Sida 3 av 3
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 10:11
av twr
CS skrev:Man kan fundera på om man ska jobba med smala vagnar och försöka trycka ihop utrymmesbehovet och på så sätt få eget utrymme för spårvägen.
Intressant. Skåningarna har ju valt 265. Och Norrköping gör väl särflyttning av spår för att ha beredskap i framtiden?
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 15:27
av Kantorn
LÅ1 skrev:Kantorn skrev:twr skrev:Hur är det med gångpassager? Kan man gå över alla tre körfälten utan refuger? Signalreglering kanske är ett krav för detta, med tanke på trafiksäkerheten?
Dessa gångtrafikanter som jämt ska förstöra allting...

- refuger är nog nödvändigt. Fast är det i förort där trafiken inte är alltför "infarktdrabbad" så kanske det räcker med signalreglerade övergångsställen med "tryckknappar".
Eller också nöjer man sig med refuger samt förlitar sig på "zebralagen" som säger att bilisterna skall släppa över fotgängarna, och lagen om fri väg för spårvagnar som säger att fotgängarna skall släppa fram spårvagnarna!
Och om en bil hamnar framför en spårvagn när någon ska gå över? Det är knepigt med olika regler för två fordonslag i blandtrafik.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 17:17
av daniel_s
LÅ1 skrev:Kantorn skrev:twr skrev:Hur är det med gångpassager? Kan man gå över alla tre körfälten utan refuger? Signalreglering kanske är ett krav för detta, med tanke på trafiksäkerheten?
Dessa gångtrafikanter som jämt ska förstöra allting...

- refuger är nog nödvändigt. Fast är det i förort där trafiken inte är alltför "infarktdrabbad" så kanske det räcker med signalreglerade övergångsställen med "tryckknappar".
Eller också nöjer man sig med refuger samt förlitar sig på "zebralagen" som säger att bilisterna skall släppa över fotgängarna, och lagen om fri väg för spårvagnar som säger att fotgängarna skall släppa fram spårvagnarna!
Kantorn skrev:Och om en bil hamnar framför en spårvagn när någon ska gå över? Det är knepigt med olika regler för två fordonslag i blandtrafik.
Vad menar du med framför? Om bilar och spårvagnar kör i SAMMA körfält så ska varje förare hålla så stort avstånd till framförvarande, att hen kan stanna utan sammanstötning om den framförvarande stannar. Knepigare är i så fall situationen att de kör i var sitt körfält, då kan de gående bli lurade. Av detta och andra skäl är det olämpligt att ha icke signalreglerade övergångsställen över spårvägar överhuvudtaget. Krånglar man sedan till det med såna specialare som reversibla körfält, så är det trafiksignaler och sidoförskjutning och liknande som måste till...
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 21:13
av leifd
Förstår inte varför de ska krånglas till så mycket.
Har man plats för tre körfält på bredden, så blir ju det ett per riktning för vägtafiken och ett enkelspår i mitten får spårvägen.
Räcker inte utrymmet till för vägtrafiken, så gör de inte. Då får vägtrafiken helt enkelt söka sej andra vägar, vilket ju finns många metoder för.
Spårvägstrafiken klarar sig bra på enkelspår upp till relativt hög trafikmängd. Här styr ju egentligen bara avståndet mellan mötesplatser.
Övergångsställen som korsar spårvägen, sånt har inte funnits i Norrköping på många år. Det som finns är signalreglerade passager, utan vita streck, eller inget alls.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 22:24
av twr
leifd skrev:Förstår inte varför de ska krånglas till så mycket.
Har man plats för tre körfält på bredden, så blir ju det ett per riktning för vägtafiken och ett enkelspår i mitten får spårvägen.
Räcker inte utrymmet till för vägtrafiken, så gör de inte. Då får vägtrafiken helt enkelt söka sej andra vägar, vilket ju finns många metoder för.
Spårvägstrafiken klarar sig bra på enkelspår upp till relativt hög trafikmängd. Här styr ju egentligen bara avståndet mellan mötesplatser.
Övergångsställen som korsar spårvägen, sånt har inte funnits i Norrköping på många år. Det som finns är signalreglerade passager, utan vita streck, eller inget alls.
Kloka ord. Jag undrar fortfarande, kan fotgängare korsa tre körfält utan refuger? Med till exempel din eller Kantorns förslag?
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 22:31
av daniel_s
twr skrev:Jag undrar fortfarande, kan fotgängare korsa tre körfält utan refuger?
