Du minns väl urspåringen på getingmidjan i växeln som man visste borde bytas akut men trafikverket tyckte kunde bytas nästa sommar!/jes skrev:Vislaren antyder att det kan bli säkerhetsproblem på grund av bristande underhållsrutiner (personalbrist/åsidosättande av regelverk/materialbrist mm). Om man blickar bakåt så tycks det bara vara amatörer som är ansvariga inom spårtrafik om man ska tro vissa sagesmän. Vem minns inte Infranords förtroendeman som fick stort medieutrymme när han förutsåg allehanda katastrofer på Getingmidjan och urspårningar vid Karlberg på grund av alla ruttna slipers?Hechtwagen skrev:Nu har signaturen "Visslaren" ropat vargen kommer!, Vargen kommer! Åtskilliga gånger!
När får vi se det han varnar för i form av inställda eller för korta tåg, möjligen i kombination med märkbart försämrad punktlighet.
Det märks ju inte särskillt mycket av de brister han påpekar ur ett rent resenärsperspektiv.
Jag tycker att Vislaren ska kontakta medierna och berätta hur det egentligen står till så att vi får lite bättre insyn i vad som pågår. Ett tips - Dagens Nyheter slog ju upp stort att nya pendeltågen X60 hade så dåliga bromsar att tågsätten inte kunde stanna i tid vid plattformen utan hamnade utanför.
Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Lars_L skrev:Nä, det är ju inte många inställda avgångar. I oktober var det ca 800, av ca 15 000 avgångar, varav ett 30-tal var på grund av fordonsfel. Det senare är förvisso något högt, men kan ju då bero på att man inte hann med på verkstaden. Pendeltåget blir väl förvisso alltid lite mer sårbart än annan spårbunden trafik, när det ändå är ett antal vagnar som står satelituppställda under natten. Om någon vagn krånglar där, är det ju svårt att undvika att ställa in, eller köra kort ibland.daniel_s skrev:Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!
Det som 95%-talet på punktlighet däremot visar är väl egentligen att det produceras för mycket fordonskilometer när man kör full trafik. Om man hade en optimal turtäthet vid full tursättning så skulle det direkt bli förseningar när man kortar av ett enda tåg i rusningen men så blir det uppenbarligen inte!
I oktober körde man dock knappt ett enda tåg som kort istället för fullängdståg. Däremot har väl vagnstillgången varit lite sämre i november. Förra veckan var det lite krisigt - men det är ju sådan årstid också då kylan anlänt och hjulsvarvarna fortfarande får gå på högtryck.
Nej! Svarven i Bro och Älvsjö går inte alls på högvarv, svarven i Bro står oftast still p.g.a. att den pajar hela tiden, dessutom har de upptäckt att den sjunker!
Svarven i Älvsjö har kanske 1-3 fordon i veckan att svarva tack vare plusgraderna!
Så några köer där finns inte!
Fast i princip har ju nästan MTR hundra procents punktlighet (ständigt över 99 procent) om man ser på det som operatören själv styr över. I oktober var dock den totala punktligheten lägre. Men alla problem med punktligheten är ju alltså i princip hänförliga till yttre omständigheter.
Vänta och se efter tidtabells skiftet hur det kommer se ut, de snaste tre dagarna har man inte uppfyllt kravet för trafiksättning, samtidigt så finns det nästan inga felsökare nu..Och efter 1 januari så är det noll sådana om de inte lyckas med ett mirakel. MTR har där gjort bort sig rejält med sättet de behandlat både sin egen och inhyrd personal!
I själva verket är väl alltså pendelns tidtabell lite för robust - och den blir ju ännu mer robust i T20. Det är ju bara ett fåtal stationer där tågen inte får invänta rätt avgångstid. Men däremot håller jag inte med om att tågen inte blir försenade när man kör med korta tåg (på tungt belastade avgångar). Dock inte så mycket att det påverkar statistiken. Dels är det ju ganska få timmar det är så pass trångt att det ställer till reella problem, dels är det ju oftast i högtrafik, vilket gör att tåget blir några minuter sent genom stan, men som sedan kan köras ikapp. Dock skulle detta bli ett större problem förstås om man försökte köra fler tåg per timme genom stan.
