Sida 3 av 4

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: måndag 30 september 2019 18:46
av X12
bark skrev:Norrköpings kommun går dåligt ekonomiskt och får skjuta upp ett antal investeringar:
Den nya motorvägsavfarten, som kostar mer än Ljuralänken, klarar sig dock kvar.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: måndag 30 september 2019 21:15
av Ulrik Berggren
bark skrev:Norrköpings kommun går dåligt ekonomiskt och får skjuta upp ett antal investeringar:
Norrköpings tidningar skrev:[…] Kommunen avstår samtidigt från ett antal planerade investeringar och sparar därmed drygt en miljard kronor. Ljuralänken, spårvagnsutbyggnad till Vrinnevi, omdaning av Kristinaplatsen och Johannisborgslänken skjuts på framtiden. En ny Femöresbro är däremot fortsatt med i planen.

– Det är klart att de här investeringarna hade skapat arbetstillfällen, de hade förbättrat trafikflöden i staden, de hade stärkt spårvägens konkurrenskraft och ur miljösynpunkt är allihop välmotiverade, men när vi har det så tufft ekonomiskt som vi har, då måste vi prioritera vård, skola och omsorg, säger Lars Stjernkvist.
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/pe ... 18142.aspx
Frågan är ju om det är så smart att skjuta Ljuralänken igen. INte säkert att TrV är med på noterna nästa gång... Men sossarna har alltid prioriterat bilen när det verkligen gäller...

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: tisdag 01 oktober 2019 11:26
av bark
X12 skrev:
bark skrev:Norrköpings kommun går dåligt ekonomiskt och får skjuta upp ett antal investeringar:
Den nya motorvägsavfarten, som kostar mer än Ljuralänken, klarar sig dock kvar.
Jag tror det beror på att den är så långt fram i byggprocessen - de har väl redan börjat gräva?

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: tisdag 01 oktober 2019 13:45
av X12
bark skrev:Jag tror det beror på att den är så långt fram i byggprocessen - de har väl redan börjat gräva?
De har visserligen börjat. Men första spadtaget skedde bara härom veckan. Att budgeten skulle behöva stramas åt har dock varit känt under ganska lång tid så det har funnits gott om tid att prioritera bland infrastrukturinvesteringarna.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: tisdag 01 oktober 2019 16:07
av X12
Sen har man även under nuvarande och föregående mandatperiod (då S+C+L+KD styrt) byggt bilparkeringar för nästan 200 miljoner kronor utan att tveka. De pengarna, tillsammans med pengarna till motorvägsavfarten, hade kunnat bekosta hela utbyggnaden av spårväg till Vrinnevisjukhuset.

Tycker det dock är lovande att man nu tillsatt en utredning kring flygplatsens framtid. Förhoppningsvis kommer man fram till att nedläggning blir bäst, vilket skulle spara in 25 miljoner kr/år som skulle kunna användas bättre.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: måndag 07 oktober 2019 23:29
av X12
Moderaterna i Norrköping kritiserar idag den styrande kvartetten för de i budgeten slopade infrastrukturprojekten. Det är dock inte någon spårväg de saknar utan istället den 400 miljoner kronor dyra Johannisborgsförbindelsen (Norrköpings motsvarighet till Östlig förbindelse) man vill se byggas. Det blir tydligt var partiet har sina prioriteringar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7316273

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: tisdag 08 oktober 2019 9:56
av bark
Är det fortfarande så att KD i Norrköping är uttalade motståndare till spårvägsutbyggnader?

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: tisdag 08 oktober 2019 15:23
av X12
Senast i mars i år sa KD att de inte har ändrat ståndpunkt kring Ljuralänken. Det var i samband med att stadsmiljöbidrag söktes. Antar att det fortfarande gäller.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: torsdag 09 januari 2020 21:22
av bark
Norrköpings kommun går ännu sämre och stoppar omgående all planering av infrastrukturprojekt, inklusive Ljualänken och spårväg till Vrinneviområdet. När det kommer in pengar ingen så kommer bilvägen Johannisborgsförbindelsen att prioriteras.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/nu ... 55488.aspx

