Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Jag lärde mig att färdas på tvåhjuling i Stockholms innerstad i mitten på 50-talet. Alla gummihjulsfordon färdades i samma område och alla färdades i högst 30 km/tim trots att det inte existerade någon begränsning. Vi visste alla att spårvagnen hade företräde, tom vi ungar som väntade till det sa pling-pling och visste vi att man måste hoppa ur spåret.
/Göran
/Göran
Om du med detta inlägg vill säga att Stockholm sedan bilismens intåg aldrig har varit en cykelvänlig stad så måste jag tyvärr hålla med. Låt oss hoppas att Helldéns omställning kan fortsätta även under kommande mandatperiod.hgsldf skrev:Jag lärde mig att färdas på tvåhjuling i Stockholms innerstad i mitten på 50-talet. Alla gummihjulsfordon färdades i samma område och alla färdades i högst 30 km/tim trots att det inte existerade någon begränsning. Vi visste alla att spårvagnen hade företräde, tom vi ungar som väntade till det sa pling-pling och visste vi att man måste hoppa ur spåret.
/Göran
Vi får hoppas att Hellden inte får något mandat!
Vadå, Stockholm är väl en cykelvänlig stad.Enceladus skrev:Om du med detta inlägg vill säga att Stockholm sedan bilismens intåg aldrig har varit en cykelvänlig stad så måste jag tyvärr hålla med. Låt oss hoppas att Helldéns omställning kan fortsätta även under kommande mandatperiod.hgsldf skrev:Jag lärde mig att färdas på tvåhjuling i Stockholms innerstad i mitten på 50-talet. Alla gummihjulsfordon färdades i samma område och alla färdades i högst 30 km/tim trots att det inte existerade någon begränsning. Vi visste alla att spårvagnen hade företräde, tom vi ungar som väntade till det sa pling-pling och visste vi att man måste hoppa ur spåret.
/Göran
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Va???LÅ1 skrev:Vadå, Stockholm är väl en cykelvänlig stad.Enceladus skrev:Om du med detta inlägg vill säga att Stockholm sedan bilismens intåg aldrig har varit en cykelvänlig stad så måste jag tyvärr hålla med. Låt oss hoppas att Helldéns omställning kan fortsätta även under kommande mandatperiod.hgsldf skrev:Jag lärde mig att färdas på tvåhjuling i Stockholms innerstad i mitten på 50-talet. Alla gummihjulsfordon färdades i samma område och alla färdades i högst 30 km/tim trots att det inte existerade någon begränsning. Vi visste alla att spårvagnen hade företräde, tom vi ungar som väntade till det sa pling-pling och visste vi att man måste hoppa ur spåret.
/Göran
The 20 Most Bike-Friendly Cities on the Planet
Du kan välja en annan lista. Stockholm kommer inte att platsa, såvida det inte är en bottenlista.
(Svenska Cykelstäder: En skam att stryka cykelinvesteringar)
Det förvånar mig att ingen talar om elefanten i rummet. Mycket tyder på att förlängningen kommer att kräva dubbelvagnståg. Vilka partier kan tänka sig "förbannat långa" tåg på Hamngatan?
- Stefan Widén
Eller så längtar de efter en effektiv trafiklösning till en väldigt låg kostnad. Staden har ju redan uttalat sig om att man vill göra bilfritt på Hamngatan till förmån för kollektivtrafik och .......cykel och gående..... Frågan är om man vågar gå All in och ta bort bussarna också?Enceladus skrev:Det förvånar mig att ingen talar om elefanten i rummet. Mycket tyder på att förlängningen kommer att kräva dubbelvagnståg. Vilka partier kan tänka sig "förbannat långa" tåg på Hamngatan?
Gör man det så ser vi fram mot graciösa vagnar som glider fram i en tilltalande miljö som både ger en effektiv trafik och inte får barriärstatusen...
