varför?kildor skrev:Men då får vi ändå en restid (minst 58 minuter) som är sämre än bussens (55 min (visserligen tar det 60 minuter i rusningen in mot stan, men man grejar det ändå på 55 om man byter till t-bana i Danderyd)). Ingen restidsvinst med andra ord. Inte heller finns det kapacitetsproblem på sträckan, då en buss var 15-20:e minut i rusningstrafik uppenbarligen är tillräckligt för att ta hand om dagens trafik. Så varför i hela friden ska vi satsa skattemedel på att bygga ut RB till Rimbo?Jocke S. skrev:om du åker ibland så då vet du ju att komforten är bra(på upprustat spår) det bevisas även av att resandet har ökat enormt på roslagsbanan sista åren
Det stämmer att det tar 46 min i dagens tidtabell hade man haft mer dubbelspår skulle det gå snabbare eller om man kunde ha en effektivare tidtabell med dagens bana i o m att många min går åt att vänta på mötande tåg även om du tycker att man inte kan jämföra så.
lindholmen - kårsta tar 13 min med två uppehåll, 10,5 min nonstop
det är lika långt mellan kårsta och rimbo 13km så den delen skulle man kunna köra på 12 min med ett uppehåll innnan rimbo (med dagens tåg)
fortfarande så skulle många tjäna på att det gick att nå vallentuna c, Täby C
För att bygga för framtiden, med utveckling utav roslagsbanan med mer dubbelspår högre hastigheter attraktiva spårförbindelser behövs för att locka bilister att åka kollektivt. Snabba smalspår till Rimbo skulle vara positivt för bygden fler skulle flytta dit. Det kan inga bussförbindelser klara
varför ska banan sluta 13 km söder om Rimbo ute i skogen?
återupprättade förbindelser med vallentuna, täby c
På vilket sätt tycker du att det är obekvämt att åka med RB?
Dessutom skulle rimbo få regelbunden trafik istället för som det är nu. visserligen kör man 15 min trafik fram till 1700 från stockholm
därefter halvtimmes till 1925 men vill man åka efter 1925 får man byta en gång och resan tar 1h10min. medans kårstaborna kan åka på 51 varje timme