Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hur många pendeltåg kommer att gå på Citybanan under maxtimmen (7:30-8:30?) måndagen 15/1 2018?

Omröstningen slutade fredag 16 februari 2018 13:51

0
3
12%
1-13
4
15%
14
8
31%
15
3
12%
16
2
8%
17 eller fler
6
23%

Antal röster: 26

Användarens profilbild
Odd

Re: Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Inlägg av Odd »

Med tanke på att det är planerat att avgå ungefär 28 tåg tåg från T-centralen under denna tidsperiod (eller ca 32 om man räknar alla som,typ, planeras att i någon del rulla i tunneln under sagda tidsperiod) så är det väl nästan bara ett totalstopp som skulle ge annat resultat än "17 eller fler"... Men om det avses per riktning, vilket en del anser vara självklart trots att det inte står i frågan, så är ju antalet ointressant, i stället är det väl om huruvida antal körda i forhållande till antal planerade som borde vara intressant.

Av denna anledning sätter jag på "17 eller fler", inte minst bara för att frågan är fånigt ställd!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Odd skrev:Med tanke på att det är planerat att avgå ungefär 28 tåg tåg från T-centralen under denna tidsperiod (eller ca 32 om man räknar alla som,typ, planeras att i någon del rulla i tunneln under sagda tidsperiod) så är det väl nästan bara ett totalstopp som skulle ge annat resultat än "17 eller fler"... Men om det avses per riktning, vilket en del anser vara självklart trots att det inte står i frågan, så är ju antalet ointressant, i stället är det väl om huruvida antal körda i forhållande till antal planerade som borde vara intressant.

Av denna anledning sätter jag på "17 eller fler", inte minst bara för att frågan är fånigt ställd!
Ojdå, då allt det här tjafset om 16 eller 24 tåg per timme på Citybanan är bara trams? Egentligen går det 28 tåg i timmen utan att någon har märkt det?
twr

Inlägg av twr »

Maxtimmen tog slut för 25 minuter sedan. är det någon som har räknat? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

God måndagsförmiddag!

Nu kanske jag gör mina kära forumkollegor lite besvikna, men jag får lov att erkänna att jag aldrig haft för avsikt att själv kolla upp hur många tåg som gick på Citybanan under morgonens maxtimme. Men om någon annan har gjort det - eller har tillgång till tågföringsdata - så är hen mer än välkommen att delge resultatet!

Förutom att jag återigen tvingas konstatera att begrepp som i andra sammanhang är självklara - t ex att mäta kapacitet i tåg/timme - här avfärdas som antngen löjliga eller oklara noterar jag att majoriteten av de som deltagit i enkäten trott att 14 tåg/timme (ja det är på EN plats i EN riktning som avses) är den trafik som komemr att köras - vilket också torde varit fallet om inga oregelmässigheteer inträffat.

vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

TKO skrev:God måndagsförmiddag!

Nu kanske jag gör mina kära forumkollegor lite besvikna, men jag får lov att erkänna att jag aldrig haft för avsikt att själv kolla upp hur många tåg som gick på Citybanan under morgonens maxtimme. Men om någon annan har gjort det - eller har tillgång till tågföringsdata - så är hen mer än välkommen att delge resultatet!
Enligt jvgfoto.se så ankom och avgick 14 tåg 7:30-8:30 söderut på station City i morse.
TKO

Inlägg av TKO »

En får tacke!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Ja visst vann signaturen 'Inge' - frågan är bara i vilken tävling.
Men förstår man inte skillnaden mellan en enkät och en tävling så kanske det är titeln 'Sveriges största dumstrut' som stod på spel?

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Ja visst vann signaturen 'Inge' - frågan är bara i vilken tävling.
Men förstår man inte skillnaden mellan en enkät och en tävling så kanske det är titeln 'Sveriges största dumstrut' som stod på spel?

/TKO
I enkäten där man gör en rimlig tolkning av vad TKO frågade var det alltså 33 % som hade rätt.

I tävlingen där det handlade om att tolka bokstavligt var det de två personer som har svarat "0" som vann. För självklart var det inga tåg som gick på Citybanan, tåg har ju inga ben och kan alltså inte gå!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:

/TKO
I enkäten där man gör en rimlig tolkning av vad TKO frågade var det alltså 33 % som hade rätt.

I tävlingen där det handlade om att tolka bokstavligt var det de två personer som har svarat "0" som vann. För självklart var det inga tåg som gick på Citybanan, tåg har ju inga ben och kan alltså inte gå!
Jasså, varför enbart söderut och varför räkna just söderut överhuvudtaget och varför räkna vid T-centralen och enbart T-centralen. Nänänä det där går vi inte på.

Du låter partisk. Gissade du möjligen på det felaktiga alternativet själv?
Om du anser att svaret 14 är fel på den fråga som TKO frågade/avsåg att fråga kan du gärna berätta om det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Inge skrev:
twr skrev:

/TKO

Jasså, varför enbart söderut och varför räkna just söderut överhuvudtaget och varför räkna vid T-centralen och enbart T-centralen. Nänänä det där går vi inte på.

Du låter partisk. Gissade du möjligen på det felaktiga alternativet själv?
Man kan ju undra i vilken fantasivärld "vi" i "Nänänä det där går vi inte på" lever. Eller också är det pluralis majestatis det är fråga om? Det stämmer ju i så fall in på den allmänna symptombilden.
I den kverulantiska fantasivälrden är ju definitionen på partisk alltid någon som tycker annorlunda.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Inge skrev:
Inge skrev:
twr skrev: Du låter partisk. Gissade du möjligen på det felaktiga alternativet själv?
Om du anser att svaret 14 är fel på den fråga som TKO frågade/avsåg att fråga kan du gärna berätta om det.
Det känns som om att jag redan påtalat det vid något enstaka tillfälle. Kanske allt för diskret för att det skall nå fram till alla måhända?
twr, du kan aldrig ställa någon fråga till "vederbörande". "jag har redan påtalat/besvarat/förklarat detta" är ett tyvärr ett vanligt debattknep som flera har använt sig av här under tidernas lopp. En normal människa drar sig naturligtvis inte för att besvara en fråga ytterligare en gång!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Inge skrev:
twr skrev:

/TKO

Jasså, varför enbart söderut och varför räkna just söderut överhuvudtaget och varför räkna vid T-centralen och enbart T-centralen.
Klart man kan kolla fler punkter. Jag tyckte det räckt med en, varför jag nu trodde att kverulanterna skulle bli nöjda av det?

7:30-8:29
City norrut ank 12
City norrut avg 13
Odenplan norrut ank 13
Odenplan norrut avg 14

Odenplan söderut ank 14
Odenplan söderut avg 14
City söderut ank 14
City söderut avg 14

Medeltal 13,5

Nöjd?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Klart man kan kolla fler punkter. Jag tyckte det räckt med en, varför jag nu trodde att kverulanterna skulle bli nöjda av det?

7:30-8:29
City norrut ank 12
City norrut avg 13
Odenplan norrut ank 13
Odenplan norrut avg 14

Odenplan söderut ank 14
Odenplan söderut avg 14
City söderut ank 14
City söderut avg 14

Medeltal 13,5

Nöjd?
Tack för informationen! Det visar sig alltså att jag gissade fel. :cry:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Synd bara att folk idiotförklarar folk bara för att folk inte tolkar saker på exakt samma sätt som annat folk tolkar det eller avses tolkas. Inte undra på att folk tycker att en del folk är påfrestande.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Det är naturligtvis dumt att idiotförklara folk.
MEN...

Jag anser att begreppet "tåg per timme" är ett etablerat uttryck inom trafikvärlden - för att ange kapacitet/kapacitetsutnyttjande på ett spår/spårsystem. Ungefär som "kilometer per timme" är ett etablerat begrepp när det gäller hastighet. Den som till äventyrs inte känner till begreppet borde då ta till sej dess innebörd och inte envisas med en egen tolkning.

Att då istället framhärda i sin egen tolkning är helt löjeväckande - och då kanske man får stå ut med att bli "idiotförklarad".

(Den som har en annan uppfattning om detta kan ju visa mej en text där författaren måste förklara begreppet "tåg per timme"... ja förutom på SSS Forum)

vänligen
Thomas K Ohlsson
twr

Inlägg av twr »

"Avgång per timme och riktning" kan man skriva om man vill vara noggrann. Men oftast skriver man "avgång per timme" eller "tåg per timme" och underförstår "per riktning". Som till exempel om man skriver att en bana klarar 30 tåg per timme. Inte skriver man 60 tåg per timme när man menar 2 minuters turtäthet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Jajaja.
Det finns en värld utanför Solhem också...

"Jag (och möjligen signaturen "Odd") har rätt och resten av världen har fel är troligen inte en konstruktiv ansats." Som ett tips bara.

(Och är det något begrepp i denna text som signaturen "Inge" inte förstår skall jag gärna försöka förklara - altruistisk som jag är)

vänligen'
Thomas K Ohlsson
Skriv svar