Stockholm i nya banor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm i nya banor
Naturligtvis kan man kalla spårvägar som den på bilden för tunnelbanor om man vill, men vad är det för vits med det? De blir väl varken bättre eller sämre av det.
Re: Stockholm i nya banor
"Vi" kallade ju spårvagnar i tunnel under Södermalm för Tunnelbana en gång i tiden.Harald skrev:Naturligtvis kan man kalla spårvägar som den på bilden för tunnelbanor om man vill, men vad är det för vits med det? De blir väl varken bättre eller sämre av det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm i nya banor
Deras "spårvagnståg" är då 100 meter långa och har höga plattformar. Men det kallas fortfarande för tunnelbana! I Oslo har man också tunnelbana med flera plankorsningar, och dessutom med strömskena. I England har man "light rail" som går på strömskena och kontaktledning och som går både i tunnel och på ytan, men som ändå inte kallas för tunnelbana fast det är mer tunnelbanemässigt än Frankfurts.Harald skrev:Naturligtvis kan man kalla spårvägar som den på bilden för tunnelbanor om man vill, men vad är det för vits med det? De blir väl varken bättre eller sämre av det.
Detta visar ändå på problematiken med att tro att en viss benämning är lösningen på ett problem i stället för att faktiskt fokusera på det som är viktigt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm i nya banor
Man brukar ange en rad definitioner på vad som utmärker en tunnelbana. Men det finns undantag från dessa åtminstone någonstansOdd skrev:Deras "spårvagnståg" är då 100 meter långa och har höga plattformar. Men det kallas fortfarande för tunnelbana! I Oslo har man också tunnelbana med flera plankorsningar, och dessutom med strömskena. I England har man "light rail" som går på strömskena och kontaktledning och som går både i tunnel och på ytan, men som ändå inte kallas för tunnelbana fast det är mer tunnelbanemässigt än Frankfurts.Harald skrev:Naturligtvis kan man kalla spårvägar som den på bilden för tunnelbanor om man vill, men vad är det för vits med det? De blir väl varken bättre eller sämre av det.
Detta visar ändå på problematiken med att tro att en viss benämning är lösningen på ett problem i stället för att faktiskt fokusera på det som är viktigt.
Några definitioner
Eldrift: London hade ångdrift i början
Helt planskilt: där har vi Oslo
Dubbel eller fler spår: London har haft linjer med enkelspår och Oslo
Icke kompatibel med järnväg: Också där bl.a London och Tokyo där T-tåg fortsätter på järnväg
Strömskena på sidan: finns dom som har kontaktledning i luften.
Biljettsystem med barriärer, spärrar: finns många undantag med öppen linje.
Juridiskt varierar också¨begreppet tunnelbana mellan olika länder, i en del buntas det ihop med spårväg, i andra är det järnväg och t.ex Sverige har tunnelbanan ett eget juridiskt begrepp , vissa lagar gäller där. Så nära som i Danmark så är metron definierad som järnväg och ingår i den vanliga järnvägsstatistiken för linjelängd, antal resande o.s.v
Enda vettiga är förmodligen att envar själv får definiera vad man tycker är T-bana, Metro, U-Bahn