(L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Alla vagnar underhålls inte varje natt. Det finns vagnar som parkeras vid City och andra stationer över natten. Dessa kan merutnyttjas. Det blir inte gratis, men det kräver ingen utökning av fordonsflottan.
Och knappast att det behövs någon fördubbling av vagnparken. Någon hade räknat ut att det skulle krävas 16omlopp för nattrafiken och då är det väl maximalt 16tågsätt som behövs för man kör väl bara med kort tåg på natten. Vilka då eventuelt kan underhållas på dagtid men det bör väl som sagt gå att meranvända de uppställda tågen. Vill man så kan man ju jämföra med t-banans vagnanvändning där det inte verkar vara några problem .
Underhållas dagtid..? Av vilka då, det finns ännu mindre med personal dagtid än det finns nattetid, det är skrattretande och närmast ett hån mot oss som jobbar i verkstäderna att ens komma med sådana här förslag!
Vet ni hur mycket det görs i dessa verkstäder..? Bara i Älvsjö så går det runt 6-7 inhyrda för man inte har personal så det räcker!
Tack vare personalbristen så sker det mesta arbetena nattetid (Och även tack vare att fordonen rullar ute hela dagarna och in princip bara kommer in på natten), så har ni mage och vilja köra tågen även nattetid!
Näe..Dags att vakna upp och vara lite realistiska , det funkar inte så som ni tror!
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av BSB101 »

Vislaren skrev: Det blev konsulterna som drog in ett par hundra tusen i månaden i lön per person som sparkades!
Andelen konsulter i detta land som har 200 000 kronor i månadslön är nog lätträknare och ingen ger nog tips om hur man ska justera sin arbetsstyrka.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

De flesta utredningar kring nattlig spårtrafik handlar om underhållet av spåren. Det är ofrånkomligt att spår under vissa tider måste stängas för trafik för att möjliggöra underhållsarbeten av olika slag. Detta är dock ett löst problem - enkelspårsdrift möjliggör avbrottsfri trafik. Trafikverket använder denna lösning för underhållet av Citytunneln i Malmö. Banor som bara trafikeras på helgnätter, t.ex. Stockholms tunnelbana, behöver inte enkelspårsdrift.

Fordon behöver förstås också underhåll, men detta diskuteras sällan i samband med nattrafik. Det finns en enkel orsak: nattrafik kräver betydligt färre fordon i trafik. Alla fordon underhålls inte varje natt - de fordon som har parkerats lite varstans kan användas i nattrafiken utan att verkstäderna märker något. Nattrafik är likvärdig med en trafikutökning på dagen. De system som har avbrottsfri trafik verkar inte behöva någon speciell lösning för underhållet av fordonen. Signaturen "Vislaren" får gärna utveckla sitt resonemang, men jag misstänker att det handlar om underbemanning snarare än nattrafik.

För många år sedan meddelade Wennerholm att Stockholms nattrafik skulle förbättras år 2008:
Christer Wennerholm (M) skrev:Både tunnelbana och pendeltåg kommer att gå dygnet runt från fredag morgon till söndag natt.
Nattrafik infördes på tunnelbanan, men pendeltåget fick vänta på grund av Getingmidjans dåliga skick. Efterfrågan fanns redan då. På tio år har den genomsnittliga pendeltågsgrenen hunnit bli större än den genomsnittliga tunnelbanegrenen. Efterfrågan har aldrig varit lika stor som nu. Det är inte konstigt att signaturen "Lars_L" antog att pendeltåget äntligen skulle få sin nattrafik när Citybanan öppnas - det har ju varit planen hela tiden.

Det var dock inte Wennerholm som invigde Citybanan, utan Kristoffer Tamsons, och han intog en diametralt motsatt ståndpunkt:
Kristoffer Tamsons (M) skrev:Det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll.
Förmodligen hade pendeltåget fått nattrafik när Citybanan öppnades om Wennerholm fortfarande stod vid rodret, men som bekant byttes han ut - mot Tamsons. De andra borgerliga partierna tycks däremot ha behållit Wennerholms ståndpunkt, och nu måste Tamsons kompromissa med MP. Jag är därför försiktigt positiv, men om Tamsons ser detta som en principfråga så kommer nog MP att prioritera andra frågor.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Det blev konsulterna som drog in ett par hundra tusen i månaden i lön per person som sparkades!
Andelen konsulter i detta land som har 200 000 kronor i månadslön är nog lätträknare och ingen ger nog tips om hur man ska justera sin arbetsstyrka.
Men de här konsulterna var ett skämt, en av dom avlönades direkt från MTR i HongKong.....
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:De flesta utredningar kring nattlig spårtrafik handlar om underhållet av spåren. Det är ofrånkomligt att spår under vissa tider måste stängas för trafik för att möjliggöra underhållsarbeten av olika slag. Detta är dock ett löst problem - enkelspårsdrift möjliggör avbrottsfri trafik. Trafikverket använder denna lösning för underhållet av Citytunneln i Malmö. Banor som bara trafikeras på helgnätter, t.ex. Stockholms tunnelbana, behöver inte enkelspårsdrift.

Fordon behöver förstås också underhåll, men detta diskuteras sällan i samband med nattrafik. Det finns en enkel orsak: nattrafik kräver betydligt färre fordon i trafik. Alla fordon underhålls inte varje natt - de fordon som har parkerats lite varstans kan användas i nattrafiken utan att verkstäderna märker något. Nattrafik är likvärdig med en trafikutökning på dagen. De system som har avbrottsfri trafik verkar inte behöva någon speciell lösning för underhållet av fordonen. Signaturen "Vislaren" får gärna utveckla sitt resonemang, men jag misstänker att det handlar om underbemanning snarare än nattrafik.

För många år sedan meddelade Wennerholm att Stockholms nattrafik skulle förbättras år 2008:
Christer Wennerholm (M) skrev:Både tunnelbana och pendeltåg kommer att gå dygnet runt från fredag morgon till söndag natt.
Nattrafik infördes på tunnelbanan, men pendeltåget fick vänta på grund av Getingmidjans dåliga skick. Efterfrågan fanns redan då. På tio år har den genomsnittliga pendeltågsgrenen hunnit bli större än den genomsnittliga tunnelbanegrenen. Efterfrågan har aldrig varit lika stor som nu. Det är inte konstigt att signaturen "Lars_L" antog att pendeltåget äntligen skulle få sin nattrafik när Citybanan öppnas - det har ju varit planen hela tiden.

Det var dock inte Wennerholm som invigde Citybanan, utan Kristoffer Tamsons, och han intog en diametralt motsatt ståndpunkt:
Kristoffer Tamsons (M) skrev:Det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll.
Förmodligen hade pendeltåget fått nattrafik när Citybanan öppnades om Wennerholm fortfarande stod vid rodret, men som bekant byttes han ut - mot Tamsons. De andra borgerliga partierna tycks däremot ha behållit Wennerholms ståndpunkt, och nu måste Tamsons kompromissa med MP. Jag är därför försiktigt positiv, men om Tamsons ser detta som en principfråga så kommer nog MP att prioritera andra frågor.
Visst har vi brist på personal, men även en idiotisk planering som inte stämmer med vad det finns för folk att tillgå!
Detta gör att det oftast står fordon på kö för att få komma in för underhåll och reparation, det är ganska vanligt att man ör fordonen till Älvsjö för den depån är närmast!
Det är inget ovanligt att vi tvingas låta hälften av de som skulle behöva komma in till dagen efter!
Saken blir inte bättre av att vi inte kan använda samtliga spår inne i verkstaden för att de är inte ombyggda från X10 till X60...
Och det kommer inte bli bättre efter det arbete man ska göra här som är tänkt hjälpa.....Det gör den inte eftersom man beslutat dra ner på investeringarna då det blivit för dyrt!

