Sida 3 av 3

Re: Servicetunnlar

Postat: fredag 26 juni 2020 10:35
av twr
BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Fordon byts ut med tiden. Det gäller inte tunnelbanor. Där är skillnaden.

Re: Servicetunnlar

Postat: fredag 26 juni 2020 13:21
av Diripsi
BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Det är en väldigt stor skillnad mellan spårtrafik och fordon för vägtrafik. I vägtrafiken dör hundratals personer varje år medan det i spårtrafik nästan inte har varit några allvarliga olyckor alls de senaste 28 åren, i tunnelbanan inte innan dess heller. Någonstans är det rimligt att dra en gräns där det inte är rimligt att fortsätta öka och öka säkerhetskraven. Jag anser inte heller att det är någon naturlag att utvecklingen alltid måste gå i riktning mot högre säkerhetskrav. Vidare har jag inget emot att man har riktlinjer när man ska bygga nytt, just för att slippa omfattande utredningar, däremot måste man kunna frångå dessa riktlinjer om det blir en orimligt hög kostnad att följa dem.

Re: Servicetunnlar

Postat: fredag 26 juni 2020 15:57
av TKO
Diripsi skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Det är en väldigt stor skillnad mellan spårtrafik och fordon för vägtrafik. I vägtrafiken dör hundratals personer varje år medan det i spårtrafik nästan inte har varit några allvarliga olyckor alls de senaste 28 åren, i tunnelbanan inte innan dess heller. Någonstans är det rimligt att dra en gräns där det inte är rimligt att fortsätta öka och öka säkerhetskraven. Jag anser inte heller att det är någon naturlag att utvecklingen alltid måste gå i riktning mot högre säkerhetskrav. Vidare har jag inget emot att man har riktlinjer när man ska bygga nytt, just för att slippa omfattande utredningar, däremot måste man kunna frångå dessa riktlinjer om det blir en orimligt hög kostnad att följa dem.
Definiera gärna "orimligt hög kostnad"!

uppmanar
Thomas K Ohlsson