Sannolikt skulle nog en sådan tänkt överflyttning ske gratis men det skulle ju ändå inte bli någon god affär för landstinget eftetsom banan är en förlustaffär. Kostnad för underhåll överstiger vida banans intäckter i form av banavgifter. Sannolikt menar Tamsons hela banan Älvsjö-Nynäshamn annars är det ju ingen större mening om nu avsikten är att få en trafik med så lite störningar som möjligt. Och det handlar då alltså om överflyttning av egendom från en del av samhället till en annan.Hechtwagen skrev:
Funkar det på Arlandababan så borde det funka på Nynäsbanan också men Tamsons får nog svårt att räkna hem affären för han lär inte få banan gratis! Och vad menar han med Nynäsbanan? Hela Sträckan Nynäshamn - Älvsjö?
M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Rent tågtrafikledningsmässigt så trafikleder Trafikverkets driftledningscentral Arlandabanan tillsammans med sina egna järnvägar. Dvs precis på samma sätt som Nynäsbanan trafikleds.Hechtwagen skrev:Det har du rätt i men rent tågtrafikledningsmässigt fungerar det utmärkt! Det bdhöver inte vara olika trafikledningar bara för att det är olika banägare.dr Cassandra Nojdh skrev:Arlandabanan är en-la soppa av korsande ansvar. Finns ingen anledning att göra om det misstaget igen.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Relaterad tråd på Postvagnen: Veterantåg till Nynäshamns Skärgårdsmarknad 25/8
Tydligen glömde någon bort att uppställningsspåren i Nynäshamn används för att parkera ett par tågsätt på helgdagar, varpå veterantåget tvingades att vända vid Ösmo.
Tydligen glömde någon bort att uppställningsspåren i Nynäshamn används för att parkera ett par tågsätt på helgdagar, varpå veterantåget tvingades att vända vid Ösmo.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn
Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Hamnar kan listas i storleksordning efter mängden hanterat gods eller mängden passagerare. (Andra listor skulle kunna vara efter anlöpt tonnage, eller anlöpt antal flytetyg, eller efter vinststorlek eller andra parametrar.)Enceladus skrev:Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn
Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Helsingborg var 2013 tvåa på listan över antal passagerare, där Stockholm låg etta. I godsmängd så var Preemraff i Lysekil tvåa. Med Göteborg som etta. Detta enligt Wikipedia.
Norvik blir nog inte särskilt stor i antal passagerare.
Men i listor som den på Wikipedia kommer säkert Norvik att ses som Stockholm, eftersom Norvik är en del av företaget Stockholms hamnar.
Vad gäller Nynäsbanan så är det väl rimligt i dessa miljökristider att hamnen får järnvägsanslutning med rimlig kapacitet utan att störa pendeltrafiken. Allt för att få över så mycket gods som möjligt från (bil)vägar till järnvägar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Har du någon källa på att det är därför Tvärförbindelse Södertörn byggs?Enceladus skrev:Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn
Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Den har ju planerats sen 60-talet, långt innan Norvik var aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det har planerats för en hamn i Norvik sedan början av 1900-talet på grund av de naturliga förutsättningarna.twr skrev:Har du någon källa på att det är därför Tvärförbindelse Södertörn byggs?
Den har ju planerats sen 60-talet, långt innan Norvik var aktuellt.
Regeringens infrastruktursatsningar – så bygger vi Stockholm och Gotland starkt och hållbart
Regeringskansliet skrev:I planen ingår även åtgärder som stödjer sjöfarten bl.a. åtgärder i farleden Södertälje-Landsort och Tvärförbindelse Södertörn som knyter samman de södra regiondelarna i Stockholm och gynnar nya Norviks hamn.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Näst störst med avseende på containrar (tjugofotsekvivalenter).LÅ1 skrev:Hamnar kan listas i storleksordning efter mängden hanterat gods eller mängden passagerare. (Andra listor skulle kunna vara efter anlöpt tonnage, eller anlöpt antal flytetyg, eller efter vinststorlek eller andra parametrar.)