"visioner" är nyckelordet för detta.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nja, det är ett vallöfte från Helldén, men M sågar förslaget. Vi får väl se vem som blir trafikborgarråd. C talar sig varma för att styra med MP, så det kan bli M som får överge sin trafikpolitik, givet att MP kan tänka sig denna konstellation. Men det är långt ifrån säkert.Stefan Widén skrev:Eller så längtar de efter en effektiv trafiklösning till en väldigt låg kostnad. Staden har ju redan uttalat sig om att man vill göra bilfritt på Hamngatan till förmån för kollektivtrafik och .......cykel och gående..... Frågan är om man vågar gå All in och ta bort bussarna också?Enceladus skrev:Det förvånar mig att ingen talar om elefanten i rummet. Mycket tyder på att förlängningen kommer att kräva dubbelvagnståg. Vilka partier kan tänka sig "förbannat långa" tåg på Hamngatan?
Gör man det så ser vi fram mot graciösa vagnar som glider fram i en tilltalande miljö som både ger en effektiv trafik och inte får barriärstatusen...
Stefan
Jag ser cyklisternas klagan, och dess bortförklaringar för en massa oskick, som mycket överdriven. Lite prinsessan på ärten över det hela.Enceladus skrev:Va???LÅ1 skrev:Vadå, Stockholm är väl en cykelvänlig stad.
The 20 Most Bike-Friendly Cities on the Planet
Du kan välja en annan lista. Stockholm kommer inte att platsa, såvida det inte är en bottenlista.
(Svenska Cykelstäder: En skam att stryka cykelinvesteringar)
Cyklisterna är otåliga och lata. Skall ha allt.
Här är ett talande exempel på att cyklisterna är egotrippade och skiter i andra: "Cyklister kaosparkerar – utanför garaget". Här borde det ju absolut vara P-förbud utmed ramperna!
Att inte hamna bland 20 i topp betyder inte att staden är cykelovänlig.
Tyvärr har jag inget att tillägga angående trådens ämne!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Hård kritik mot Alliansens och MP:s samtal
Överlever MP en mandatperiod med borgarna? Accepterar bilisterna en mandatperiod till med Helldén?
Överlever MP en mandatperiod med borgarna? Accepterar bilisterna en mandatperiod till med Helldén?
MP är i mångt och mycket lillebror till "die Grüne" i Tyskland.
Ska Stockholm bli ett nytt "Frankfurt 2001"?
Fast Helldén hoppas väl bli en svensk Kretschmann…
Vi rätttrogna sitter på läktaren och åser spektaklet med en blandning av förvåning och förfäran!
Thomas K Ohlsson
(rätttrogen - om nu någon tvivlade)
Vi rätttrogna sitter på läktaren och åser spektaklet med en blandning av förvåning och förfäran!
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
Tycker inte ingenjörn också att det vore intressant att diskutera trådinledarens frågeställning, istället för att sväva ut om cyklism, Hamngatan och diverse mp-politiker? Såhär skrev vederbörande, om någon kommer ihåg:TKO skrev:MP är i mångt och mycket lillebror till "die Grüne" i Tyskland.
Thomas K Ohlsson
Nu har jag inte följt landstingsvalet i AB-län så noga, men jag utgår från att de sk. Sverigedemokraterna får någon form av vågmästarroll. Hr.(?) trådinledaren har ju antagit att "Sverigedemokraterna röstar för förlängningen", som jag förstår det. Då kan det ju vara intressant att ta del av vad nyss nämnda parti skriver i sitt s. regionpolitiska program:SouthernCross88au skrev:Jag vill bara ha åsikter om vad folk tror angående chansen att förlängningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten (alt. Gasverket) beslutas den här mandatperioden.
De rödgröna har tappat mycket i landstinget men Moderaterna är fortfarande osäkra även om resten av de borgerliga, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna röstar för förlängningen. I kommunfullmäktige i Stockholms stad blir det troligen maktskifte vilket också kanske gynnar spårvägen. Moderaternas kandidat Tom Hedrup vill ju ha spårvägen, i alla fall enligt valaffischerna.
