Sida 3 av 3

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: måndag 25 november 2019 21:43
av Thomas Lange
Mans skrev:För övrigt, i artikeln nämns att det går två A35 på spårväg City, vilken är den andra förutom 461?
/Måns (som fick åka med nya 474 till jobbet i morse)

De A35 som är inlånade till Linje 7, Spårväg City, är
461 (kom först) och 452.

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 9:58
av M224
När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare med sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 10:24
av Enceladus
M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 10:32
av M224
Enceladus skrev:
M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?
Det behövs fler dörrpar på A35, när det är kö för att komma av vagnarna vid Liljeholmen och Gullmarsplan i rusningstrafiken då är något fel.

A32 ska ju ha fyra dörrpar per vagnsida medans A35 endast har designats för tre dörrpar. De vagnar som kommer att rulla i Lund hade verkligen varit att föredra men Stockholm ska ju alltid utmärka sig.

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 11:23
av Hechtwagen
leifd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
/jes skrev:Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...
Ja, det där med träpinnen är lite märkligt, och har diskuterats här och även på det gamla Forumet (dvs. i nästan 20 år). Bakgrunden sägs vara att en del förare inte anser sig mäkta med att böja sig framåt för att nå dörrmanövreringsknapparna (man måste ju ha armar som en :evil: -la orangutang, som en förare uttryckte det en gång). Minns att en som använde signaturen "Lars Anakin" gick väldigt hårt åt Ruggige Ragge beträffande det mesta med A32 då. Den som dolde sig bakom denna signatur är idag en hög chef inom kollektivtrafiken.

Times, they are changing......
Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Hur är det på ditt arbete med knappen till hyttbelysningen på X40? Sattes det inte in en ytterligare knapp närmare föraren för att vederbörande ska slippa sträcka på sig? Var det i själva verket en dålig åtgärd ur hälsosynpunkt?

Var det latmaskar som krävde den nya knappen?

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 11:28
av Hechtwagen
Vad är A35B extrautrustade med som A35 saknar?

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 12:20
av daniel_s
Hechtwagen skrev:Vad är A35B extrautrustade med som A35 saknar?
De är extrautrustade med o-ATP samt djurgårdslinjens växelstyrning.

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 12:50
av Enceladus
M224 skrev:
Enceladus skrev:
M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?
Det behövs fler dörrpar på A35, när det är kö för att komma av vagnarna vid Liljeholmen och Gullmarsplan i rusningstrafiken då är något fel.

A32 ska ju ha fyra dörrpar per vagnsida medans A35 endast har designats för tre dörrpar. De vagnar som kommer att rulla i Lund hade verkligen varit att föredra men Stockholm ska ju alltid utmärka sig.
Hur troligt är det att A32 får det fjärde dörrparet? Är det inte mer sannolikt att de gamla vagnarna dumpas på Spårväg Syd där det fjärde dörrparet kanske inte behövs?

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: onsdag 04 december 2019 21:19
av TKO
Hechtwagen skrev:
leifd skrev:Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Hur är det på ditt arbete med knappen till hyttbelysningen på X40? Sattes det inte in en ytterligare knapp närmare föraren för att vederbörande ska slippa sträcka på sig? Var det i själva verket en dålig åtgärd ur hälsosynpunkt?

Var det latmaskar som krävde den nya knappen?
"Nu ska vi vara, nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla!"

trallar
Thomas K Ohlsson

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: fredag 13 december 2019 15:23
av Hechtwagen
Sitter på bussen på linje 7 nu, känns ju lite floppigt!
Vem tar på sig ansvaret för att det är såhär?

Antar att alla skyller på alla som värsta sandlådebarnen!

I Japan står man för sina misstag!

Fler spårvagnar betyder bara fler trasiga spårvagnar och fortsatt busstrafik!

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: fredag 13 december 2019 22:45
av 1
Hechtwagen skrev:Sitter på bussen på linje 7 nu, känns ju lite floppigt!

Vem tar på sig ansvaret för att det är såhär?

Antar att alla skyller på alla som värsta sandlådebarnen!

I Japan står man för sina misstag!

Fler spårvagnar betyder bara fler trasiga spårvagnar och fortsatt busstrafik!
Va .... ???

Menar Du på allvar att det fanns en ledig sittplats på linje 7 .... ? Jag skall självklart omedelbart, eller senast på kommande bolagsstämma i april 2020, ta upp det med ansvariga.

Förresten, är Du säker på att det verkligen var en buss Du åkte med? Den kreativa Trafikförvaltningen har ju sjösatt projekt: "Tänk Buss men kör Spårvagn" - en variant av renommé-snyltningen, som när man målade de traditionellt röda bussarna blå för att passagerarna skulle tro att de satt i en obsolet spårvagn i de stillastående bilköerna.

Jajamensan - helt rätt - i Japan "står man för sina misstag". Understundom kanske på ett rätt grisigt sätt genom att skära upp magen.

Betydligt elegantare var det väl i USA där GM tryggade den fortsatta busstrafiken genom att stapla alla "trasiga spårvagnar" på hög och futta på dem!
general-motors-streetcar-conspiracy-537x334[1].jpg
general-motors-streetcar-conspiracy-537x334[1].jpg (64.25 KiB) Visad 2609 gånger
Hälsar / Lena

Re: Nya spårvagnar till SL

Postat: lördag 14 december 2019 9:02
av Stefan Widén
Ibland händer det saker med våra vagnar, och med liten marginal blir då påverkar större. Men under våren kommer de nya vagnarna och till sommaren lär antalet vagnar (8 st)vara återställt.

Till det kommer en kreativ utsättning vilket optimerar vagnarnas användning. vid tidtabellsskiftet nu kommer det att sjösättas. Det som är nyfiken får gå in på sl.se och kika.

Allt detta för att möta den otroliga resandeökning som vart under 2019. Här kan vi verkligen se vad " Spårfaktorn" gör när man erbjuder mer spårtrafik.

Stefan