Sida 3 av 3

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: onsdag 03 oktober 2018 13:45
av Kantorn
Ulrik Berggren skrev:Bråttom ja... Säg det till de bilister som ange att de inte kan åka kollektivt då det tar för lång tid i förhållande till bilen...
Om det skulle gå fortare så skulle bilisterna hitta nåt annat att skylla på. Några halvminuter hit eller dit frälser ingen bilist. Har man bestämt sig för att bilen är bäst, då är den det vad man än försöker övertyga om.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 13 oktober 2018 17:14
av bark
På måndag börjar spårvagnarna åter gå på de avstängda delarna. Projektet verkar ha gått enligt plan.

Norrköpings Tidningar: Beskedet: Utdragna spårbytet är klart

Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid. .

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 13 oktober 2018 17:20
av daniel_s
Ulrik Berggren skrev:Även busstrafik körs på sikt, liksom spårvagnarna på VÄstkanten av landet (och i nuläget även Tvärbanan i väntan på fungerande tågskyddssystem).
Inte helt korrekt. På huvudsignalreglerade sträckor (som t ex merparten av Tvärbanan) kör man inte "på sikt" utan man kör enligt de signalbesked som signalerna ger. På en sådan sträcka kan man säga att man kör "enligt optiska signaler" men inte att man kör på sikt.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 13 oktober 2018 18:03
av X12
bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: lördag 13 oktober 2018 21:30
av daniel_s
X12 skrev:
bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.
Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 14 oktober 2018 12:55
av leifd
daniel_s skrev:
X12 skrev:
bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.
Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?
Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: söndag 14 oktober 2018 18:06
av daniel_s
leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Ja det är nog mer som X12 skriver!

Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också? :(

Var det något fel på "Ej i trafik"?!?

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: måndag 15 oktober 2018 13:06
av leifd
daniel_s skrev:
leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Ja det är nog mer som X12 skriver!

Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också? :(

Var det något fel på "Ej i trafik"?!?
Antagligen...
Angående texten, så är det där en av de varianter som man hittar ute i landet numera, så fråga Ötraf varför, jag tycker det är rätt larvigt. Samma nonsenspråk som man använder inom många publika informationskanaler. Känns som om SL hör till en av få, som inte hoppat på denna text ännu.
Någon borde hitta på en bra översättning för det tyska "Dienstfahrt". Google översätt föreslår affärsresa och servicedrift. Det senare kunde kanske vara en utgångspunkt för nått bra ord...

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Postat: tisdag 16 oktober 2018 14:00
av X12
X12 skrev:Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar?
Nu har jag tittat på plankorsningen vid Riksvägen. Signalen verkar vara rätt så långsam. De vagnar jag såg tvingades krypköra fram till signalen och sen stanna till helt i några sekunder i väntan på körsignal. En grov uppskattning efter att ha klockat en vagn är att det skulle gå att spara ca 10 sekunder om det gick att hålla 30km/h genom korsningen utan att sakta in för stoppsignal, vilket inte är så mycket i sig men många bäckar små...

Jag noterade också att hållplats Marielund har fått realtidsskyltar på båda hållplatslägena. Men det är av den skylttyp som tidigare satt provisoriskt vid Nya Torget. Dvs utan hållplatsnamn och med mer svårläsliga displayer.