Tanken med spåret från Nyboda söderut är inte att man skall vända där utan det är till för utgående tåg mot Norsborg och ingående tåg från Norsborg. Det är de normala vägen att ta in och ut tåg söderut. Därigenom slipper man ta upp plats i Liljeholmen vid in och utryckning. De spåren behövs för tåg mot Mörby, Ropsten och Fruängen. Speciellt på morgonen är det högt tryck på utfartsspåren från Nyboda.218 skrev:Men Daniel "Något annat vettigt kan man inte använda den till"! Ser du det som vettigt att glida ut från Nyboda med ex.vis 5 C6 och byta körände i Aspudden för att komma till Liljeholmendaniel_s skrev:Nä, det spåret är triangelspåret till Nyboda. Bryggan vid Aspudden är knasigt placerad, men det är i alla fall så att man kan köra ut från Nyboda med 5 vagnar (2 C20) fram till huvudsignalen vid bryggans södra ände och där byta körriktning och åka norrut genom växlarna mot Liljeholmen. Det går att vända så med 8 (3) vagnar också, men då får man improvisera lite. Något annat vettigt kan man inte använda den till...ADDE skrev:I söder om liljeholmen finns det två bryggor, den mer välkända är mellan Liljeholmen och Nyboda. Men jag har också observerat en brygga intill trafikspåret från Aspudden mot Liljeholmen... Den binder samman båda trafikspåren söderut mot Aspudden, vart den leder till norrut har jag ingen bra koll på, men jag tror den hamnar vid norrgående fruängsspår...![]()
![]()
Men du ska få en annan vettigare användning! På den tiden man körde 4-5 C4-C6 kunde man vända bort en trilskande HS via triangelspåret men vanligare och enklare var ju förstås att göra det i Nyboda. En annan ovettig men kul användning var innan Tub2 invigdes och vi brukade åka på trallor från Hägerstensvägens viadukt till Aspudden!
218
Tunnelbanans depåer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Christer J
Re: Tunnelbanans depåer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Som jag har skrivit tidigare, det var inte roligt att ha natt-tjänsten i Aspudden, då hade man bara 45 minuters nattvila, likadant att köra in och ut tåg från Nyboda till Norsborg eftersom man inte angjorde Liljeholmen med alla bussar.
- Christer J
Så kanske det var fram till tidigt 1990-tal. Enligt turlista 89A (vit) från 1991-09-30 gick sista norrgående 13 i trafik och passerade Aspudden (Asu) ca 27:00. Första 13 i trafik söderut från Asu gick 04:31. det gav knappt en och en halv timmes stängtid.C12C3C3C12 skrev:Som jag har skrivit tidigare, det var inte roligt att ha natt-tjänsten i Aspudden, då hade man bara 45 minuters nattvila, likadant att köra in och ut tåg från Nyboda till Norsborg eftersom man inte angjorde Liljeholmen med alla bussar.
Enligt turlista 210C (vit) från 1994-10-24 gick sista norrgående 13 i trafik och passerade Aspudden (Asu) ca 24:10. Första 13 i trafik söderut från '(Liljeholmen-)Asu gick 05:03. Det gav nära fem timmars stängtid. Men då hade man ingen nattbemanning i förorterna utan spx låste och gick hem efter sista tåget. På morgonen kom en ny spx och öppnade stationen. Samtidigt som man stängde tidigt i förorterna så körde man två timmar till i innerstaden. Tub 1 Gullmarsplan-Alvik. Tub 2 Liljeholmen-Tekninska Högskolan.Tub 3 körde troligen Kungsträdgården-Västra Skogen (jag har inga turlistor från den tiden). Alltså passerade sista tågen från förorterna T-Centralen strax efter midnatt och sista tågen i innerstaden passerade T-Centralen strax efter 26 (02).
Till sommaren 1997 ändrade man detta till att köra hela vägen igen, men då gick sista genomgående tåg förbi T-Centralen 24:53 och fortsatte ut mot respektive ändstation där de togs ur trafik och gick som vagntransport tillbaka till respektive vagnhall. Turlista 251A 1997-06-09. Och så ser det ut ända fram till idag på natt mot vardag.
Den 1 juni 2010 återkom nattbemanningen i alla spärrar genom att natt-ut spx även städar sin station. Det blev då åter lönsamt att ha nattbemannat. Dessutom visade det sig att kl-ttr-t minskade rejält efter det datumet. Något som SL tjänat på.
-
På den tiden gick alla in- och utgående tåg morgon och natt på L13 i trafik till och från Aspudden, 45 min stängningen i Aspudden när vi körde till kl 3 på natten, sedan blev det 1 timme längre när tågen slutade att gå kl 2 nattetid.C12C3C3C12 skrev:Som jag har skrivit tidigare, det var inte roligt att ha natt-tjänsten i Aspudden, då hade man bara 45 minuters nattvila, likadant att köra in och ut tåg från Nyboda till Norsborg eftersom man inte angjorde Liljeholmen med alla bussar.
