Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2109
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av ADDE »

En station i Årsta planeras, rakt under Ekenskroken. Så goda anslutnignsmöjligheter till 160 tillgodoses.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:En station i Årsta planeras, rakt under Ekenskroken. Så goda anslutnignsmöjligheter till 160 tillgodoses.
Alternativ Öst har tagit bort stationen i Årsta från korridor F, antagligen för att båda alternativen ska ha sex stationer. En station i Årsta, med uppgångar vid Årsta torg (linje 160) respektive Valla torg (Tvärbanan), skulle dock göra stor nytta. Centrala Årsta har i sig ett stort resandeunderlag, men stärker också det urbana stråket mellan Årstaberg och Gullmarsplan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6866
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Odd »

Med hänsyn till målen och börkrav på framtida utbyggnad så ser det ju definitivt ut som att linjen skall byggas som en pendeltågstunnel. Det enda "kravet" jag hittar i broschyren där inte pendeltågsalternativet matchar, är kravet på spåranslutning till befintlig tunnelbana och tunnelbanedepå. Alla andra bör- och skallkrav uppfylls med pendeltågsalternativet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av twr »

Odd skrev:Med hänsyn till målen och börkrav på framtida utbyggnad så ser det ju definitivt ut som att linjen skall byggas som en pendeltågstunnel. Det enda "kravet" jag hittar i broschyren där inte pendeltågsalternativet matchar, är kravet på spåranslutning till befintlig tunnelbana och tunnelbanedepå. Alla andra bör- och skallkrav uppfylls med pendeltågsalternativet.
Ja, och pendeltåg hade ju också gått att ansluta till befintliga banor och på så sätt gett mernytta.

Men nu valde ju politikerna att ignorera hur transportpolitik ska gå till i Sverige. Och får man tro Enceladus är det bara bra. För kollektivtrafik är ju i första hand till för att sälja bostäder och så finns det ju bonusen att det går att köra nattrafik också!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Med hänsyn till målen och börkrav på framtida utbyggnad så ser det ju definitivt ut som att linjen skall byggas som en pendeltågstunnel. Det enda "kravet" jag hittar i broschyren där inte pendeltågsalternativet matchar, är kravet på spåranslutning till befintlig tunnelbana och tunnelbanedepå. Alla andra bör- och skallkrav uppfylls med pendeltågsalternativet.
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6866
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".

När man ställer sådana skallkrav så är det hög risk att man inte får det man skall, man måste betala för mycket eller inte kan uppfylla det trafikbehov som man egentligen tänkte.

Så frågan är, är ditt inlägg ironiskt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".

När man ställer sådana skallkrav så är det hög risk att man inte får det man skall, man måste betala för mycket eller inte kan uppfylla det trafikbehov som man egentligen tänkte.

Så frågan är, är ditt inlägg ironiskt?
Dessutom har jag hört flertalet Malmöbor kalla Citytunneln för tunnelbanan. Och det är ju ganska applicerbart på ovanstående exempel i Stockholm också - med skillnaden att där finns det ett separat system som heter Tunnelbana.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:
Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Är det här inlägget ironiskt? Det huvudsakliga kravet för projektet är att det ska vara tunnelbana.
Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".

När man ställer sådana skallkrav så är det hög risk att man inte får det man skall, man måste betala för mycket eller inte kan uppfylla det trafikbehov som man egentligen tänkte.

Så frågan är, är ditt inlägg ironiskt?
Dessutom har jag hört flertalet Malmöbor kalla Citytunneln för tunnelbanan. Och det är ju ganska applicerbart på ovanstående exempel i Stockholm också - med skillnaden att där finns det ett separat system som heter Tunnelbana.
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas. I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.

Citytunneln har ett av världens bästa trafikutbud med täta avgångar alla timmar om året. Tågtrafiken i Skåne är inte alls jämförbar, men däremot är den en bra förebild för hur tågtrafiken borde se ut i Stockholm...
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Två alternativ för nyaste linjen
FUT skrev:Den östliga dragningen via Hornstull och Södersjukhuset ger bra access till viktiga målpunkter och en riktigt bra station för alla nya bostäder på Årstafältet, medan den västliga dragningen via Liljeholmen går genom fler helt nya bostadsområden. Den är ett par kilometer kortare, vilket ger en något kortare restid.
Jag anser att den östliga dragningen behöver en station i centrala Årsta för att möjliggöra en önskvärd utveckling i det expansiva stråket mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Annars blir det bristfälliga förutsättningar för området kring Årstaberg, och det vore ett gigantiskt slöseri att inte låta det området realisera sin potential...
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av gek »

