Spårväg Hakberget–Odenplan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
JohanB skrev:
twr skrev: Vi måste tänka nät och system. Det är självklart inte Hakberget som ska vara ändstation. Ändstationen ligger i stället kanske i Nacka, Loudden, Ropsten eller på Lidingö!
Exakt så! Om sträckan Hakberget–Odenplan byggs så är det inte omedelbart som en direkt ersättning för busslinje 4.
Men...
Om nu 4:an ska vara kvar i nuvarande sträckning samtidigt som vi kör spårvagn Odenplan-Östra-Valhallavägen-Hakberget blir det en omfattande parallellkörning ända fram till Värtavägen. Detta kanske inte är så bra? Så vi måste nog se det som att den nya eventuella spårvägslinjen ersätter (buss) 4 på denna sträcka.

Varför har jag förespråkat att spårvägen skall följa nuvarande (buss)linje 4? Eftersom jag tror - vilket kan vara fel - att linjens väsentliga uppgift är att betjäna "nordöstra Östermalm" eller vad vi ska kalla området är det dumt att dra den i Valhallavägen, åtminstone bortom Värtavägen. Ja frågan är om inte det vore bättre att vika av söderut tidigare, kanske redan vid Engelbrektsgatan. Varför det? Jo Valhallavägen var åtminstone tidigare stenstadens yttersta gräns, på andra sidan börjar landet. Nu är det inte riktigt så, men bebyggelsen söder om gatan är fortfarande betydligt "tyngre" än norr därom - vilket ger en högre efterfrågan för kollektivtrafiken. Därför bör den tunga kollektivtrafiken inte gå i kanten, utan en bit därifrån! Lämpligt avstånd torde vara ungefär 2/3 av det rekommenderade gångavståndet till kollektivtrafik - vilket som av en stump stämmer rätt bra med avståndet mellan Valhalla- och Karlavägarna!

Men...
Efterfrågan kanske jämnats ut mellan områdena norr resp. söder om Valhallavägen. Och mitt resonemang ovan kanske är väl teoretiskt. Så jag kan ha fel!
Att det förmodligen är lättare att hitta ett avskilt stråk för spårvägen i Valhallavägen än i Karlavägen är inte oväsentligt, men det finns alltid en fara med "vi bygger det det är lätt istället för där det behövs" - minnes I ännu Tvärbanan genom Årsta. Nu går det inte att jämföra Valla med Valhallavägen, det inser jag med. Men ni fattar tror jag...

Återkommer säkert
gör
Thomas K Ohlsson
Ja, visst ska spårvägen ersätta stombussen. Men någon buss kan ju absolut finnas som tar yttre Karlavägen.

Alla dina synpunkter är relevanta. Det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till. Jag tror i alla fall att spårvägen bör fortsätta i riktning mot Frihamnen, och då talar nog det mesta för Valhallavägen hela vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av ADDE »

Det behövs en paketlösning för östra Östermalm gällande busstrafiken och den framtida spårvägsnätet som berör området. och jag tänker presentera min lösning. Den innehåller en hel del rockader där stomlinjer tar nya stråk och övriga linjer tar de gamla stråken.

- Spårväg av spårväg City, linje 4, linje 1 & 6.
- Låt oss kalla spårväg city för linje 8 (då 5 är reserverad) och den går mellan T-Centralen och Ropsten.
- Linje 4 går från Gullmarsplanshållet längs valhallavägen, förbi hakberget mot Loudden.
- Linje 1 går rakt fram från Sturegatan, över lidingövägen och delar med linje 6s sträckning förbi husarviken mot Ropsten.
-- Ropsten utformas som sådan att spårvagnar som angör Ropsten byter linje och "fortsätter" på sin färd. Lämpligtvis kan man skylta i spårvagnar t.ex. följande (vid hållpaltser och ombord): "Linje 6: Ropsten. Fortsätter som linje 21 mot Gåshaga brygga".
- Imed linje 1:s omläggning så utgår linje 75.
- Linje 72 blir en ny busslinje som tar gamla linje 42:s sträckning mellan Karlberg och Radiohuset.
- Linje 76 viker av från Nybroplan och svänger in på Sibyllegatan och fortsätter så upp mot Valhallavägen. Sedan tar den värtavägen och linje 1:s sträckning över gärdet ner mot Frihamnen, och vänder vid Loudden.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1976
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hvorfor kan ikke sporvogner i Sverige stå ute om natten? Det gjør de i Oslo. På Holtet har det i mange år kun vært uteparkering. Men nå få Oslo sjelden mer enn en meter snø. Og vi har jo sjelden snø mer enn seks måneder i året.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Hvorfor kan ikke sporvogner i Sverige stå ute om natten? Det gjør de i Oslo. På Holtet har det i mange år kun vært uteparkering. Men nå få Oslo sjelden mer enn en meter snø. Og vi har jo sjelden snø mer enn seks måneder i året.
Bra fråga!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Odd »

De vagnar som kom "hem" från Holland efter att ha varit där ett antal åt och stått utomhus hela tiden var rätt väderbitna. Jag vet inte om det kanske var klimatet eller mer sol eller något, men trots att de var nyare än våra äldsta så såg de betydligt mer slitna ut.
På vintern är det även en stor fördel att all is och snö rinner av vagnarna och underreden. Sen är det även ett visst skydd mot skadegörelse.

Jag tror bara det finns fördelar med att kunna ställa vagnarna under tak där det finns värme, utom möjligen energiförbrukningen på vintern då.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Enceladus »

Nils Carl Aspenberg skrev:Hvorfor kan ikke sporvogner i Sverige stå ute om natten? Det gjør de i Oslo. På Holtet har det i mange år kun vært uteparkering. Men nå få Oslo sjelden mer enn en meter snø. Og vi har jo sjelden snø mer enn seks måneder i året.
Stockholm har en relativt stor målarscen. Pendeltåg som står parkerade utomhus är väldigt utsatta. Se artikeln "K l o t t r e t i pendeltrafiken fördubblades 2018" i lokaltidningen Mitt i.
Mitt i skrev:När det gäller pendeltågen sker den mesta skadegörelsen på uppställningsplatser, som Tumba, Upplands Väsby och Märsta. Det är inte särskilt svårt att ta sig in.
Sedan är det politiskt omöjligt att ha nattrafik på något annat trafikslag än tunnelbana, vilket ökar uppställningsbehovet. Tunnelbanan har nämligen en unik status i Stockholm som i så fall skulle kunna hotas. Så brukar ju inte politiken se ut i spårvägsstäder (t.ex. Prag, Berlin och Kraków). Således har Stockholm ganska unika förutsättningar och utmaningar.

(Notera också skillnaden mellan Stockholm och Sverige. I Göteborg går både pendeltåg och spårvagnar på natten. Tunnelbanans unika status är enbart en stockholmsk tradition, inte svensk.)
Stefan Widén skrev:Om 6:an ställs om samtidigt lär den ta resandet Östra till Odenplan och då kan 4:an gå Karlavägen.
Det här är en intressant tanke. Trafikförvaltningen utredde en spårväg i Lidingövägen (se sidan 35). Den föreslagna sträckningen borde ge snabba resor mellan Odenplan, Teknis och Ropsten. Lidingövägen ligger dock ganska nära tunnelbanans Ropstensgren, vilket Bobergsgatan inte gör. Hur stor skillnad i restid är det mellan alternativen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Tunnelbanans unika status är enbart en stockholmsk tradition, inte svensk.
Verkligen huvudet på spiken!
BRAVO!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av twr »

Odd skrev: Nu vet inte jag historien kring blåbusslinje 4 och nuvarande ändhållplats vid radiohuset (men visst var det 1997 eller 1998 som blåbuss 4 skapades, jag flyttade till Stockholmsregionen och jag tror jag minns att 54an fanns kvar då)
1998 verkar det vara, jag mindes fel.

Går det inte att ändra inlägg längre? jag hittar inte funktionen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av LÅ1 »

OT:
twr skrev:Går det inte att ändra inlägg längre? jag hittar inte funktionen.
Min erfarenhet är att det går att ändra nyligen gjorda inlägg. Men om funktionen försvinner efter en viss tid eller när det finns "för många" inlägg efter det aktuella, det vet jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:OT:
twr skrev:Går det inte att ändra inlägg längre? jag hittar inte funktionen.
Min erfarenhet är att det går att ändra nyligen gjorda inlägg. Men om funktionen försvinner efter en viss tid eller när det finns "för många" inlägg efter det aktuella, det vet jag inte.
Ja, du har nog rätt. Jag ser att det går att ändra mitt senaste inlägg, men inte de äldre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1459
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Kristofer »

Bortsett från att man måste runda Karlaplan kanske följande kompromiss skulle kunna fungera? https://kartor.eniro.se/m/ekvsU
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av 1 »

Kristofer skrev:Bortsett från att man måste runda Karlaplan kanske följande kompromiss skulle kunna fungera? https://kartor.eniro.se/m/ekvsU
Vilket lysande förslag, Kristofer!

