Ja, visst ska spårvägen ersätta stombussen. Men någon buss kan ju absolut finnas som tar yttre Karlavägen.TKO skrev:Men...JohanB skrev:Exakt så! Om sträckan Hakberget–Odenplan byggs så är det inte omedelbart som en direkt ersättning för busslinje 4.twr skrev: Vi måste tänka nät och system. Det är självklart inte Hakberget som ska vara ändstation. Ändstationen ligger i stället kanske i Nacka, Loudden, Ropsten eller på Lidingö!
Om nu 4:an ska vara kvar i nuvarande sträckning samtidigt som vi kör spårvagn Odenplan-Östra-Valhallavägen-Hakberget blir det en omfattande parallellkörning ända fram till Värtavägen. Detta kanske inte är så bra? Så vi måste nog se det som att den nya eventuella spårvägslinjen ersätter (buss) 4 på denna sträcka.
Varför har jag förespråkat att spårvägen skall följa nuvarande (buss)linje 4? Eftersom jag tror - vilket kan vara fel - att linjens väsentliga uppgift är att betjäna "nordöstra Östermalm" eller vad vi ska kalla området är det dumt att dra den i Valhallavägen, åtminstone bortom Värtavägen. Ja frågan är om inte det vore bättre att vika av söderut tidigare, kanske redan vid Engelbrektsgatan. Varför det? Jo Valhallavägen var åtminstone tidigare stenstadens yttersta gräns, på andra sidan börjar landet. Nu är det inte riktigt så, men bebyggelsen söder om gatan är fortfarande betydligt "tyngre" än norr därom - vilket ger en högre efterfrågan för kollektivtrafiken. Därför bör den tunga kollektivtrafiken inte gå i kanten, utan en bit därifrån! Lämpligt avstånd torde vara ungefär 2/3 av det rekommenderade gångavståndet till kollektivtrafik - vilket som av en stump stämmer rätt bra med avståndet mellan Valhalla- och Karlavägarna!
Men...
Efterfrågan kanske jämnats ut mellan områdena norr resp. söder om Valhallavägen. Och mitt resonemang ovan kanske är väl teoretiskt. Så jag kan ha fel!
Att det förmodligen är lättare att hitta ett avskilt stråk för spårvägen i Valhallavägen än i Karlavägen är inte oväsentligt, men det finns alltid en fara med "vi bygger det det är lätt istället för där det behövs" - minnes I ännu Tvärbanan genom Årsta. Nu går det inte att jämföra Valla med Valhallavägen, det inser jag med. Men ni fattar tror jag...
Återkommer säkert
gör
Thomas K Ohlsson
Alla dina synpunkter är relevanta. Det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till. Jag tror i alla fall att spårvägen bör fortsätta i riktning mot Frihamnen, och då talar nog det mesta för Valhallavägen hela vägen.