Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det har vært flere generasjoner av vogner med servering, og de nyeste er vogner av type Stadtbahn B. Restaurantene har vært stengt en periode, men det ble jobbet med å finne en ny operatør, så i prinsippet finnes serveringstilbudet fortsatt. Jeg kjøper gjerne gamle dias.
C12C3C3C12 skrev:Var det verkligen normalspår hela vägen mellan Duisburg till Düsseldorf, några städer med meterspår ligger ju emellan, kommer inte ihåg när man med byten kunde åka spårvagn hela vägen, var iallafall rätt så sent.
Nu har du väl förväxlat någon stad? Det finns inga städer mellan Duisburg och Düsseldorf, inga med egna spårvägar i alla fall. Man kan fortfarande åka spårvagn hela vägen och man behöver inte byta. Linjen heter numera U79. Förr hette den bara 79.
Opps my bad
Det stämmer, har t.o.m kört U79 i tågsimulator MSTS, blandade ihop Dortmund som ligger i öster med Düsseldorf som ligger i söder. Har dessutom åkt L901 från Mülheim (Ruhr) till Duisburg samt L903 där. Oberhausen fick efter 24 år tillbaka spårvägen i sammarbete med Mülheim.
Off topic - åkte även med BR 515 i Duisburg.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 06 mars 2016 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
1 skrev:Efter att ha studerat de olika inläggen kan jag bara finna att det handlar om ett köp av 177. Eftersom denna vagn representerar en viktig gren i det tyska "spårvagnsträdet" och ingen institution i Tyskland kan ta på sig ansvaret för dess framtid, undrar jag varför man inte gör som vanligt i Sverige är; vagnens formelle ägare deponerar vagnen hos Norbert. Enligt ett upprättat brukaravtal, skall Norbert renovera vagnen, väl underhålla den, hålla den försäkrad till ett visst belopp samt att när depositionstiden utgår, återleverera den till ägaren.
Det undrar jag också när du påminner mig.
Månne för att tyskarna inte har den traditionen och behöver tipsas? Eller snarare bearbetas, med tanke på hur sega byråkratiska och liknande traditioner brukar vara?
Tyskarna har den traditionen, efter museibranden i Nürnberg lånade DB ut ånglok till olika museiföreningar för att fixas till.
Då kanske frågan blir om de gjorde det som en engångsföreteelse i en nödsituation eller, om inte, varför den möjligheten inte har dryftats mer i det här fallet.
Ryktene om salg til Norge har vekket mye irritasjon. Og hvis jeg skal tolke siste innlegg på tysk søsterforum så overrasker det meg veldig hvis 177 faktisk kommer til Valdres.
Yngve skrev:Ryktene om salg til Norge har vekket mye irritasjon. Og hvis jeg skal tolke siste innlegg på tysk søsterforum så overrasker det meg veldig hvis 177 faktisk kommer til Valdres.
Slutklämmen är att en "diplomatisk lösning" sökes. Kanske en lösning mellan Düsseldorf, norska tysken och några museiföreningar med bidrag från enskilda, vi pratar om en hög summa mellan €300,000 till €500,000 för att få vagnen körklar, den är också krockskadad.
Som jag förstod är den också motorsvag, har bara 2 motorer.
Til å kjøpe vognen har Rheinbahn og hvem som helst midler, men ikke til restaurering. Jeg har kjøpt biler som har kostet mer enn denne vognen. Også LTF, SHS eller SSS kunne lett ha finansiert kjøpet. Problemet blir finne et millionbeløp til restaurering av en "fremmed" vogn. Det har neppe Rheinbahn eller sporveismuseeuene i Tyskland eller Norden midler til.
Det borde inte vara omöjligt att samla ihop de pengar som krävs i Tyskland om intresset för vagnen är så stort som det sägs. Järnvägsmuseums projekt för digitalisering av bilder hade en akut ekonomisk kris i fjol. Man hade använt arbetskraft från Fas 3 som skulle avvecklas. Då lyckades man på några månader samla ihop nästan 400.000 kronor från enskilda bidragsgivare. Tysklands befolkning är åtta gånger större än Sveriges, så att samla ihop mellan 300.000 och 500.000 euro borde inte vara omöjligt om man tar några år på sig.
