Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför ska plåstret rivas av över huvud taget? Gör gatan bilfri för alltid!
Varför i hela friden då?
Därför att gatuutrymmet är begränsat. Biltrafik på Götgatan är fel trafikslag på fel plats. Gröna linjen har i princip samma trafikuppgift. Det begränsade gatuutrymmet behövs för gång, cykel och ytgående kollektivtrafik. Götgatan har tyvärr inte plats för biltrafik. Det finns dock andra gator på Södermalm som bilister kan använda.
Jämför exempelvis Klarabergsgatan förr och nu. Innan ombyggnaden dominerades gatan av biltrafik. Idag skulle det knappt vara tänkbart att reservera plats för biltrafik där. Hamngatan står inför samma vägval - det finns bara plats för tre trafikslag av gång, cykel, buss, spårvagn och bil. Nu samsas gång och cykel samt buss och spårvagn, vilket inte fungerar bra alls. Buss och bil behöver försvinna därifrån om cykel och spårvagn ska få plats på riktigt.
Götgatan är inte annorlunda. Stockholm har en väldigt liten andel cyklister, och det beror förstås till stor del på att stadens utrymmen är reserverade för bilister. Det här verkar vara en generationsfråga. Var så säker på att dagens unga inte kommer att se biltrafiken som en omistlig del av stadslivet när de kommer till makten.
Alltså, skulle inte Göteborg vara perfekt för att bygga en spårförbindelse med samma teknik som Wuppertal Schwebebahn över älven? Från Linnéplatsen, ner till Järntorget, svänga vänster över Danmarksterminalen i stigning med hållplats, över älven i seglingsfri höjd, ned över Plejadgatan och vidare till Wieselgrensplatsen lämplig väg. Fördelarna vore att man kan anlägga hållplatser där man behöver och att det är enklare än spårväg att passera vissa hinder. Man skulle kunna göra den systemkompatibel med Schwebebahn (av princip) fast med modernare byggmaterial och tystare spårbyggnad. Restiden hela sträckan skulle nog landa på 10-12 minuter, och mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen ca 8-10 minuter, dvs lite snabbare än linbanan.
wt.png (822.45 KiB) Visad 6078 gånger
Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Det är ju egentligen en tunnelbana ungefär som den under Götgatan, typ lika mycket stål per meter spår. Lite speciella vagnar som kostar mer i inköp men de håller längre; Wuppertal har kört i 120 år på lika många vagngenerationer som Stockholm har förbrukat på 60.
Odd skrev:Alltså, skulle inte Göteborg vara perfekt för att bygga en spårförbindelse med samma teknik som Wuppertal Schwebebahn över älven? Från Linnéplatsen, ner till Järntorget, svänga vänster över Danmarksterminalen i stigning med hållplats, över älven i seglingsfri höjd, ned över Plejadgatan och vidare till Wieselgrensplatsen lämplig väg. Fördelarna vore att man kan anlägga hållplatser där man behöver och att det är enklare än spårväg att passera vissa hinder. Man skulle kunna göra den systemkompatibel med Schwebebahn (av princip) fast med modernare byggmaterial och tystare spårbyggnad. Restiden hela sträckan skulle nog landa på 10-12 minuter, och mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen ca 8-10 minuter, dvs lite snabbare än linbanan.
wt.png
Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Vill man förfula stadsbilden så visst. Förespråkar du även järnvägar på broar i landskapet för att förflytta bullret bättre och förfula landskapet?
Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Ingen aning, eftersom ingen har byggt en sådan de senaste 100 åren...
Förslaget ligger ungefär på samma jipponivå som en linbana, så jag ser det som precis lika rimligt, eller orimligt, som just en linbana. Och eftersom man faktiskt utredde en sådan och kom fram till ett beslut så fungerade ju beslutsprocessen. Jag ser inte att det skulle vara annorlunda om någon föreslog detta.
Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Ingen aning, eftersom ingen har byggt en sådan de senaste 100 åren...
Förslaget ligger ungefär på samma jipponivå som en linbana, så jag ser det som precis lika rimligt, eller orimligt, som just en linbana. Och eftersom man faktiskt utredde en sådan och kom fram till ett beslut så fungerade ju beslutsprocessen. Jag ser inte att det skulle vara annorlunda om någon föreslog detta.
Man har lagt ner 138 miljoner på att utreda något som redan från början var ett uppenbart dåligt förslag. Jag kallar inte det för en fungerande beslutsprocess. Vad har det här med Götgatan att göra?
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Ingen aning, eftersom ingen har byggt en sådan de senaste 100 åren...
Förslaget ligger ungefär på samma jipponivå som en linbana, så jag ser det som precis lika rimligt, eller orimligt, som just en linbana. Och eftersom man faktiskt utredde en sådan och kom fram till ett beslut så fungerade ju beslutsprocessen. Jag ser inte att det skulle vara annorlunda om någon föreslog detta.
Man har lagt ner 138 miljoner på att utreda något som redan från början var ett uppenbart dåligt förslag. Jag kallar inte det för en fungerande beslutsprocess. Vad har det här med Götgatan att göra?
Det är konstigt. Något måste ha blivit fel på forumet, för även inlägg ser ut att vara dubblerade i denna tråd och dessutom komma i fel ordning. Jag har troligen svarat i rätt tråd men nåt knasigt har hänt som orsakat att det visualiseras fel. Nåt för Bruse att titta på?
Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.
Ingen aning, eftersom ingen har byggt en sådan de senaste 100 åren...
Förslaget ligger ungefär på samma jipponivå som en linbana, så jag ser det som precis lika rimligt, eller orimligt, som just en linbana. Och eftersom man faktiskt utredde en sådan och kom fram till ett beslut så fungerade ju beslutsprocessen. Jag ser inte att det skulle vara annorlunda om någon föreslog detta.
Det där är väl en sanning med modifikation.
Japan har flera liknande system som är betydligt modernare.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!