Nattrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: onsdag 28 maj 2025 6:18 Texten du citerar kommer ju från ett avsnitt som handlar om busstrafikutbudet mellan Märsta och Arlanda. Och det finns redan avbrottsfri nattrafik där alla dagar i veckan med buss 592 på nätterna.
Det är förvånansvärt många som inte har koll på SL:s nattbussar. Med tunnelbana till Arlanda skulle linje 579 gå hela dygnet, och alla vet hur den bussen går. Vidare skulle resenärer från Sigtuna slippa bytet mellan linje 597 och 592. Det är ganska talande att inte ens Sigtunas samhällsbyggnadskontor känner till det.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nattrafik

Inlägg av Harald »

Citybanan är ju tunnelbana enligt Enceladus, så då är väl tunneln under Arlanda också tunnelbana.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: torsdag 29 maj 2025 8:49 Citybanan är ju tunnelbana enligt Enceladus, så då är väl tunneln under Arlanda också tunnelbana.
Kanske det, men Citybanan trafikeras inte som sådan. Sundbyberg vill att SL ska göra det, trots att tunnelbana redan finns:

Svar på remiss - Region Stockholms förslag på trafikförändringar i SL och WÅAB-trafiken 2025/2026 (T26)
Sundbybergs stad skrev:Sundbybergs stad ser positivt till försöket med nattrafik i pendeltågstrafiken. Sundbyberg stad anser att det är positivt att dagens nattbussar kompletteras med pendeltågstrafik. Pendeltågen erbjudet ett helt annat trafikkoncept än busstrafik och vi förväntar oss att det öppnar upp resandet i regionen även under de mindre aktiva timmarna. Vi har samtidigt förståelse för att detta ställer höga krav både på planering och genomförande, inte minst för den personal som behöver arbeta under nätterna.
Faktum är att jag inte kan komma på en endaste kommun som är emot förslaget att trafikera Citybanan som tunnelbana...
Enceladus skrev: fredag 21 maj 2021 19:27 Det finns flera nya stomlinjer, eller numera expressbussar. Ett exempel är en ny tvärförbindelse mellan Vårsta och Skärholmen via Tumba och Fittja. Det vältrafikerade stråket mellan Tumba och Fittja är en av få tvärförbindelser som har avbrottsfri trafik (inte ens linje 172 har det). Återigen tycks verkligheten ha kommit ikapp.
Ny expressbuss ska koppla ihop Stockholms södra delar
Mitt i skrev:– Ett exempel är tvärbanan som används av många resenärer i dag, säger han.

[...]

De största skillnaderna mellan nuvarande linje 172 och expressbusslinjen är:
  • Förlängning Skarpnäck-Tyresö
  • Ökad turtäthet Högdalen-Skarpnäck-(Tyresö)
  • Ökad turtäthet Hallunda-Fittja
  • Ett antal hållplatser trafikeras inte av nya linjen
  • Snabbare resor på grund av framkomlighetsåtgärder
Linje 172 har i dag ett stort resande med cirka 19 000 påstigande per dygn.
Missar SL chansen att införa nattrafik på tvärförbindelser? Nattliga pendeltåg till Huddinge och Flemingsberg kan ju "öppna upp resandet" i södra länshalvan!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Utredning SL:s nattrafik (TN 2024-0201)
Trafikförvaltningen skrev:Inrättande av helnattstrafik till områden som idag saknar kontinuerlig nattrafik:
  1. Norra Djurgårdsstaden får helnattstrafik genom att linje 291 får ny sträckning via området.
  2. Linje 595 Stockholm C-Sundbyberg förlängs till Mariehäll
SL har upptäckt de nya stadsutvecklingsprojekten Norra Djurgårdsstaden och Mariehäll. Dessa behov har kommunerna påtalat under flera år, utan att få gehör.
Trafikförvaltningen skrev:Dagens utbud av hållplatslägen i City är en betydande begränsning för möjligheterna att skapa förbättrade bytesmöjligheter med passningar mellan samtliga radiella linjer i City. Därutöver är Bytespunkt City spridd på olika gator och därmed svår att överblicka samt svårorienterad. Dagens tidtabeller är heller inte alltid lagda för att optimera byten, utan innebär i vissa fall långa bytestider. Vidare börjar och slutar några radiella linjer inte i City idag, vilket medför minst två byten i reserelationer där någon av dessa linjer ingår.
Ännu en insikt som borde ha kommit några decennier tidigare. Det är väldigt svårt att hitta till rätt hållplatsläge i City, speciellt för resenärer som inte brukar åka.

