Enceladus skrev:TKO skrev:Så kriteriet för att inte vara "fortsatt isolerad" är att det tar mindre än 10 minuter att ta sej till Fridhemsplan? I så fall lider runt 95 % av stockholmsregionens befolkning av denna "fortsatta isolering"!
Det finns flera sätt att bryta isoleringen. En snabb förbindelse till regionala knutpunkter som Fridhemsplan och Liljeholmen. Ett par genomgående linjer till lokala knutpunkter som Liljeholmen och Högdalen. Finns det ens något område av Östbergas storlek och läge som inte har någon genomgående linje?
Men ÖSTBERGA har ju en tätt trafikerad genomgående linje - hur svårt skall detta vara att fatta?
Om vi menar ÖSTBERGAHÖJDEN finns det många förortsområden som är av liknande storlek och som inte har kollektivtrafik i mer än en riktning. Dessa har dock oftast betydligt mer än nio minuters resa till en stor bytespunkt - så i tävlingen "vem är det mest synd om" ligger knappast Östberga, inte ens Östbergahöjden, på en tätplats!
TKO skrev:Jo för alla resor som har sin startpunkt på (den framtida) plattformen vid Östbergas tunnelstation och sin målpunkt nere i underjorden vid Fridhemsplan stämmer detta. Jag har dock svårt att tro att det förekommer specellt många sådana resor i verkligheten...
Enceladus skrev:Längre gångtider spelar mindre roll vid en så stor restidsvinst som en halvtimme. Det finns många arbetsplatser längs blå linjen. Idag tar det 65 minuter att åka mellan Östbergahöjden och Kista. Promenader till närliggande hållplatser förkortar inte restiden nämnvärt. Det är resor som förekommer i verkligheten!
På kort sikt skulle en dirketbuss mellan Östbergahöjden och Fridhemsplan kunna införas. Den skulle nog få en hel del resenärer på flera delsträckor, t.ex. mellan Fridhemsplan och Årstaberg. Det är dock väsentligt att den går snabbt. Inga omvägar via Liljeholmens bussterminal - byte till Tvärbanan finns vid Årstaberg, byte till röda linjen finns vid Hornstull och Marievik är på gångavstånd till det lokala centrumet. Liljeholmens bussterminal är ändå inte utformad för bussar mot stan. Denna förbättring skulle kunna ske idag. Det finns väl fortfarande plats för några fler bussar över Västerbron?
Resandet Östbergahöjden-Fridhemsplan, även om vi inkluderar bytesresor via Fridhemsplan, är så litet att det inte motiverar en direktlinje. Det totala kollektivtrafikresandet från Östbergahöjden under maxtimmen uppgår till runt 400 personer. Hur många av dessa som skulle använda en direktbuss till Fridhemsplan är svårt att uppskatta, men jag gissar på drygt 50, vilket skulle räcka till 1-2 turer under maxtimmen.
Jag tror att vissa debattörer grovt överskattar resandet till och från Östberga, kapaciteten hos den nuvarande kollektivtrafiken är faktiskt i stort sett tillräcklig.
Och jag hittar flera förbindelser som tar under 50 minuter mellan Östbergahöjden (Julitavägen) och Kista Centrum. Även det kan tyckas vara lång tid, men det går inte så mycket fortare från Årstaskolan heller! Och vad jag vet är det ingen som skriker om direktbussar mellan Årsta och Kungsholmen i väntan på att vi skall få direkt tunnelbana...
Jag tror att faktakoll är en bra uppmaning för alla som vill deltaga i den fortsatta debatten.
/TKO