Vänta och se nu i december, det är nu det kommer börja märkas riktigt ordentligt, förts högre utsättningskrav..Sedan försvinner de inhyrda felsökarna helt från 1 januari, en av de få egna vi har sa att det kommer krisa med felsökare under hela våren!kildor skrev:Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
Och ingen vill bli felsökare heller..Jag undrar vad det kan bero på..?

Sedan tar det minst 5 år innan dessa är självgående, bara för att de har gått en utbildning så innebär inte det att de kan allt och kan fixa allt på dessa fordon....Tror man det så är man djävligt naiv, de som utbildas nu kan man räkna med att ha riktig nytta av om ca: 4-5 år tidigast.Hans Wibacke skrev:MTRs YH-skola har en pågående utbildning till tågtekniker. En ny kursstart är planerad till hösten 2020 (http://www.mtrnordic.se/verksamheter/yr ... gtekniker/). Den första kullen tågtekniker borde vara ute om ett år. Eftersom det är en YH-skola så står det förstås var och en av de nybakade tågteknikerna fritt att välja arbetsgivare. Men man kan anta/hoppas att tillräckligt många väljer MTR. Om inte så får väl MTR erbjuda en "betald" utbildning till tågtekniker. Man lyckades ju utbilda bort lokförarbristen på detta sätt i alla fall.
Äsch, lite diktatur har väl ingen dött av? Själv försöker jag sköta mig så att jag får höga "sociala poäng". Just in case.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, MTR är ett av många exempel på den kinesiska kommunistdiktaturens strategisk-industriella offensiv mot västvärlden.
Annars blir de mer som en ryggsäck för oss andra!
Det är en djävla skillnad på att utbilda förare och tågtekniker...En förare har ju sitt system att köra efter som inte förändras så himla mycket, medans en tågtekniker innebär en massa förändringar..Både på hur saker ska bedomas och hur reparationer ska utföras!
Det förändras så mycket från ena dagen till den andra att vi hela tiden får en massa teknikmeddelanden om förändringar som vi måste läsa och sigenra...Vi måste in i dokumentationer för att läsa scheman när vi letar fel eller beskrivningar på hur saker ska bytas ut ( Vissa saker man byter kräver arbetsmoment i en viss ordning).
Nej! så det går inte att jämföra förare med tågtekniker!
Vi som jobbar nära verkligheten ser något helt annat, vi har ändå kontakt med POC:en och jag kan säga att vårat arbetsschema för vår arbetsperiod kan ändras en 4-5 gånger per natt p.g.a. att man har problem..Djävligt lätt att jobba efter sådana förutsättningar!daniel_s skrev:Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!
Det som 95%-talet på punktlighet däremot visar är väl egentligen att det produceras för mycket fordonskilometer när man kör full trafik. Om man hade en optimal turtäthet vid full tursättning så skulle det direkt bli förseningar när man kortar av ett enda tåg i rusningen men så blir det uppenbarligen inte!
Nu misstänker jag att du missförstod mig; de tal som uppgivits i tråden här är väl fakta och mitt inlägg var ett försök att få ihop dem med det du skriver. Om jag därvid har skrivit något som inte stämmer så skulle du ju kunna korrigera mig!Vislaren skrev:Vi som jobbar nära verkligheten ser något helt annat, vi har ändå kontakt med POC:en och jag kan säga att vårat arbetsschema för vår arbetsperiod kan ändras en 4-5 gånger per natt p.g.a. att man har problem..Djävligt lätt att jobba efter sådana förutsättningar!daniel_s skrev:Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!
Har Vislaren haft rätt eller har de körts med korta tåg planenligt idag?! Såg först ett tåg i Sötälje centrum stå ensam och avgå mot Märsta från spår 3, sedan ännu ett nu när jag slutade?! 

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Ja..Det förekommeren del säkerhetsrelaterade problem, och media..? Nej! Inte den vänstervridna media vi har här i landet, och då inte framför allt Wolodarskis blaska!/jes skrev:Vislaren antyder att det kan bli säkerhetsproblem på grund av bristande underhållsrutiner (personalbrist/åsidosättande av regelverk/materialbrist mm). Om man blickar bakåt så tycks det bara vara amatörer som är ansvariga inom spårtrafik om man ska tro vissa sagesmän. Vem minns inte Infranords förtroendeman som fick stort medieutrymme när han förutsåg allehanda katastrofer på Getingmidjan och urspårningar vid Karlberg på grund av alla ruttna slipers?Hechtwagen skrev:Nu har signaturen "Visslaren" ropat vargen kommer!, Vargen kommer! Åtskilliga gånger!
När får vi se det han varnar för i form av inställda eller för korta tåg, möjligen i kombination med märkbart försämrad punktlighet.
Det märks ju inte särskillt mycket av de brister han påpekar ur ett rent resenärsperspektiv.
Jag tycker att Vislaren ska kontakta medierna och berätta hur det egentligen står till så att vi får lite bättre insyn i vad som pågår. Ett tips - Dagens Nyheter slog ju upp stort att nya pendeltågen X60 hade så dåliga bromsar att tågsätten inte kunde stanna i tid vid plattformen utan hamnade utanför.
Bara vänta och se vad som händer! Det där med bromsarna har aldrig jag hört talas om under mina drygt 20 år inom bygget, måste vara en tidningsanka!
Vi skulle blivit informerade om bromsproblemet i så fall..Inte ett ljud har yppats om det!
Vissa tåg är planenligt korta i mellandagarna.Joakim W skrev:Har Vislaren haft rätt eller har de körts med korta tåg planenligt idag?! Såg först ett tåg i Sötälje centrum stå ensam och avgå mot Märsta från spår 3, sedan ännu ett nu när jag slutade?!
Om en rätt utbildad lokförare märker att bromsarna är dåliga, så är man skyldig att mäta upp bromsförmågan och sen sätta ner hastigheten därefter. Retardationskontroll ska göras efter varje förarbyte och efter att huvudledningen brutits. Dessutom ska det ju anmälas till arbetsledning och TSS (motsvarande).Vislaren skrev:Det där med bromsarna har aldrig jag hört talas om under mina drygt 20 år inom bygget, måste vara en tidningsanka!
Vi skulle blivit informerade om bromsproblemet i så fall..Inte ett ljud har yppats om det!
Jag har mycket svårt att tro att ens en förare på MTR, skulle köra med dåliga bromsar. Så som du säger, så skulle du nog ha hört om detta mycket väl, om det var så.
Däremot kan jag mycket väl tänka mej att man kan glida förbi, när svår spårhalka uppträder, särskilt om man kör lite hårt eller slarvigt. Sen är man kanske även där, paniskt livrädd att använda skenbromsen, vilken kan rädda mycke, med rätt hantering.
Detta med bromsning av järnvägsfordon kan personer som bara kör vägfordon tyvärr inte förstå, liksom fenomenet spårhalka...
- Hans Wibacke
Endast vid förarbyte på loktåg. Men i övrigt håller jag med dig.leifd skrev:Retardationskontroll ska göras efter varje förarbyte [...]
Och det är förstås inget fel på bromsarna på våra X60/X60A/X60B. Vi som körde X10 också, kunde uppleva att bromsarna på dessa tog bättre. Vildpannorna (till vilka jag inte räknar mig själv) kunde hålla en något högre hastighet in till plattform med X10 än med de nyare fordonen. Men skillnaden var väl mer "by design", så att säga, än att det skulle vara nåt fel.
Skenbromsarna på X60-familjen använder vi bara till att smeta igen isolskarvar med... Dessutom tillsätts magneterna inte i låg hastighet trots att man trycker på den dåligt placerade knappen.
Intressant att en person som uppenbarligen inte gillar sin arbetsgivare samtidigt vill att samma arbetsgivare ska bestämma vad personalen ska få göra på sin fritid (obetald rast).
Överlag verkar det vara mycket snack men lite verkstad från denna person.
Överlag verkar det vara mycket snack men lite verkstad från denna person.
Så är de nog, men kan nog vara så att en del av oss som kört blandat ändå gjort de även med motorvagn, vilket ju är åt säkra hållet.Hans Wibacke skrev:Endast vid förarbyte på loktåg. Men i övrigt håller jag med dig.leifd skrev:Retardationskontroll ska göras efter varje förarbyte [...]
Och det är förstås inget fel på bromsarna på våra X60/X60A/X60B. Vi som körde X10 också, kunde uppleva att bromsarna på dessa tog bättre. Vildpannorna (till vilka jag inte räknar mig själv) kunde hålla en något högre hastighet in till plattform med X10 än med de nyare fordonen. Men skillnaden var väl mer "by design", så att säga, än att det skulle vara nåt fel.
Skenbromsarna på X60-familjen använder vi bara till att smeta igen isolskarvar med... Dessutom tillsätts magneterna inte i låg hastighet trots att man trycker på den dåligt placerade knappen.