Utredningen överväger olika scenarier, t.ex. UA0 (tunnelbana och buss), UA1 (tunnelbana, pendeltåg och buss) samt UA2 (alla trafikslag). Fordonen är redo:
Trafikförvaltningen skrev:Cirka 25-30 procent av pendeltågsfordonen står i nuläget nattuppställda utanför depå. De här fordonen går det inte att genomföra underhåll på. För nattpendeltågstrafik enligt scenario H1 åtgår cirka 16 omlopp, det vill säga 16 fordon. Det är färre än hälften av de fordon som i dagsläget står nattuppställda utanför depå. Därför bör påverkan på tillgängligheten till fordonsunderhåll vara begränsad. Den kilometerproduktion som kontinuerlig nattrafik enligt scenario H1 ger är relativt begränsad i förhållande till hela dygnets trafikproduktion. Däremot behöver omloppen planeras så att daglig städning och klargöring kan göras på nattrafikfordonen.
Utredningen tar inte hänsyn till möjligheten att kombinera cykel och kollektivtrafik. Tunnelbana och buss erbjuder inte detta, men cyklar bör fungera hela dygnet.

Dessutom övervägs inte regionaltåg i något scenario. Således behöver andra regioner ta initiativet om Mälardalen ska få holländsk nattrafik med regionaltåg:
Nederlandse Spoorwegen skrev:The night trains run:
In the Randstad: every night
From Rotterdam via Den Haag Hollands Spoor, Leiden, Schiphol Airport, Amsterdam Centraal to Utrecht Centraal: every night
SL fokuserar på nattrafiken i Stockholms län, och det finns för få regionaltågsstationer i länet för att SL ensamt ska köra regionaltåg på natten.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Utredningen innehåller ett antal grova fel. Här är ett exempel (se sidan 42):
Trafikförvaltningen skrev:I Stockholm söderort finns två linjer med helnattstrafik under vardagar, utöver de radiella linjer som trafikerar längs respektive tunnelbanegren:
• 133 Liljeholmen-Ekensberg
• 134 Liljeholmen-Östbergahöjden
• 142 Telefonplan-Älvsjö
• 144 Delsträckan Fruängen-Älvsjö (lördagar)
• 147 Liljeholmen-Hökmossen
• 165 Liljeholmen-Farsta C
• 160 Gullmarsplan-Årstaberg via Årsta torg
• 190 Hornstull-Farsta strand via Telefonplan, Älvsjö och Högdalen
Det finns så många fel att jag inte vet var jag ska börja. Endast två av ovanstående busslinjer har nattrafik på vardagar (utöver radiella linjer med nummer x9x):

• 160 Gullmarsplan-Årstaberg via Årsta torg
• 190 Hornstull-Farsta strand via Telefonplan, Älvsjö och Högdalen

Inga busslinjer har nattrafik enbart på lördagar. Varifrån kommer den uppgiften egentligen? Följande busslinjer har nattrafik på helger i det aktuella området:

• 133 Liljeholmen-Ekensberg
• 134 Liljeholmen-Östbergahöjden
• 142 Telefonplan-Älvsjö
• 144 Delsträckan Fruängen-Älvsjö (enkelriktad)
• 147 Liljeholmen-Hökmossen
• 160 Gullmarsplan-Årstaberg via Årsta torg
• 165 Liljeholmen-Farsta C
• 188 Gullmarsplan-Sköndal
• 828 Farsta C-Östra Skogås (kompletteras av 831, i stort sett minst en timmes turtäthet hela dygnet på helger)

Linje 188 borde SL känna till. Den har 30-minuterstrafik hela natten. Linje 828 har bara timmestrafik, men SL borde ändå ha kännedom om den också.
Skriv svar