Sida 3 av 3

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Postat: onsdag 13 januari 2016 21:27
av dr Cassandra Nojdh
Haha, det var ju ett kul sätt att beskriva en spårvagns kraftförsörjning på. Som jag ser det, utan att på något sätt vara expert på kraftelektronik, så ligger problemet i att skydda maskinströmriktarna från transienter från strömavtagningen. Det gäller alltså att konstruera tillräckligt bra linjefilter.

Men för X2:s del kan det ju vara som Daniel säger, att problemet uppstår redan i likriktarna i första steget. Vet inte hur känsliga de är. Skulle kunna tänka mig att det är halvstyrda likriktarbryggor med gto-tyristorer.

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Postat: torsdag 14 januari 2016 2:12
av leifd
dr Cassandra Nojdh skrev:Haha, det var ju ett kul sätt att beskriva en spårvagns kraftförsörjning på. Som jag ser det, utan att på något sätt vara expert på kraftelektronik, så ligger problemet i att skydda maskinströmriktarna från transienter från strömavtagningen. Det gäller alltså att konstruera tillräckligt bra linjefilter.

Men för X2:s del kan det ju vara som Daniel säger, att problemet uppstår redan i likriktarna i första steget. Vet inte hur känsliga de är. Skulle kunna tänka mig att det är halvstyrda likriktarbryggor med gto-tyristorer.
Problemet med X2 är väl egentligen på en annan nivå.
Om man får ett antal bygelstutsar, som är mest vanligt vid multipeldrift eller om kontaktledningen är gamal och dåligt (eller en kombination av båda), så laddas mellanledet upp ett antal gånger, med väldigt kort mellanrum, vilket någon vid något tillfälle i konstruktionen tydligen bedömt att mellanledet tar skada av. Därför har man datorövervakat detta i fordonsdatorn. Sker sådan uppladdning för ofta, så sätter fordonsdatorn den aktuella drivmodulen i blockad. Detta medför ju att man tappar halva dragkraften (om man har otur hela dragkraften). Motsvarande fel, kan man även själv skapa, om man t.ex. lägger om körriktningen väldigt ofta fram o tillbaka allt för snabbt. Det ger också uppladdning av mellanled...
För att då fordonsdatorn att släppa blockaden (glömma det felet) så får man göra omstart på fordonet. I dagens läge hade man kanske konstruerat annorlunda, vem vet.
Som väl är så är inte X2 känsligt för frost på kontaktledningen, för då skulle de vara mycket problem, vilket de inte är.

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Postat: torsdag 14 januari 2016 12:36
av Odd
För stora järnvägen så är väl frost och is inte så mycket ett problem för framdrivningen, den höga spänningen hjälper väl till, men det sliter väl väldigt på både kol och kontaktledning, om jag förstått det hela rätt?

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Postat: torsdag 14 januari 2016 18:16
av leifd
Odd skrev:För stora järnvägen så är väl frost och is inte så mycket ett problem för framdrivningen, den höga spänningen hjälper väl till, men det sliter väl väldigt på både kol och kontaktledning, om jag förstått det hela rätt?
Numera använder nog de flesta här i Sverige s.k. vinterkolskenor, vilka ska tåla värmeutveckling från den mer eller mindre ständiga ljusbågen betydligt bättre.
Exakt vad som skiljer dessa och normala kolskenor åt känner jag dock inte till.

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Postat: torsdag 14 januari 2016 20:59
av dr Cassandra Nojdh
Den här länken fanns i den tråd jag tidigare länkade till:
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3879069.ece

Undvik dock att läsa kommentarsfältet till artikeln ifråga.