Helsingborg var 2013 tvåa på listan över antal passagerare, där Stockholm låg etta. I godsmängd så var Preemraff i Lysekil tvåa. Med Göteborg som etta. Detta enligt Wikipedia.
Norvik blir nog inte särskilt stor i antal passagerare.
Men i listor som den på Wikipedia kommer säkert Norvik att ses som Stockholm, eftersom Norvik är en del av företaget Stockholms hamnar.
Vad gäller Nynäsbanan så är det väl rimligt i dessa miljökristider att hamnen får järnvägsanslutning med rimlig kapacitet utan att störa pendeltrafiken. Allt för att få över så mycket gods som möjligt från (bil)vägar till järnvägar.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det kan vara en anledning, men vägen skulle sannolikt ha byggts förr eller senare ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ansöker om tåglägen för Stockholm Norvik Hamn

Kul att det blir några godståg, trots att förutsättningarna inte är de bästa.Peter Höök skrev:Sökta tågpendellägen till och från Stockholm Norvik Hamn är bland annat Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Att hamnen själv söker tåglägen visar att ingen operatör är intresserad av att köra. Om det blir någon trafik återstår alltså att se - såvida inte hamnbolaget ska ge sej in i järnvägsbranschen!Enceladus skrev:Ansöker om tåglägen för Stockholm Norvik Hamn
Kul att det blir några godståg, trots att förutsättningarna inte är de bästa.Peter Höök skrev:Sökta tågpendellägen till och från Stockholm Norvik Hamn är bland annat Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg.
(Tips: Varje tågplan är full av outnyttade godstågslägen - tilldelningsprocessen är tyvärr väldigt naiv... förlåt liberal ska det visst vara.)
Men viktigare för Norviks framgång är vilka fartygslinjer man lyckas locka. Vet vi något om detta?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Godsstrategi för Stockholmsregionen
Regionrådsberedingen konstaterar att hamnar nära Stockholmsregionen kommer att vara av stor betydelse på grund av begränsad kapacitet i väg- och järnvägsnätet:

Regionrådsberedingen konstaterar att hamnar nära Stockholmsregionen kommer att vara av stor betydelse på grund av begränsad kapacitet i väg- och järnvägsnätet:
Vidare finns det önskemål om överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart:Regionrådsberedingen skrev:Landtransporter på väg och järnväg från Göteborgs Hamn till Stockholmsområdet kommer att ha begränsad kapacitet under överskådlig tid varför hamnar nära Stockholmsregionen kommer att vara av stor betydelse.
Möjligheten till överflyttning bedöms emellertid vara begränsad:Regionrådsberedingen skrev:Lidingö stad ställer sig bakom strategins utmaningar och framhåller att det är positivt att strategin har identifierat utmaningarna för att därigenom skapa incitament och förstärka styrmedel för överflyttning av godstransporter till sjö eller järnväg.
Det finns dock ett par undantag:Regionrådsberedingen skrev:Myndigheten Trafikanalys har bedömt att mindre än tio procent av godstransporterna på väg kan flyttas till andra trafikslag.
Hur hög prioritet skulle godstransporter ha om SL tog över ansvar för Nynäsbanan? Något säger mig att SL hade prioriterat lägre underhållskostnader och istället hänvisat godstransporterna till vägnätet...Regionrådsberedingen skrev:Kandidater för överflyttning i regionen skulle dock kunna vara dagligvaruhandelns transporter från huvudlager längs E18 samt transporter från Norviks hamn.

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ny elväg från Nynäshamn till VästerhaningeEnceladus skrev:Flödena redovisas i utredningen. Men eftersom du vet bäst så är det ju bara att förkasta den utredning som experter på området har gjort! Nä, jag tror inte att kommunerna blir övertygade. Eftersom intresset för järnvägen tycks vara begränsat från andra håll så verkar kommunerna tyvärr bli tvungna att förorda diverse motorvägsprojekt. Vem vet om inte Östlig förbindelse kommer att motiveras med jättehamnen?TKO skrev:Infrastrukturen spelar ingen roll om det inte finns ett (gods)trafikflöde. Det är inte speciellt troligt att containertrafik kommer att gå på fartyg till Norvik för att sedan lastas om på järnväg till Helsingborg.... men det tror tydligen rapportförfattaren.
