SL ställer en fråga - till vem .... ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: SL ställer en fråga - till vem .... ?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

643 skrev: ALLA gator i Årsta utom Järnlundsvägen och Årstavägen har namn efter sjöar-
ett faktum som med en viss förvåning slog mig först häromåret...
Järnlunden är en sjö i Stångåns sjösystem, Östergötland!

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnlunden
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

Nja... vi har ju Sköntorpsvägen t ex.
Men de FLESTA vägar i Årsta har namn efter sjöar eller andra vattensamlingar (Gullmaren är knappast en sjö).

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

TKO skrev:Nja... vi har ju Sköntorpsvägen t ex.
Men de FLESTA vägar i Årsta har namn efter sjöar eller andra vattensamlingar (Gullmaren är knappast en sjö).

/TKO

Blandade visst ihop - i detta sammanhang verkar någon namngivare ha tyckt att sveriges enda riktiga tröskelfjord var en sjö...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

1 skrev:Dags för Tant Lena att återställa ordningen!
Solkurvor-(6).jpg
Fröken Nöjd undrar;
"Även om jag har lite svårt att förstå vart trådinledaren vill komma (men vi är ju å andra sidan i rötmånaden)."

Tja, själv upplever jag väl att jag uttryckt mig tämligen klart i mitt första inlägg:

"Men visst är det kul att SB:s existens icke ifrågasättes. Även om det vore spännande att få veta vilka planer man har när det gäller anskaffning av fler tåg. Detta eftersom det i de angivna framtidsplanerna bl.a. ingår ".... att vi tillför fler tåg i systemet. För att fler tåg ska få plats bygger vi ut depån i Neglinge".

Jag får tacka vännen Lars som förstått, läst och svarat:

"av Lars Stegenius » ons 31 jul, 2019 18:48
Vad jag förstår finns inga konkreta planer på fordonsanskaffningar, i stället ska ett antal C6H-par som blir övertaliga när C30 tas i drift på Tub 2 byggas om till C10/C11.
Det finns redan ett ombyggt par, 2809/2810, som byggdes om för att ersätta det C10/C11-par som skrotades efter att ha gjort ett oanmält besök i ett bostadshus bortom stoppbocken i Saltsjöbaden för ett antal år sedan.
/Lars S

Fröken Nöjd konstaterar senare; "Se där, nu har vi förflyttat oss från Londonviadukten till solsystemets yttersta gränser. Det hade nog inte den värderade nr. 1 räknat med när han startade denna tråd!"

Nä; det var ju bara ett litet Ps där jag noterade en lustifikation att SL använder ett tämligen obsolet namn på en viadukt resp. hållplatsläge;

"Lite kul är att ett tämligen obsolet namn användes i redovisningen av pågående arbeten på hela sträckan från Danviksbron till tunnelinfarten; "Londonviadukten". I själva verket var det en tämligen blygsam brokonstruktion, under vilken det fanns utrymmen för lager- och verkstadslokaler på den korta gatusträckan mellan Stadsgårdsleden och Folkungagatan."

Diskussionen om detta blev ju en "Kiosk/Forum-vältrare" vilket ju i och för sig kan behövas under sommarens tröga debattklimat.

I av Stockholms Gatukontor år 1985 utgivna tekniska historia; "Trafik, broar, tunnelbanor, gator" försökte jag finna lite bakgrund men snubblade över en för mig okänd träbro med spårvagn.
1919-(2)---Stockholmskällan.jpg
Harald och LarsJ prickar helt rätt; provisorisk bro år 1919-1920 vid byggnation av Hammarbyslussen. De får som uppskattning en tidtabell för linje 15, vilken kan användas i de olika kreativa diskussionerna kring den kollektiva nattrafiken här på Forum.
1957-08-29-SS-linje-15.jpg
Vänliga Hälsningar / Lena
Som i det underbara vädret pysslar med det årliga pensumet; förnya 440 slipers i skala 1:5;
004x.jpg
För att återknyta till trådstarten, kommer jag självklart att hänga upp en banderoll vid närliggande privata väg;
img713-x.jpg

Nämnda spårarbete borde ju rent matematiskt bara ta 7,6 år :?

Spårvidd på spåren på svartvita bilden?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
twr

Inlägg av twr »

643 skrev:

/TKO

Blandade visst ihop - i detta sammanhang verkar någon namngivare ha tyckt att sveriges enda riktiga tröskelfjord var en sjö...
Eller så är kategorin helt enkelt "sjöar och tröskelfjordar". :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
643 skrev:

/TKO

Eller så är kategorin helt enkelt "sjöar och tröskelfjordar". :D
Jag måste tyvärr skjuta även denna teori i sank genom att nämna "Skälderviksplan"...

Jag tror vi får kalla kategorin "vattensamlingar som ej är hav, floder, åar eller bäckar"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:
Jag måste tyvärr skjuta även denna teori i sank genom att nämna "Skälderviksplan"...

Jag tror vi får kalla kategorin "vattensamlingar som ej är hav, floder, åar eller bäckar"!

/TKO
Slätbaken och Sandfjärden är väl inte heller vare sig sjöar eller tröskelfjordar. Man kan väl kalla kategorin "insjöar och havsvikar".
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Harald skrev:
TKO skrev:

/TKO
Slätbaken och Sandfjärden är väl inte heller vare sig sjöar eller tröskelfjordar. Man kan väl kalla kategorin "insjöar och havsvikar".
I Stockholms Gatunamn (© Liber förlag 1983, ISBN 91-38-72610-6) benämns kategorin helt enkelt "sjöar och vikar".

Men Lenas bilder är mer intressanta än diskussionen om gatunamnen i den stadsdel jag bebodde för över 20 år sedan.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Skriv svar