Kungsträdgården - Hallonbergen var det väl? (Eller om det nu var Tce-Hab.)Christer J skrev:Enligt turlista 210C (vit) från 1994-10-24 gick sista norrgående 13 i trafik och passerade Aspudden (Asu) ca 24:10. Första 13 i trafik söderut från '(Liljeholmen-)Asu gick 05:03. Det gav nära fem timmars stängtid. Men då hade man ingen nattbemanning i förorterna utan spx låste och gick hem efter sista tåget. På morgonen kom en ny spx och öppnade stationen. Samtidigt som man stängde tidigt i förorterna så körde man två timmar till i innerstaden. Tub 1 Gullmarsplan-Alvik. Tub 2 Liljeholmen-Tekninska Högskolan.Tub 3 körde troligen Kungsträdgården-Västra Skogen (jag har inga turlistor från den tiden).
Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
Spårdepån i Högdalen
Spårdepån i Högdalen som ingår i program Spårdepåer utgår från investeringsplanen. Avsikten med depån var att möta en trafikutökning på gröna linjen. Trafiken har dock inte ökat och för närvarande finns det inte något behov av en utbyggnad.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
Spårdepån i Högdalen
Spårdepån i Högdalen som ingår i program Spårdepåer utgår från investeringsplanen. Avsikten med depån var att möta en trafikutökning på gröna linjen. Trafiken har dock inte ökat och för närvarande finns det inte något behov av en utbyggnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Beror denna uteblivna trafikökning på att man helt enkelt inte kör/beställer mer trafik, eller beror det på att en ökning av underlaget uteblivit?
Tja, allt beror väl på hur man ser på saken. Som tidigare konstaterats här på forumet åker ju flest kring 7.30 från Gullmarsplan, då man till viss del har 3-minuter mellan avgångarna. Så nog behövs det fler tåg oavsett (2-minutestrafiken börjar först ca 7.50).M_M skrev:Beror denna uteblivna trafikökning på att man helt enkelt inte kör/beställer mer trafik, eller beror det på att en ökning av underlaget uteblivit?
Nä, det här är väl snarare ett sätt för tjänstemännen att "putsa bort" alla "onödiga investeringar". På Gröna linjen ökade väl totalt resandet med 3 procent också förra året totalt.
Och med tanke på att det införs biltullar på Essingeleden vid årsskiftet så skulle nog detta vara den mest välbehövliga åtgärd man kan göra i kollektivtrafiken,
Sedan har ju redan SL skrivit att man ska utöka trafiken med en avgång i maxtimmen i den remiss för trafikförändringar nästa år som ligger ute - så man talar ju lite med dubbla budskap...
Men det är ju alltid bättre tycks det som att investera 10-miljarder i något nytt (som inte behövs på många-många-år) än 100-miljoner för att få bra trafik idag.
Å andra sidan - det är ju inga fler spår som tänkt tillkomma. Det handlar snarare om att de tåg som idag står utomhus nattetid får det lite mer ombonat. Så i praktiken har det väl ingen betydelse. Här reagerade jag väl snarast på förvaltningens formulering kring problemet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Som du antyder är det väl mest ett kreativt sätt att få det att framstå som en besparing. Man har ju nu inlett en utredning som tar ett helhetsgrepp kring alla tunnelbanans depåer.Lars_L skrev: Nä, det här är väl snarare ett sätt för tjänstemännen att "putsa bort" alla "onödiga investeringar".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hur kommer tull på Essingeleden påverka trafiken? Kommer den minska eller kommer trafik flyttas tillbaka till övriga vägar? Eller kommer avgifterna kanske vara olika så att trafiken ändå håller sig på Essingeleden?
Eller mer tydligare: Hur kommer möjligheterna att köra bussar längre in mot centrum påverkas?
Det framstår alltmer som en vettig idé att bygga ut Saltsjöbanan till dubbelspår hela vägen Slussen - Saltsjö Duvnäs och där grena av den ner mot Älta, Bollmora, Tyresö och även Trollbäcken, Vendelsö och fram till stationen i Handen. Tänk vad många busslinjer som inte skulle behöva köra flera mil på motorväg till Gullmarsplan!
Eller mer tydligare: Hur kommer möjligheterna att köra bussar längre in mot centrum påverkas?
Det framstår alltmer som en vettig idé att bygga ut Saltsjöbanan till dubbelspår hela vägen Slussen - Saltsjö Duvnäs och där grena av den ner mot Älta, Bollmora, Tyresö och även Trollbäcken, Vendelsö och fram till stationen i Handen. Tänk vad många busslinjer som inte skulle behöva köra flera mil på motorväg till Gullmarsplan!