/TKO
Sträckan Nynäshamn–Västerhaninge på väg 73 blir en av världens första permanenta elvägar. Jättehamnen Norvik är en av anledningarna.
På ett sätt får signaturen "TKO" vatten på sin kvarn i och med att godstrafiken inte förväntas använda Nynäsbanan (kapaciteten finns ju ändå inte). Men flödet blir inte mindre bara för att det går på vägar.
MRF kritiserar Trafikverkets genomförandeplan
MRF kräver att Östlig förbindelse börjar byggas redan nu. Risken är att den omfattande vägbaserade godstrafiken kommer att fordra investeringar i motorvägar som även leder till ökad privatbilism. Som bekant är elbilar ingen lösning på klimatkrisen. Det här kan sluta riktigt illa...
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ja för den korta sträckan Norvik-Stockholm är knappast järnvägstransporter ett alternativ... eller har signaturen "Enceladus" någon bra idé hur en järnvägslösning skulle se ut?Enceladus skrev:Sträckan Nynäshamn–Västerhaninge på väg 73 blir en av världens första permanenta elvägar. Jättehamnen Norvik är en av anledningarna.
På ett sätt får signaturen "TKO" vatten på sin kvarn i och med att godstrafiken inte förväntas använda Nynäsbanan (kapaciteten finns ju ändå inte). Men flödet blir inte mindre bara för att det går på vägar.
MRF kritiserar Trafikverkets genomförandeplan
MRF kräver att Östlig förbindelse börjar byggas redan nu. Risken är att den omfattande vägbaserade godstrafiken kommer att fordra investeringar i motorvägar som även leder till ökad privatbilism. Som bekant är elbilar ingen lösning på klimatkrisen. Det här kan sluta riktigt illa...
Sen får vi se om åkerinäringen investerar i några batteridrivna lastbilar - finns det ens sådana att köpa idag?
Slöseri med skattebetalarnas pengar är mitt omdöme!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7527
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Som jag förstår det förväntas fordonen inte vara batteridrivna, utan kraftmatas från kontaktledningTKO skrev:Ja för den korta sträckan Norvik-Stockholm är knappast järnvägstransporter ett alternativ... eller har signaturen "Enceladus" någon bra idé hur en järnvägslösning skulle se ut?Enceladus skrev:Sträckan Nynäshamn–Västerhaninge på väg 73 blir en av världens första permanenta elvägar. Jättehamnen Norvik är en av anledningarna.
På ett sätt får signaturen "TKO" vatten på sin kvarn i och med att godstrafiken inte förväntas använda Nynäsbanan (kapaciteten finns ju ändå inte). Men flödet blir inte mindre bara för att det går på vägar.
MRF kritiserar Trafikverkets genomförandeplan
MRF kräver att Östlig förbindelse börjar byggas redan nu. Risken är att den omfattande vägbaserade godstrafiken kommer att fordra investeringar i motorvägar som även leder till ökad privatbilism. Som bekant är elbilar ingen lösning på klimatkrisen. Det här kan sluta riktigt illa...
Sen får vi se om åkerinäringen investerar i några batteridrivna lastbilar - finns det ens sådana att köpa idag?
Slöseri med skattebetalarnas pengar är mitt omdöme!/TKO
https://www.regiongavleborg.se/regional ... tur/elvag/
En slags järnväg på väg, alltså. Eftersom jag i likhet med ingenjörn mest anser detta vara trams har jag inte satt mig in i de tekniska detaljerna, spänning, säkerhet etc.
Planera kan man ju alltid. Sedan får man väl se om det blir något utförande:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/pr ... er-orebro/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Jag orkade heller inte läsa allt tramset - men jag uppfattade som att lastbilarna skulle "induktionsladdas" mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Eftersom jag inte tror att Västerhaninge är någon större slutdestination för dessa bilar förutsätter jag att de är utrustade med batterier för fortsatt drift. Eller blir det "Gentlemen - start your (diesel)engines!" norr om Haninge?dr Cassandra Nojdh skrev:Som jag förstår det förväntas fordonen inte vara batteridrivna, utan kraftmatas från kontaktledningTKO skrev:Ja för den korta sträckan Norvik-Stockholm är knappast järnvägstransporter ett alternativ... eller har signaturen "Enceladus" någon bra idé hur en järnvägslösning skulle se ut?Enceladus skrev:Sträckan Nynäshamn–Västerhaninge på väg 73 blir en av världens första permanenta elvägar. Jättehamnen Norvik är en av anledningarna.
På ett sätt får signaturen "TKO" vatten på sin kvarn i och med att godstrafiken inte förväntas använda Nynäsbanan (kapaciteten finns ju ändå inte). Men flödet blir inte mindre bara för att det går på vägar.
MRF kritiserar Trafikverkets genomförandeplan
MRF kräver att Östlig förbindelse börjar byggas redan nu. Risken är att den omfattande vägbaserade godstrafiken kommer att fordra investeringar i motorvägar som även leder till ökad privatbilism. Som bekant är elbilar ingen lösning på klimatkrisen. Det här kan sluta riktigt illa...
Sen får vi se om åkerinäringen investerar i några batteridrivna lastbilar - finns det ens sådana att köpa idag?
Slöseri med skattebetalarnas pengar är mitt omdöme!/TKO
https://www.regiongavleborg.se/regional ... tur/elvag/
En slags järnväg på väg, alltså. Eftersom jag i likhet med ingenjörn mest anser detta vara trams har jag inte satt mig in i de tekniska detaljerna, spänning, säkerhet etc.
Planera kan man ju alltid. Sedan får man väl se om det blir något utförande:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/pr ... er-orebro/
(Det är en annan lösning en den som skall testas mellan Sandviken och Gävle. Men även där förutsätter jag att lastbilarna har batterier - det hade ju t o m KF:s trådlastbilar som trafikerade Kvarnen Tre Kronor!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Men alltså, containertrafiken på Värtahamnen i Stockholm är ganska omfattande, ingen vidaretransport med tåg från hamnen vad jag vet? Järnvägsanslutning till Norvik är väl mera uttryck för en politisk ambition. Vid bygget av den nya färjeterminalen i Värtan sa en av hamnens tjänstemän till mig att utformningen fick inte omöjliggöra eventuell tågfärjetrafik i framtiden.
Bogserbåten drar inte containerfartyget, den bara hänger med men ska ser till att angöringen går bra. Containerfartyg utgör ordentligt vindfång när det blåser bra. Vid senaste tidens blåsväder har containerfartygen ibland haft två bogserbåtar som sällskap.

Bogserbåten drar inte containerfartyget, den bara hänger med men ska ser till att angöringen går bra. Containerfartyg utgör ordentligt vindfång när det blåser bra. Vid senaste tidens blåsväder har containerfartygen ibland haft två bogserbåtar som sällskap.

Senast redigerad av /jes den torsdag 05 mars 2020 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
All godstrafik - förutom färjor - skall väl bort från Värtan.
Så containergodset till Stockholm kommer att gå via Norvik - eller annan svensk hamn.
/TKO
Så containergodset till Stockholm kommer att gå via Norvik - eller annan svensk hamn.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Du har nästan rätt. Delen närmast Ropsten heter numera Energihamnen dit transporter av flis, olivkärnor med mera brännbart till Värtaverket dirigeras.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Tänk att jag kunde glömma det - tack för korrigeringen!/jes skrev:Du har nästan rätt. Delen närmast Ropsten heter numera Energihamnen dit transporter av flis, olivkärnor med mera brännbart till Värtaverket dirigeras.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!