https://stockholmslan.sd.se/wp-content/ ... n-2018.pdf
På sidan 33 heter det (bl.a. om Spårväg Syd) dock(sid. 30, om Norra Djurgårdsstaden ) Här är Sverigedemokraterna försiktigt positiva till möjligheten att på sikt (min kursivering) koppla samman Spårväg City (Djurgårdslinjen, NK-expressen) med Lidingöbanan. Stora investeringar i spår och servicedepå/spårvagnshall är redan gjorda och att i det läget inte utveckla och förädla detta vore kapitalförstöring
Inte mycket att hålla i handen!Sverigedemokraterna anser inte att en massiv satsning på en kollektivtrafiksmodell - spårvagnen - som var relevant i slutet på 1800-talet är att utnyttja alltmer åtråvärda skattepengar på bästa sätt. Redan i början av 1960-talet, för över 50 år sedan, dömde dåvarande ingenjörer och annan expertis ut spårvagnen som alltför bullrig och ineffektiv, utrymmeskrävande och störningskänslig i förhållande till bussar, pendeltåg och tunnelbana. Man kan tycka att vi borde lärt oss något av historien.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ironiskt att just SD talar om att lära av historien. Det finns inget "redan på 60-talet", de som dömde ut spårvägen då hade helt enkelt fel. Precis som det var fel att avskaffa demokratin i Tyskland på 30-talet. Vi måste inte göra om gamla misstag, det går att lära sig av historien.dr Cassandra Nojdh skrev:Tycker inte ingenjörn också att det vore intressant att diskutera trådinledarens frågeställning, istället för att sväva ut om cyklism, Hamngatan och diverse mp-politiker? Såhär skrev vederbörande, om någon kommer ihåg:TKO skrev:MP är i mångt och mycket lillebror till "die Grüne" i Tyskland.
Thomas K Ohlsson
(rätttrogen - om nu någon tvivlade)Nu har jag inte följt landstingsvalet i AB-län så noga, men jag utgår från att de sk. Sverigedemokraterna får någon form av vågmästarroll. Hr.(?) trådinledaren har ju antagit att "Sverigedemokraterna röstar för förlängningen", som jag förstår det. Då kan det ju vara intressant att ta del av vad nyss nämnda parti skriver i sitt s. regionpolitiska program:SouthernCross88au skrev:Jag vill bara ha åsikter om vad folk tror angående chansen att förlängningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten (alt. Gasverket) beslutas den här mandatperioden.
De rödgröna har tappat mycket i landstinget men Moderaterna är fortfarande osäkra även om resten av de borgerliga, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna röstar för förlängningen. I kommunfullmäktige i Stockholms stad blir det troligen maktskifte vilket också kanske gynnar spårvägen. Moderaternas kandidat Tom Hedrup vill ju ha spårvägen, i alla fall enligt valaffischerna.
https://stockholmslan.sd.se/wp-content/ ... n-2018.pdfPå sidan 33 heter det (bl.a. om Spårväg Syd) dock(sid. 30, om Norra Djurgårdsstaden ) Här är Sverigedemokraterna försiktigt positiva till möjligheten att på sikt (min kursivering) koppla samman Spårväg City (Djurgårdslinjen, NK-expressen) med Lidingöbanan. Stora investeringar i spår och servicedepå/spårvagnshall är redan gjorda och att i det läget inte utveckla och förädla detta vore kapitalförstöringInte mycket att hålla i handen!Sverigedemokraterna anser inte att en massiv satsning på en kollektivtrafiksmodell - spårvagnen - som var relevant i slutet på 1800-talet är att utnyttja alltmer åtråvärda skattepengar på bästa sätt. Redan i början av 1960-talet, för över 50 år sedan, dömde dåvarande ingenjörer och annan expertis ut spårvagnen som alltför bullrig och ineffektiv, utrymmeskrävande och störningskänslig i förhållande till bussar, pendeltåg och tunnelbana. Man kan tycka att vi borde lärt oss något av historien.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Mest fel har folk som tvärsäkert uttalar sig om vad som är rätt eller fel.twr skrev: Ironiskt att just SD talar om att lära av historien. Det finns inget "redan på 60-talet", de som dömde ut spårvägen då hade helt enkelt fel. Precis som det var fel att avskaffa demokratin i Tyskland på 30-talet. Vi måste inte göra om gamla misstag, det går att lära sig av historien.