Bra fråga! Jag får grotta ner mig mer i utredningarna, men faktum är att SL menar att den totala övergången till kollektivtrafiken blir rätt liten (1 procent - mot 6 procent 2006). Problemet är väl dock att det antagligen kommer slå rätt ojämnt. Men tullen in till stan fördubblas ju nästan i högtrafik (till 35 kronor) och på Essingeleden blir det 30 kronor. Samtidigt menar man ju ändå att det ska få rätt stora effekter.M_M skrev:Hur kommer tull på Essingeleden påverka trafiken? Kommer den minska eller kommer trafik flyttas tillbaka till övriga vägar? Eller kommer avgifterna kanske vara olika så att trafiken ändå håller sig på Essingeleden?
Troligen slår väl detta relativt mycket i vissa relationer - vilket förklarar den begränsade effekten. Det blir väl alltså ett ganska ojämnt resultat på resandeutvecklingen. När det gäller bussarna så blir det väl förvisso bättre framkomlighet, men man tror inte att den blir så bra så att det är okomplicerat att ta bort körfält för bilarna. Där ligger väl landet för närvarande. Men därtill ökar ju skatten på bensin/diesel med 44/48 öre litern + att oljepriset är på väg upp. Vi får nog alltså ändå en ganska kraftig effekt på resandet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
- Christer J
En intressant fråga. I samband med tulltesten sommaren före valet 2006 (var det väl?) förutspådde man att trafiken skulle växa kraftigt på Essingeleden. Resonemanget byggde på att man räknade med att bilister som hade start och slut utanför tullarna - men som körde genom innerstaden - skulle flytta sitt resande från innerstaden till Essingeleden. När väl tullarna infördes så sjönk trafiken även på Essingeleden. Min uppfattning om detta var att de som slutade köra på Essingeleden var de som dels kom från södra förorterna och skulle till norra innerstaden, dels omvänt de som kom från norra förorterna och skulle till Södermalm. Med andra ord, då det även för dem blev dyrare när de väl skulle över tullarna så slutade de att köra över huvud taget.M_M skrev:Hur kommer tull på Essingeleden påverka trafiken? Kommer den minska eller kommer trafik flyttas tillbaka till övriga vägar? Eller kommer avgifterna kanske vara olika så att trafiken ändå håller sig på Essingeleden?
Om det nu blir tullar på Essingeleden (och det inte blir någon tullavgift mellan Essingeleden och innerstaden) så kan det bli så att dels blir det färre som kör mellan de norra och södra förorterna, men vad som händer med de som ändå vill in till innerstaden är svårt att säga.
Det är kortare väg att förlänga linje 17 från Skarpnäck än att bygga en helt ny bana via en omväg över Nacka. Det innebär att de som ändå passerar Gullmarsplan genom byte buss-tunnelbana, tar samma tunnelbana direkt i Tyresö (kommun). Om man skulle bygga som du föreslår måste man kraftig bygga ut kapaciteten på SB från Nacka in till stan - till betydligt högre kostnad än en förlängning av linje 17. När linje 19 försvinner från bana 1 (grön) så kan man kraftigt öka trafiken och kapaciteten på linje 17.M_M skrev:Det framstår alltmer som en vettig idé att bygga ut Saltsjöbanan till dubbelspår hela vägen Slussen - Saltsjö Duvnäs och där grena av den ner mot Älta, Bollmora, Tyresö och även Trollbäcken, Vendelsö och fram till stationen i Handen. Tänk vad många busslinjer som inte skulle behöva köra flera mil på motorväg till Gullmarsplan!
Vad nu detta har med Tunneldepåerna att göra

Om det nu blir olika avgift för Essingeleden v.s. innerstaden så lär väl tunneln mellan Essingeleden och innerstaden på Kungsholmen behållas. Då kanske trafiken inte flyttar sig så värst mycket trots allt.
Jag ser till min förvåning att Slussen-Skarpnäck tar ungefär lika lång tid som Slussen - Saltsjö-Duvnäs, och därmed blir det som föregående skribent påpekar mycket riktigt enklare att gå från Skarpnäck. Men hur är det med kapaciteten där, även efter en eventuell flytt av Hagsätragrenen till blåa banan? Och hur är det med Saltsjöbanans körtider - hur skulle de påverkas om det fullt ut vore dubbelspår och inmatningen orkade lika hög effekt som på tunnelbanan?
