Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö
Postat: onsdag 02 juni 2021 12:11
En station i Årsta planeras, rakt under Ekenskroken. Så goda anslutnignsmöjligheter till 160 tillgodoses.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Alternativ Öst har tagit bort stationen i Årsta från korridor F, antagligen för att båda alternativen ska ha sex stationer. En station i Årsta, med uppgångar vid Årsta torg (linje 160) respektive Valla torg (Tvärbanan), skulle dock göra stor nytta. Centrala Årsta har i sig ett stort resandeunderlag, men stärker också det urbana stråket mellan Årstaberg och Gullmarsplan.ADDE skrev:En station i Årsta planeras, rakt under Ekenskroken. Så goda anslutnignsmöjligheter till 160 tillgodoses.
Ja, och pendeltåg hade ju också gått att ansluta till befintliga banor och på så sätt gett mernytta.Odd skrev:Med hänsyn till målen och börkrav på framtida utbyggnad så ser det ju definitivt ut som att linjen skall byggas som en pendeltågstunnel. Det enda "kravet" jag hittar i broschyren där inte pendeltågsalternativet matchar, är kravet på spåranslutning till befintlig tunnelbana och tunnelbanedepå. Alla andra bör- och skallkrav uppfylls med pendeltågsalternativet.
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.Odd skrev:Med hänsyn till målen och börkrav på framtida utbyggnad så ser det ju definitivt ut som att linjen skall byggas som en pendeltågstunnel. Det enda "kravet" jag hittar i broschyren där inte pendeltågsalternativet matchar, är kravet på spåranslutning till befintlig tunnelbana och tunnelbanedepå. Alla andra bör- och skallkrav uppfylls med pendeltågsalternativet.
Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
Dessutom har jag hört flertalet Malmöbor kalla Citytunneln för tunnelbanan. Och det är ju ganska applicerbart på ovanstående exempel i Stockholm också - med skillnaden att där finns det ett separat system som heter Tunnelbana.Odd skrev:Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
När man ställer sådana skallkrav så är det hög risk att man inte får det man skall, man måste betala för mycket eller inte kan uppfylla det trafikbehov som man egentligen tänkte.
Så frågan är, är ditt inlägg ironiskt?
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas. I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.Kantorn skrev:Dessutom har jag hört flertalet Malmöbor kalla Citytunneln för tunnelbanan. Och det är ju ganska applicerbart på ovanstående exempel i Stockholm också - med skillnaden att där finns det ett separat system som heter Tunnelbana.Odd skrev:Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
När man ställer sådana skallkrav så är det hög risk att man inte får det man skall, man måste betala för mycket eller inte kan uppfylla det trafikbehov som man egentligen tänkte.
Så frågan är, är ditt inlägg ironiskt?
Jag anser att den östliga dragningen behöver en station i centrala Årsta för att möjliggöra en önskvärd utveckling i det expansiva stråket mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Annars blir det bristfälliga förutsättningar för området kring Årstaberg, och det vore ett gigantiskt slöseri att inte låta det området realisera sin potential...FUT skrev:Den östliga dragningen via Hornstull och Södersjukhuset ger bra access till viktiga målpunkter och en riktigt bra station för alla nya bostäder på Årstafältet, medan den västliga dragningen via Liljeholmen går genom fler helt nya bostadsområden. Den är ett par kilometer kortare, vilket ger en något kortare restid.
Men det är ju irrelevant. Utbudet styrs av politiker och går att ändra. Vi vet redan att du anser att nuvarande moderat trafikpolitik kommer att gälla för evigt, men varför ska vi andra forumskribenter behöva ta hänsyn till det? Vi som skriver här för att vi vill ha bra kollektivtrafik.Enceladus skrev: Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas. I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
Enligt andra inlägg av dig så är det det. "Tunnelbanans unika status" osv...Enceladus skrev:...
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas.
Vad är det för skillnad om man kör "pendeltåg" i 5-minuterstrafik och "tunnelbana" i 5-minuterstrafik?Enceladus skrev: I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
...
Statusen har betydelse, inte namnet. Tunnelbanans trafikutbud uppfyller de flesta resenärers förväntningar, till skillnad från andra trafikslag.Odd skrev:Enligt andra inlägg av dig så är det det. "Tunnelbanans unika status" osv...Enceladus skrev:...
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas.
Det ena är en dröm och det andra är en verklighet. Men skribenten tänker kanske inte på verkligheten?Odd skrev:Vad är det för skillnad om man kör "pendeltåg" i 5-minuterstrafik och "tunnelbana" i 5-minuterstrafik?Enceladus skrev: I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
...
Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Följande kommentar är vad som avsågs i inlägget:LÅ1 skrev:Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Samma skribent föreslår också att Roslagsbanan och övriga lokalbanor ersätts av tunnelbanan (eller ironiskt nog spårvagnar). I synnerhet föreslås tunnelbana till Täby och pendeltåg till Norrtälje.Leonardo Taccola skrev:Lägg ned spårväg city och ersätt det med häst och vagn.
Kommentatorn Leonardo vill åka långsamt genom Årsta. Eller?Enceladus skrev:Följande kommentar är vad som avsågs i inlägget:LÅ1 skrev:Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Leonardo Taccola skrev:Lägg ned spårväg city och ersätt det med häst och vagn.
Signaturen "Leonardo Taccola" har över huvud taget inte kommenterat tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Däremot nämns pendeltågstrafiken till Uppsala i förbigående, om det nu är stadsdelen Årsta i Uppsala som avses här.LÅ1 skrev:Kommentatorn Leonardo vill åka långsamt genom Årsta. Eller?
Vi kanske får skilja på begreppen, Hong Kong har både järnväg, East Rail och West Rail med pendeltågsliknande trafik men också ett numera väl uppbyggt metrosystem med många linjer.Odd skrev:[
Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".
?