Haha, det var ju ett kul sätt att beskriva en spårvagns kraftförsörjning på. Som jag ser det, utan att på något sätt vara expert på kraftelektronik, så ligger problemet i att skydda maskinströmriktarna från transienter från strömavtagningen. Det gäller alltså att konstruera tillräckligt bra linjefilter.
Men för X2:s del kan det ju vara som Daniel säger, att problemet uppstår redan i likriktarna i första steget. Vet inte hur känsliga de är. Skulle kunna tänka mig att det är halvstyrda likriktarbryggor med gto-tyristorer.
Kraftig isbildning på kontaktledning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: Kraftig isbildning på kontaktledning
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Problemet med X2 är väl egentligen på en annan nivå.dr Cassandra Nojdh skrev:Haha, det var ju ett kul sätt att beskriva en spårvagns kraftförsörjning på. Som jag ser det, utan att på något sätt vara expert på kraftelektronik, så ligger problemet i att skydda maskinströmriktarna från transienter från strömavtagningen. Det gäller alltså att konstruera tillräckligt bra linjefilter.
Men för X2:s del kan det ju vara som Daniel säger, att problemet uppstår redan i likriktarna i första steget. Vet inte hur känsliga de är. Skulle kunna tänka mig att det är halvstyrda likriktarbryggor med gto-tyristorer.
Om man får ett antal bygelstutsar, som är mest vanligt vid multipeldrift eller om kontaktledningen är gamal och dåligt (eller en kombination av båda), så laddas mellanledet upp ett antal gånger, med väldigt kort mellanrum, vilket någon vid något tillfälle i konstruktionen tydligen bedömt att mellanledet tar skada av. Därför har man datorövervakat detta i fordonsdatorn. Sker sådan uppladdning för ofta, så sätter fordonsdatorn den aktuella drivmodulen i blockad. Detta medför ju att man tappar halva dragkraften (om man har otur hela dragkraften). Motsvarande fel, kan man även själv skapa, om man t.ex. lägger om körriktningen väldigt ofta fram o tillbaka allt för snabbt. Det ger också uppladdning av mellanled...
För att då fordonsdatorn att släppa blockaden (glömma det felet) så får man göra omstart på fordonet. I dagens läge hade man kanske konstruerat annorlunda, vem vet.
Som väl är så är inte X2 känsligt för frost på kontaktledningen, för då skulle de vara mycket problem, vilket de inte är.
För stora järnvägen så är väl frost och is inte så mycket ett problem för framdrivningen, den höga spänningen hjälper väl till, men det sliter väl väldigt på både kol och kontaktledning, om jag förstått det hela rätt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Numera använder nog de flesta här i Sverige s.k. vinterkolskenor, vilka ska tåla värmeutveckling från den mer eller mindre ständiga ljusbågen betydligt bättre.Odd skrev:För stora järnvägen så är väl frost och is inte så mycket ett problem för framdrivningen, den höga spänningen hjälper väl till, men det sliter väl väldigt på både kol och kontaktledning, om jag förstått det hela rätt?
Exakt vad som skiljer dessa och normala kolskenor åt känner jag dock inte till.
- dr Cassandra Nojdh
Den här länken fanns i den tråd jag tidigare länkade till:
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3879069.ece
Undvik dock att läsa kommentarsfältet till artikeln ifråga.
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3879069.ece
Undvik dock att läsa kommentarsfältet till artikeln ifråga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".