Då kan man ju göra som i Christchurch och låta spårvagnarna gå rakt igenom Fältöversten! :)
Christchurch-(1).jpg
Christchurch-(1).jpg (105.68 KiB) Visad 2955 gånger
Notera att den växel som syns på bilderna är anslutningen till bredvidliggande vagnhall. Så när depåpersonalen känner för fika, är det bara att ta en vagn och dra upp till lämplig servering!
Christchurch-(2).jpg
Christchurch-(2).jpg (115.46 KiB) Visad 2955 gånger
Kram / Tant Lena

Ps: Är fader Göran fortfarande i god form?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1459
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Kristofer »

1 skrev:
Kristofer skrev:Bortsett från att man måste runda Karlaplan kanske följande kompromiss skulle kunna fungera? https://kartor.eniro.se/m/ekvsU
Vilket lysande förslag, Kristofer!

Då kan man ju göra som i Christchurch och låta spårvagnarna gå rakt igenom Fältöversten! :)

Kram / Tant Lena

Ps: Är fader Göran fortfarande i god form?
Absolut, men det verkar enklare att gå i Erik Dahlbergsallén utanför Fältöversten. Risken att behöva stanna bakom Öfre Östermalms shoppande äldre damer torde vara mindre där.

Jodå, far lever och har hälsan trots att 80-årsdagen just passerats. Men det kanske snarare är något som bör avhandlas i PM, då kopplingen till ämnet är minst sagt svag.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av TKO »

Hade Lennart Bergström vetat om detta hade han förmodligen ritat in lite högre takhöjd i gångarna på Fältöversten. Nu är det lite för lågt för att möjliggöra spårvägstrafik...
(Jag tar ALLA förslag på fullaste allvar!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av ADDE »

Oavsett dragningen genom Erik Dahhlbergsallén eller igenom Fältöversten så tror jag inte boende där skulle uppskatta spårvagnstrafiken.

och om Linje 1 blir spårväg enligt mitt tidigare förslag så kanske det är billigare att använda de tvärgående spåren som finns. (dvs. sturegatan om 1:an går till ropsten, eller sibyllegatan om 1:an behåller sin sträckning)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Oavsett dragningen genom Erik Dahhlbergsallén eller igenom Fältöversten så tror jag inte boende där skulle uppskatta spårvagnstrafiken.
Jag tror faktiskt att man vänjer sig ganska fort. Först lite Nimby, sedan när de märker att det funkar så slutar de klaga. Gissar att fönster på Östermalm är rätt bra isolerade, annars kanske det får tas upp i budgeten av spårbyggandet.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:
ADDE skrev:Oavsett dragningen genom Erik Dahhlbergsallén eller igenom Fältöversten så tror jag inte boende där skulle uppskatta spårvagnstrafiken.
Jag tror faktiskt att man vänjer sig ganska fort. Först lite Nimby, sedan när de märker att det funkar så slutar de klaga. Gissar att fönster på Östermalm är rätt bra isolerade, annars kanske det får tas upp i budgeten av spårbyggandet.
"Riktiga" 44:an gick tidigare i Värtavägen i högtrafik. Värtavägen är kanske något bredare än Erik Dahlbergsallén, men annars jämförbar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av heasm »

Jag tycker nog att Erik Dahlbergsallén är i smalaste laget (ca 22 m bred). I dagsläget är det en gata utan någon genomfartstrafik och nimbystormen skulle antagligen slå till med full styrka. Det tror jag inte gynnar spårväg överhuvudtaget.

För mig känns det mer naturligt att fortsätta fram till Hakberget där man går eller byter till södergående spårvagn (riktning T-centralen) för att åka en hållplats. Alternativ två är att följa nuvarande 4:a och nå Karlavägen via Banérgatan (30 m bred).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av TKO »

Det kanske är lika bra att köra Valhallavägen ända ut till Hakberget ändå. Det verkar finnas många - bra - argument för detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?

Inlägg av Per Lind »

Fördelen med spårväg före buss är att spårvägen lämpar sig mycket väl för smala passager.
En buss måste ha vingelmån medan spårvagnen alltid går i sina spår med millimeterpassning.
Se bara på den gamla spårvägen i Lissabons bergstrakter, Alfama t.ex. där gatubredden är ca 4-5 meter. Visserligen smalspår men ändå.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar