Sida 3 av 5

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:19
av Enceladus
Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.
Så mycket äts det väl inte på EMA? Spårvagnar räcker för att möta behovet.

Men bästa lösningen vore att flytta myndigheten till Strasbourg för att stoppa den eviga flyttkarusellen.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:27
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.
Så mycket äts det väl inte på EMA? Spårvagnar räcker för att möta behovet.

Men bästa lösningen vore att flytta myndigheten till Strasbourg för att stoppa den eviga flyttkarusellen.
Inflyttningen är dock tänkt att vara om ett och ett halvt år och banan är elektrifierad med 16 000 volt, samt trafikerad av järnvägsfordon.
Då är det kört. Kötiden ligger på 11 år nuförtiden. EU får tyvärr hitta en annan stad...

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:32
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:Då är det kört. Kötiden ligger på 11 år nuförtiden. EU får tyvärr hitta en annan stad...
Tjänstebostäder
I Uppsala? Nej, det är nog en bättre idé att myndigheten flyttar till en stad där de anställda kan bo.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:44
av Enceladus
Inge skrev:Som jag skrev. I Norra Djurgårdsstaden. Det gäller den största andelen av bostäderna och det som är relevant i den här tråden. Man köper givetvis in bostäder i själva Hagastaden också.
Artikeln jag länkade till nämner Uppsala. Är det felaktigt eller måste vissa anställda bo i ett annat län? Varför inte bara välja en stad där alla anställda får plats, t.ex. alla andra europeiska storstäder?

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:51
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Som jag skrev. I Norra Djurgårdsstaden. Det gäller den största andelen av bostäderna och det som är relevant i den här tråden. Man köper givetvis in bostäder i själva Hagastaden också.
Artikeln jag länkade till nämner Uppsala. Är det felaktigt eller måste vissa anställda bo i ett annat län? Varför inte bara välja en stad där alla anställda får plats, t.ex. alla andra europeiska storstäder?
Det är inte Sveriges vilja. Läs innantill.
Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.
Vilket är en fantasi. Bostäderna finns inte.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 18:59
av ADDE
Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:
Artikeln jag länkade till nämner Uppsala. Är det felaktigt eller måste vissa anställda bo i ett annat län? Varför inte bara välja en stad där alla anställda får plats, t.ex. alla andra europeiska storstäder?
Det är inte Sveriges vilja. Läs innantill.
Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.
Vilket är en fantasi. Bostäderna finns inte.
har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 19:06
av Enceladus
ADDE skrev:har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?
Inte för detta ändamål. Då är det kötiden jag nämnde ovan som gäller. Om de anställda ändå måste bo i Uppsala så kan myndigheten lika gärna flyttas dit. Eller till någon annan stad där det finns tillgängliga bostäder.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 19:13
av Enceladus
Bostadsbristen kom inte som en chock. Den har funnits i minst ett decennium och likväl har ingen tagit problemet på allvar. Nu får vi helt enkelt skylla oss själva.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 19:50
av ADDE
Enceladus skrev:
ADDE skrev:har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?
Inte för detta ändamål. Då är det kötiden jag nämnde ovan som gäller. Om de anställda ändå måste bo i Uppsala så kan myndigheten lika gärna flyttas dit. Eller till någon annan stad där det finns tillgängliga bostäder.
Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 19:56
av Enceladus
ADDE skrev:Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!
Jag bifogar några citat:
Vi har tagit fram en modell där vi kommer att blockförhyra 600–900 hyresrätter. Till stor del kan de EMA-anställda komma att bo i Hagastaden och i Norra Djurgårdsstaden men också i kranskommuner samt i Uppsala.
Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 20:13
av ADDE
Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 20:18
av Enceladus
ADDE skrev:Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!
Visst, men inte ens i hela Stockholms län lyckades man hitta tillräckligt många bostäder. Kommer Amsterdam att erbjuda tjänstebostäder i Rotterdam eller sin egen stad? Varför skulle EU välja Stockholm när konkurrensen är så hård?