Jeg tror ikke disse tallene er helt sammenlignbare. Pengene sitter løsere i Norden enn i Tyskland. Innsamlingen i Sverige var for et nasjonalt prosjekt innen jernbane. Det er minst ti ganger så mange togentusiaster enn sporveisentusiaster. Restaureringen av Harkortvognen er et lokalt tiltak. Jeg vet ikke hvor lett det hadde vært å samle inn penger i Göteborg til restaureringen av en unik Stockholmsvogn. Jeg skulle gjerne sett at man samlet inn penger til PCC-vognen i Malmköping. Men jeg tror de fleste i Göteborg nok heller hadde gitt sine penger til Ringlinien for restaurering av Gävlevognen. Vi får se hvordan det går. Jeg må påpeke at jeg ikke har noen egeninteresser i denne saken. Jeg er nøytral og prøver å holde meg til fakta. For meg er det likegyldig om den blir i Tyskland eller reiser til Valdres. Personlig er jeg oftere i Düsseldorf enn jeg er i Valdres.
Nils Carl Aspenberg skrev:(...) Fra Duisburg går det Stadtbahn på normalspor til Mülheim. Fra Mülheim går det Stadtbahn på normalspor til Essen, som også har lokale Stadtbahnlinjer med normalspor. (...)
Nja, det är väl snarare en helt vanlig spårvägslinje (901) med på sina ställen rätt medioker banstandard. Och relativt låg turtäthet, åtminstone öster om Duisburg Zoo.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nils Carl Aspenberg skrev:Det har vært flere generasjoner av vogner med servering, og de nyeste er vogner av type Stadtbahn B. Restaurantene har vært stengt en periode, men det ble jobbet med å finne en ny operatør, så i prinsippet finnes serveringstilbudet fortsatt.(...)
Fast det gäller U76 (Dü - Krefeld). På U79 har det inte gått bistrovagnar på många år, och det finns heller inga planer att återinföra sådana.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror ikke disse tallene er helt sammenlignbare. Pengene sitter løsere i Norden enn i Tyskland. Innsamlingen i Sverige var for et nasjonalt prosjekt innen jernbane. Det er minst ti ganger så mange togentusiaster enn sporveisentusiaster. Restaureringen av Harkortvognen er et lokalt tiltak. Jeg vet ikke hvor lett det hadde vært å samle inn penger i Göteborg til restaureringen av en unik Stockholmsvogn. Jeg skulle gjerne sett at man samlet inn penger til PCC-vognen i Malmköping. Men jeg tror de fleste i Göteborg nok heller hadde gitt sine penger til Ringlinien for restaurering av Gävlevognen. Vi får se hvordan det går. Jeg må påpeke at jeg ikke har noen egeninteresser i denne saken. Jeg er nøytral og prøver å holde meg til fakta. For meg er det likegyldig om den blir i Tyskland eller reiser til Valdres. Personlig er jeg oftere i Düsseldorf enn jeg er i Valdres.
Jag skrev att det inte borde vara omöjligt "om intresset för vagnen är så stort som det sägs". Det har ju antytts att den skulle vara en viktig del av tysk spårvägshistoria. Men du håller alltså inte med om det utan menar att det är "et lokalt tiltak"?
Vad gäller PCC-vagnen så är den ju inget unikum i världen och i Sverige blev den ett blindspår, så den skulle inte jag prioritera. Vad jag däremot gärna hade givit pengar till om det hade varit möjligt, vore bevarandet av en av Sundsvall-Sköns boggivagnar från 1932. Det var de första multipelkörbara i Sverige och jag tror även Hägglunds första spårvagnar. Men de är ju tyvärr alla borta.
Selvfølgelig er 177 en viktig vogn i Tysklands sporveishistorie. Men det er Tysklands første leddvogn, ikke verdens første. Det ble bygd mange leddvogner før vogn 177, men ikke i Tyskland. Men jeg vet ikke om det finnes noen eldre vogner bevart. Da må man sjekke alt skrot som finnes i USA. Men de fleste sporveisentusiaster i verden er lokale, og mest opptatt av "sin" sporvei. Hvis vognen skal bli i Tyskland tror jeg kanskje det ville være mest aktuelt for Deutsches Museum i München, Verkehrsmuseum i Nürnberg eller Museum für Verkehr und Tecknik i Berlin. Dette er de nasjonale transportmuseene som jeg tror er mest nærliggende.
Fra 1920-tallet hadde både D og K spisevogn. Spisevognen til Krefeld ble nedlagt i 1963 og bare Düsseldorf-Duisburg hadde spisevogn. Krefeld fikk tilbake sin i 1989 og på 1990-tallet mistet Duisburg sin. Linje D er nedleggelsestruet fordi Duisburg ikke har penger til fornyelse av signalanlegget.