twr skrev:http://sverigeforhandlingen.se/forhandl ... -bostader/
För Stockholms del pekas följande objekt ut:
* Stockholms tunnelbana Ropsten-Lidingö C,
* Stockholms tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö
* Stockholms tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City
* Stockholms spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg
* Östlig förbindelse i Stockholm inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen
Några observationer:
Att avgrena Blå linjen mot Älvsjö är uppenbarligen dött, liksom att koppla ihop den med Gula linjen i norr. Fridhemsplan är ändstation.
Får hoppas det med Dn-artikeln nedanför verkar fortfarande tro på blå anknytning. Är dock lite lur på att det kan vara en grön avgrening från fridhemsplan de tittar på. IMHO en OK lösning men det finns bättre (För övrigt anser jag att röda linjen bör splittas osv

). Tycker att dragningen tom med årstafältet är OK men söderöver om det borde det vara spårväg syd, fortsättande mot gullmarsplan
twr skrev:
Gula linjen Arenastaden - Danderyd är inte med, och torde därmed inte vara aktuell inom överskådlig tid.
Bra så, men om man anslutit den till blå vid hallonbergen hade man nog kunnat göra den mer nyttig, samt undrlätta förtätning i hallonbergen och Ör (och kymlinge). (Även här hade en splitt av röd gjort möjligt att ansluta gul till mörbygrenen, norr om KTH
twr skrev:
Spårväg City är på sätt och vis med genom att spårvägen i Östlig förbindelse ska gå till Värtahamnen. Sammankopplingen med Lidingöbanan är beslutad sedan tidigare, men ändå starkt försenad. Den nämns inte här.
Om man nu får en anslutning till tvärbanan via en ev österled, skulle man för anslutning till city göra någon slags sniklösning, t.ex. lidingövägen - humlegården-norrmalmstorg?
twr skrev:
För Nordostsektorn nämns två alternativ. Förhoppningsvis inser man att tre ynka tunnelbanestationer är mindre värt än att kopplas Roslagsbanans dussintals stationer till T-Centralen.
Detta får man verkligen hoppas
Och eftersom det här heter Svenska spårvägssällskapet så låter det positivt med spårvägssatsningarna i skåne och göteborg, intressant att de tar upp allélänken, men är den inte lite kortare än vad som presenteras tidigare?