Som du just gjorde då!BSB101 skrev:Mest fel har folk som tvärsäkert uttalar sig om vad som är rätt eller fel.twr skrev: Ironiskt att just SD talar om att lära av historien. Det finns inget "redan på 60-talet", de som dömde ut spårvägen då hade helt enkelt fel. Precis som det var fel att avskaffa demokratin i Tyskland på 30-talet. Vi måste inte göra om gamla misstag, det går att lära sig av historien.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Stefan! Du är inne på rätt spår! Bort med bussarna från spårvagnsspåren i görligaste mån!Stefan Widén skrev:Eller så längtar de efter en effektiv trafiklösning till en väldigt låg kostnad. Staden har ju redan uttalat sig om att man vill göra bilfritt på Hamngatan till förmån för kollektivtrafik och .......cykel och gående..... Frågan är om man vågar gå All in och ta bort bussarna också?Enceladus skrev:Det förvånar mig att ingen talar om elefanten i rummet. Mycket tyder på att förlängningen kommer att kräva dubbelvagnståg. Vilka partier kan tänka sig "förbannat långa" tåg på Hamngatan?
Stefan
- Hechtwagen
Alla som hört talas om Bullerbussen förstår att bussar hör hemma på 1800-talet och inte i en modern storstad!twr skrev:Som du just gjorde då!BSB101 skrev:Mest fel har folk som tvärsäkert uttalar sig om vad som är rätt eller fel.twr skrev: Ironiskt att just SD talar om att lära av historien. Det finns inget "redan på 60-talet", de som dömde ut spårvägen då hade helt enkelt fel. Precis som det var fel att avskaffa demokratin i Tyskland på 30-talet. Vi måste inte göra om gamla misstag, det går att lära sig av historien.
Förstår inte SD att spårvägarna/spårvagnarna utvecklats sedan 60-talet?
Det mesta har utvecklats sedan 60-talet. Utom det som avvecklats!
påpekar
Thomas K Ohlsson
jourhavande forumfilosof
påpekar
Thomas K Ohlsson
jourhavande forumfilosof
Cyklister ratar garage på grund av stölderLÅ1 skrev:Jag ser cyklisternas klagan, och dess bortförklaringar för en massa oskick, som mycket överdriven. Lite prinsessan på ärten över det hela.
Cyklisterna är otåliga och lata. Skall ha allt.
Här är ett talande exempel på att cyklisterna är egotrippade och skiter i andra: "Cyklister kaosparkerar – utanför garaget". Här borde det ju absolut vara P-förbud utmed ramperna!
Ska vi lämna diskussionen om cyklister är offer eller förövare för ett ögonblick och återvända till trådens ämne?
På SvD-debatt finner vi idag en artikel av Erika Ullberg: "Vi bör samarbeta över blocken i Stockholms län". Artikeln handlar mest om sjukvårdspolitik, men det lilla avsnittet om kollektivtrafiken kan kanske intressera forumdebattörerna:
"Nya investeringar i hållbart resande kommer att behövas. Vi är beredda att ompröva vår politik för att hitta samsyn. Nya Region Stockholm behöver leda arbetet med nya investeringar i kollektivtrafik, vägar samt möta efterfrågan på kraftigt ökad cykel- och gångtrafik."
I vilka avseenden tror vi socialdemokraterna kommer att ompröva sin politik gällande kollektivtrafiken?
funderar
Thomas K Ohlsson
På SvD-debatt finner vi idag en artikel av Erika Ullberg: "Vi bör samarbeta över blocken i Stockholms län". Artikeln handlar mest om sjukvårdspolitik, men det lilla avsnittet om kollektivtrafiken kan kanske intressera forumdebattörerna:
"Nya investeringar i hållbart resande kommer att behövas. Vi är beredda att ompröva vår politik för att hitta samsyn. Nya Region Stockholm behöver leda arbetet med nya investeringar i kollektivtrafik, vägar samt möta efterfrågan på kraftigt ökad cykel- och gångtrafik."
I vilka avseenden tror vi socialdemokraterna kommer att ompröva sin politik gällande kollektivtrafiken?
funderar
Thomas K Ohlsson