Märkligt att inte skenbromsen tillsätt med knappen i låg fart, får väl hoppas den gör det om man använder nödbromsläget allafall.
Jag hoppas att personalen har haft en god jul.
Varför reducerades pendeltågstrafiken så kraftigt? Alla grenar förutom Ostkustbanan hade 30-minuterstrafik både på julafton och juldagen. Samtidigt hade alla tunnelbanelinjer 10-minuterstrafik under dagtid. Är trafikplanerarna medvetna om att tunnelbanan inte längre har fler resenärer per linje? Tre gånger högre turtäthet är ganska extremt...kildor skrev:Vissa tåg är planenligt korta i mellandagarna.Joakim W skrev:Har Vislaren haft rätt eller har de körts med korta tåg planenligt idag?! Såg först ett tåg i Sötälje centrum stå ensam och avgå mot Märsta från spår 3, sedan ännu ett nu när jag slutade?!
Tja det var t o m ännu högre för linje 14 gick ju i 5-minuterstrafik vilket verkligen var totalt meningslöst. Men även om det till äventyrs vore samma trafikplanerare hos MTR som planerade tunnelbanan och pendeltågen så ska de ju resursoptimeras utifrån var sitt trafikavtal. Även produktionsavtalen innehåller väl en viss frihet för trafikoperatören att utforma trafikutbudet och det kan ju t ex ha varit så att man helt enkelt inte hade tjänat något på att inskränka tunnelbanetrafiken på juldagen. När den infaller på en onsdag som den gjorde i år, så kan det säkert bli trafikpersonal över även när extrafridagar och tvångssemestrar är utlagda...Enceladus skrev:Varför reducerades pendeltågstrafiken så kraftigt? Alla grenar förutom Ostkustbanan hade 30-minuterstrafik både på julafton och juldagen. Samtidigt hade alla tunnelbanelinjer 10-minuterstrafik under dagtid. Är trafikplanerarna medvetna om att tunnelbanan inte längre har fler resenärer per linje? Tre gånger högre turtäthet är ganska extremt...
Behövdes mer trafik ens? Jag åkte pendeltåg som resenär Stockholm city - Södertälje centrum på kvällen den 25e. Det var gott om plats. Vill minnas att det dessutom var ett långt tåg. Så ja, 30-minuterstrafik kändes rimligt?Enceladus skrev:Jag hoppas att personalen har haft en god jul.
Varför reducerades pendeltågstrafiken så kraftigt? Alla grenar förutom Ostkustbanan hade 30-minuterstrafik både på julafton och juldagen. Samtidigt hade alla tunnelbanelinjer 10-minuterstrafik under dagtid. Är trafikplanerarna medvetna om att tunnelbanan inte längre har fler resenärer per linje? Tre gånger högre turtäthet är ganska extremt...kildor skrev:Vissa tåg är planenligt korta i mellandagarna.Joakim W skrev:Har Vislaren haft rätt eller har de körts med korta tåg planenligt idag?! Såg först ett tåg i Sötälje centrum stå ensam och avgå mot Märsta från spår 3, sedan ännu ett nu när jag slutade?!
Jultrafiken har ungefär samma brister som helgtrafiken. Ostkustbanan har inte högre belastning än Södertäljelinjen. Dubbelt så hög turtäthet på Ostkustbanan som på Södertäljelinjen innebär att långa tåg måste köras i onödan på Ostkustbanan. 15-minuterstrafik med korta tåg ger därför ett lägre kilometeruttag än 30-minuterstrafik med långa tåg. På samma sätt ger 7,5-minuterstrafik med korta tåg ett lägre kilometeruttag på lördagar och söndagar än dagens trafikupplägg där långa tåg körs i onödan på Ostkustbanan.Joakim W skrev:Behövdes mer trafik ens? Jag åkte pendeltåg som resenär Stockholm city - Södertälje centrum på kvällen den 25e. Det var gott om plats. Vill minnas att det dessutom var ett långt tåg. Så ja, 30-minuterstrafik kändes rimligt?Enceladus skrev:Jag hoppas att personalen har haft en god jul.