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: lördag 11 januari 2020 23:20
av X12
bark skrev:Norrköpings kommun går ännu sämre och stoppar omgående all planering av infrastrukturprojekt, inklusive Ljualänken och spårväg till Vrinneviområdet. När det kommer in pengar ingen så kommer bilvägen Johannisborgsförbindelsen att prioriteras.
Synd. Tycker man borde fortsätta med detaljplaneringen åtminstone, även om bygget inte är planerat i närtid. Den långsiktiga ambitionen (enligt översiktsplan m.m.) är ju att spårvägen ska byggas någon gång. Lika bra att ha detaljplanen klar i förväg så att upphandling av bygget kan starta så fort pengar finns. Känner på mig att det lär bli överklagandet på den här detaljplanen, bäst att ha det avklarat i god tid i förväg.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 18:35
av X12
Busslinjenäten i Norrköping och Linköping görs om vid nästa tidtabellsskifte i juni. I Norrköping blir det inga större skillnader mer än att bussarna till Åby integreras i stadstrafiken och att Lindöbussen får en ändrad sträckning. Annars försvinner ett antal hållplatser. För spårvägens del försvinner:

Gymnastikgatan, Hospitalsgatan och Blommelundsgatan på linje 3
Karlshovsskolan och Östra Eneby kyrka på linje 2
Stortorget, som tidigare föreslagits för nedläggning, blir kvar av någon anledning.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 19:00
av leifd
X12 skrev:Stortorget, som tidigare föreslagits för nedläggning, blir kvar av någon anledning.
En tänkbar orsak kan vara att det finns tankar om att de expresslinjer som vänder vid Östra station/Vikboplan, ska vända på Stortorget istället.
Förändringar och bostadsbyggande planeras vid Vikboplan så man vill inte ha expresslinjerna där då.
Stortorget har ju varit bussterminal förr i tiden också, så det kan säkert bli bra. Idag används ytan till, dels inget alls, dels en relativt outnyttjad husbilsparkering, samt några platser för personbilar.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 20:31
av Enceladus
X12 skrev:Busslinjenäten i Norrköping och Linköping görs om vid nästa tidtabellsskifte i juni. I Norrköping blir det inga större skillnader mer än att bussarna till Åby integreras i stadstrafiken och att Lindöbussen får en ändrad sträckning. Annars försvinner ett antal hållplatser. För spårvägens del försvinner:

Gymnastikgatan, Hospitalsgatan och Blommelundsgatan på linje 3
Karlshovsskolan och Östra Eneby kyrka på linje 2
Stortorget, som tidigare föreslagits för nedläggning, blir kvar av någon anledning.
Jag noterar att utökad nattrafik utlovas i båda städerna. Spännande! Vilka utökningar kan tänkas ske?

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 22:23
av X12
Enceladus skrev:Jag noterar att utökad nattrafik utlovas i båda städerna. Spännande! Vilka utökningar kan tänkas ske?
Östgötatrafiken tog fram ett "Trafikeringsförslag för spårvägsnätet i Norrköping" för nåt år sen. I den föreslogs att linje 2 skulle delas i en linje 2 respektive 4. Linje 3 och 4 skulle då få 15-minuterstrafik från kl 20 till 02, helg som vardag (10-minuterstrafik fram till kl 20). Linje 2 skulle få 30-minuterstrafik mellan kl 20 till 02 hela veckan (15/20-minuterstrafik på vardag/helg innan kl 20).

Nu har ju Ljuralänken skjutits upp på obestämd framtid så den linjenätsförändringen blir ju inte av. Antar att man inte vill ha onödigt hög turtäthet på Fridvalla-grenen som man skulle få om man kör 15-minuters på natten. En lösning kanske kan vara att vända varannan vagn vid Norr tull efter kl 20? Eller så delar man upp linje 2 i två delar redan nu och återtrafikerar Klingberg i väntan på en Ljuralänk.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 22:32
av leifd
X12 skrev:
Enceladus skrev:Jag noterar att utökad nattrafik utlovas i båda städerna. Spännande! Vilka utökningar kan tänkas ske?
Östgötatrafiken tog fram ett "Trafikeringsförslag för spårvägsnätet i Norrköping" för nåt år sen. I den föreslogs att linje 2 skulle delas i en linje 2 respektive 4. Linje 3 och 4 skulle då få 15-minuterstrafik från kl 20 till 02, helg som vardag (10-minuterstrafik fram till kl 20). Linje 2 skulle få 30-minuterstrafik mellan kl 20 till 02 hela veckan (15/20-minuterstrafik på vardag/helg innan kl 20).