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 22:24
av LÅ1
Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.
Enceladus skrev:
Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?
Har Sverige goda tågförbindelser till "övriga Europa"? Till Norge och Danmark kanske, men Europa är större än så. Och från Stockholm har vi i alla fall inga snabba tågförbindelser ens till Norge och Danmark.

EDIT: Upptäckte nu att det inre citatet ovan kommer från SvD Näringsliv.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 23:21
av Enceladus
Inge skrev:Det är klart att det är bra. Personalen betalas ju av alla EUs skattebetalare. Bra om pengarna spenderas här. Därför handlar det också mycket om rättvisa, länser som resan har stora myndigheter ligger sämre till. EUs smittskyddsmyndighet ligger här, men den är liten samtidigt som det borde finnas samprsningsmöjligheter med läkemedelsmyndigheten. Detta givet ligger Stockholm bra till.

Det enda problemet är väl då tåget. Men knappast till Bryssel, vilken normal människa åker tåg dit? Utan tåget till Norra Djurgårdsstaden. Osis att X10:ena skrotades...
I en annan tråd föreslog du byggstopp på Södertörn. Nu vill du att utländska pengar ska spenderas här. Du förstår väl att det inte går ihop?

För övrigt går X60 till tjänstebostäderna.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: tisdag 26 september 2017 23:51
av Enceladus
LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.
ADDE har nog en poäng här: de som beslutar om detta sammanfaller med dem som tjänar på detta. De resonerar antagligen som så att tusen bostäder inte gör någon skillnad i det stora hela. Men det gör det när man bygger så lite. Vi skulle kunna placera några modulhus vid E4:an - då behöver de inte heller slösa på pendeltågets kapacitet. För inte åker man med SJ om man ska från Uppsala till Karolinska.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: onsdag 27 september 2017 7:30
av BSB101
LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.
Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: onsdag 27 september 2017 7:33
av BSB101
Enceladus skrev:Men det gör det när man bygger så lite.
Om detta nu skulle stämt med det gör det inte. Vi bygger inte för lite utan vi har byggt för lite men det är inte samma sak. Gällande modulhus så växer inte dessa på träd och efterfrågan på dessa är rätt hög så det är inte heller någon snabb lösning.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: onsdag 27 september 2017 9:48
av LÅ1
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.
Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.
En stor del av dessa arbetstillfällen kommer inte att tillfalla stockholmare eller ens svenskar. Men det blir ju många kringjobb. Både i själva EU-myndigheten och i resebranschen runt hela stan. Så det är klart, det blir många nya arbetstillfällen även för Stockholm. Risken är bara att det ger en negativ bild av Sverige om bostadsbristen gör att det blir svårt att få allt att fungera.

Det finns ju redan exempel på företag som flyttat från Sverige med motiveringen att man inte kan rekrytera personal just på grund av bostadsbristen.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: måndag 20 november 2017 19:11
av Enceladus
EMA ska flytta till Amsterdam. Inte för att Stockholms bostadsbrist var den avgörande orsaken, men förhoppningsvis blir det här en väckarklocka för bostadskonservativa politiker som önskar att liknande myndigheter flyttar hit i framtiden.

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Postat: måndag 20 november 2017 19:52
av LÅ1
Enceladus skrev:EMA ska flytta till Amsterdam. Inte för att Stockholms bostadsbrist var den avgörande orsaken, men förhoppningsvis blir det här en väckarklocka för bostadskonservativa politiker som önskar att liknande myndigheter flyttar hit i framtiden.
Häromdan (i går?) stod finansborgarrådet Wanngård (S) och sa i en TV-intervju att man reserverat en stor mängd bostäder redan för EMA:s personal. Men de kom inte från den kvot som bostadsförmedlingen får, utan från den kvot som fastighetsägarna kan hyra ut själva. Hon menade att då var det inte så negativt för Stockholms bostadssökande. (Jag hittar inte uttalandet på SvT, så jag kan inte säga vilka ord hon använde.) Hur hon tänkte är svårt att förstå. Bostäderna drogs ju undan från Stockholms bostadsmarknad även om de inte var tänkta att förmedlas genom stadens försorg. Man måste väl ha ett planekonomiskt tankesätt för att få det där att gå ihop.