Visst är Saltsjöbanan och banor till Tyresö en bit från trådens ämne - men det här med tunnelbaneutbyggnader och framtida standard för Saltsjöbanan relaterar väl ändå på något sätt till tunnelbanans depåer. Krystade hälsningar
Jag ser till min förvåning att Slussen-Skarpnäck tar ungefär lika lång tid som Slussen - Saltsjö-Duvnäs, och därmed blir det som föregående skribent påpekar mycket riktigt enklare att gå från Skarpnäck. Men hur är det med kapaciteten där, även efter en eventuell flytt av Hagsätragrenen till blåa banan? Och hur är det med Saltsjöbanans körtider - hur skulle de påverkas om det fullt ut vore dubbelspår och inmatningen orkade lika hög effekt som på tunnelbanan?
Visst är Saltsjöbanan och banor till Tyresö en bit från trådens ämne - men det här med tunnelbaneutbyggnader och framtida standard för Saltsjöbanan relaterar väl ändå på något sätt till tunnelbanans depåer. Krystade hälsningar

Skulle det stå "tullen" där det står "tunneln"? För jag tror nog att Fredhällstunneln behålls. Eller om du menar Hundra knutars backe?M_M skrev:Om det nu blir olika avgift för Essingeleden v.s. innerstaden så lär väl tunneln mellan Essingeleden och innerstaden på Kungsholmen behållas. Då kanske trafiken inte flyttar sig så värst mycket trots allt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tullen skulle det stå. Oops. 

-
En av de platser som nämns flitigt är det dolda vändspåret mellan Gärdet och Ropsten. Jag bodde 1980-1983 på Smedsbacksgatan rakt ovanpå tunnelmynningen söder om Lidingövägen
13-51 och 13-52 som nämns i tråden var två förstärkningsturer som gick i morgonrusningen i många år, först Vårberg-Gärdet, sedan Fittja-Gärdet och till sist Alby-Gärdet. Destinationsskylten i fronten kunde ej visa Gärdet så den var blank, däremot fanns det pappsidoskyltar med linjenumret 13E och den aktuella linjesträckningen som alltså ändrades två gånger.
Vid min tunnelmynning kunde jag se tågen försvinna in i tunneln med två gröna sken, varefter de snart kom ut igen och ringlade sig igenom växeln på sin väg tbx t Nyboda som vagntransport.
//henrik
.13-51 och 13-52 som nämns i tråden var två förstärkningsturer som gick i morgonrusningen i många år, först Vårberg-Gärdet, sedan Fittja-Gärdet och till sist Alby-Gärdet. Destinationsskylten i fronten kunde ej visa Gärdet så den var blank, däremot fanns det pappsidoskyltar med linjenumret 13E och den aktuella linjesträckningen som alltså ändrades två gånger.
Vid min tunnelmynning kunde jag se tågen försvinna in i tunneln med två gröna sken, varefter de snart kom ut igen och ringlade sig igenom växeln på sin väg tbx t Nyboda som vagntransport.
//henrik
Bjuder du på förstoringsglas så vi andra ser?ålstensgård skrev:En av de platser som nämns flitigt är det dolda vändspåret mellan Gärdet och Ropsten. Jag bodde 1980-1983 på Smedsbacksgatan rakt ovanpå tunnelmynningen söder om Lidingövägen.
13-51 och 13-52 som nämns i tråden var två förstärkningsturer som gick i morgonrusningen i många år, först Vårberg-Gärdet, sedan Fittja-Gärdet och till sist Alby-Gärdet. Destinationsskylten i fronten kunde ej visa Gärdet så den var blank, däremot fanns det pappsidoskyltar med linjenumret 13E och den aktuella linjesträckningen som alltså ändrades två gånger.
//henrik
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Hoppas det syns bättre nu.
-
Som jag skrivit tidigare var det mest tomkörning på 13-51 samt 13-52, man tog genvägen till Aspudden från Nyboda samt körde tomt till Alby. Därifrån i trafik till Gärdet, tomt till bryggan Ropsten, tomt tillbaka till Nyboda. Om jag kommer ihåg rätt nu så hade man en pappskylt i ändhytterna med texten 13E Gärdet.
Nä, nu blev det nog lite fel här. Det är knappast 7.30 som de flesta åker från Gullmarsplan. Snarare 7.40-8.40 eller något sådant. Den högsta belastningen är väl på tågen som lämnar Gullmarsplan precis innan 2-minuterstrafiken börjar. På den tiden som 2-miuterstrafiken var 7.30-8.20 var det gott om plats i början av 2-minuterstrafiken men fullpackat precis när 2-minuterstrafiken hade upphört. Nu är det tvärtom.Lars_L skrev:Tja, allt beror väl på hur man ser på saken. Som tidigare konstaterats här på forumet åker ju flest kring 7.30 från Gullmarsplan, då man till viss del har 3-minuter mellan avgångarna. Så nog behövs det fler tåg oavsett (2-minutestrafiken börjar först ca 7.50).M_M skrev:Beror denna uteblivna trafikökning på att man helt enkelt inte kör/beställer mer trafik, eller beror det på att en ökning av underlaget uteblivit?