Nu har ju Ljuralänken skjutits upp på obestämd framtid så den linjenätsförändringen blir ju inte av. Antar att man inte vill ha onödigt hög turtäthet på Fridvalla-grenen som man skulle få om man kör 15-minuters på natten. En lösning kanske kan vara att vända varannan vagn vid Norr tull efter kl 20? Eller så delar man upp linje 2 i två delar redan nu och återtrafikerar Klingberg i väntan på en Ljuralänk.
Varannan 2a och 3a ska vända vid Norr Tull efter kl 19, från 15/6. Om detta bara gäller över sommaren, eller hela året, är dock okänt.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 23:08
av TKO
Trafik till kl 02 lär inte tillfredställa skribenten 'Enceladus' krav på natttrafik. Fast krogarna i Nkp kanske stänger kl 01, det gjorde dom - om jag minns rätt - på den tiden jag hade anledning att fundera över detta!

/TKO

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: onsdag 04 mars 2020 23:26
av Enceladus
TKO skrev:Trafik till kl 02 lär inte tillfredställa skribenten 'Enceladus' krav på natttrafik. Fast krogarna i Nkp kanske stänger kl 01, det gjorde dom - om jag minns rätt - på den tiden jag hade anledning att fundera över detta!
Det är väl bara i Stockholm som spårvagnstrafiken slutar så tidigt på helger. Senast jag var i Norrköping, vilket är för någon månad sedan, så gick det vagnar i alla riktningar från Söder Tull fram till runt klockan 3:30. Efter ett två timmars uppehåll började trafiken igen runt klockan 5:30. Däremot var turtätheten ganska dålig. Jag antar att det är turtätheten som ska förbättras.

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: torsdag 19 mars 2020 12:20
av X12
Det verkar bli en del klagomål på de indragna hållplatserna samt linjeomläggningen i Lindö. Jag räknar till totalt 7 insändare eller artiklar i NT där missnöje uttrycks (men annat är kanske inte att vänta?):

https://nt.se/asikter/insandare/tank-om ... 43389.aspx
https://nt.se/asikter/insandare/fler-ta ... 43165.aspx
https://nt.se/asikter/insandare/han-att ... 36090.aspx
https://nt.se/asikter/insandare/lat-oss ... 36083.aspx
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/de ... 40266.aspx
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/bu ... 32323.aspx
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/he ... 29776.aspx

Mest negativa röster i Lindö, medan Åbyborna är positiva som får billigare resor (inkluderas i stadszonen).

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: torsdag 19 mars 2020 12:56
av Odd
Enceladus skrev:
TKO skrev:Trafik till kl 02 lär inte tillfredställa skribenten 'Enceladus' krav på natttrafik. Fast krogarna i Nkp kanske stänger kl 01, det gjorde dom - om jag minns rätt - på den tiden jag hade anledning att fundera över detta!
Det är väl bara i Stockholm som spårvagnstrafiken slutar så tidigt på helger. Senast jag var i Norrköping, vilket är för någon månad sedan, så gick det vagnar i alla riktningar från Söder Tull fram till runt klockan 3:30. Efter ett två timmars uppehåll började trafiken igen runt klockan 5:30. Däremot var turtätheten ganska dålig. Jag antar att det är turtätheten som ska förbättras.
Så tunnelbanan i Nörrköping.. eh, menar såklart spårvägen i Norrköping, har nästan samma unika status som Stockholms tunnelbana?

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Postat: torsdag 19 mars 2020 14:39
av Enceladus
Odd skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Trafik till kl 02 lär inte tillfredställa skribenten 'Enceladus' krav på natttrafik. Fast krogarna i Nkp kanske stänger kl 01, det gjorde dom - om jag minns rätt - på den tiden jag hade anledning att fundera över detta!
Det är väl bara i Stockholm som spårvagnstrafiken slutar så tidigt på helger. Senast jag var i Norrköping, vilket är för någon månad sedan, så gick det vagnar i alla riktningar från Söder Tull fram till runt klockan 3:30. Efter ett två timmars uppehåll började trafiken igen runt klockan 5:30. Däremot var turtätheten ganska dålig. Jag antar att det är turtätheten som ska förbättras.
Så tunnelbanan i Nörrköping.. eh, menar såklart spårvägen i Norrköping, har nästan samma unika status som Stockholms tunnelbana?
Nej, både i Norrköping och i Göteborg har pendeltågen också nattrafik. Det är bara i Stockholm som ett visst trafikslag har en unik status.