Sida 3 av 4
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 9:39
av TKO
Enceladus skrev:TKO skrev:Förra gången SL skulle förstärka pendeltrafiken genom att haka på en Transitio-order gick det inte så bra. Inget talar för att dessa tåg är mer lämpliga. Dessutom vill nog MTAB ha tågen för sin trafik...
Ett helt orealistiskt förslag med andra ord!
Det som talar för dessa vagnar är att de redan används i trafik och kan beställas relativt snabbt. Om tågen sedan kallas Mälartåg eller pendeltåg är mindre väsentligt. Huvudsaken är att den totala kapaciteten ökar och att alla tåg utnyttjas någorlunda väl.
bjorn.lovdahl skrev:De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Den föreslagna
regionpendeln är tänkt att trafikera Grödingebanan och Getingmidjan. Huvudsaken är som sagt att den totala kapaciteten ökar:
kildor skrev:Möjligen skulle det kunna funka som en kapacitetsförstärkning i morgonrusningen i väntan på fler pendeltåg, om det t.ex. skulle finnas några Mälartåg/Dosto över.
"
Regionpendeln" är knappast ett seriöst förslag, vilket framgår tydligt för den som läser den länkade tråden...
/TKO
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 12:22
av Enceladus
TKO skrev:"
Regionpendeln" är knappast ett seriöst förslag, vilket framgår tydligt för den som läser den länkade tråden...
Men finns det något alternativ annat än ökad biltrafik? Den beläggning som Södertäljelinjen hade innan pandemin kommer knappast att accepteras nu. Inte på Uppsalatågen heller för den delen.
Behövs ens det senaste avropet av vagnar för den trafik som hittills har utlovats? Om ambitionsnivån har ökat så kan det ju bero på att gemensam taxa planeras. Det sägs att nöden är uppfinningarnas moder, och det saknas ju egentligen vettiga alternativ mellan Södertälje och Uppsala.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 14:23
av Joakim W
LÅ1 skrev:bjorn.lovdahl skrev:
De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Sci och
Sod

Sci=Stockholm City, Sod=Stockholm Odenplan

Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 17:35
av TKO
Enceladus skrev:TKO skrev:"
Regionpendeln" är knappast ett seriöst förslag, vilket framgår tydligt för den som läser den länkade tråden...
Men finns det något alternativ annat än ökad biltrafik? Den beläggning som Södertäljelinjen hade innan pandemin kommer knappast att accepteras nu. Inte på Uppsalatågen heller för den delen.
Behövs ens det senaste avropet av vagnar för den trafik som hittills har utlovats? Om ambitionsnivån har ökat så kan det ju bero på att gemensam taxa planeras. Det sägs att nöden är uppfinningarnas moder, och det saknas ju egentligen vettiga alternativ mellan Södertälje och Uppsala.
Visst finns det alternativ!
Finns det någon anledning att nöja sej med 16 tåg per timme genom Citytunneln?
Öka till först 20 och sedan 24 t/h (bägge är ändå gles trafik i internationell jämförelse) så går det att öka trafiken både till Södertälje och Märsta.
Uppsala är en annan femma - så länge Uppsala framhärdar i att länet måste vara en egen region så får dom skylla sej själva...
Att köra en konstig förbindelse Södertälje C - Sö H - Sö S (riktningsbyte) - Grödingebanan är helt verklighetsfrämmande. Och visst går det att förespråka nya spår ("Södertörnsbanan" och tunnelbana till Södertälje t ex) men om de mot all förmodan förverkligas så blir det om 20-30 år.
Men det hela handlar om att de ansvariga inte vill acceptera att trafiken genom Citybanan är ett misslyckande - Tamsons gläfste lite ett tag men har av någon anledning tystnat. Lös det problemet så kommer kapaciteten på pendeltågsgrenarna att räcka för lång tid framöver.
/TKO
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 18:04
av LÅ1
Joakim W skrev:LÅ1 skrev:bjorn.lovdahl skrev:
De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Sci och
Sod

Sci=Stockholm City, Sod=Stockholm Odenplan

Tack! Sci anade jag, men Sod fick jag inte ihop. Funderade på Stockholm södra, men det borde bli Ssö, Söd, eller nåt'!
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 20:19
av Hans Wibacke
LÅ1 skrev:Tack! Sci anade jag, men Sod fick jag inte ihop. Funderade på Stockholm södra, men det borde bli Ssö, Söd, eller nåt'!
Stockholms södra = Sst
(
Södra bangården
Stockholm)
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 21:00
av LÅ1
Hans Wibacke skrev:LÅ1 skrev:Tack! Sci anade jag, men Sod fick jag inte ihop. Funderade på Stockholm södra, men det borde bli Ssö, Söd, eller nåt'!
Stockholms södra = Sst
(
Södra bangården
Stockholm)
Alltså mitt tredje alternativ, nåt'!

Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 21:12
av pnott
LÅ1 skrev:
Alltså mitt tredje alternativ, nåt'!

Trafikplatssignatur Nåt tror jag inte finns, men Nån kanske duger. Noderåsen

Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 22:46
av Enceladus
TKO skrev:Visst finns det alternativ!
Finns det någon anledning att nöja sej med 16 tåg per timme genom Citytunneln?
Öka till först 20 och sedan 24 t/h (bägge är ändå gles trafik i internationell jämförelse) så går det att öka trafiken både till Södertälje och Märsta.
Uppsala är en annan femma - så länge Uppsala framhärdar i att länet måste vara en egen region så får dom skylla sej själva...
Att köra en konstig förbindelse Södertälje C - Sö H - Sö S (riktningsbyte) - Grödingebanan är helt verklighetsfrämmande. Och visst går det att förespråka nya spår ("Södertörnsbanan" och tunnelbana till Södertälje t ex) men om de mot all förmodan förverkligas så blir det om 20-30 år.
Men det hela handlar om att de ansvariga inte vill acceptera att trafiken genom Citybanan är ett misslyckande - Tamsons gläfste lite ett tag men har av någon anledning tystnat. Lös det problemet så kommer kapaciteten på pendeltågsgrenarna att räcka för lång tid framöver.
Det är glädjande att signaturen "TKO" inser vikten av tidsaspekten. Dessvärre reflekterar denna insikt endast en mindre del av skribentens resonemang.
Som bekant har regionen valt att inte utnyttja den option som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon. Att upphandla nya fordon tar cirka 8 år. Dessutom vill regionen inte längre bygga om befintliga vagnar för samkörbarhet, vilket begränsar trafikeringsmöjligheterna ytterligare. Samtidigt finns det en option på ytterligare 57 stycken ER1-fordon som kan utnyttjas här och nu.
Det finns fler hinder för utökad pendeltågstrafik. Citybanan kräver signaltrimning och vändkapaciteten behöver öka. Samtidigt har Getingmidjan en viss överkapacitet efter att den har slutat att trafikeras av pendeltåg. Det går att utöka regionaltågstrafiken här och nu.
Trafikförvaltningen räknade med att de nya invånarna i bland annat Vega och Flemingsberg skulle välja tunnelbanan - fråga mig inte hur regionens pappersvändare resonerade - men så blev det uppenbarligen inte. Resandet med pendeltåg har ökat mycket snabbare än beräknat och nu behövs akuta åtgärder.
Det senaste avropet behövs väl inte ens för den trafik som hittills har utlovats? Ambitionsnivån tycks ha ökat, vilket kan tyda på att regionaltågstrafiken även är tänkt att avlasta pendeltågstrafiken. Något vettigt alternativ verkar ju inte finnas.
(Risken är dock att de pappersvändare som en gång räknade med att de nya invånarna i bland annat Vega och Flemingsberg skulle välja tunnelbanan nu räknar med att utökad regionaltågstrafik med bibehållen Movingo-taxa kan avlasta pendeltågstrafiken...)
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: torsdag 18 juni 2020 22:59
av Enceladus
Hans Wibacke skrev:LÅ1 skrev:Tack! Sci anade jag, men Sod fick jag inte ihop. Funderade på Stockholm södra, men det borde bli Ssö, Söd, eller nåt'!
Stockholms södra = Sst
(
Södra bangården
Stockholm)
Här är en bra minnesregel:
Källa: Wikimedia Commons
Licens: Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: fredag 19 juni 2020 0:28
av Joakim W
Minnesregel över vad? Stationen heter Stockholms Södra.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: fredag 19 juni 2020 1:05
av Enceladus
Joakim W skrev:Minnesregel över vad? Stationen heter Stockholms Södra.
Minnesregel för stationssignaturen, nämligen
Södra
station. Samma regel fungerar även för
Central
stationen.
Stationssignaturer i
Stockholm är lätta att minnas - som i folkmun!
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: tisdag 23 juni 2020 17:32
av Enceladus
Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm
Mälardalstrafik skrev:Under vecka 23 tog Mälardalstrafik emot fordon nummer 22 av totalt 33 fordon vilket innebär att vi den 22 juni hälsar resenärerna på stationerna Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central välkomna ombord på nya Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Tre tåg sätts i trafik nu på sträckan och till senhösten planeras samtliga avgångar att trafikeras av Mälartåg, då ska alla SJs loktåg vara utbytta mot toppmoderna Mälartåg. Under sommaren då Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra stängs av kommer loktågen på Nyköpingsbanan även att bytas ut mot X40 fordon (SJs dubbeldäckare). Från tidtabellsskiftet i december blir det även några fler avgångar mellan Nyköping och Stockholm i rusningstid.
Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer (se bifogad linjekarta):
