Sida 3 av 3
Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen
Postat: lördag 19 maj 2018 0:02
av LÅ1
Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen
Postat: lördag 19 maj 2018 9:43
av Claes Thure Moberg
Självfallet kommer självkörande fordon att fungera. Rent tekniskt kommer man att finna lösningar. Sedan är det ett helt annat problem om denna teknik kan erbjudas till en kostnad som kan motiveras. Den som lever får se. Jag tror att det verkligt stora problemet kommer att bli hur självkörande fordon skall kunna fungera i blandtrafik med chaufförsstyrda fordon.
Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen
Postat: lördag 19 maj 2018 10:07
av LÅ1
Claes Thure Moberg skrev:Självfallet kommer självkörande fordon att fungera. Rent tekniskt kommer man att finna lösningar. Sedan är det ett helt annat problem om denna teknik kan erbjudas till en kostnad som kan motiveras. Den som lever får se. Jag tror att det verkligt stora problemet kommer att bli hur självkörande fordon skall kunna fungera i blandtrafik med chaufförsstyrda fordon.
Det vanliga med tekniska prylar är att de är mycket dyra när de är nyutvecklade, men sjunker sedan ofattbart mycket i pris på ett antal år. Kan nog gälla självkörande bilar också.
Och interaktionen med chaufförsstyrda fordon är nog en utmaning. Och även med fotgängare och cyklister där dessa delar utrymme med bilarna.
Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen
Postat: tisdag 19 juni 2018 22:02
av Ulrik Berggren
Om vi nu för ett ögonblick släpper diskussionen huruvida OM självkörande bilar kommer att bli en realitet, och antar hypotesen att de är det om 30-40 år (alltså, att de totalt dominerar trafikbilden). En insikt som det inte hörs så mycket om är hur eldrivna, självkörande fordon kommer att påverka den totala trafiksituationen om de blir rikligt förekommande. Tänk er följande, och vad dessa faktorer har för betydelse för det totala biltrafikarbetet:
- Nya grupper, som idag inte får eller kan köra bil, kommer nu att få möjlighet till detta
- Marginalkostnaden för att köra blir försumbar jämfört med idag
- Incitamentet för att skjutsa försvinner i princip. Bara att kalla på en självkörande taxi. D v s, antalet resenärer per fordon kan mycket väl gå under i snitt.
Sen kan ni räkna ut vad ovanstående har för betydelse för trängsel, restider och trafikmiljön i stort...