Nej, så är det ju inte. BHNS har vi inte i Stockholm och det kan vara intressant att prova. Det är antagligen det utredningen syftar på.Odd skrev:twr skrev:BRT utan BRT är ju stombuss, och det konceptet har man ju redan testat i Stockholm under drygt 20 år med tveksamt resultat.Odd skrev: Man ska inte tolka användningen av ordet BRT som att det faktiskt är BRT man menar, för det är det nästna aldrig i Sverige. Ofta när ordet används slarvigt betyder det ju ungefär "stombuss i någon ny spännande färg". Men när det används lite mer seriöst i Sverige så syftar man inte på BRT utan på det som på franska heter BHNS. Det betyder bland annat att det inte finns några krav på planskildheter, alltså inte som du tolkar det Odd.
Ingen spårväg linje 4 i Stockholm ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ingen spårväg linje 4 i Stockholm ?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Vad betyder BHNS?twr skrev:...
Nej, så är det ju inte. BHNS har vi inte i Stockholm och det kan vara intressant att prova. Det är antagligen det utredningen syftar på.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
Fortfarande tror jag med på GHSPV i det långa loppet.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bus_%C3%A ... de_serviceOdd skrev:Vad betyder BHNS?twr skrev:...
Nej, så är det ju inte. BHNS har vi inte i Stockholm och det kan vara intressant att prova. Det är antagligen det utredningen syftar på.
https://www.uitp.org/projects/bhls/
BRT är ju "tunnelbana för buss", helt planskilt osv. BHNS (bus à haut niveau de service) eller BHLS (Buses with a High Level of Service) är snarare "snabbspårväg för buss". Det är betydligt högre standard än vad som brukar åsyftas med stombuss, men har inte samma krav som BRT. BHNS ska i huvudsak vara på eget utrymme, men kan ha korsande trafik, plattformsövergångar och så vidare. Det kan också finnas inslag av blandtrafik där det inte är så mycket annan trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag tycker det låter precis som det man ville att stombussarna i Stockholm skulle operera efter när de introducerades, men som man aldrig lyckades att få till. Om man inte lyckades då, vad säger att det skall lyckas nu? Att man viftar med några balla bokstavskombinationer?twr skrev:https://fr.wikipedia.org/wiki/Bus_%C3%A ... de_serviceOdd skrev:Vad betyder BHNS?twr skrev:...
BRT är ju "tunnelbana för buss", helt planskilt osv. BHNS (bus à haut niveau de service) eller BHLS (Buses with a High Level of Service) är snarare "snabbspårväg för buss". Det är betydligt högre standard än vad som brukar åsyftas med stombuss, men har inte samma krav som BRT. BHNS ska i huvudsak vara på eget utrymme, men kan ha korsande trafik, plattformsövergångar och så vidare. Det kan också finnas inslag av blandtrafik där det inte är så mycket annan trafik.
Nej, men har väl aldrig haft denna ambitionsnivå, det är väl ganska uppenbart.Odd skrev:Jag tycker det låter precis som det man ville att stombussarna i Stockholm skulle operera efter när de introducerades, men som man aldrig lyckades att få till. Om man inte lyckades då, vad säger att det skall lyckas nu? Att man viftar med några balla bokstavskombinationer?twr skrev: https://fr.wikipedia.org/wiki/Bus_%C3%A ... de_service
Du kan skratta åt bokstäverna om du vill, men det är ju ganska bra att ha ord för saker, så att man kan diskutera dem. Det finns oftast fler än två alternativ. Det är ju svårt att ta ställning till det här förslaget om man inte förstår vad det är de menar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Har det någonsin tidigare föreslagits mittförlagda körfält med fysisk separering samt BRT-stationer med öppen eller sluten spärrlinje i Stockholms innerstad? Detta är något nytt, oavsett vad det kallas.Odd skrev:Jag tycker det låter precis som det man ville att stombussarna i Stockholm skulle operera efter när de introducerades, men som man aldrig lyckades att få till. Om man inte lyckades då, vad säger att det skall lyckas nu? Att man viftar med några balla bokstavskombinationer?
Jag menar att om man hittills inte ens har haft plats för reserverade körfält åt stombussarna, hur skall man då lyckas få igenom att både få till reserverade körfält och yta för inhägnade områden för visering av biljetter? Vad är det som gör att stadens politiker, tjänstemän och organisationer skulle tillåta att släppa till den plats som behövs för detta när man, trots många försök, tidigare inte har lyckats med det?
Men nu pratar du ju om en helt annan sak. Det är en sak vad de faktiskt menar, en helt annan sak om de kommer att lyckas.Odd skrev:Jag menar att om man hittills inte ens har haft plats för reserverade körfält åt stombussarna, hur skall man då lyckas få igenom att både få till reserverade körfält och yta för inhägnade områden för visering av biljetter? Vad är det som gör att stadens politiker, tjänstemän och organisationer skulle tillåta att släppa till den plats som behövs för detta när man, trots många försök, tidigare inte har lyckats med det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Och jag menar att de inte kommer att lyckas nu.
Det har du säkert rätt i. Jag tror inte att någon har hävdat att de kommer att lyckas.Odd skrev:Och jag menar att de inte kommer att lyckas nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Så ska snigelfyran bli superfyran
Tyvärr verkar regionen anse att BRT är en orealistisk nivå för linje 4.Mitt i skrev:Enligt ett förslag i Region Stockholms trafiknämnd är det en kombination av de olika nivåerna i utredningarna som är mest realistisk. Nu vill de att ett genomgående målat körfält längs hela sträckan utreds, jämte ökad signalprioriteringen och minskat antal hållplatser.