T Fridhemsplan - Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag förstår ingenting!

Liljeholmskajen och övrig Årstadal ligger inte i stadsdelen Årsta - det är bara så. Den som inte tror mej får väl kolla vad Stockholms stad tycker...

Sen tror jag inte att de som bor vid Liljeholmskajen är så intresserade av natttrafik - bostäderna där är så dyra att dom knappast har råd att festa runt på söder. Men om någon ändå gör det så går utmärkt att ta tunnelbanan till Liljeholmen och sedan ta en kort promenad - svårare är det inte. Det är ju faktiskt så att de som bor vid Liljeholmskajen har väldigt liten nytta av att det blir tunnelbana till Årstaberg, det är ju mer bekvämt att gå till Liljeholmen!

Jag föreslår ett platsbesök innan ytterligare inlägg görs - det verkar saknas lokalkännedom.
Folkmun är naturligtvis inte samma sak som ett officiellt namn. Exempelvis finns det inget bestämt område som heter "SoFo", men alla vet ändå vad som avses. Gamla Årsta har ingen spårtrafik. För en allt större del av den växande regionens invånare är området kring pendeltågsstationen det som associeras med namnet Årsta - det är bara så!

Signaturen "Magnus Ahltorp" har presenterat en illustrativ karta i skribentens egna tråd om Årstadal. På kartan syns tydligt att stora delar av det område som kallas för Liljeholmskajen ligger närmare Årstaberg än Liljeholmen - tunnelbanestationen fick inte ens plats på kartan! Att åka från Södra station till Årstaberg på natten är en mindre tragedi. Det går snabbare att gå...

Det länkade inlägget visar också på skribentens bristande följdriktighet: Å ena sidan är det promenadavstånd från Liljeholmen till hela Liljeholmskajen. Å andra sidan är det inte promenadavstånd från Tvärbanan till linje 160. Vad gäller?

Jag noterar att den sista frågan förblev obesvarad. Är det också promenadavstånd från Årstavägen till Årstafältet?

Både Liljeholmen och Årstaberg ska få två uppgångar med den nya tunnelbanan. Borde någon av stationerna ha en uppgång närmare Liljeholmskajen?

"Det är svårt att förklara något för någon som inget begriper!"
(fritt efter Ingemar Stenmark)

Jag har bott i Årsta i över 30 år, jag har aldrig hört någon kalla Årstadal/Liljeholmskajen för "Årsta". Så vilka "folkmunnar" som gör det undrar jag verkligen!

Från Liljeholmen (T) till Liljeholmskajen (Sjövikstorget) är det 470 meter, från Hjälmarsvägen 9 till Valla Torg (S) är det 650 meter. Från Liljeholmskajen till Årstaberg (J) är det cirka en kilometer, dessutom en häftig höjdskillnad. Jag över låter till skribenten "Enceladus" (och andra) att själva dra sina slutsatser utifrån detta.

Ingen vet idag hur många uppgångar de nya tunnelbanestationerna kommer att få. På grund av höjdläget gissar jag att det blir bara en...

Har vi något kvar? Jo promenadavstånd Årstavägen till Årstafältet (S)!
Från hpl Ottsjövägen är det 450 meter till spårvagnen, från hpl Åmänningevägen drygt 400 meter. Bor du däremot på Dellensvägen får du lägga till minst 250 meter.
Nu vet jag inte riktigt vad det har med tunnelbanan att göra - men så ser i varje fall siffrorna ut.

Jag har till slut fattat att det var resor på vardagsnätter mellan Södra station och Liljeholmskajen som skribenten ojade sej över. Nu tror jag inte dessa är så många att de spelar någon roll i en samhällsekonomisk kalkyl, men jag har ändå kollat hur SL anser att nattsuddaren skall resa:
Jag tror inte så många resor egentligen utgår från Södra station, utan mer från det krogtätare Medborgarplatsen. Då föreslår SL att antingen ta buss 194 till Slussen och sedan 192 till Marievik (restid 34 minuter inkl gångtid) eller gå ner till Slussen och ta buss 194 där (restid 30 minuter inklusive gångtid). Det är väl rätt bra?
På suparnätterna har nattrumlare det ännu mer förspänt, då kan festprissarna ta tunnelbana. Det går dock inte fortare, men är säkert mer bekvämt.

Ovanstående tycker jag tyder på att det alltid är bäst att kolla fakta innan man tycker till!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:"Det är svårt att förklara något för någon som inget begriper!"
(fritt efter Ingemar Stenmark)

Jag har bott i Årsta i över 30 år, jag har aldrig hört någon kalla Årstadal/Liljeholmskajen för "Årsta". Så vilka "folkmunnar" som gör det undrar jag verkligen!

Från Liljeholmen (T) till Liljeholmskajen (Sjövikstorget) är det 470 meter, från Hjälmarsvägen 9 till Valla Torg (S) är det 650 meter. Från Liljeholmskajen till Årstaberg (J) är det cirka en kilometer, dessutom en häftig höjdskillnad. Jag över låter till skribenten "Enceladus" (och andra) att själva dra sina slutsatser utifrån detta.

Ingen vet idag hur många uppgångar de nya tunnelbanestationerna kommer att få. På grund av höjdläget gissar jag att det blir bara en...

Har vi något kvar? Jo promenadavstånd Årstavägen till Årstafältet (S)!
Från hpl Ottsjövägen är det 450 meter till spårvagnen, från hpl Åmänningevägen drygt 400 meter. Bor du däremot på Dellensvägen får du lägga till minst 250 meter.
Nu vet jag inte riktigt vad det har med tunnelbanan att göra - men så ser i varje fall siffrorna ut.

Jag har till slut fattat att det var resor på vardagsnätter mellan Södra station och Liljeholmskajen som skribenten ojade sej över. Nu tror jag inte dessa är så många att de spelar någon roll i en samhällsekonomisk kalkyl, men jag har ändå kollat hur SL anser att nattsuddaren skall resa:
Jag tror inte så många resor egentligen utgår från Södra station, utan mer från det krogtätare Medborgarplatsen. Då föreslår SL att antingen ta buss 194 till Slussen och sedan 192 till Marievik (restid 34 minuter inkl gångtid) eller gå ner till Slussen och ta buss 194 där (restid 30 minuter inklusive gångtid). Det är väl rätt bra?
På suparnätterna har nattrumlare det ännu mer förspänt, då kan festprissarna ta tunnelbana. Det går dock inte fortare, men är säkert mer bekvämt.

Ovanstående tycker jag tyder på att det alltid är bäst att kolla fakta innan man tycker till!
Sjövikstorget ligger numera i utkanten av bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen. Hur länge sedan var det som skribenten besökte området? Det har byggts och håller på att byggas flera kvarter i de östra delarna, både på kajen och längs Sjöviksbacken. Vissa kvarter ligger till och med närmare Årstaberg än Sjövikstorget!

På grund av höjdskillnader är det cirka två kilometers gångväg från Liljeholmstorget till Sjöviksbacken (jag kollade precis på Google Maps). Det är mycket längre än avståndet mellan Tvärbanan och bebyggelsen i "gamla Årsta". Som vanligt hänger kollektivtrafiken inte med i detta nybyggnationsområde. Området behöver nattrafik på antingen Tvärbanan eller linje 145. Dessutom behövs en snabbare förbindelse till Årstaberg. Måhända kan tunnelbanan lösa båda problemen.

Med skribentens sätt att resonera bor alla i "gamla Årsta" vid Årsta torg. Då kan vi ju direkt lägga ner linje 160. Men även om vi gör en rättvis jämförelse så är linje 160 mindre motiverad än någon av Tvärbanan och linje 145. Stämmer det inte? Besök området som det ser ut idag och svara sedan på frågan!

Skribenten har fortfarande inte svarat på en fråga: "Hur tror du att Årstafältet skulle trafikförsörjas nattetid med en spårvägslösning?" (Svaret är enkelt: Inte alls.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:...

Nja, har man supit till ordentligt får man inte åka T-bana! I alla fall inte om man observeras av ordningsvakterna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Sjövikstorget ligger numera i utkanten av bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen. Hur länge sedan var det som skribenten besökte området? Det har byggts och håller på att byggas flera kvarter i de östra delarna, både på kajen och längs Sjöviksbacken. Vissa kvarter ligger till och med närmare Årstaberg än Sjövikstorget!

På grund av höjdskillnader är det cirka två kilometers gångväg från Liljeholmstorget till Sjöviksbacken (jag kollade precis på Google Maps). Det är mycket längre än avståndet mellan Tvärbanan och bebyggelsen i "gamla Årsta". Som vanligt hänger kollektivtrafiken inte med i detta nybyggnationsområde. Området behöver nattrafik på antingen Tvärbanan eller linje 145. Dessutom behövs en snabbare förbindelse till Årstaberg. Måhända kan tunnelbanan lösa båda problemen.

Med skribentens sätt att resonera bor alla i "gamla Årsta" vid Årsta torg. Då kan vi ju direkt lägga ner linje 160. Men även om vi gör en rättvis jämförelse så är linje 160 mindre motiverad än någon av Tvärbanan och linje 145. Stämmer det inte? Besök området som det ser ut idag och svara sedan på frågan!

Skribenten har fortfarande inte svarat på en fråga: "Hur tror du att Årstafältet skulle trafikförsörjas nattetid med en spårvägslösning?" (Svaret är enkelt: Inte alls.)
Det blir mer och mer rörigt... Jag trodde det var Liljeholmskajen vi diskuterade, inte det obestämda "bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen". Med den vida definitionen finns det naturligtvis punkter som har närmare till Årstaberg än till Liljeholmen. Men det finns ingen punkt i bostadsområdet "Liljeholmskajen" som har närmare till Årstabergs järnvägsstation än till Sjövikstorget vilket påstås ovan.
Om vi tar den adress i Liljeholmskajen (Sjöviksvägen 138) som har längst till Liljeholmen (T) så är avståndet till tunnelbanan cirka 950 meter, medan avståndet till Årstaberg (J) är drygt 850 meter om man tar den backiga gångvägen längs järnvägen - ingen jätteskillnad! Och då är det betydligt lättare att promenera längs kajen till Liljeholmen än uppför backen till Årstaberg - tar man det senare alternativet förstår man varför det heter Årstaberg...

Som framgick av mitt tidigare inlägg utgick jag inte alls från att alla i Årsta bor vid torget, jag nämnde ett antal andra platser/gator. Ska jag behöva räkna upp dom igen?

Det räcker med att jämföra resandet på linjerna 145 och 160 för att se vilken som är "mest motiverad". Eller är inte kollektivtrafiken till för resenärerna?

Så har vi den springande punkten: Natttrafiken!
Ja hur skall de framtida innevånarna på Årstafältet ta sej hem på natten?
På suparnätterna kan kanske en del ta tunnelbanan till Årstafältet, problemet är att den inte kommer att ligga så centralt i det nya bostadsområdet - det är därför det kommer att krävas tung busstrafik dagtid förslagsvis upp mot Gullmarsplan. Men vi vet ju inte om det kommer att bli natttrafik på den nya tunnelbanegrenen, resandeunderlaget är som alla vet försvinnande liten. Och de flesta nätter går det ingen tunnelbana - vilket signaturen "Enceladus" alltid undviker att nämna.
Men ett alternativ är ju bussar - vi har linje 160 som är en av Stockholms få linjer med heldygnstrafik hela veckan - det är väl grejer det! Det blir en bit att gå, men inte längre än de märkliga vägar skribenten "Enceladus" brukar föreslå när andra argument tryter. Det finns även linjerna 791 och 794, jag gissar att minst en av dom kommer att dras om så att den går genom Årstafältet.
Sen kan det ju hända att det finns natttrafik på Tvärbanan när folk har flyttat in på fältet, större under har skett. Tänk att högeralliansen kunde tänka sej att tilllåta trafik utan reguljär biljettkontroll, det hade väl ingen trott,

Men istället för att fortsätta tjafsa om detaljer kan det vara värt att minnas att den föreslagna tunnelbanan Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö inte tillkommit för att trafikförsörja vare sej Liljeholmskajen, Årstaberg eller Årstafältet. Så egentligen är hela den diskussion som förts i tiotals inlägg helt irrelevant med avseende på trådrubriken!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:

Nja, har man supit till ordentligt får man inte åka T-bana! I alla fall inte om man observeras av ordningsvakterna!
Toleransen är rätt hög. Och det är få resenärer i tunnelbanan efter kl 1 som inte druckit alkohol eller nyttjat andra droger - det är ju för att möjliggöra ett sådant "nöjesliv" som det finns utökad natttrafik på "suparnätterna"!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

Toleransen är rätt hög. Och det är få resenärer i tunnelbanan efter kl 1 som inte druckit alkohol eller nyttjat andra droger - det är ju för att möjliggöra ett sådant "nöjesliv" som det finns utökad natttrafik på "suparnätterna"!

/TKO
Jo, visst är det så. Jag reagerade på orddelen "supa-". För det associerar jag med att dricka sig rejält full. Ungefär så att man måste använda båda armarna för att hålla balansen tillräckligt bra för att bli kvar på trottoaren. Men ords valör kan tolkas olika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: Jo, visst är det så. Jag reagerade på orddelen "supa-". För det associerar jag med att dricka sig rejält full. Ungefär så att man måste använda båda armarna för att hålla balansen tillräckligt bra för att bli kvar på trottoaren. Men ords valör kan tolkas olika.
Svårt att säga var gränserna går. Den som raglar omkring kan nog räkna med att bli avvisad, likaså den som tuppat av på någon bänk (ordningsvakterna har väl då någon slags skyldighet att kolla av att vederbörande inte lider av någonting annat än berusning). Det godtas inte alltid, varvid vederbörande kan räkna med att bli nedlagd och bojad, avhämtad av polis samt åtalad för våldsamt motstånd och/eller våld mot tjänsteman.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det blir mer och mer rörigt... Jag trodde det var Liljeholmskajen vi diskuterade, inte det obestämda "bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen". Med den vida definitionen finns det naturligtvis punkter som har närmare till Årstaberg än till Liljeholmen. Men det finns ingen punkt i bostadsområdet "Liljeholmskajen" som har närmare till Årstabergs järnvägsstation än till Sjövikstorget vilket påstås ovan.
Om vi tar den adress i Liljeholmskajen (Sjöviksvägen 138) som har längst till Liljeholmen (T) så är avståndet till tunnelbanan cirka 950 meter, medan avståndet till Årstaberg (J) är drygt 850 meter om man tar den backiga gångvägen längs järnvägen - ingen jätteskillnad! Och då är det betydligt lättare att promenera längs kajen till Liljeholmen än uppför backen till Årstaberg - tar man det senare alternativet förstår man varför det heter Årstaberg...
Jag inkluderade hela bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen i begreppet Liljeholmskajen. Oavsett vad området kallas så är det fortfarande drygt två kilometers gångväg från Liljeholmstorget till Sjöviksbacken. Det är ingen "kort promenad".
TKO skrev:Som framgick av mitt tidigare inlägg utgick jag inte alls från att alla i Årsta bor vid torget, jag nämnde ett antal andra platser/gator. Ska jag behöva räkna upp dom igen?
Nej, men du utgick från att alla i Årstadal (kalla det vad du vill) bor vid Sjövikstorget.
TKO skrev:Det räcker med att jämföra resandet på linjerna 145 och 160 för att se vilken som är "mest motiverad". Eller är inte kollektivtrafiken till för resenärerna?
Jag menar naturligtvis inte att linje 145 i sig är mer motiverad än linje 160, utan att nattrafik på linje 145 är mer motiverad än dagtrafik på linje 160. Gångvägen från Liljeholmen till delar av Årstadal är längre än gångvägen från Tvärbanan till delar av Årsta. Om linje 160 behövs dagtid så behövs linje 145 nattetid när Tvärbanan inte går.
TKO skrev:Så har vi den springande punkten: Natttrafiken!
På suparnätterna kan kanske en del ta tunnelbanan till Årstafältet, problemet är att den inte kommer att ligga så centralt i det nya bostadsområdet - det är därför det kommer att krävas tung busstrafik dagtid förslagsvis upp mot Gullmarsplan. Men vi vet ju inte om det kommer att bli natttrafik på den nya tunnelbanegrenen, resandeunderlaget är som alla vet försvinnande liten. Och de flesta nätter går det ingen tunnelbana - vilket signaturen "Enceladus" alltid undviker att nämna.
Men ett alternativ är ju bussar - vi har linje 160 som är en av Stockholms få linjer med heldygnstrafik hela veckan - det är väl grejer det! Det blir en bit att gå, men inte längre än de märkliga vägar skribenten "Enceladus" brukar föreslå när andra argument tryter. Det finns även linjerna 791 och 794, jag gissar att minst en av dom kommer att dras om så att den går genom Årstafältet.
Har linje 791 inte redan tillräckligt många stående resenärer? Variansen i nattrafiken är större än i dagtrafiken. Vid större evenemang går det knappt att få plats. Linjen har för stort resandeunderlag som den är.
TKO skrev:Sen kan det ju hända att det finns natttrafik på Tvärbanan när folk har flyttat in på fältet, större under har skett. Tänk att högeralliansen kunde tänka sej att tilllåta trafik utan reguljär biljettkontroll, det hade väl ingen trott,
Varför har inte Tvärbanan nattrafik nu då? Behovet finns ju redan.
TKO skrev:Men istället för att fortsätta tjafsa om detaljer kan det vara värt att minnas att den föreslagna tunnelbanan Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö inte tillkommit för att trafikförsörja vare sej Liljeholmskajen, Årstaberg eller Årstafältet. Så egentligen är hela den diskussion som förts i tiotals inlägg helt irrelevant med avseende på trådrubriken!
Vilka linjer kommer att trafikförsörja Årstadal, Årstaberg och Årstafältet, speciellt nattetid? Vad är poängen med en dyr tunnelbana om den inte får nattrafik? I så fall finns det ju inte många fördelar jämfört med spårväg.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Odd skrev:Jag vet att det är en ämnesflykt men det var inte jag som började :-D

Om nu Norsborgslinjen skall gå till Södertälje så innebär det, om man räknar sniket och med två hållplatser mellan Norsborg och Södertälje Centrum, beroende på sträckning, att det kommer ta 10 minuter i åktid. Då är man uppe i 46 minuters körtid mellan T-centralen och Södertälje C. Det är i stort sett samma tid det tar idag med pendeltåget.
---klipp---
Nu måste jag återigen fråga vilken medelhastighet som det räknas med för att komma ner i 10 minuter. Med mina enkla kunskaper anser jag det helt omöjligt med dagens - och förmodligen även morgondagens - tunneltåg. 20 minuter torde vara mer realistiskt, ja kanske till och med mer!

anser
Thomas K Ohlsson
Nä, det var snålt räknat och jag räknade kallt med att C30 klarar 90-100 km/h. Men utan uppehåll längs vägen och utan några hastighetssänkande abrovinker så klarar man sig nog på ca 10 minuter precis. Sen vet jag inte hur mycket tid som ett uppehåll klarar.

En realistisk tid är kanske närmare 15 minuter med sth 90 hela sträckan och två stopp.

Hur som helst, jag undrar jag vad det egentligen är värt, det är nog mer värt att lägga ner dessa pengar på en ny pendeltågssträckning inom Södertälje, något som skulle ge en besparing på flera minuter för resenärer till och från Södertälje C.

I övrigt gäller mina iakttagelser, tunnelbana 2 borde delas upp i två delar med varsin linje, och med en sådan uppdelning så finns det ingen kapacitet över för att dela med en tunnelbana mellan Älvsjö och Liljeholmen. Den måste ändå byggas som en separat del och då kan man lika gärna bygga det som ett pendeltåg!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:
Odd skrev:Jag vet att det är en ämnesflykt men det var inte jag som började :-D

Om nu Norsborgslinjen skall gå till Södertälje så innebär det, om man räknar sniket och med två hållplatser mellan Norsborg och Södertälje Centrum, beroende på sträckning, att det kommer ta 10 minuter i åktid. Då är man uppe i 46 minuters körtid mellan T-centralen och Södertälje C. Det är i stort sett samma tid det tar idag med pendeltåget.
---klipp---
Nu måste jag återigen fråga vilken medelhastighet som det räknas med för att komma ner i 10 minuter. Med mina enkla kunskaper anser jag det helt omöjligt med dagens - och förmodligen även morgondagens - tunneltåg. 20 minuter torde vara mer realistiskt, ja kanske till och med mer!

anser
Thomas K Ohlsson
Nä, det var snålt räknat och jag räknade kallt med att C30 klarar 90-100 km/h. Men utan uppehåll längs vägen och utan några hastighetssänkande abrovinker så klarar man sig nog på ca 10 minuter precis. Sen vet jag inte hur mycket tid som ett uppehåll klarar.

En realistisk tid är kanske närmare 15 minuter med sth 90 hela sträckan och två stopp.

Hur som helst, jag undrar jag vad det egentligen är värt, det är nog mer värt att lägga ner dessa pengar på en ny pendeltågssträckning inom Södertälje, något som skulle ge en besparing på flera minuter för resenärer till och från Södertälje C.

I övrigt gäller mina iakttagelser, tunnelbana 2 borde delas upp i två delar med varsin linje, och med en sådan uppdelning så finns det ingen kapacitet över för att dela med en tunnelbana mellan Älvsjö och Liljeholmen. Den måste ändå byggas som en separat del och då kan man lika gärna bygga det som ett pendeltåg!
Nej inte ens 15 minuter är realistiskt med två mellanstationer. Vid 90 km/h tappar du runt två minuter per stopp, överslagsmässigt... det är ingen superacceleration när du kommer över 60-70 km/h.

Låt oss lägga denna idé där den hör hemma - om inte i soptunnan så i arkivlådan!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det blir mer och mer rörigt... Jag trodde det var Liljeholmskajen vi diskuterade, inte det obestämda "bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen". Med den vida definitionen finns det naturligtvis punkter som har närmare till Årstaberg än till Liljeholmen. Men det finns ingen punkt i bostadsområdet "Liljeholmskajen" som har närmare till Årstabergs järnvägsstation än till Sjövikstorget vilket påstås ovan.
Jag inkluderade hela bostadsområdet mellan järnvägen och Södertäljevägen i begreppet Liljeholmskajen. Oavsett vad området kallas så är det fortfarande drygt två kilometers gångväg från Liljeholmstorget till Sjöviksbacken. Det är ingen "kort promenad".
TKO skrev:Som framgick av mitt tidigare inlägg utgick jag inte alls från att alla i Årsta bor vid torget, jag nämnde ett antal andra platser/gator. Ska jag behöva räkna upp dom igen?
Nej, men du utgick från att alla i Årstadal (kalla det vad du vill) bor vid Sjövikstorget.
TKO skrev:Det räcker med att jämföra resandet på linjerna 145 och 160 för att se vilken som är "mest motiverad". Eller är inte kollektivtrafiken till för resenärerna?
Jag menar naturligtvis inte att linje 145 i sig är mer motiverad än linje 160, utan att nattrafik på linje 145 är mer motiverad än dagtrafik på linje 160. Gångvägen från Liljeholmen till delar av Årstadal är längre än gångvägen från Tvärbanan till delar av Årsta. Om linje 160 behövs dagtid så behövs linje 145 nattetid när Tvärbanan inte går.
TKO skrev:Så har vi den springande punkten: Natttrafiken!
Har linje 791 inte redan tillräckligt många stående resenärer? Variansen i nattrafiken är större än i dagtrafiken. Vid större evenemang går det knappt att få plats. Linjen har för stort resandeunderlag som den är.
TKO skrev:Sen kan det ju hända att det finns natttrafik på Tvärbanan när folk har flyttat in på fältet, större under har skett. Tänk att högeralliansen kunde tänka sej att tilllåta trafik utan reguljär biljettkontroll, det hade väl ingen trott,
Varför har inte Tvärbanan nattrafik nu då? Behovet finns ju redan.
TKO skrev:Men istället för att fortsätta tjafsa om detaljer kan det vara värt att minnas att den föreslagna tunnelbanan Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö inte tillkommit för att trafikförsörja vare sej Liljeholmskajen, Årstaberg eller Årstafältet. Så egentligen är hela den diskussion som förts i tiotals inlägg helt irrelevant med avseende på trådrubriken!
Vilka linjer kommer att trafikförsörja Årstadal, Årstaberg och Årstafältet, speciellt nattetid? Vad är poängen med en dyr tunnelbana om den inte får nattrafik? I så fall finns det ju inte många fördelar jämfört med spårväg.

Jag ger upp!
En person som inte kan fatta att Sjövikstorget INTE LIGGER I ÅRSTA är lite svår att ha en vettig diskussion med. Titta på en karta! Fråga dom som bor och jobbar där! Det går inte ha sina alldeles egna definitioner av allting om man vill kunna föra ett vettigt samtal.

För övrigt vill jag att signaturen "Enceladus" i fortsättningen använder uttrycket "begränsad natttrafik" eller "nattttrafik två nätter av sju" när hen pratar om tunnelbanan. Det vdrkar som om skribenten enbart rör sej på stan dessa kvällar/nätter - men så illa kan det väl inte vara?

SLUT FÖR IDAG
TACK FÖR IDAG

Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

WSP utreder ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö
WSP skrev:WSP startar nu utredningsarbetet som ska vara färdigställt hösten 2021. Förutom val av korridor för tunnelbanelinjen ska kostnadsberäkningar tas fram, samråd genomföras och miljökonsekvenser beskrivas. WSPs arbete med liknande projekt både i Sverige och internationellt är viktiga erfarenheter som tas med in i detta uppdrag.
Flera skribenter har uttryckt farhågor för att coronapandemin skulle äventyra tunnelbanans utbyggnad. Så verkar det alltså inte bli. Farhågorna påminner om den skepsis som florerade på forumet i samband med Sverigeförhandlingen. Inte heller då besannades farhågorna.

Däremot blir det andra konsekvenser för kollektivtrafiken. Investeringsobjektet Samkörbarhet mellan fordonsgenerationer i pendeltågsflottan avbryts för vidare utredning. Det innebär att den redan hårt belastade pendeltågstrafiken får vänta ytterligare på kapacitetsstärkande åtgärder, vilket gör tunnelbanans utbyggnad än mer motiverad.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

FUT har uppdaterat sin sida: Tunnelbana till Älvsjö
FUT skrev:Under hösten 2020 inleds en lokaliseringsutredning som ska utreda för- och nackdelar med flera alternativa utformningar. I Sverigeförhandlingen har staten, Stockholms stad och Region Stockholm kommit överens om att stationerna ska vara Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Lokaliseringsutredningen ska jämföra olika sätt att förverkliga detta men också om det finns andra lösningar som kan vara bättre. Alternativen ska jämföras utifrån bland annat kostnad, miljöpåverkan, nyttan för resenärer och vad som är tekniskt genomförbart.
Det verkar alltså fortfarande vara öppet för "andra lösningar som kan vara bättre", om nu sådana finns. På kartan markeras ett område som även täcker den tidigare avfärdade linjesträckningen via centrala Årsta ("ta tuben till Palmyra") och västra Södermalm. Denna sträckning är dock dyrare och kan inte heller kopplas ihop lika effektivt med röda linjen.

Jag tror att de flesta skribenter på detta forum är överens om att det finns bättre lösningar, men inte nödvändigtvis med de ramar som FUT har. Finns det någon annan realistisk lösning som är bättre?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:FUT har uppdaterat sin sida: Tunnelbana till Älvsjö
FUT skrev:Under hösten 2020 inleds en lokaliseringsutredning som ska utreda för- och nackdelar med flera alternativa utformningar. I Sverigeförhandlingen har staten, Stockholms stad och Region Stockholm kommit överens om att stationerna ska vara Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Lokaliseringsutredningen ska jämföra olika sätt att förverkliga detta men också om det finns andra lösningar som kan vara bättre. Alternativen ska jämföras utifrån bland annat kostnad, miljöpåverkan, nyttan för resenärer och vad som är tekniskt genomförbart.
Det verkar alltså fortfarande vara öppet för "andra lösningar som kan vara bättre", om nu sådana finns. På kartan markeras ett område som även täcker den tidigare avfärdade linjesträckningen via centrala Årsta ("ta tuben till Palmyra") och västra Södermalm. Denna sträckning är dock dyrare och kan inte heller kopplas ihop lika effektivt med röda linjen.

Jag tror att de flesta skribenter på detta forum är överens om att det finns bättre lösningar, men inte nödvändigtvis med de ramar som FUT har. Finns det någon annan realistisk lösning som är bättre?
Intressant. På den nämnda kartan visas ett brett utredningsområde, ungefär som Trafikverket gör när de utreder alternativa sträckningsdragningar. Man kan se området direkt på Google Maps här. Tyvärr vet jag inte hur man lägger in den iframe som behövs HÄR, så då gör jag en avbild av utredningsområdet på en karta från stockholm.se:

Bild

Med flit gjorde jag den sydöstra avgränsningen av femhörningen med röd färg. Strecket/sträckan ligger nämligen väldigt nära den tidigare föreslagna sammankopplingen av Spårväg Syd med Tvärbanan, via Östberga. Jag tycker nämligen att när "Lokaliseringsutredningen ska jämföra olika sätt att förverkliga detta" så ska man en gång för alla också ta med sammankopplingen av Spårväg Syd med Tvärbanan inom det femhörningsmarkerade området i detta arbete.

Jag menar att detta ger både lägre kostnader, lägre miljöpåverkan, tillräckligt god nytta för resenärer och är lättare tekniskt genomförbart än den tidigare föreslagna tunnelbanan Älvsjö – Fridhemsplan. Det var ju egentligen bara Östberga som inte hade spårtrafik tidigare med tunnelbaneförslaget, men det får de med den här sammankopplingen mellan Spårväg Syd och Tvärbanan. Och den ligger inom utredningsområdet, vilket markeras med den röda färgen. :)
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Är det inte lika bra att hela tunnelbanan blir röd med 8 grenar? :cry:

Tycker det är så jäkla urbota korkat att ha en färg med två eller fler grenar/linjer.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Intressant. På den nämnda kartan visas ett brett utredningsområde, ungefär som Trafikverket gör när de utreder alternativa sträckningsdragningar. Man kan se området direkt på Google Maps här. Tyvärr vet jag inte hur man lägger in den iframe som behövs HÄR, så då gör jag en avbild av utredningsområdet på en karta från stockholm.se:

Bild

Med flit gjorde jag den sydöstra avgränsningen av femhörningen med röd färg. Strecket/sträckan ligger nämligen väldigt nära den tidigare föreslagna sammankopplingen av Spårväg Syd med Tvärbanan, via Östberga. Jag tycker nämligen att när "Lokaliseringsutredningen ska jämföra olika sätt att förverkliga detta" så ska man en gång för alla också ta med sammankopplingen av Spårväg Syd med Tvärbanan inom det femhörningsmarkerade området i detta arbete.

Jag menar att detta ger både lägre kostnader, lägre miljöpåverkan, tillräckligt god nytta för resenärer och är lättare tekniskt genomförbart än den tidigare föreslagna tunnelbanan Älvsjö – Fridhemsplan. Det var ju egentligen bara Östberga som inte hade spårtrafik tidigare med tunnelbaneförslaget, men det får de med den här sammankopplingen mellan Spårväg Syd och Tvärbanan. Och den ligger inom utredningsområdet, vilket markeras med den röda färgen. :)
Tack för bilden. En förlängning av Spårväg Syd till Gullmarsplan, en avgrening av Tvärbanan vid Årstafältet, en spårväg över Västerbron och Kungsholmenbanan är några förslag som har diskuterats flitigt på forumet. De fyra förslagen kan också kombineras. Dessvärre ligger alla dessa förslag utanför FUT:s ramar. FUT har nämligen uppdraget att bygga ut tunnelbanan, och inget annat. :wink:
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Är det inte lika bra att hela tunnelbanan blir röd med 8 grenar? :cry:

Tycker det är så jäkla urbota korkat att ha en färg med två eller fler grenar/linjer.
Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö har numera tillfällig grå färg (se videon längst ner på sidan). Det är alltså långt ifrån säkert ifall den blir röd. Det logiska skulle vara att den får en egen färg (den har ju en egen stam) och att Norsborgsgrenen får två färger (den har ju två stammar).
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Är det inte lika bra att hela tunnelbanan blir röd med 8 grenar? :cry:

Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö har numera tillfällig grå färg (se videon längst ner på sidan). Det är alltså långt ifrån säkert ifall den blir röd. Det logiska skulle vara att den får en egen färg (den har ju en egen stam) och att Norsborgsgrenen får två färger (den har ju två stammar).
Jag håller helt med. I min värld skulle skulle det bli något i denna stil:

Ljusblå linje 10 /M1
Blå linje 11 /M2
Röd linje 13 /M3
Vinröd linje 14 /M4
Grå linje 15 (Älvsjö-Fridhemsplan) /M5
Gul linje 16 /M6
Grön linje 17 /M7
Mörk grön linje 18 /M8

M1-M8 eller T1-T8 tycker jag också vore mer lämpligt istället för tvåsiffriga linjenummer
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:

Jag håller helt med. I min värld skulle skulle det bli något i denna stil:

Ljusblå linje 10 /M1
Blå linje 11 /M2
Röd linje 13 /M3
Vinröd linje 14 /M4
Grå linje 15 (Älvsjö-Fridhemsplan) /M5
Gul linje 16 /M6
Grön linje 17 /M7
Mörk grön linje 18 /M8

M1-M8 eller T1-T8 tycker jag också vore mer lämpligt istället för tvåsiffriga linjenummer
Egentligen går det att klara sig med åtta linjenummer. Tunnelbanan får ju fyra stammar (Gullmarsplan–Odenplan, Liljeholmen–Östermalmstorg, Sofia–Västra skogen, Liljeholmen–Fridhemsplan) med två grenar i vardera ände, bortsett från den nya stammen vars ena ände saknar grenar.

Det är dock möjligt att SL vill ha två linjer på Hässelbygrenen. Då behövs det minst nio linjenummer, vilket innebär att 1x-serien tar slut (Nockebybanan tillhör ju fortfarande tunnelbanans nummerserie). I så fall måste SL inrätta en ny numrering, vilket verkligen är på tiden.

Dagens numrering härrör ju från en tid då innerstans stombussar, Nockebybanan, Lidingöbanan och tunnelbanan alla var spårvägslinjer. Det har hänt väldigt mycket sedan dess. Även ultrakonservativa SL behöver hänga med i tiden!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:FUT har uppdaterat sin sida: Tunnelbana till Älvsjö

Det var intressant! Och lite oväntat, åtminstone för mej...
Jag trodde man utrett färdigt i samband med Sverigeförhandlingen och lagt fast vilken sträcka som skall byggas - men tydligen inte.

Den intressanta frågan tycker jag är VARFÖR? Alltså varför startar man en ny "lokaliseringsutredning"? Jag har några förslag:

Det finns tid
Det är några år till spaden skall sättas i jorden, så det finns tid att fundera ett varv till. Det verkar klokt tycker jag, men räcker det som motiv?

Det blev dyrt
Har man kanske börjat ana att pengarna inte räcker till den föreslagna linjesträckningen? År det här ett sätt att försöka kapa kostnaderna?

Det blev inte färdigt
Den här tunnelbanelinjen kastades om jag minns rätt in rätt sent i Sverigeförhandlingen - kanske känner FUT:arna på sej att man inte riktigt hann få förslaget helt klart. Och då tar man chansen att ta ett varv till?

Fördröja byggstarten
Det har från politiskt håll framförts att man gärna vill tidigarelägga bygget jämfört med Sverigeförhandlingens tidsplan. Hittills har väl FUT varken sagt bu eller bä - men man börjar kanske känna att man kommer att ha fullt upp med de andra projekten så att det är bäst att inte tidigarelägga detta. Och då kan ju lite "alternativutredande" fylla ut tiden...

Det kanske inte blir något
Av olika skäl - kanske främst kostnaden - vill man på ett snyggt sätt lägga ner projektet. Att börja utreda "alternativ" kan vara ett sätt att förbereda reträtten...
(Förmodligen önsketänkande från min sida!)

Det kan säkert finnas fler anledningar - det här är dom jag kommer på så här i farten.

Vad som bör byggas har vi säkert anledning att återkomma till - eller ska vi istället föra en meningslös diskussion om linjenummer och dito färger?

/TKO
som för övrigt tycker att tunnelbanan skall vara grön - tågen alltså!
Skriv svar