barkarbystaden krävde långa omvägar. Nu har Barkarbystaden fått en ny huvudförbindelse med omvärlden, nämligen linje 175 till Akalla. Den får nattrafik eftersom den räknas som en matarbuss till tunnelbanan. Det fanns tidigare ett förslag om att bygga en spårväg mellan Akalla och Barkarby via Barkarbystaden. I så fall skulle Järfälla kommun, precis som Sundbybergs kommun, behöva bygga en bussgata parallellt med spårvägen för att få nattrafik.

När det gäller trafikplanering har Stockholm alltid varit galenskapens stad. Därav mitt antagande att den nya spårvägslinjens tidtabell saknar grund.
Skriv svar