Vi som jobbar där har slutat engagera oss i att få ett bättre flyt på jobben, det har vi nu försökt i över 10 år utan att man lyssnat på oss. Så nu så rullar vi bara tummarna när man tar in jobb för 2 personer och vi är kanske 15 st. just den natten!
Samtidigt jobbar vi inte hårdare när vi är för få och det kanske står 5-6 kärror som väntar på att få komma in, då blir trafiken lidande och det ser ni resenärer i form av inställda eller korta tåg där det inte ska vara det!
Det är så att förebyggande underhåll har fastställda tider det ska ta, och mindre än det kan vi inte ta, lägg sedan till rep.jobben som kommer utöver det vilket brukar röra sig ibland upp emot 10-15 jobb på samma kärrar som man ska göra det fasta underhållet!
Bara att fundera lite över det ska fungera när vi är fem personer (i bästa fall) och får in ett fordon där en fast underhållspunkt om tar 28 timmar ska hinnas med, lägg sedan till ett par timmars repjobb på varje fordon (För de kör ner dom så att vi nästan alltid har en massa x-tra jobb när de väl kommer in).
Då blir det inte många timmar över, den tiden vi max kan debitera är 9,5 (0,5 räknas bort för raster och mat), lägg sedan till väntetiden för att få in varje fordon..P.g.a. det inte finns plats i verkstaden så får de stå på kö utanför!
Räkna på 10-15 minuter för varje växling som försvinner i arbetstid!
Så vill det sej riktigt illa så hinns det bara med ett fordon per natt i Älvsjö, har vi tur så kanske 3-4 stycken, men så lyckligt lottade är vi oftast inte!

Även konsulterna troddee det var en enkel pankaka att få ordning på den här verkstaden, men där bet de sig i foten..Det är mer komplicerat än så!
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av BSB101 »

Vislaren skrev:
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Det blev konsulterna som drog in ett par hundra tusen i månaden i lön per person som sparkades!
Andelen konsulter i detta land som har 200 000 kronor i månadslön är nog lätträknare och ingen ger nog tips om hur man ska justera sin arbetsstyrka.
Men de här konsulterna var ett skämt, en av dom avlönades direkt från MTR i HongKong.....
Skämt eller inte, du kommer med mycket anklagelser men med få hållbara fakta.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Gissa vilka det var som skulle sparka en massa folk p.g.a. "Arbetsbrist"..? Det var det vi fick veta, sedan blev samma personer vääääldigt förvånade när han var nere på golvet och undrade över om de hade rast..För han hörde bara en som jobbade!
Han fick till svar av arbetsledaren att det är hela arbetslaget som är här, det utgörs bara av han..Gissa om han blev svettig!
Samma person ville tvinga all personal till övertid, något som vår nye depåchef stoppade och tog han i örat!
Det du kallar anklagelser är något vi har upplevt dagligen och är inget annat än ren fakta, men vi har nu fått en depåchef som har börjat ta tag i saker och rönt en betydligt större uppskattning av oss på golvet!
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av twr »

Jag gissar att Vislaren syftar på uppdragsgivarens utgift för att anlita en konsult. Då är några hundra tusen i månaden inget konstigt. Det betyder förstås inte att det är vad den enskilde konsulten får ut i lön.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Visst har vi brist på personal, men även en idiotisk planering som inte stämmer med vad det finns för folk att tillgå!
Detta gör att det oftast står fordon på kö för att få komma in för underhåll och reparation, det är ganska vanligt att man ör fordonen till Älvsjö för den depån är närmast!
Det är inget ovanligt att vi tvingas låta hälften av de som skulle behöva komma in till dagen efter!
Saken blir inte bättre av att vi inte kan använda samtliga spår inne i verkstaden för att de är inte ombyggda från X10 till X60...
Och det kommer inte bli bättre efter det arbete man ska göra här som är tänkt hjälpa.....Det gör den inte eftersom man beslutat dra ner på investeringarna då det blivit för dyrt!
Visst valdes inte den dyraste inriktningen, men depåchefen verkar ändå vara nöjd. Menar du att den valda inriktningen är otillräcklig?
Skriv svar