Örebro-Eskilstuna-Stockholm-(Uppsala) - december 2019
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm - mars 2020
Norrköping-Nyköping-Stockholm - juni 2020
Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala - hösten/vintern 2020/2021
Som bekant har Mälardalstrafik hittills beställt 53 fordon, varav 8 fordon till Upptåget och 12 nya fordon. Vad ska dessa nya fordon användas till? Frågan har ställts tidigare i tråden, men besvarades aldrig. En möjlighet är att även tågen från Norrköping förlängs till Uppsala, vilket var
den ursprungliga planen. Har trafikplanerarna äntligen insett att det blir för krångligt med tre olika operatörer och taxor mellan Stockholm och Uppsala?
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: onsdag 24 juni 2020 2:53
av Hechtwagen
Enceladus skrev:Joakim W skrev:Minnesregel över vad? Stationen heter Stockholms Södra.
Minnesregel för stationssignaturen, nämligen
Södra
station. Samma regel fungerar även för
Central
stationen.
Stationssignaturer i
Stockholm är lätta att minnas - som i folkmun!
Fast signaturen Sst betyder ju inte Södra station utan är som påpekats ovan kommet ur Södra bangården Stockholm.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: onsdag 24 juni 2020 13:11
av Diripsi
Hechtwagen skrev:Enceladus skrev:Joakim W skrev:Minnesregel över vad? Stationen heter Stockholms Södra.
Minnesregel för stationssignaturen, nämligen
Södra
station. Samma regel fungerar även för
Central
stationen.
Stationssignaturer i
Stockholm är lätta att minnas - som i folkmun!
Fast signaturen Sst betyder ju inte Södra station utan är som påpekats ovan kommet ur Södra bangården Stockholm.
Nej men det är en bra minnesregel för att komma ihåg stationssignaturen.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: onsdag 24 juni 2020 14:06
av Hechtwagen
När avgörs det vilken entreprenör som vunnit kontraktet att köra mälartågen?
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: onsdag 24 juni 2020 16:58
av Joakim W
Hechtwagen skrev:När avgörs det vilken entreprenör som vunnit kontraktet att köra mälartågen?
December 2020 står det i det dokument som dyker upp om jag söker på upphandling Mälartåg.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: tisdag 30 juni 2020 2:52
av Hechtwagen
Joakim W skrev:Hechtwagen skrev:När avgörs det vilken entreprenör som vunnit kontraktet att köra mälartågen?
December 2020 står det i det dokument som dyker upp om jag söker på upphandling Mälartåg.
Tackar, jag lyckades inte med att få fram den uppgiften.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: tisdag 02 mars 2021 9:20
av Enceladus
Enceladus skrev:Region Östergötland har uppdaterat sin tågstrategi:
Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik
Nu föreslår regionen istället mer omfattande regionaltågstrafik på Nyköpingsbanan än på Ostlänken (se sidan 31). Vidare föreslås att både UVEN och Nyköpingspilen förlängs till Mjölby (se sidan 50), vilket skulle avlasta Östgötapendeln som fortfarande föreslås vända i Norrköping. Har Region Östergötland bytt fot om genomgående trafikering?
Hur meningsfullt är det att behålla den kommersiella regionaltågstrafiken mellan Linköping och Gävle när det finns goda möjligheter att integrera den trafiken, inte minst taxemässigt?
Sju dubbeldäckare till Bergslagen
järnvägar.nu skrev:”Vi kanske hade klarat oss med trevagnarståg med färre sittplatser men vi vill ha samma fordon som Mälardalstrafiken använder i regionaltågstrafiken i Mälardalen för att kunna samordna trafiken i framtiden”, säger Hugo Oljemark.
Håller det på att ske en konsolidering av regionaltågstrafiken i Sverige? Det kan ju finnas stordriftsfördelar med att ha samma tågtyp i hela Mellansverige, även om kapaciteten inte behövs överallt.
Re: Mälartåg etapp 2
Postat: fredag 10 mars 2023 11:15
av Enceladus
Regeringens beslut en seger för pendlarna i Stockholm-Mälarregionen
Mälardalsrådet skrev:Under de senaste dagarna har regeringen fattat beslut om byggstart för ett flertal infrastrukturprojekt i Stockholm-Mälarregionen. Utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm, ett nytt resecentrum i Västerås och upprustningen av järnvägssträckan Flemingsberg-Järna är alla satsningar som länge efterfrågats av Mälardalsrådets infrastruktursamarbete, som samlar regioner och kommuner från sju län.
[...]
Flemingsberg-Järna. Tidigare byggstart för upprustningen av järnvägssträckan Flemingsberg-Järna, vilket ger ökad kapacitet för fler regionaltåg samt för de viktiga godstransporterna till Rosersberg.
Efter upprustningen av sträckan Flemingsberg-Järna behöver Mälartåg förhoppningsvis inte längre gå i klump, givet att trafikplanerarna har varit i Skåne.