Enceladus skrev:Folkmun är naturligtvis inte samma sak som ett officiellt namn. Exempelvis finns det inget bestämt område som heter "SoFo", men alla vet ändå vad som avses. Gamla Årsta har ingen spårtrafik. För en allt större del av den växande regionens invånare är området kring pendeltågsstationen det som associeras med namnet Årsta - det är bara så!TKO skrev:Jag förstår ingenting!
Liljeholmskajen och övrig Årstadal ligger inte i stadsdelen Årsta - det är bara så. Den som inte tror mej får väl kolla vad Stockholms stad tycker...
Sen tror jag inte att de som bor vid Liljeholmskajen är så intresserade av natttrafik - bostäderna där är så dyra att dom knappast har råd att festa runt på söder. Men om någon ändå gör det så går utmärkt att ta tunnelbanan till Liljeholmen och sedan ta en kort promenad - svårare är det inte. Det är ju faktiskt så att de som bor vid Liljeholmskajen har väldigt liten nytta av att det blir tunnelbana till Årstaberg, det är ju mer bekvämt att gå till Liljeholmen!
Jag föreslår ett platsbesök innan ytterligare inlägg görs - det verkar saknas lokalkännedom.
Signaturen "Magnus Ahltorp" har presenterat en illustrativ karta i skribentens egna tråd om Årstadal. På kartan syns tydligt att stora delar av det område som kallas för Liljeholmskajen ligger närmare Årstaberg än Liljeholmen - tunnelbanestationen fick inte ens plats på kartan! Att åka från Södra station till Årstaberg på natten är en mindre tragedi. Det går snabbare att gå...
Det länkade inlägget visar också på skribentens bristande följdriktighet: Å ena sidan är det promenadavstånd från Liljeholmen till hela Liljeholmskajen. Å andra sidan är det inte promenadavstånd från Tvärbanan till linje 160. Vad gäller?
Jag noterar att den sista frågan förblev obesvarad. Är det också promenadavstånd från Årstavägen till Årstafältet?
Både Liljeholmen och Årstaberg ska få två uppgångar med den nya tunnelbanan. Borde någon av stationerna ha en uppgång närmare Liljeholmskajen?
"Det är svårt att förklara något för någon som inget begriper!"
(fritt efter Ingemar Stenmark)
Jag har bott i Årsta i över 30 år, jag har aldrig hört någon kalla Årstadal/Liljeholmskajen för "Årsta". Så vilka "folkmunnar" som gör det undrar jag verkligen!
Från Liljeholmen (T) till Liljeholmskajen (Sjövikstorget) är det 470 meter, från Hjälmarsvägen 9 till Valla Torg (S) är det 650 meter. Från Liljeholmskajen till Årstaberg (J) är det cirka en kilometer, dessutom en häftig höjdskillnad. Jag över låter till skribenten "Enceladus" (och andra) att själva dra sina slutsatser utifrån detta.
Ingen vet idag hur många uppgångar de nya tunnelbanestationerna kommer att få. På grund av höjdläget gissar jag att det blir bara en...
Har vi något kvar? Jo promenadavstånd Årstavägen till Årstafältet (S)!
Från hpl Ottsjövägen är det 450 meter till spårvagnen, från hpl Åmänningevägen drygt 400 meter. Bor du däremot på Dellensvägen får du lägga till minst 250 meter.
Nu vet jag inte riktigt vad det har med tunnelbanan att göra - men så ser i varje fall siffrorna ut.
Jag har till slut fattat att det var resor på vardagsnätter mellan Södra station och Liljeholmskajen som skribenten ojade sej över. Nu tror jag inte dessa är så många att de spelar någon roll i en samhällsekonomisk kalkyl, men jag har ändå kollat hur SL anser att nattsuddaren skall resa:
Jag tror inte så många resor egentligen utgår från Södra station, utan mer från det krogtätare Medborgarplatsen. Då föreslår SL att antingen ta buss 194 till Slussen och sedan 192 till Marievik (restid 34 minuter inkl gångtid) eller gå ner till Slussen och ta buss 194 där (restid 30 minuter inklusive gångtid). Det är väl rätt bra?
På suparnätterna har nattrumlare det ännu mer förspänt, då kan festprissarna ta tunnelbana. Det går dock inte fortare, men är säkert mer bekvämt.
Ovanstående tycker jag tyder på att det alltid är bäst att kolla fakta innan man tycker till!
upplyser
Thomas K Ohlsson