twr skrev:TKO skrev:
Tillgänglighet (eller heter det "barriärfrihet" numera?) är en aspekt som kan platsa. Jag skulle dessutom vilja lägga till "direkt förbindelse med Stockholms centrum/city. Och då får vi följande lista:
- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Om vi utgår från den listan skulle väl stora delar av pendeltågsnätet kunna räknas också, men kanske avviker vad gäller stationsavstånd, turtäthet och trafikdygn. Ungefär samma kan sägas om framtida Roslagsbanan, åtminstone från T-Centralen till Täby.
Nja, pendeltågsnätet är fortfarande inte helt separerat från gatutrafik, men Trafikverket ska ha beröm för att söka konstruktiva lösningar. På Nynäsbanan finns den första plankorsningen redan vid Fagersjö. Trafikverket
väntar dock på besked från Trafikkontoret. Den utökade trafiken på Nynäsbanan verkar ha kommit som en chock. På Södertäljebanan finns den första plankorsningen vid Uttran, vilket också är en gammal pendeltågsstation. Här finns istället en
konflikt med Kalderén (det är han som
säger nej till Södertörnsbanan).
På Mälarbanan finns det massor av plankorsningar. Dessa byggs bort i samband med fyrspårsbygget, vilket är en av projektets stora fördelar. Utvecklingen av centrala Sundbyberg ska inte heller underskattas ur en social synvinkel. På Ostkustbanan fanns väl den första plankorsningen vid Rosersberg, men nu är den lyckligtvis
stängd. Det finns dock fler plankorsningar i Sigtuna kommun. Dessutom är hela Märsta station i
stort behov av upprustning!
Roslagsbanan har liknande kapacitetsbrister. Tråden "
Roslagsbanans kapacitetsbrister" diskuterar dessa i detalj.