Sida 3 av 5

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: lördag 11 juni 2016 11:30
av dr Cassandra Nojdh
Så var det då dags för plåtkonduktörerna. Här en vid Gullmarsplan:
Bild

Finns även i barnstorlek:
Bild

Men på Tvärbanetågen var det förstås lugnt. Inga konduktörer som kom och störde....
Bild

Bild

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: lördag 11 juni 2016 13:50
av roggek
dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: lördag 11 juni 2016 13:53
av dr Cassandra Nojdh
roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D
Ja, jag tänkte analogt med "plåtstins"
https://www.google.se/search?q=pl%C3%A5 ... 80&bih=887

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: onsdag 04 januari 2017 14:10
av roggek

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: onsdag 04 januari 2017 14:45
av TKO
Ja vad ska man säga....?

Konduktörer på spårvagnar är och förblir en anakronism - speciellt rörliga sådana.

Förr oss som åker tvärbanan är det inte alls förvånade att det är fler resenärer med giltig biljett med nuvarande system än det var tidigare - det funkar inte med EN springkondis på ett fullsmockat tvåvagnarståg. Förhoppningsvis leder denna erfarenhet till att SL även omprövar sin avoga inställning till öppna spärrlinjer...

/TKO

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: onsdag 04 januari 2017 21:55
av Hechtwagen
Hisskonduktörer är sjukt otidsenliga men lik förbannat tyckte jag mig skymta en slik i nybohovshissen!

Tar man bort konduktörerna så blir det vakter istället ...

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 05 januari 2017 10:51
av roggek
Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 05 januari 2017 10:56
av LÅ1
roggek skrev:Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:
Har det inte att göra med säkerhet, utrymning vid brand eller av annan orsak? Men finns det ordningsvakter på stationen så kan de kanske garanterat vara på plats inom några minuter?

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: onsdag 15 mars 2017 22:41
av LÅ1
DN: "SL ersätter alla konduktörer med biljettstolpar"

Stockholmdirekt: "Klart: Alla konduktörer ersätts med biljettstolpar"
DN skrev:Landstingsmajoriteten vill nu ta bort konduktörerna i all spårtrafik – utom Spårväg City.
Och längre in i samma artikel:
Roslagsbanan och Lidingöbanan klassas som järnväg. Det betyder att det måste finnas en annan ansvarig person som ger föraren klarsignal när tåget ska starta från en station. Om den personen är med på tåget eller finns på stationen är egalt.
Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 16 mars 2017 0:51
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev: Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!
Saltsjöbanan och Roslagsbanan har alltid varit järnvägar. Lidingöbanan omklassad till spårväg från 1/3 2009

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 16 mars 2017 6:53
av Odd
Det finns någon form av tro på att allt skall fortsätta vara som det alltid har varit och att ingenting kan förändras. Men tiderna har alltid förändrats.

I verkligheten är både Saltsjöbanan och Roslagsbanan mer lik tunnelbanan i detta avseende och tuben gjorde sig av med tågvakterna för ett par årtionden sedan. Det finns inget, mer än ett regelverk, som hindrar att dessa blir av med konduktörerna. Och även om man inte skulle få regelverket med sig så kan de ju sätta konduktörerna som tågvakter i stället...
Jag tror att inom tio år så kommer varken Roslagsbanan, Saltsjöbanan eller pendeltågen ha kvar några konduktörer eller tågvakter.

Jag tror inte att Spårväg City sitter säkert heller, det kommer ju en upphandling till och den gången kanske en konduktörsbemanning inte längre är ett krav som värderas särskilt högt i poängberäkningen och det kan mycket väl bli så att ingen operatör, förutom någon enstaka med en naiv omvärldsuppfattning, kommer att ta med konduktörer i beräkningen mer än möjligen som option.

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 16 mars 2017 13:14
av Stefan Widén
I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 16 mars 2017 14:08
av roggek
Stefan Widén skrev:I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan
Ja, eller hur...
...och gamla vagnar med kaffekvarn... :cheesygrin:

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: torsdag 16 mars 2017 23:14
av dr Cassandra Nojdh
Tjänsteutlåtandet avseende TN:s ev. kommande beslut 21/3:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... lbanor.pdf

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: fredag 17 mars 2017 10:26
av dr Cassandra Nojdh
Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: fredag 17 mars 2017 15:50
av Stefan Widén
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .

ÅÅÅ jag anar en viss avundsjuka på SS uniformsreglemente....

Stefan

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: lördag 18 mars 2017 8:21
av Lars_L
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .
Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.

Hur som helst, så kan förstås Trafikförvaltningen sätta upp vilka apparater man vill på hållplatserna och kräva att visering ska ske där. Men frågan är om man är så intresserade ifall Stockholms spårvägar inte är beredda att förhandla om lägre produktionskostnader? Utan att få ned dem, blir det ju bara ytterligare en kostnad för Trafikförvaltningen.

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: lördag 18 mars 2017 23:49
av BSB101
Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: söndag 19 mars 2017 0:20
av roggek
BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Ja, det kallas visst för "rationalisering"...
Förekommer inom de flesta branscher...

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Postat: söndag 19 mars 2017 8:00
av Lars_L
BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Tvärbanan har ju haft den märkligheten att man fått tillåtelse från början att bara ha en konduktör på två vagnar, där många bara reser två-tre stationer. Givetvis är det många som då inte har möjlighet att visa sin biljett. Stockholm spårvägar som har två konduktörer på LIdingöbanan i högtrafik på sträckan närmast Ropsten, kommer väl upp i ungefär 85 procents visering enligt dem själva.

Det tråkiga är väl att under försöket hade man mycket kontrollanter på Tvärbanan. Efter försöket har man återgått till ordinarie nivå, vilket givetvis kommer att få effekt.
Dock är det ju så att eftersom nästan alla som åker lokalbanorna/spårvägarna ska vidare med andra transportmedel finns det ju liten vinst för resenärerna att försöka fuskåka just på denna sträcka, om man ändå måste passera en spärr senare.

Ett syfte med ombordpersonal är väl också tryggheten. Den upplevs ju generellt lägre i spårtrafiken än busstrafiken. Måhända klarar sig spårvägen något bättre där då man ändå ser föraren i spårvagnsfordonen. Och de andra måste man ju ändå ha ombordare på p.g.a. regelverket för järnväg. Vilket i sig är väldigt konstigt eftersom det verkkar fungera i nästan alla andra länder utan ombordpersonal på lokalbanor...