Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina
Postat: fredag 23 augusti 2019 10:46
Är det Transdev som kör 560?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja. Varför undrar du?TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?
undrar
Thomas K Ohlsson
Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.Enceladus skrev:Ja. Varför undrar du?TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?
undrar
Thomas K Ohlsson
Transdev satsar på VDL i StorstockholmTKO skrev:Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.Enceladus skrev:Ja. Varför undrar du?TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?
undrar
Thomas K Ohlsson
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…
Just den ja!Enceladus skrev:Transdev satsar på VDL i StorstockholmTKO skrev:Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…
Kan det vara busstypen som visas på bilden?
2013 om man ska vara petigVerspieder skrev:Arriva har ju trafikerat Täby, Vallentuna och Åkersberga med en rejäl mängd VDL Citea sedan 2012, så någon nyhet i SL-trafiken är de knappast.
För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.Enceladus skrev:
Nu underskattar du väl hur billigt det är att köra tåg. Kostnaden per sittplatskilometer för Stockholms pendeltåg är 0,31 kr. Arlanda Express har färre sittplatser per tåg men högre fart. En rimlig uppskattning är därför att Arlanda Express har ungefär samma kostnad per sittplatskilometer. Beläggningsgraden för direktlinjer brukar vara hög. Samtliga resenärer åker ju hela vägen. Däremot kan resandet vara ganska enkelriktat. Låt oss därför anta att den genomsnittliga beläggningsgraden uppgår till 50 procent. Avståndet mellan Stockholm och Arlanda är väl cirka 40 km. Kostnaden för en osubventionerad resa blir då 24,8 kr. Det finns ingen chans att Flygbussarna skulle kunna konkurrera i pris med tåg som har hög beläggning...
Visst, jag tog i lite väl mycket när jag antog att kostnaden per sittplatskilometer var ungefär samma som för Stockholms pendeltåg. Pyttetågen har ju bara 228 sittplatser - innan ombyggnaden blott 190 sittplatser! Ett fullängds pendeltåg med två X60-enheter har 748 sittplatser, vilket är mer än tre gånger så många som X3. Givet att din uppskattning stämmer kan den högre farten förklara varför kostnaden endast blir drygt två gånger högre. Jag är dock inte övertygad om att bussarna har halva kostnaden. De har ju ännu färre sittplatser.Lars_L skrev:Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.
Sittplatsbeläggningen på Lidingöbanan är 45 procent utan tomkörningar. I och för sig kanske den inte kan anses ha "rimlig standard"...Lars_L skrev:Även kostnaden per sittplatskilometer i buss påverkas ju starkt av framkomlighet och sträckning. Vill man ha rimlig standard kan man knappast heller komma upp i en sittplatsbeläggning på 50 procent, vare sig det gäller tåg eller buss. Såvida man inte har en väldigt jämn fördelning av resenärer i båda riktningarna, eller lägger in tomkörningar (fast det senare drar ju upp kostnaden per sittplatskilometer). Man skulle också troligen bli tvungen att reducera trafiken i mellantrafiken.
Med rimliga priser skulle det nog gå att fylla kapacitetsstarka tåg i tät trafik. Ännu bättre trafikekonomi skulle det väl bli om samma tåg också trafikerade Uppsala?Lars_L skrev:Däremot har du förstås rätt i att hur väl man lyckas fylla transportmedlen är avgörande. Därför är ju personkilometer ett mer adekvat begrepp att använda, även om båda kan behövas som nyckeltal- tillsammans med vagn- och tågkilometer. Till bussens fördel hör ju att den är lättare att fylla i och med den mindre storleken och därmed också lättare att anpassa turtätheten till olika delar av trafikdygnet för att åstadkomma en god beläggning.
Med 0,72 kr per sittplatskilometer och 45 procent sittplatsbeläggning blir kostnaden 64 kr för en resa med Arlanda Express. Det priset skulle fortfarande vara konkurrenskraftigt jämfört med den kommersiella busstrafiken. Med kapacitetsstarkare tåg skulle den kommersiella busstrafiken inte kunna konkurrera i pris...Lars_L skrev:Flixbus erbjuder ju nu resor till Arlanda för 39 kronor. Har man full beläggning på bussarna skulle man göra en god vinst även med den prissättningen. Problemet är ju dock förstås att det inte går att fylla bussarna eftersom priskänsligheten hos kundsegmentet inte är så stort - och dessutom svårt att hitta till nya utbud för resenärerna.
Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!Verspieder skrev:För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
Ja, hellre det än att mutbara 60-talsdirektörer med hornbågade brillor bestämmer det iaf!TKO skrev:Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!Verspieder skrev:För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
/TKO
Så bra tycker jag kanske inte VDL är - kvalitén är ju inte så där imponerande direkt. Nu finns det ju dock upphandlingsregler - så skulle regionen upphandla så blir det än mer styrt av att ta den busstillverkare som vinner upphandlingen.TKO skrev:Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!Verspieder skrev:För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
/TKO
Nu tycker jag faktiskt att Keolis får oförtjänt kritik. Volvo 8900 har ju hög standard med höga stolar och gardiner. De nya MAN-lederna är väl ganska trevliga, men det finns kanske för få barnvagnsplatser. Problemet är snarare att de gamla vagnarna inte håller måttet. Keolis har en förhållandevis gammal vagnpark och det märks. De gamla vagnarna hade ju inte försvunnit om Keolis valde VDL istället för Volvo.TKO skrev:Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!Verspieder skrev:För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?
Roslagsbanan har årligen cirka 15 miljoner påstigande. Busstrafiken i Norrort har årligen cirka 23 miljoner påstigande. Busstrafiken i Norrtälje har årligen cirka 5,5 miljoner påstigande. Blir det någon överflyttning från buss till Roslagsbanan? Det kan ju inte vara effektivt att utföra en så stor del av trafiken med buss!Bussmagasinet skrev:Transdev tog hem hela den upphandling av busstrafiken i norra Storstockholm samt Norrtälje liksom trafiken på Roslagsbanan som trafiknämnden i Region Stockholm avgjorde på tisdagseftermiddagen. Förlorare är Arriva Sverige, som idag kör busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan samt Nobina som kör Norrtäljetrafiken. De nya avtalen träder i kraft under vår och sommar 2021.
Det tycker jag var ett långsökt perspektiv. Undrar om han ens själv tänker så? Men i så fall är det bara att gratulera!/jes skrev:En slags revansch för Transdevs VD Gunnar Schön som fick avgå som SL-VD för att hans fru följt med på en tjänsteresa till Paris på SL:s bekostnad. En bagatell kan man tycka jämfört med andra så kallade affärer.
Men till skillnad från andra händelser så slapp Schön i varje fall att bli föremål för en brottsutredning - så jag tycker inte så synd om honom.../jes skrev:En slags revansch för Transdevs VD Gunnar Schön som fick avgå som SL-VD för att hans fru följt med på en tjänsteresa till Paris på SL:s bekostnad. En bagatell kan man tycka jämfört med andra så kallade affärer.