BSB101 skrev:Som sagt så drar du en koppling som inte finns mellan inläggen men om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig. Sedan har jag inte uttalat mig om att det inte skulle vara okej med elcykel. Men som vanligt tolkar du in saker som folk inte uttalar.
Det enda jag diskuterar är införskaffandet av och användningen av elcyklar
oavsett motiven för de underliggande transportbehoven. Det går inte att blanda bort med påståenden om en "koppling som inte finns" eller att försöka dribbla bort den bristande förklaringen med projektiva formuleringar av typen "
om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig". Ett mera normalt beteende hade annars varit att försöka klargöra sin åsikter på ett sansat och tydligt sätt, men det hade förstås varit att hoppas på för mycket.
Men vi tar det lugnt och sakta: Såhär såg konversationen ut. Mitt förslag om elcykel,
oavsett underliggande transportbehov men i detta fall huvudsakligen som ett transportmedel som ersättning för kollektivtrafikresande, bemöttes på detta sätt.
dr Cassandra Nojdh skrev:BSB101 skrev:
Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
BSB101 skrev:Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
Jag inser ju nu att detta inte var något seriöst inlägg från BSB101, utan bara ett försök till spark på smalbenet, men det svar som gavs var alltså motfrågan: "
Missat hela diskussionen om (bil)batterier?" Det är ju praktiskt med den typen av svar, då kan man alltid påstå att andra ägnar sig åt vantolkningar. Enligt min mening är det enda möjliga tolkningen av detta att det inte är "
särskilt miljövänligt" att skaffa en elcykel, pga.- "
diskussionen om (bil)batterier" - med detta avses
antagligen resursförbrukningen vid tillverkning av litium-jon-batterier, liksom återvinningen av förbrukade sådana. Efter lite press slank det ur BSB101 att
BSB101 skrev:
Jag har aldrig skrivit att man inte ska köpa elcykel utan det jag skrivit är att köpa en elcykel eller uppgradera sin befintliga cykel kanske inte är så miljövänligt kontra att behålla sin cykel.
Detta sistnämnda påstående är ju en ren efterhandskonstruktion som inte har täckning tidigare i den tråden. Dessutom framgår det inte varför det skulle vara mer miljövänligt att behålla sin trampcykel (om man har någon) istf. för att köpa elcykel. Trampcykeln kan man ju i förekommande fall sälja, så kan den komma någon annan tillgodo. Och om man inte har någon cykel alls, är det då mer miljövänligt att köpa en elcykel?
Nu påstås det helt oförfärat
BSB101 skrev:Gällande hur man tar sig till jobbet är jag övertygad om att betydligt fler idag skulle kunna cykla till jobbet, speciellt med en elcykel. Om man helt kan skippa SL-kortet så har man tagit igen kostnaden för elcykeln efter 6 - 9 månader om man väljer en elcykel i det lägre prisspannet.
Någonstans här faller argumentationen isär. Fast egentligen är det ju helt ointressant vad BSB101 tycker om eldrivna fordon. Jag, för min del, ersatte ju kollektivtrafiken med en (riktig) elskoter, med
mycket batterier i!