Det kan de, sådana övergångsställen finns (osäker på om det nybyggs dock). Men om det går en spårväg på gatan, så rekommenderar jag signalreglering oavsett hur spåren är lagda.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 22:43
av twr
daniel_s skrev:twr skrev:Jag undrar fortfarande, kan fotgängare korsa tre körfält utan refuger?
Det kan de, sådana övergångsställen finns (osäker på om det nybyggs dock). Men om det går en spårväg på gatan, så rekommenderar jag signalreglering oavsett hur spåren är lagda.
Bra!
Man kan väl signalreglera men ändå inte ha refuger? Det verkar vara den bästa lösningen.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: tisdag 12 januari 2016 22:57
av LÅ1
Hur stor är medvetenheten bland fotgängare och bilister (och cyklister med för den delen) att spårvagnar skall lämnas fri väg? Och att zebralagen inte gäller spårvarnar?
Åtminstone vid infarten till Norrmalmstorg är det ett obevakat övergångsställe, med skylt och vita streck, som korsar spåren. Och även om ett övergångsställe är signalreglerat så kan det ju bli fel som gör att signalerna släcks! Då blir det ju de "vanliga" reglerna som gäller.
Nu är ju inte fotgängare så bra på att invänta grön gubbe om de tror sig kunna gå över ändå. Det finns en fälla som kan tyckas vara gjord för att få sådana fotgängare överkörda. Vid Berzelii park/Normalmstorg finns ett övergångsställe över Hamngatan som där har fyra filer. Ingen regelrätt refug för fotgängare finns, men en liten för ett trafikljus som man kan ta skydd vid. Denna lilla refug finns i mitten av gatan, men kruxet är att det är tre filer i en körriktning och bara en i den andra. Alla förstår inte att de måste ha uppsikt åt båda hållen för den ena passagen! (Sedan står många som verkligen väntar på grön gubbe i cykelfältet medan de väntar, vilket väl heller inte är så smart.)
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: onsdag 13 januari 2016 12:15
av leifd
LÅ1 skrev:Hur stor är medvetenheten bland fotgängare och bilister (och cyklister med för den delen) att spårvagnar skall lämnas fri väg? Och att zebralagen inte gäller spårvarnar?
Åtminstone vid infarten till Norrmalmstorg är det ett obevakat övergångsställe, med skylt och vita streck, som korsar spåren. Och även om ett övergångsställe är signalreglerat så kan det ju bli fel som gör att signalerna släcks! Då blir det ju de "vanliga" reglerna som gäller.
Nu är ju inte fotgängare så bra på att invänta grön gubbe om de tror sig kunna gå över ändå. Det finns en fälla som kan tyckas vara gjord för att få sådana fotgängare överkörda. Vid Berzelii park/Normalmstorg finns ett övergångsställe över Hamngatan som där har fyra filer. Ingen regelrätt refug för fotgängare finns, men en liten för ett trafikljus som man kan ta skydd vid. Denna lilla refug finns i mitten av gatan, men kruxet är att det är tre filer i en körriktning och bara en i den andra. Alla förstår inte att de måste ha uppsikt åt båda hållen för den ena passagen! (Sedan står många som verkligen väntar på grön gubbe i cykelfältet medan de väntar, vilket väl heller inte är så smart.)
Bäst är alltså att ta bort såna övergångsställen som kan bli farliga, enligt ovan.
Sen är det visst så att "Zebralagen" börjar ifrågasättas bland trafiksäkerhetsfolk.
Folk går bara rätt ut, med både lurar i öronen och mobilen vid näsan, i tron att de är helt skyddade. Detta togs upp i något sammanhang nyligen i TV.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: onsdag 13 januari 2016 17:49
av Per Lind
leifd skrev:LÅ1 skrev:Hur stor är medvetenheten bland fotgängare och bilister (och cyklister med för den delen) att spårvagnar skall lämnas fri väg? Och att zebralagen inte gäller spårvarnar?
Åtminstone vid infarten till Norrmalmstorg är det ett obevakat övergångsställe, med skylt och vita streck, som korsar spåren. Och även om ett övergångsställe är signalreglerat så kan det ju bli fel som gör att signalerna släcks! Då blir det ju de "vanliga" reglerna som gäller.
Nu är ju inte fotgängare så bra på att invänta grön gubbe om de tror sig kunna gå över ändå. Det finns en fälla som kan tyckas vara gjord för att få sådana fotgängare överkörda. Vid Berzelii park/Normalmstorg finns ett övergångsställe över Hamngatan som där har fyra filer. Ingen regelrätt refug för fotgängare finns, men en liten för ett trafikljus som man kan ta skydd vid. Denna lilla refug finns i mitten av gatan, men kruxet är att det är tre filer i en körriktning och bara en i den andra. Alla förstår inte att de måste ha uppsikt åt båda hållen för den ena passagen! (Sedan står många som verkligen väntar på grön gubbe i cykelfältet medan de väntar, vilket väl heller inte är så smart.)
Bäst är alltså att ta bort såna övergångsställen som kan bli farliga, enligt ovan.
Sen är det visst så att "Zebralagen" börjar ifrågasättas bland trafiksäkerhetsfolk.
Folk går bara rätt ut, med både lurar i öronen och mobilen vid näsan, i tron att de är helt skyddade. Detta togs upp i något sammanhang nyligen i TV.
Zebralagen är nog rätt bra men den skulle utökas så
både fotgängare som bilist har skyldighet att se upp.
Bilisten skall stanna för en fotgängare och fotgängaren skall ha ögonkontakt med föraren så denna uppfattat fotgängaren.
-Per
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: onsdag 13 januari 2016 17:54
av Kantorn
daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Kantorn skrev:
Dessa gångtrafikanter som jämt ska förstöra allting...

- refuger är nog nödvändigt. Fast är det i förort där trafiken inte är alltför "infarktdrabbad" så kanske det räcker med signalreglerade övergångsställen med "tryckknappar".
Eller också nöjer man sig med refuger samt förlitar sig på "zebralagen" som säger att bilisterna skall släppa över fotgängarna, och lagen om fri väg för spårvagnar som säger att fotgängarna skall släppa fram spårvagnarna!
Kantorn skrev:Och om en bil hamnar framför en spårvagn när någon ska gå över? Det är knepigt med olika regler för två fordonslag i blandtrafik.
Vad menar du med framför? Om bilar och spårvagnar kör i SAMMA körfält så ska varje förare hålla så stort avstånd till framförvarande, att hen kan stanna utan sammanstötning om den framförvarande stannar.
Det är ju självklart. Det jag menar är att om en bil stannar för övergående och det kommer en spårvagn bakom, så stannar ju spårvagnen indirekt för övergående. Därför tycker jag precis som du att det lämpliga vore om man hade enkla signalövergångar.
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: onsdag 13 januari 2016 20:54
av LÅ1
Kantorn skrev:daniel_s skrev:Kantorn skrev:Och om en bil hamnar framför en spårvagn när någon ska gå över? Det är knepigt med olika regler för två fordonslag i blandtrafik.
Vad menar du med framför? Om bilar och spårvagnar kör i SAMMA körfält så ska varje förare hålla så stort avstånd till framförvarande, att hen kan stanna utan sammanstötning om den framförvarande stannar.
Det är ju självklart. Det jag menar är att om en bil stannar för övergående och det kommer en spårvagn bakom, så stannar ju spårvagnen indirekt för övergående. Därför tycker jag precis som du att det lämpliga vore om man hade enkla signalövergångar.
Det verkligt knepiga blir väl om det är ett bilkörfält och ett spårvägsspår
bredvid varandra i samma körriktning utan refug mellan dessa. Bilen stannar för att släppa över en gångtrafikant, och denna gångtrafikant skall då samtidigt ge spårvagnen fri väg!
Re: Trafikplanering för spårväg
Postat: onsdag 13 januari 2016 21:45
av daniel_s
LÅ1 skrev:Det verkligt knepiga blir väl om det är ett bilkörfält och ett spårvägsspår bredvid varandra i samma körriktning utan refug mellan dessa. Bilen stannar för att släppa över en gångtrafikant, och denna gångtrafikant skall då samtidigt ge spårvagnen fri väg!
Ja, det är en lite knepig situation, åtminstone i teorin. I praktiken tycker jag att det är fler tillbud när refugen saknas mellan
mötande körriktningar, d v s när en buss/spårvagn åt ena hållet precis gått förbi, så går folk ut bakom den och tenderar att bli överkörda av en buss/vagn i motsatt riktning.
Den situation du beskriver finns ju vid Djurgårdsbron och där upplever jag att de gående förstår varningssignaleringen, ser spårvagnen och stannar kvar på refugen, och låter bilarna passera. I Hammarby sjöstad, där den situation jag beskriver är vanlig, är det betydligt knepigare då de kopplar ihop varningssignaleringen med den buss/spårvagn som kommer från vänster, som är det håll man vanligtvis tittar åt först. När den sen har passerat så drar de slutsatsen att inga mer kollektivtrafikfordon finns i världen, och går över.
(Båda dessa situationer är givetvis väldigt viktiga inslag i utbildningen för spårvagnsförare. Tyvärr är det inte alls lika självklart i en bussförarutbildning...)