Nya spårvagnar till SL

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Thomas Lange »

Mans skrev:För övrigt, i artikeln nämns att det går två A35 på spårväg City, vilken är den andra förutom 461?
/Måns (som fick åka med nya 474 till jobbet i morse)

De A35 som är inlånade till Linje 7, Spårväg City, är
461 (kom först) och 452.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av M224 »

När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare med sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Senast redigerad av M224 den onsdag 04 december 2019 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 11496
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?
Det behövs fler dörrpar på A35, när det är kö för att komma av vagnarna vid Liljeholmen och Gullmarsplan i rusningstrafiken då är något fel.

A32 ska ju ha fyra dörrpar per vagnsida medans A35 endast har designats för tre dörrpar. De vagnar som kommer att rulla i Lund hade verkligen varit att föredra men Stockholm ska ju alltid utmärka sig.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Hechtwagen »

leifd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
/jes skrev:Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...
Ja, det där med träpinnen är lite märkligt, och har diskuterats här och även på det gamla Forumet (dvs. i nästan 20 år). Bakgrunden sägs vara att en del förare inte anser sig mäkta med att böja sig framåt för att nå dörrmanövreringsknapparna (man måste ju ha armar som en :evil: -la orangutang, som en förare uttryckte det en gång). Minns att en som använde signaturen "Lars Anakin" gick väldigt hårt åt Ruggige Ragge beträffande det mesta med A32 då. Den som dolde sig bakom denna signatur är idag en hög chef inom kollektivtrafiken.

Times, they are changing......
Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Hur är det på ditt arbete med knappen till hyttbelysningen på X40? Sattes det inte in en ytterligare knapp närmare föraren för att vederbörande ska slippa sträcka på sig? Var det i själva verket en dålig åtgärd ur hälsosynpunkt?

Var det latmaskar som krävde den nya knappen?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Hechtwagen »

Vad är A35B extrautrustade med som A35 saknar?
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Vad är A35B extrautrustade med som A35 saknar?
De är extrautrustade med o-ATP samt djurgårdslinjens växelstyrning.
Enceladus
Inlägg: 11496
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
M224 skrev:När ska SL börja inse att det behövs fler dörrpar på spårvagnarna? Varför är det viktigare sittplatser än att trafikantflödet vid stora knytpunkter är bra?
Behövs det fler dörrpar eller bättre placerade dörrpar? Visst är A32 en märklig konstruktion utan det fjärde dörrparet, men är det något fel på A35 i detta avseende?
Det behövs fler dörrpar på A35, när det är kö för att komma av vagnarna vid Liljeholmen och Gullmarsplan i rusningstrafiken då är något fel.

A32 ska ju ha fyra dörrpar per vagnsida medans A35 endast har designats för tre dörrpar. De vagnar som kommer att rulla i Lund hade verkligen varit att föredra men Stockholm ska ju alltid utmärka sig.
Hur troligt är det att A32 får det fjärde dörrparet? Är det inte mer sannolikt att de gamla vagnarna dumpas på Spårväg Syd där det fjärde dörrparet kanske inte behövs?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
leifd skrev:Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Hur är det på ditt arbete med knappen till hyttbelysningen på X40? Sattes det inte in en ytterligare knapp närmare föraren för att vederbörande ska slippa sträcka på sig? Var det i själva verket en dålig åtgärd ur hälsosynpunkt?

Var det latmaskar som krävde den nya knappen?
"Nu ska vi vara, nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla!"

trallar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Hechtwagen »

Sitter på bussen på linje 7 nu, känns ju lite floppigt!
Vem tar på sig ansvaret för att det är såhär?

Antar att alla skyller på alla som värsta sandlådebarnen!

I Japan står man för sina misstag!

Fler spårvagnar betyder bara fler trasiga spårvagnar och fortsatt busstrafik!
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev:Sitter på bussen på linje 7 nu, känns ju lite floppigt!

Vem tar på sig ansvaret för att det är såhär?

Antar att alla skyller på alla som värsta sandlådebarnen!

I Japan står man för sina misstag!

Fler spårvagnar betyder bara fler trasiga spårvagnar och fortsatt busstrafik!
Va .... ???

Menar Du på allvar att det fanns en ledig sittplats på linje 7 .... ? Jag skall självklart omedelbart, eller senast på kommande bolagsstämma i april 2020, ta upp det med ansvariga.

Förresten, är Du säker på att det verkligen var en buss Du åkte med? Den kreativa Trafikförvaltningen har ju sjösatt projekt: "Tänk Buss men kör Spårvagn" - en variant av renommé-snyltningen, som när man målade de traditionellt röda bussarna blå för att passagerarna skulle tro att de satt i en obsolet spårvagn i de stillastående bilköerna.

Jajamensan - helt rätt - i Japan "står man för sina misstag". Understundom kanske på ett rätt grisigt sätt genom att skära upp magen.

Betydligt elegantare var det väl i USA där GM tryggade den fortsatta busstrafiken genom att stapla alla "trasiga spårvagnar" på hög och futta på dem!
general-motors-streetcar-conspiracy-537x334[1].jpg
general-motors-streetcar-conspiracy-537x334[1].jpg (64.25 KiB) Visad 2597 gånger
Hälsar / Lena
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3075
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Stefan Widén »

Ibland händer det saker med våra vagnar, och med liten marginal blir då påverkar större. Men under våren kommer de nya vagnarna och till sommaren lär antalet vagnar (8 st)vara återställt.

Till det kommer en kreativ utsättning vilket optimerar vagnarnas användning. vid tidtabellsskiftet nu kommer det att sjösättas. Det som är nyfiken får gå in på sl.se och kika.

Allt detta för att möta den otroliga resandeökning som vart under 2019. Här kan vi verkligen se vad " Spårfaktorn" gör när man erbjuder mer spårtrafik.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar