Byta namn på T-banestation?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Byta namn på T-banestation?
Om namnet Upplands Väsby: http://www.mittvasby.se/blog/mitt-vasby ... vasby.aspx
-
Ja Tyskland är helt speciellt på det här området, för t.ex Hamburg hittas 130 stationer på Hamburg-xxx , ibland på samma plats som Hamburg-Eidelstedt(S-bahn),Hambiurg-Eidelstedt, Hamburg-Eidelstedt AKN. För München hittas 80 stationer på München-xxxx men också den lilla hållplatsen München(b.Bad Berka) på helt annan plats.Anders Hanquist skrev:I Tyskland verkar man ha någon princip att kommunens namn ska vara med. Vid inkorporeringar så byter man ofta namn på stationer. Hamburg-Harburg hette från början Harburg Hauptbahnhof. 1927 slogs Harburg samman med Wilhelmsburg så stationen fick ett nytt namn, Harburg-Wilhelmsburg Hauptbahnhof. 1938 slogs en massa kommuner i hop enligt den så kallade "Stor-Hamburgs-lagen". Vips fick också stationen ett nytt namn Hamburg-Harburg. Det är tur att vi inte tillämpar den principen i Sverige. Då skulle vi väldigt många långa "otympliga" stationsnamn. Stockholm-Spånga, Sollentuna-Helenelund, Sigtuna-Märsta, Nynäshamn-Ösmo etc.
Trafikverket (och tidigare Banverket och SJ) har alltid använt och skyltat Stockholms södra om Södra station. Södra station är ju så inarbetat hos allmänheten att det används av SL på busshållplatser och i reseplaneraren.
Kaj
Kaj
-
Självklart. Men det handlar om två olika saker. En station på ett rikstäckande nät heter normalt något med ortsnamn och i förekommande fall (fler stationer på orten) något geografiskt tillägg (Södra, Östra, Central etc). Lokalt säger man naturligtvis "Centralen" "Södra station" etcetera eftersom man förutsägs veta i viken stad man är. Stationen som heter Örebro södra kallas kallas Södra station i Örebro utan att för den skull förväxlas med Södra station i Stockholm. Normalt brukar man skylta olika mot spåren och mot gatan. I Stockholm står det dock "Stockholms södra" på skyltar utåt, vilket fått en del att tro att man "bytt namn" eftersom den gamla byggnaden var skyltad "Södra station".
Jag tror den analysen är riktig.Harald skrev:I Tyskland är det ganska vanligt, men inte i Sverige. Det är möjligt att det finns någon mer, men de enda jag kommer på är hållplatsen (pendeltågsstationen) Kungsbacka Hede och några driftplatsdelar i Göteborg: Göteborg Sävenäs, Göteborg Marieholm, Göteborg Kville och Göteborg Skandiahamnen. Här har man alltså preciserat genom att lägga till ett stadsdelsnamn eller liknande. Då har man inget genitiv-s. När man preciserar med väderstreck, läge, typ av driftplats eller liknande har man gentiv-s på de ortnamn som ska ha detta: Stockholms södra, Mölndals nedre, Flens övre, Jönköpings godsbangård.LÅ1 skrev:Men är det inte vanligt att man i järnvägssammanhang anger orten (stadens namn) följt av en mer precis platsbestämning? (Tycker mig se samma mönster i Tyskland.) Och då blir det naturligt att slopa genitiv-s.
Stockholm Odenplan är korrekt enligt detta. Stockholm City är lite knepigare. Man kan betrakta City som ett namn i sig, och då är det korrekt, men man kan också betrakta hela frasen "Stockholms city" som ett namn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Projektnamnet "Danderyd Centrum" har nu bytts mot "Danderyds Centrum". Den tidigare webbsajten är bortplockad och den nya finns på http://www.danderydsc.se/.
Den jättelika banderollen på husets norra gavel byttes för ett par veckor sedan ut mot en rättstavad.
Den jättelika banderollen på husets norra gavel byttes för ett par veckor sedan ut mot en rättstavad.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Här i Skåne är detta (i stort sett) systematiserat (åtminstone i bussystemet) i och med att alla hållplatser som ligger i en tätort har ett namn av typen Lund Clemenstorget, Malmö Hyllie osv. Konsekvent och tydligt.twr skrev:Jag tror den analysen är riktig.Harald skrev:I Tyskland är det ganska vanligt, men inte i Sverige. Det är möjligt att det finns någon mer, men de enda jag kommer på är hållplatsen (pendeltågsstationen) Kungsbacka Hede och några driftplatsdelar i Göteborg: Göteborg Sävenäs, Göteborg Marieholm, Göteborg Kville och Göteborg Skandiahamnen. Här har man alltså preciserat genom att lägga till ett stadsdelsnamn eller liknande. Då har man inget genitiv-s. När man preciserar med väderstreck, läge, typ av driftplats eller liknande har man gentiv-s på de ortnamn som ska ha detta: Stockholms södra, Mölndals nedre, Flens övre, Jönköpings godsbangård.LÅ1 skrev:Men är det inte vanligt att man i järnvägssammanhang anger orten (stadens namn) följt av en mer precis platsbestämning? (Tycker mig se samma mönster i Tyskland.) Och då blir det naturligt att slopa genitiv-s.
Stockholm Odenplan är korrekt enligt detta. Stockholm City är lite knepigare. Man kan betrakta City som ett namn i sig, och då är det korrekt, men man kan också betrakta hela frasen "Stockholms city" som ett namn.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Re: Byta namn på en busshållplats? (Hållplats Gasverket)
Jag tänkte slänga in någonting som kanske kommer upp på tal snart.
Det handlar om Norra Djurgårdsstadens busshållplats för 55:an och 73:an (snart 6:an) som heter "Gasverket". Denna hållplats väntar bara på ett namnbyte eftersom Gasverket inte används längre och dessutom skall en av klockorna (den närmaste) rivas snart.
Det är egentligen konstigt att namnet inte har bytts än (eller kanske inte, utav nostalgiska skäl).
Det roliga är att denna hållplats har en ganska intressant historia de senaste åren. För ungefär fyra år sedan fanns inga av de nuvarande bostadshusen och hållplatsen trafikerades dessutom bara åt ett håll (mot stan) för 55:an. Dessutom var den väldigt sällan använd. Jag tror jag körde förbi den nästan alltid (jag kör buss) då jag körde 55:an. Det var bara vid ett enstaka tillfälle då jag faktiskt stannade under den tiden.
Sedan dess har som ni vet mycket förändras och hållplatsen idag kan beskrivas mer som en T-station än en busshållplats då det gäller antal påstigande. Frågan är faktiskt om den inte är den MEST trafikerade busshållplatsen då det gäller antal trafikanter i hela innerstaden.
Sedan kan man undra vad man kan tänka sig för namn på den hållplatsen - Norra Djurgårdsstaden? (för otydligt), Lövängsgatan kanske? Eller Slåttervallsgatan. Eller kanske Norra Djurgårdsstadens centrum?
Det handlar om Norra Djurgårdsstadens busshållplats för 55:an och 73:an (snart 6:an) som heter "Gasverket". Denna hållplats väntar bara på ett namnbyte eftersom Gasverket inte används längre och dessutom skall en av klockorna (den närmaste) rivas snart.
Det är egentligen konstigt att namnet inte har bytts än (eller kanske inte, utav nostalgiska skäl).
Det roliga är att denna hållplats har en ganska intressant historia de senaste åren. För ungefär fyra år sedan fanns inga av de nuvarande bostadshusen och hållplatsen trafikerades dessutom bara åt ett håll (mot stan) för 55:an. Dessutom var den väldigt sällan använd. Jag tror jag körde förbi den nästan alltid (jag kör buss) då jag körde 55:an. Det var bara vid ett enstaka tillfälle då jag faktiskt stannade under den tiden.
Sedan dess har som ni vet mycket förändras och hållplatsen idag kan beskrivas mer som en T-station än en busshållplats då det gäller antal påstigande. Frågan är faktiskt om den inte är den MEST trafikerade busshållplatsen då det gäller antal trafikanter i hela innerstaden.
Sedan kan man undra vad man kan tänka sig för namn på den hållplatsen - Norra Djurgårdsstaden? (för otydligt), Lövängsgatan kanske? Eller Slåttervallsgatan. Eller kanske Norra Djurgårdsstadens centrum?

"Gasklockorna" blir väl bra.
Otroligt glädjande! Väcker hopp om mänskligheten!NerdBoy skrev:Projektnamnet "Danderyd Centrum" har nu bytts mot "Danderyds Centrum". Den tidigare webbsajten är bortplockad och den nya finns på http://www.danderydsc.se/.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu är det snart dags (igen). Ingen info om namnet på tunnelbanestationen men någon form av diskussion kring denna lär ju följa (igen).
https://www.mitti.se/nyheter/da-byter-m ... 4599ca2278
https://www.mitti.se/nyheter/da-byter-m ... 4599ca2278
- Hechtwagen
Äh det går ju mode i såntdär, det hette Stockholm Östra långt in på 80-talet tills det plötsligt inte dög längre.twr skrev: ↑onsdag 27 december 2017 22:20Otroligt glädjande! Väcker hopp om mänskligheten!NerdBoy skrev:Projektnamnet "Danderyd Centrum" har nu bytts mot "Danderyds Centrum". Den tidigare webbsajten är bortplockad och den nya finns på http://www.danderydsc.se/.
Och det står Stockholms Central på skyltarna på Cst ibland men nu är det tydligen Stockholm Central som gäller igen.
- Bilagor
-
- 0CC51072-E13E-4401-BB3F-0D288B396DA8.jpg (72.83 KiB) Visad 417 gånger
- Hechtwagen
Och såhär såg det ut i decennier på Stockholms Ö.
- Bilagor
-
- JvmKDAA09785.jpg (105.24 KiB) Visad 414 gånger
Nej, inget har ändrats, det är bara att man som vanligt låter en prakikant tar fram textunderlag till skyltar.Hechtwagen skrev: ↑söndag 08 juni 2025 20:20 Och det står Stockholms Central på skyltarna på Cst ibland men nu är det tydligen Stockholm Central som gäller igen.
Och regeln är att genitiv-s ska vara med när andra ledet i namnet skrivs ut men utelämnas när det förkortas
Stockholms östra eller Stockholm Ö. (det andra ordet i namnet ska inledas med versal endast om det i sig är ett egennamn.)
Sen finns det ett bra tips som gäller det här forumet och det är att kolla hur gamla inläggen är innan man svarar på dem. Ibland bumpar någon en gammal tråd i stället för att starta en ny, och då kanske man inte ser det och råkar svara i en diskussion som egentligen är utagerad för flera år sedan.
Du tycker så, men det finns ingen regel om det. Det är ju inte så svårt att kolla datum om man inte vill svara på ett gammalt inlägg. Att gamla trådar kommer tillbaka är ett icke-problem menar jag, medan många trådar om samma sak är onödigt och irriterande.daniel_s skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:14 Sen finns det ett bra tips som gäller det här forumet och det är att kolla hur gamla inläggen är innan man svarar på dem. Ibland bumpar någon en gammal tråd i stället för att starta en ny, och då kanske man inte ser det och råkar svara i en diskussion som egentligen är utagerad för flera år sedan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det borde inte vara möjligt att skapa en tråd med exakt samma rubrik som en existerande tråd. Exempel: Köpenhamns metro och Köpenhamns metro.twr skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:43Du tycker så, men det finns ingen regel om det. Det är ju inte så svårt att kolla datum om man inte vill svara på ett gammalt inlägg. Att gamla trådar kommer tillbaka är ett icke-problem menar jag, medan många trådar om samma sak är onödigt och irriterande.daniel_s skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:14 Sen finns det ett bra tips som gäller det här forumet och det är att kolla hur gamla inläggen är innan man svarar på dem. Ibland bumpar någon en gammal tråd i stället för att starta en ny, och då kanske man inte ser det och råkar svara i en diskussion som egentligen är utagerad för flera år sedan.
SL vill väl inte betala för nya skyltar. När Vreten bytte namn till Solna strand så var det fastighetsägarna i området som betalade.
Jag håller egentligen med dig. Men när både Trafikverket, SL och SJ skriver Stockholm Central och Stockholm City i de flesta sammanhang så börjar det bli svårt att avfärda det med okunskap eller liknande.Sio skrev: ↑måndag 09 juni 2025 19:41Nej, inget har ändrats, det är bara att man som vanligt låter en prakikant tar fram textunderlag till skyltar.Hechtwagen skrev: ↑söndag 08 juni 2025 20:20 Och det står Stockholms Central på skyltarna på Cst ibland men nu är det tydligen Stockholm Central som gäller igen.
Och regeln är att genitiv-s ska vara med när andra ledet i namnet skrivs ut men utelämnas när det förkortas
Stockholms östra eller Stockholm Ö. (det andra ordet i namnet ska inledas med versal endast om det i sig är ett egennamn.)
Namnet kommer ursprungligen från en tidning. Stationen Stockholm City ligger dock i Stockholms city.

Att återuppta gamla ämnen är ju onödigt och irriterande oavsett om det sker i gamla trådar eller nya trådar! Men det är lättare att det sker av misstag i en gammal tråd.twr skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:43Du tycker så, men det finns ingen regel om det. Det är ju inte så svårt att kolla datum om man inte vill svara på ett gammalt inlägg. Att gamla trådar kommer tillbaka är ett icke-problem menar jag, medan många trådar om samma sak är onödigt och irriterande.daniel_s skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:14 Sen finns det ett bra tips som gäller det här forumet och det är att kolla hur gamla inläggen är innan man svarar på dem. Ibland bumpar någon en gammal tråd i stället för att starta en ny, och då kanske man inte ser det och råkar svara i en diskussion som egentligen är utagerad för flera år sedan.