En fördel med den östliga dragningen kan vara att det blir anknytning till pendeltågen både vid Älvsjö och Stockholm S. Dock skriver man i underlaget "Station Södersjukhuset möjliggör omstigning till pendeltåg via Södra station, dock utan att skapa en riktigt stark och självklar bytespunkt till Södra station." Att det varken blir starkt eller självklart kanske beror på att den nya banans läge på stort djup medför lång omstigningsväg via rulltrappor eller snedhiss?
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas. I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
Men det är ju irrelevant. Utbudet styrs av politiker och går att ändra. Vi vet redan att du anser att nuvarande moderat trafikpolitik kommer att gälla för evigt, men varför ska vi andra forumskribenter behöva ta hänsyn till det? Vi som skriver här för att vi vill ha bra kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6866
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas.
Enligt andra inlägg av dig så är det det. "Tunnelbanans unika status" osv...
Enceladus skrev: I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
...
Vad är det för skillnad om man kör "pendeltåg" i 5-minuterstrafik och "tunnelbana" i 5-minuterstrafik?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Det spelar ingen större roll vad trafiksystemen heter eller kallas.
Enligt andra inlägg av dig så är det det. "Tunnelbanans unika status" osv...
Statusen har betydelse, inte namnet. Tunnelbanans trafikutbud uppfyller de flesta resenärers förväntningar, till skillnad från andra trafikslag.
Odd skrev:
Enceladus skrev: I Stockholm har tunnelbanan ett väsentligt bättre minimiutbud än alla andra trafikslag, trots att tunnelbanan inte längre har det största resandeunderlaget (räknat per linje). Ingen vill ha en pampig tunnel där det går bara några få tåg.
...
Vad är det för skillnad om man kör "pendeltåg" i 5-minuterstrafik och "tunnelbana" i 5-minuterstrafik?
Det ena är en dröm och det andra är en verklighet. Men skribenten tänker kanske inte på verkligheten?
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

Södermalm kan få ny tunnelbanestation

Stationerna i Älvsjö, Östberga och Årstafältet verkar inte bli särskilt djupa, oavsett alternativ. I det östliga alternativet skulle den borttagna station i centrala Årsta behöva ha ett djupt läge, men bättre det än ingen station alls. Att åka mellan Årsta torg och Södersjukhuset tar ju betydligt längre tid via Årstaberg eller Gullmarsplan.

Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.
Följande kommentar är vad som avsågs i inlägget:
Leonardo Taccola skrev:Lägg ned spårväg city och ersätt det med häst och vagn.
Samma skribent föreslår också att Roslagsbanan och övriga lokalbanor ersätts av tunnelbanan (eller ironiskt nog spårvagnar). I synnerhet föreslås tunnelbana till Täby och pendeltåg till Norrtälje.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 04 juni 2021 0:35, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Varning: Spårväg Citys anhängare rekommenderas att avstå från att läsa artikelns kommentarer.
Jag kan inte ens läsa artikeln! Bara se bilden och några rader av ingressen.
Följande kommentar är vad som avsågs i inlägget:
Leonardo Taccola skrev:Lägg ned spårväg city och ersätt det med häst och vagn.
Kommentatorn Leonardo vill åka långsamt genom Årsta. Eller? :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Kommentatorn Leonardo vill åka långsamt genom Årsta. Eller? :cheesygrin:
Signaturen "Leonardo Taccola" har över huvud taget inte kommenterat tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Däremot nämns pendeltågstrafiken till Uppsala i förbigående, om det nu är stadsdelen Årsta i Uppsala som avses här.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 04 juni 2021 0:54, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Jag borde stänga ner datorn och lägga mig och sova! :?
Läser Spårväg city och tänker Tvärbanan!
Många turister vill kanske åka med häst och vagn till Djurgården. Men kapaciteten blir nog inte tillräcklig.

God natt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Samrådsunderlag för tunnelbana till Älvsjö

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:[

Det är ju precis det som är problemet. I stället för att fokusera på att bygga en ändamålsenlig anläggning, så fixerar man (åter) vid att det måste vara just "tunnelbana". Det är ganska enkelt att lösa, man kallar det för "tunnelbana" även om det trafikeras med pendeltågslika tåg. Både Hong Kongs och Sydneys tunnelbana är det vi kallar för "pendeltåg" men trafikeras i övrigt enligt det koncept vi kallar för "tunnelbana".

?
Vi kanske får skilja på begreppen, Hong Kong har både järnväg, East Rail och West Rail med pendeltågsliknande trafik men också ett numera väl uppbyggt metrosystem med många linjer.
http://www.urbanrail.net/as/cn/hong/hong-kong.htm
Sydney har hittils haft bara järnväg som har pendeltågsliknande trafik men har fått en första metrolinje som är under utbyggnad. Det väl vara den första metron eller tunnelbana i Oceanien.
http://www.urbanrail.net/au/sydney/sydney.htm
Skriv svar