Jag syftade främst på enkelspåret. Idag låter man insatsvagnarna gå 3 minuter efter stomvagnarna. Det är ingen stabil lösning. Den nya bron blir dubbelspårig, men räcker det?TKO skrev:Det förutsätter väl 60-meterståg? Annars blir det väldigt trångt om nu resandeprognoserna stämmer...Enceladus skrev:I studien talas det om fyra linjer i 10-minuterstrafik från T-Centralen mot Waldemarsudde, Loudden, Gåshaga brygga samt AGA (den senaste endast till Ropsten utanför högtrafik). Upplägget ser rimligt ut, men klarar Lidingöbanan av detta? Med så tät trafik väster om Djurgårdsbron (24 turer/h) kan inte störningskänsligheten vara för hög.
(Vilket i sin tur förutsätter stora ombyggnader både på Lidingö och i innerstan)
/TKO
Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Föreslår du att vi ska satsa mer pengar på Lidingöbanan?Enceladus skrev:Jag syftade främst på enkelspåret. Idag låter man insatsvagnarna gå 3 minuter efter stomvagnarna. Det är ingen stabil lösning. Den nya bron blir dubbelspårig, men räcker det?TKO skrev:Det förutsätter väl 60-meterståg? Annars blir det väldigt trångt om nu resandeprognoserna stämmer...Enceladus skrev:I studien talas det om fyra linjer i 10-minuterstrafik från T-Centralen mot Waldemarsudde, Loudden, Gåshaga brygga samt AGA (den senaste endast till Ropsten utanför högtrafik). Upplägget ser rimligt ut, men klarar Lidingöbanan av detta? Med så tät trafik väster om Djurgårdsbron (24 turer/h) kan inte störningskänsligheten vara för hög.
(Vilket i sin tur förutsätter stora ombyggnader både på Lidingö och i innerstan)
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Jag anser att Lidingö är orimligt glesbebyggt med tanke på sitt centrala läge. Precis som de andra utbyggnaderna skulle denna kräva flera tusen bostäder i motprestation. Om jag har uppfattat det politiska läget korrekt så är det helt uteslutet att förtäta i Lidingö Centrum, men inte längs Lidingöbanan.TKO skrev:Föreslår du att vi ska satsa mer pengar på Lidingöbanan?
/TKO
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Så mycket tjänar Stockholm på p-avgifterna
P-avgifterna rullar in. För 2018 ligger prognosen på över 1,2 miljarder kronor i intäkter för p-avgifter. Det är ganska mycket pengar i sammanhanget. Om viljan finns så borde det inte vara svårt att finansiera detta projekt!
P-avgifterna rullar in. För 2018 ligger prognosen på över 1,2 miljarder kronor i intäkter för p-avgifter. Det är ganska mycket pengar i sammanhanget. Om viljan finns så borde det inte vara svårt att finansiera detta projekt!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
KD vill bygga tvärbanering via Universitetet
Förslaget har diskuterats tidigare på detta forum. Ringen skulle gå via Norra Djurgårdsstaden.
Förslaget har diskuterats tidigare på detta forum. Ringen skulle gå via Norra Djurgårdsstaden.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
https://mitti.se/nyheter/anvands-sparvag-ropsten/
Centerpartiet i Stockholm vill också bygga Spårväg City.
Centerpartiet i Stockholm vill också bygga Spårväg City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Spårväg City ser ut att ha ganska goda chanser att förverkligas. Rätt prioriterat anser jag. Det finns nämligen en tidsaspekt att ta hänsyn till. Kollektivtrafiken måste vara på plats tillsammans med bostäderna och arbetsplatserna, inte många år senare, vilket tyvärr har blivit alltför vanligt på sistone.
Andra intressanta förslag har också aktualiserats. Ringlinjen är nästan en förutsättning för att Östlig förbindelse inte ska leda till för mycket bilism. Det är en saknad länk, men den har ingen tidsgräns på samma sätt som Spårväg City. Skulle inte protestera om den beslutades under nästa mandatperiod, men då är det absolut nödvändigt att det blir en ny spårförbindelse över Saltsjö-Mälarsnittet.
Även spårväg linje 4 har diskuterats. Jag skulle helst se att Spårväg City faktiskt finansieras innan man börjar "besluta" om vidare utbyggnader. Annars finns risken att inget blir av. Linje 4 är en naturlig fortsättning på Spårväg City, så det finns egentligen ingen motsättning. Eftersom tidsaspekten är inte lika viktig här så är det rimligt att börja med Spårväg City.
Andra intressanta förslag har också aktualiserats. Ringlinjen är nästan en förutsättning för att Östlig förbindelse inte ska leda till för mycket bilism. Det är en saknad länk, men den har ingen tidsgräns på samma sätt som Spårväg City. Skulle inte protestera om den beslutades under nästa mandatperiod, men då är det absolut nödvändigt att det blir en ny spårförbindelse över Saltsjö-Mälarsnittet.
Även spårväg linje 4 har diskuterats. Jag skulle helst se att Spårväg City faktiskt finansieras innan man börjar "besluta" om vidare utbyggnader. Annars finns risken att inget blir av. Linje 4 är en naturlig fortsättning på Spårväg City, så det finns egentligen ingen motsättning. Eftersom tidsaspekten är inte lika viktig här så är det rimligt att börja med Spårväg City.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Intressant analys! Jag håller med.Enceladus skrev:Spårväg City ser ut att ha ganska goda chanser att förverkligas. Rätt prioriterat anser jag. Det finns nämligen en tidsaspekt att ta hänsyn till. Kollektivtrafiken måste vara på plats tillsammans med bostäderna och arbetsplatserna, inte många år senare, vilket tyvärr har blivit alltför vanligt på sistone.
Andra intressanta förslag har också aktualiserats. Ringlinjen är nästan en förutsättning för att Östlig förbindelse inte ska leda till för mycket bilism. Det är en saknad länk, men den har ingen tidsgräns på samma sätt som Spårväg City. Skulle inte protestera om den beslutades under nästa mandatperiod, men då är det absolut nödvändigt att det blir en ny spårförbindelse över Saltsjö-Mälarsnittet.
Även spårväg linje 4 har diskuterats. Jag skulle helst se att Spårväg City faktiskt finansieras innan man börjar "besluta" om vidare utbyggnader. Annars finns risken att inget blir av. Linje 4 är en naturlig fortsättning på Spårväg City, så det finns egentligen ingen motsättning. Eftersom tidsaspekten är inte lika viktig här så är det rimligt att börja med Spårväg City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Jag tror att när man väl har nått en kritisk punkt, när man börjar att få något som liknar ett nät, eller i varje fall ett kluster med sammankopplade linjer, så ökar förutsättningen att bygga ut linjerna i mindre etapper. Det gör att fler aktörer kan vara med att lägga anbud och ökad konkurrens borde pressa kostnaderna. Utbyggnaderna kan börja få prislappar på runt 100 miljoner och uppåt i stället för mångmiljardprojekt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Även detta en intressant analys som jag hoppas blir besannad i framtiden.Odd skrev:Jag tror att när man väl har nått en kritisk punkt, när man börjar att få något som liknar ett nät, eller i varje fall ett kluster med sammankopplade linjer, så ökar förutsättningen att bygga ut linjerna i mindre etapper. Det gör att fler aktörer kan vara med att lägga anbud och ökad konkurrens borde pressa kostnaderna. Utbyggnaderna kan börja få prislappar på runt 100 miljoner och uppåt i stället för mångmiljardprojekt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Jag förstår inte kartan. Den röda linjen som ritats verkar ansluta till Tvärbanan i Solna och sedan korsa Brunnsviken på något sätt (bro eller tunnel?), efter Ropsten följa Spårväg City en bit och sedan gå under vattnet och ansluta i Sickla så att man kan köra ringlinje. Så långt är jag med. Med vad avser den blå linjen?? Den verkar ansluta till Roslagsbanan någon stans i Albanotrakten, följa Värtabanan en bit, korsa Gärdet och sedan ansluta till (eller gå parallellt med) den röda. Vad är tanken med det? Det kan ju inte vara ett alternativ?!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Ser ut som att det är Roslagsbanan som fortsätter söderut.Anders Hanquist skrev:Jag förstår inte kartan. Den röda linjen som ritats verkar ansluta till Tvärbanan i Solna och sedan korsa Brunnsviken på något sätt (bro eller tunnel?), efter Ropsten följa Spårväg City en bit och sedan gå under vattnet och ansluta i Sickla så att man kan köra ringlinje. Så långt är jag med. Med vad avser den blå linjen?? Den verkar ansluta till Roslagsbanan någon stans i Albanotrakten, följa Värtabanan en bit, korsa Gärdet och sedan ansluta till (eller gå parallellt med) den röda. Vad är tanken med det? Det kan ju inte vara ett alternativ?!

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Den blå linjen är den föreslagna vägtunneln, som Trafikverket utreder.Anders Hanquist skrev:Jag förstår inte kartan. Den röda linjen som ritats verkar ansluta till Tvärbanan i Solna och sedan korsa Brunnsviken på något sätt (bro eller tunnel?), efter Ropsten följa Spårväg City en bit och sedan gå under vattnet och ansluta i Sickla så att man kan köra ringlinje. Så långt är jag med. Med vad avser den blå linjen?? Den verkar ansluta till Roslagsbanan någon stans i Albanotrakten, följa Värtabanan en bit, korsa Gärdet och sedan ansluta till (eller gå parallellt med) den röda. Vad är tanken med det? Det kan ju inte vara ett alternativ?!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Haha, spännande idé. Nä, det är motorvägens sträckning som visas.Odd skrev:Ser ut som att det är Roslagsbanan som fortsätter söderut.Anders Hanquist skrev:Jag förstår inte kartan. Den röda linjen som ritats verkar ansluta till Tvärbanan i Solna och sedan korsa Brunnsviken på något sätt (bro eller tunnel?), efter Ropsten följa Spårväg City en bit och sedan gå under vattnet och ansluta i Sickla så att man kan köra ringlinje. Så långt är jag med. Med vad avser den blå linjen?? Den verkar ansluta till Roslagsbanan någon stans i Albanotrakten, följa Värtabanan en bit, korsa Gärdet och sedan ansluta till (eller gå parallellt med) den röda. Vad är tanken med det? Det kan ju inte vara ett alternativ?!Inte helt fel i sig, men både Roslagsbanan och Tvärbanan genom samma östförbindelse?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Ständigt denna Henriksson! Konstigt att inte Östberga finns med på förslaget dock...Enceladus skrev:KD vill bygga tvärbanering via Universitetet
Förslaget har diskuterats tidigare på detta forum. Ringen skulle gå via Norra Djurgårdsstaden.
Om detta förslag skall ge någon restidsnytta att tala om måste det vara mycket korta restider på den nya linjen - jag tror inte det funkar att låta tvärbanetågen blanda sej med innerstads- och lidingövagnar på den tjusiga "Boulevarden" genom NDS. Jag är i o f s skeptiskt till nyttan av en spårvägslinje längs "östlig förbindelse" (vad var det för fel på "Österleden" om jag får fråga!?), ja jag är skeptiskt även till motrovägsförbindelsen. Men mer om detta kanske en annan gång - i en annan tråd.
Men det märks att det är valår!
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Gurgel i alliansen:twr skrev:https://mitti.se/nyheter/anvands-sparvag-ropsten/
Centerpartiet i Stockholm vill också bygga Spårväg City.
– Jag tror att Centerpartiet i stadshuset behöver en ekonomilektion. Och man kan inte använda överskott i driftbudgeten till investeringar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Nu är det några år sedan jag var aktiv inom kommunalpolitiken, men då fanns i varje fall något som hette "överföringspost*" som användes för att flyta pengar mellan drift- och investeringsbudgetarna - eller tvärt om... så om ingenting ändrats kanske det är fler som behöver en ekonomilektion!
/TKO
*) I sanningens namn användes nog "överföringsposten" mest för att få driftbudgeten att balansera, ett underskott doldes genom att pengar togs från kapitalbudgeten - vilket gav en försämrad likviditet och/eller ökad skuldsättning.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
TKO skrev:Enceladus skrev:Förrförra året hade Lidingöbanan 2 200 avstigande vid Ropsten i maxtimmen. Vi kan alltså inte jämföra med resandet idag. Förmodligen använder studien föråldrade befolkningsprognoser, varför allt resande underskattas.
Prognosen använder beolknings- och markanvändningsdata från RUFS2050.
Även om det totala resenadet underskattas så kvarstår den enligt min oförklarliga* fördelningen mellan tunnelbana och spårväg vid Ropsten.
Jag tror jag ska kontakta Trafikförvaltningen och höra hur det förhåller sej!
(Vem vet - det kanske är någon spårstrafikstrateg på Lindhagensgatan som läser detta...?)
*) Varför tycker jag fördelningen känns oförklarlig:
- Fördelen av "direkttrafik" har endast Lidingöbanans resenärer, de som kommer med buss har ett byte oavsett om fortsatt resa sker med tunnelbana eller spårväg.
- För resor till "södra NDS" (Värtan/Frihamnen/Loudden), södra Östermalm och Djurgården är spårvägen det naturliga valet. För resenärer som kommer med Lidingöbanan kan det vara fördelaktigt att sitta kvar på spårvagnen även för resor till Nedre Norrmalm.
- För alla andra resmål torde ett byte till tunnelbana eller buss ge den snabbaste resan. Och jag är inte så fördomsfull att jag tror att majoriteten av Lidingöborna arbetar eller studerar inom det målområde som bäst nås med spårvägen - under maxtimmen är det dessa resor som dominerar.
- Kort sagt, jag får inte ihop det!
/TKO
(Det är alltid bäst att citera sej själv!)
Efter kontakter med TF kan jag nu meddela att även på Lindhagensgatan inser man att prognosen för resandet på Lidingöbanan är felaktig. Rätt siffror skall vara ett resande under maxtimmen mot Ropsten på 2700 utan sammankoppling med Spårväg City och 2850 med genomgående trafik. Om felet i prognosmodellen enbart berör Lidingöbanan eller om det är generellt har jag ännu inte fått svar på.
Jag har en svag aning om att detta kommer att ställas frågor om detta på TN:s sammanträde i morgon...
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018
Du kanske kan delge oss andra ett mejlcitat för vad TF sagt till dig så kan vi alla andra också förstå.TKO skrev:TKO skrev:Enceladus skrev:Förrförra året hade Lidingöbanan 2 200 avstigande vid Ropsten i maxtimmen. Vi kan alltså inte jämföra med resandet idag. Förmodligen använder studien föråldrade befolkningsprognoser, varför allt resande underskattas.
Prognosen använder beolknings- och markanvändningsdata från RUFS2050.
Även om det totala resenadet underskattas så kvarstår den enligt min oförklarliga* fördelningen mellan tunnelbana och spårväg vid Ropsten.
Jag tror jag ska kontakta Trafikförvaltningen och höra hur det förhåller sej!
(Vem vet - det kanske är någon spårstrafikstrateg på Lindhagensgatan som läser detta...?)
*) Varför tycker jag fördelningen känns oförklarlig:
- Fördelen av "direkttrafik" har endast Lidingöbanans resenärer, de som kommer med buss har ett byte oavsett om fortsatt resa sker med tunnelbana eller spårväg.
- För resor till "södra NDS" (Värtan/Frihamnen/Loudden), södra Östermalm och Djurgården är spårvägen det naturliga valet. För resenärer som kommer med Lidingöbanan kan det vara fördelaktigt att sitta kvar på spårvagnen även för resor till Nedre Norrmalm.
- För alla andra resmål torde ett byte till tunnelbana eller buss ge den snabbaste resan. Och jag är inte så fördomsfull att jag tror att majoriteten av Lidingöborna arbetar eller studerar inom det målområde som bäst nås med spårvägen - under maxtimmen är det dessa resor som dominerar.
- Kort sagt, jag får inte ihop det!
/TKO
(Det är alltid bäst att citera sej själv!)
Efter kontakter med TF kan jag nu meddela att även på Lindhagensgatan inser man att prognosen för resandet på Lidingöbanan är felaktig. Rätt siffror skall vara ett resande under maxtimmen mot Ropsten på 2700 utan sammankoppling med Spårväg City och 2850 med genomgående trafik. Om felet i prognosmodellen enbart berör Lidingöbanan eller om det är generellt har jag ännu inte fått svar på.
Jag har en svag aning om att detta kommer att ställas frågor om detta på TN:s sammanträde i morgon...
upplyser
Thomas K Ohlsson
Roligt förresten om TN:s ledamöter skulle intressera sig för resandeprognoser vid spårtrafikinvesteringar. Undra när det kommer frågor om tunnelbanans prognoser.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget