Sida 3 av 3
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: söndag 30 augusti 2015 13:41
av spårsnoken
Menar Du förslaget att införa hjälmtvång för cyklister? Ja, det kan nog bidra till att få cyklister att åka tunnelbana....
mvh/spårsnoken
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: söndag 30 augusti 2015 16:25
av twr
Inge skrev:Det är ju något fel med resonemanget. Om behovet vore så stort att resa väster om centrum, så skulle tvärbanan vara fullsatt och extraturerna över broarna frekventa. Så är inte riktigt fallet och den dagen tvärbanan når kapacitrtstaket borde man kanske, på allvar, först studera om man kan konvertera den till något kapacitetsstarkare innan man diskuterar nya tunnlar.
Ja, visst är det fel på resonemanget! Ingen har ställt sig frågan om detta behövs, och prognoser kommer nästan säkert visa att det inte gör det. Men 3 politiska partier har föreslagit det och tidningarna har skrivit om det, och i det allmänna medvetandet är det samma sak som ett väl förankrat beslut. Det finns några saker i bakgrunden till denna hysteri.
1. Det är kul när det händer nåt.
2. Tunnelbana är lätt att förstå. Folk på gatan som tillfrågas i tidningen säger alltid "ja, jag tror det skulle vara ett lyft för vårt område." De frågar sig inte om det behövs, eller om någon annan stadsdel behöver det bättre.
3. Folk har panik över Stockholms snabba tillväxt. Då vill de bygga mycket-fort, hellre än lagom-mycket-smart.
4. Folk tänker inte på att Citybanan (2017) och Nackatunnelbanan (2025) inte ens är färdiga ännu.
5. Handelskammaren har övertygat politikerna att enda alternativet till tunnelbana är ingen tunnelbana.
6. Ingen kan motstå tanken att få pengar av staten, även om landstinget också måste betala, även om det inte behövs.
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: söndag 30 augusti 2015 18:52
av twr
Inge skrev:Man skulle ju kunna spara en del pengar på att istället göra avgrening från Grön linje, vid Stora Mossen, och leda tågen på tvärbanans broar. Ny tunnelbana behövs då bara från Gröndal. Samtidigt blir det färre tåg från västerort mot Odenplan, vilket kan verka bra för den som tror att det är ett problem med att tågen därifrån inte kommer att få plats.
Kreativ lösning!
Samtidigt, som du själv konstaterar, det finns ju egentligen inget problem att lösa. Citybanan, Nackatunnelbanan, utökad trafik på Tvärbanan, Förbifarten... - det behövs ingen tunnelbana väster om staden.
Vad gäller ännu inte beslutade förbindelser om Saltsjö-Mälarsnittet skulle jag vilja föreslå:
Spårväg på linje 4, ca 2025.
Österleden (motorväg),inklusive busskörfält, ca 2040.
Pendeltåg/regionaltåg i Kungsholmenbanan, ca 2060.
Detta tror jag räcker bra för att klara all trafik.
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: söndag 30 augusti 2015 18:56
av twr
Lars_L skrev:
Men inte ens sträckan Fridhemsplan-Hornstull har väl idag mer än ca 1 500 passagerare i maxtimmen. Så det är ju mer spårvägskapacitet än tunnelbana som behövs kapacitetsmässigt. En tunnelbana kanske kan fördubbla summan (de som åker via city idag). Men det blir ju oavsett inte mer än halvfulla tåg (om man tänker sig 6-minuterstrafik på banan). Resandet på röda linjen är ju idag ca 12 000 i maxtimmen från Liljeholmen/Hornstull. Det är ju otroligt att mer än en 4:e del skulle ha målpunkt nordväst om Fridhemsplan. Så även en ökning till ca 16 000 i maxtimmen skulle väl på sin höjd innebära 3 500 i maxtimmen på sträckan.
Tänk om någon i ansvarig position skulle kunna föra såhär kloka resonemang. I stället tänker man bara jättemånga-jättemycket-jättefort.
Kanske dags att lansera Tunnelgatuleden och Rådmansgatuleden igen? Dagens vägar kan väl omöjligt räcka när Stockholm växer så fort? (ironirvarning...)
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: söndag 30 augusti 2015 23:24
av hgsldf
Det förefaller som att många på forumet är överens om att såväl den här T-baneringlinjen, eller vad vi skall kalla den, som den "gula" kortpendel från Odenplan är vansinne. Det innebär dessvärre inte någon spiken i kistan för Karoinskaexpressen. Det är därför som jag tjatar om en spårvägslinje från Årstaberg (med möjlig förläning till Årstafältet med 10.000 bostäder) via Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-StEriksplan(Odenplan)-Karolinska.
Om man bygger den banan har man inte bara till mer än hälften dödat karolinskaexpressen, dessutom har förmodligen mer än hälften av problemen med att anlägga 4:an klarats därför att spåren redan ligger där.
/Göran
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: måndag 31 augusti 2015 0:47
av Lars_L
hgsldf skrev:Det förefaller som att många på forumet är överens om att såväl den här T-baneringlinjen, eller vad vi skall kalla den, som den "gula" kortpendel från Odenplan är vansinne. Det innebär dessvärre inte någon spiken i kistan för Karoinskaexpressen. Det är därför som jag tjatar om en spårvägslinje från Årstaberg (med möjlig förläning till Årstafältet med 10.000 bostäder) via Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-StEriksplan(Odenplan)-Karolinska.
Om man bygger den banan har man inte bara till mer än hälften dödat karolinskaexpressen, dessutom har förmodligen mer än hälften av problemen med att anlägga 4:an klarats därför att spåren redan ligger där.
/Göran
Som kortpendel är det tämligen meningslöst. Men kapaciteten om man gör rätt kommer under lång tid räcka i och för genomgående tåg. Det är ju det man beställt. Sedan har före detta landstingsrådet sagt att man inte vill använda den lösning som lösningen är byggd för. Tänkt som genomgående tåg är den inte vansinnig. Däremot är sträckan till Arenastaden omotiverad, men får ju ses som en fortsättning till Nordostsektorn. En sådan förlängning förutsätter dock i sin tur genomgående tåg och då räcker i sin tur inte kapaciteten för genomgående tåg. Rörigt? Minst sagt.
Så - i jämförelse med kortpendel kan man ju lika gärna ha en spårväg. Då är enda vinsten med t-bana en något kortare bytesavstånd i riktning från NKS. I andra riktningen torde det ungefär vara likvärdigt att byta plattform som att gå upp och ta en spårvagn. Det enda är väl i och för sig att en sträcka via Odenplan snarast blir en förlängning. Men man kan ju tänka sig att man kompletterar linjen med en lillpendelspårväg från Odenplan till NKS och att den normalt svänger av vid S:t Eriksplan.
Sedan är det ju då viktigt - i en jämförelse - att spårvägslinjen får god framkomlighet och att det går att lösa.
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: måndag 31 augusti 2015 9:24
av twr
hgsldf skrev:Det förefaller som att många på forumet är överens om att såväl den här T-baneringlinjen, eller vad vi skall kalla den, som den "gula" kortpendel från Odenplan är vansinne. Det innebär dessvärre inte någon spiken i kistan för Karoinskaexpressen. Det är därför som jag tjatar om en spårvägslinje från Årstaberg (med möjlig förläning till Årstafältet med 10.000 bostäder) via Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-StEriksplan(Odenplan)-Karolinska.
Om man bygger den banan har man inte bara till mer än hälften dödat karolinskaexpressen, dessutom har förmodligen mer än hälften av problemen med att anlägga 4:an klarats därför att spåren redan ligger där.
/Göran
Du har ju helt rätt. Men det tar ju tid att bygga en spårväg. Man måste vinna argumentet först. Som det ser ut för tillfället lär Hagastadstunnelbanan var under byggnad innan spårväg utreds på allvar igen.
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: måndag 31 augusti 2015 9:30
av twr
Lars_L skrev:hgsldf skrev:Det förefaller som att många på forumet är överens om att såväl den här T-baneringlinjen, eller vad vi skall kalla den, som den "gula" kortpendel från Odenplan är vansinne. Det innebär dessvärre inte någon spiken i kistan för Karoinskaexpressen. Det är därför som jag tjatar om en spårvägslinje från Årstaberg (med möjlig förläning till Årstafältet med 10.000 bostäder) via Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-StEriksplan(Odenplan)-Karolinska.
Om man bygger den banan har man inte bara till mer än hälften dödat karolinskaexpressen, dessutom har förmodligen mer än hälften av problemen med att anlägga 4:an klarats därför att spåren redan ligger där.
/Göran
Som kortpendel är det tämligen meningslöst. Men kapaciteten om man gör rätt kommer under lång tid räcka i och för genomgående tåg. Det är ju det man beställt. Sedan har före detta landstingsrådet sagt att man inte vill använda den lösning som lösningen är byggd för. Tänkt som genomgående tåg är den inte vansinnig. Däremot är sträckan till Arenastaden omotiverad, men får ju ses som en fortsättning till Nordostsektorn. En sådan förlängning förutsätter dock i sin tur genomgående tåg och då räcker i sin tur inte kapaciteten för genomgående tåg. Rörigt? Minst sagt.
"Vansinnigt2 är kanske ett starkt ord, men "onödig" och "väldigt dyr" kan man nog säga att en sådan genomgående bana är. Nordostsektorn är mycket bättre betjänt av en utbyggnad av Roslagsbanan till Odenplan och T-Centralen. Följaktligen är sträckan Hagastaden - Arenastaden helt onödig.
En fortsättning söderut mot Fridhemsplan och Liljeholmen kan göra en viss nytta, men inte i närheten av att motivera kostnaden.
Lars_L skrev:Så - i jämförelse med kortpendel kan man ju lika gärna ha en spårväg. Då är enda vinsten med t-bana en något kortare bytesavstånd i riktning från NKS. I andra riktningen torde det ungefär vara likvärdigt att byta plattform som att gå upp och ta en spårvagn. Det enda är väl i och för sig att en sträcka via Odenplan snarast blir en förlängning. Men man kan ju tänka sig att man kompletterar linjen med en lillpendelspårväg från Odenplan till NKS och att den normalt svänger av vid S:t Eriksplan.
Sedan är det ju då viktigt - i en jämförelse - att spårvägslinjen får god framkomlighet och att det går att lösa.
Det är enkelt att lösa trafikeringen.
Linje 4 Gullmarsplan - Loudden
Linje 5 Östbergahöjden - Hagastaden (norra delen, vid det nuvarande sjukhuset)
Linje 6 Solna centrum - Hagastaden - Ropsten - Gåshaga brygga
De tre linjerna möts i korsningen Odengatan/Dalagatan.
Dessutom
Linje 7 Centralen - Waldemarsudde
Linje 8 Centralen - Loudden
Linje 9 Centralen - Ropsten
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: måndag 31 augusti 2015 10:36
av Lars_L
twr skrev:
Det är enkelt att lösa trafikeringen.
Linje 4 Gullmarsplan - Loudden
Linje 5 Östbergahöjden - Hagastaden (norra delen, vid det nuvarande sjukhuset)
Linje 6 Solna centrum - Hagastaden - Ropsten - Gåshaga brygga
De tre linjerna möts i korsningen Odengatan/Dalagatan.
Dessutom
Linje 7 Centralen - Waldemarsudde
Linje 8 Centralen - Loudden
Linje 9 Centralen - Ropsten
Förvisso - men då har vi ju ett helt nät och kostnaderna för det. Men det är väl detta - som väl kanske antytts på forumet tidigare, som är lite av problemet med dagens planering. Det handlar mer om att föreslå utbyggnader kopplat till bygget av många bostäder på specifika platser och försörjningen till dem, än att se en helhetslösning för Stockholm som region.
Är inte övertygad om att ett spårvägsnät behöver vara bästa lösningen framför tunnelbana. Men ska man presentera det senare krävs det ju just en sammanhållen tanke, inte att man försöker pressa in nya sträckningar på tunnelbanenät där belastningen redan är hög, eller linjedragningar som å andra sidan inte blir logiska, bara för att det går att koppla till ett tunnelbanesystem. Då blir ju experternas tunnelbanenät lika "seriösa" som många av de hobbyförslag som lämnats på denna sida genom åren.
Re: Spiken i kistan för "Karolinskagrenen"?
Postat: måndag 31 augusti 2015 10:43
av Kantorn
Lars_L skrev: Då blir ju experternas tunnelbanenät lika "seriösa" som många av de hobbyförslag som lämnats på denna sida genom åren.
Nu förstår jag inte hur du menar?