Varför reducerades pendeltågstrafiken så kraftigt? Alla grenar förutom Ostkustbanan hade 30-minuterstrafik både på julafton och juldagen. Samtidigt hade alla tunnelbanelinjer 10-minuterstrafik under dagtid. Är trafikplanerarna medvetna om att tunnelbanan inte längre har fler resenärer per linje? Tre gånger högre turtäthet är ganska extremt...
Den andra aspekten är restidsvinster. Pendeltågen och tunnelbanan har ungefär lika många resenärer per linje. Gröna och blå linjerna har något färre resenärer medan röda linjen har något fler resenärer. Om det går att motivera 10-minuterstrafik i tunnelbanan så borde det gå att motivera ett liknande utbud på pendeltågen. Även med 15-minuterstrafik skulle pendeltågen fortfarande ha fler resenärer per avgång än tunnelbanan! Har tunnelbanan en unik status eller inte?
Rymmer ett pendeltåg fler resenärer än ett tunnelbanetåg eller inte?Enceladus skrev:Jultrafiken har ungefär samma brister som helgtrafiken. Ostkustbanan har inte högre belastning än Södertäljelinjen. Dubbelt så hög turtäthet på Ostkustbanan som på Södertäljelinjen innebär att långa tåg måste köras i onödan på Ostkustbanan. 15-minuterstrafik med korta tåg ger därför ett lägre kilometeruttag än 30-minuterstrafik med långa tåg. På samma sätt ger 7,5-minuterstrafik med korta tåg ett lägre kilometeruttag på lördagar och söndagar än dagens trafikupplägg där långa tåg körs i onödan på Ostkustbanan.Joakim W skrev:Behövdes mer trafik ens? Jag åkte pendeltåg som resenär Stockholm city - Södertälje centrum på kvällen den 25e. Det var gott om plats. Vill minnas att det dessutom var ett långt tåg. Så ja, 30-minuterstrafik kändes rimligt?Enceladus skrev:Jag hoppas att personalen har haft en god jul.
Varför reducerades pendeltågstrafiken så kraftigt? Alla grenar förutom Ostkustbanan hade 30-minuterstrafik både på julafton och juldagen. Samtidigt hade alla tunnelbanelinjer 10-minuterstrafik under dagtid. Är trafikplanerarna medvetna om att tunnelbanan inte längre har fler resenärer per linje? Tre gånger högre turtäthet är ganska extremt...
Den andra aspekten är restidsvinster. Pendeltågen och tunnelbanan har ungefär lika många resenärer per linje. Gröna och blå linjerna har något färre resenärer medan röda linjen har något fler resenärer. Om det går att motivera 10-minuterstrafik i tunnelbanan så borde det gå att motivera ett liknande utbud på pendeltågen. Även med 15-minuterstrafik skulle pendeltågen fortfarande ha fler resenärer per avgång än tunnelbanan! Har tunnelbanan en unik status eller inte?

Det är givetvis irrelevant för den som anser att alla variationer i trafiken bör fördelas proportionellt över hela regionen oavsett hur det lirar med faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser.Joakim W skrev:Rymmer ett pendeltåg fler resenärer än ett tunnelbanetåg eller inte?
Hur långt är ett snöre? Dubbelt så långt som ett halvt snöre.Joakim W skrev:Rymmer ett pendeltåg fler resenärer än ett tunnelbanetåg eller inte?

Svaret på din fråga beror förstås på tåglängden. Ett kort pendeltåg rymmer färre resenärer än ett långt tunnelbanetåg. En annan fråga är varför det går långa tåg på Södertäljelinjen och korta tåg på blå linjen.
Den här tråden handlar just om tillgängliga resurser i depåerna. Enligt trådskaparen är de otillräckliga. Hur klokt är det då att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan? Det onödiga kilometeruttaget beror ju på att Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen trots att belastningen i princip är lika stor. Enligt den senaste statistiken har Ostkustbanan lägre belastning...daniel_s skrev:Det är givetvis irrelevant för den som anser att alla variationer i trafiken bör fördelas proportionellt över hela regionen oavsett hur det lirar med faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser.
Varför måste Ostkustbanan ha dubbelt så hög turtäthet som Södertäljelinjen? Svaret på den frågan är förmodligen mycket enklare än "faktisk belastning, avtalskonstruktioner, kostnader och tillgängliga resurser". Det måste helt enkelt löna sig att rösta rätt. Är det en slump att Mörbylinjen har tunnelbanans bästa utbud medan Norsborgslinjen har det sämsta? Skulle inte tro det!