Vad är egentligen en tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Vad är egentligen en tunnelbana?

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Jag ska ärligt säga att jag inte har någon aning om Hässelby strand. Jag hade för mig att det var den enda stationen i plan, där trappa inte var nödvändigt. Nu inser jag att jag hade fel.
Hässelby strand är inte ens en av stationerna med höjdskillnadsfri förbindelse mellan plattform och gata, du tänkte kanske på gamla Bagarmossen, annars Fruängen.

Till TKO vill jag påstå att det finns en ramp sedan stationen byggdes. Hiss har jag aldrig tänkt på om det finns, men vad ska det vara bra för? (Finns iofs på andra stationer med ramp t ex Thorildsplan...)
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Till TKO vill jag påstå att det finns en ramp sedan stationen byggdes. Hiss har jag aldrig tänkt på om det finns, men vad ska det vara bra för? (Finns iofs på andra stationer med ramp t ex Thorildsplan...)
Jo ramp har funnits sen stationen byggdes.
Men det KAN behövas hiss ändå - eftersom rampen kan vara för brant och troligen är för lång (utan vilplan) för att uppfylla tillgänglighetsreglerna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
TKO skrev: Tillgänglighet (eller heter det "barriärfrihet" numera?) är en aspekt som kan platsa. Jag skulle dessutom vilja lägga till "direkt förbindelse med Stockholms centrum/city. Och då får vi följande lista:

- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Om vi utgår från den listan skulle väl stora delar av pendeltågsnätet kunna räknas också, men kanske avviker vad gäller stationsavstånd, turtäthet och trafikdygn. Ungefär samma kan sägas om framtida Roslagsbanan, åtminstone från T-Centralen till Täby.
Nja, pendeltågsnätet är fortfarande inte helt separerat från gatutrafik, men Trafikverket ska ha beröm för att söka konstruktiva lösningar. På Nynäsbanan finns den första plankorsningen redan vid Fagersjö. Trafikverket väntar dock på besked från Trafikkontoret. Den utökade trafiken på Nynäsbanan verkar ha kommit som en chock. På Södertäljebanan finns den första plankorsningen vid Uttran, vilket också är en gammal pendeltågsstation. Här finns istället en konflikt med Kalderén (det är han som säger nej till Södertörnsbanan).

På Mälarbanan finns det massor av plankorsningar. Dessa byggs bort i samband med fyrspårsbygget, vilket är en av projektets stora fördelar. Utvecklingen av centrala Sundbyberg ska inte heller underskattas ur en social synvinkel. På Ostkustbanan fanns väl den första plankorsningen vid Rosersberg, men nu är den lyckligtvis stängd. Det finns dock fler plankorsningar i Sigtuna kommun. Dessutom är hela Märsta station i stort behov av upprustning!

Roslagsbanan har liknande kapacitetsbrister. Tråden "Roslagsbanans kapacitetsbrister" diskuterar dessa i detalj.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Den "starka opinionen för en t-banelinje som inte går genom City" är något jag bara ser på detta forum - och främst företrädd av en enda skribent. Jag tror knappast att de goda medborgarna i Östberga föredrar en direktförbindelse med Fridhemsplan framför en med T-centralen. Nej försök acceptera verkligheten som den är - det underlättar om vi skall föra en konstruktiv debatt.

utbrister
Thomas K Ohlsson
Ibland är det lätt att få intrycket att forumet lever i en bubbla. För bara ett år sedan fanns det fortfarande flera skribenter som uppriktigt menade att Sverigeförhandlingen inte skulle bli av, trots att avtalen redan var tecknade. Det har funnits hundratals debattartiklar som ifrågasätter att alla linjer möts vid T-Centralen. Här är några exempel:

Alliansen behöver inse behovet av en lila linje
Erika Ullberg skrev:Utformningen av dagens tunnelbanesystem där alla linjer passerar getingmidjan via Slussen och T-Centralen innebär också stor trängsel och vi behöver öka framkomligheten.
Tunnelbanesatsningar utan helhetssyn
Göran Johnson skrev:Naturligtvis var det inte bra att låta alla linjer mötas i T-centralen.
Jag avslutar med en tydligen avvikande åsikt från forumet:
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är en nackdel med stjärnsystemet i Stockholm eftersom det ökar restiden för alla som inte ska från/till centrum. Det gör att staden i övrigt blir förhållandevis bilburen och utspridd.
twr

Inlägg av twr »

Jag tror det är Enceladus som lever i ”Enceladus-har-alltid-rätt-bubblan”. För oss som inte är Enceladus betyder ”en stark opinion” detsamma som ”en stor del av allmänheten”, inte ”en handfull politiker”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
twr skrev:
TKO skrev: Tillgänglighet (eller heter det "barriärfrihet" numera?) är en aspekt som kan platsa. Jag skulle dessutom vilja lägga till "direkt förbindelse med Stockholms centrum/city. Och då får vi följande lista:

- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Om vi utgår från den listan skulle väl stora delar av pendeltågsnätet kunna räknas också, men kanske avviker vad gäller stationsavstånd, turtäthet och trafikdygn. Ungefär samma kan sägas om framtida Roslagsbanan, åtminstone från T-Centralen till Täby.
Nja, pendeltågsnätet är fortfarande inte helt separerat från gatutrafik, men Trafikverket ska ha beröm för att söka konstruktiva lösningar. På Nynäsbanan finns den första plankorsningen redan vid Fagersjö. Trafikverket väntar dock på besked från Trafikkontoret. Den utökade trafiken på Nynäsbanan verkar ha kommit som en chock. På Södertäljebanan finns den första plankorsningen vid Uttran, vilket också är en gammal pendeltågsstation. Här finns istället en konflikt med Kalderén (det är han som säger nej till Södertörnsbanan).

På Mälarbanan finns det massor av plankorsningar. Dessa byggs bort i samband med fyrspårsbygget, vilket är en av projektets stora fördelar. Utvecklingen av centrala Sundbyberg ska inte heller underskattas ur en social synvinkel. På Ostkustbanan fanns väl den första plankorsningen vid Rosersberg, men nu är den lyckligtvis stängd. Det finns dock fler plankorsningar i Sigtuna kommun. Dessutom är hela Märsta station i stort behov av upprustning!

Roslagsbanan har liknande kapacitetsbrister. Tråden "Roslagsbanans kapacitetsbrister" diskuterar dessa i detalj.
Dessutom har väl inte pendeltåget hyfsad - snarare hög - medelhastighet.
Professionell tyckare
Skriv svar