"Ta bussen – utan chaufför"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av Piirka »

BSB101 skrev:Varför kör man bussen på vägar för oskyddade trafikanter? Är mer mer rädda för bucklor på någon bil än en eller annan överkörd människa?
Först antog jag att det var bara för att det var testtrafik, men när jag kollade kartan (OpenStreetMap) så...

Bild

lade jag märke till att den kortaste sträckan på bilgatunätet (ca 650 meter) hade krävt körning över Hervannan valtaväylä med trafikljus. Jag antar att robotbussarna inte än klarar av att avläsa trafikljusen eller kanske det hade varit för dyrt att modifiera trafikljusen för en samordning med robotbussarna under den korta testperioden. Testkörningarna är definitivt slut för denna gång, då vintern kom ovanligt tidigt i år. Man kunde alltså kringgå problemet med trafikljusen genom att låta bussarna köra via GC-vägen Ahvenraitti, som korsar Hervannan valtaväylä i tunnel.

Bussarna har en maxhastighet på 40 km/h, men vid testerna har maxhastigheten sänkts till 30 km/h. Troligen har man trafikerat ännu långsammare på GC-vägarna i Hervanta. En större fara utgör nog mopedister på de GC-vägar där man även får köra med moppe. De har en maxhastighet på 45 km/h (eller sk "trimmade moppar" med en olaglig maxhastighet på 70-80 km/h). Och så har tyvärr fenomenet "näsan fastklistrad i smarttelefonen" blivit allt vanligare då man går eller cyklar - förra veckan blev ett barn påkört av en bil, då ungen sprang med Pokemon Go i högsta hugg vid en skyddsväg. Sjuåringen kom lyckligtvis undan med några blåmärken.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla?
Ett stort argument för självkörande bilar brukar vara att man kan ta den till jobbet på morgonen och sedan kör den iväg till någon förort och parkerar för att komma tillbaka när man slutat jobba. Om bilen ändå ska ta upp plats i våra arbetsplatsområden (både i stan och närförort) faller hela argumentet med att den ska kunna ersätta kollektivtrafiken och inte ta upp plats på arbetsstället.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av BSB101 »

Piirka skrev:
BSB101 skrev:Varför kör man bussen på vägar för oskyddade trafikanter? Är mer mer rädda för bucklor på någon bil än en eller annan överkörd människa?
>klipp>
Jag har fortfarande svårt att förstå varför man anser att det är bättre att köra på vägar för oskyddade trafikanter? På en bilväg rör sig främst motorfordon medan på en gång- och cykelväg rör sig främst gångtrafikanter och cyklister. Motorfordon bör hålla sig på bilvägen och att det är tillåtet för visa motorfordon att använda gång- och cykelvägen samt att visa andra gör det olagligt gör det inte bättre att en tredje även gör det. Två fel blir inte ett rätt och tre fel blir det inte heller.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla?
Ett stort argument för självkörande bilar brukar vara att man kan ta den till jobbet på morgonen och sedan kör den iväg till någon förort och parkerar för att komma tillbaka när man slutat jobba. Om bilen ändå ska ta upp plats i våra arbetsplatsområden (både i stan och närförort) faller hela argumentet med att den ska kunna ersätta kollektivtrafiken och inte ta upp plats på arbetsstället.
Nej, hela argumentet faller inte. Eftersom det går att välja - lämpligtvis via någon central trafikledning - var tomma bilar ska ta vägen så går det också att välja hur många som finns i arbetsplatsområdena och hur många som finns någon annan stans. På så vis går det att anpassa detta efter vad som är mest optimalt. Glöm dessutom inte bort att med en central trafikledning så går det att ställa upp bilar i bredd på ställen där det idag endast är en enda rad med parkeringsplatser. Om en bil mitt i smeten ska ta sig ut så kör de som är ivägen undan helt enkelt.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av Piirka »

BSB101 skrev:Jag har fortfarande svårt att förstå varför man anser att det är bättre att köra på vägar för oskyddade trafikanter?
I Tammerfors valde man att köra på GC-vägar för att kringgå problemet med trafikljus. Det är flera år sedan jag senast cyklade i Hervanta, så jag har ingen färsk insyn i hurpass livligt trafikerad den valda teststräckan är/var. Jag antar att robotbussen sänker farten ytterligare då tekniken upptäcker "oskyddade" trafikanter inom ett visst avstånd från fordonet. Sensorerna tycks vara mycket känsliga - det upptäckte man vid testkörningarna på Ärtholmen i Helsingfors. Det hände att bussvärden undrade varför bussen vägrade att starta - problemet uppstod pga att det låg en kvist på gatan.

Jag vill minnas att då citybussflottan nyligen förnyades i Uleåborg, så angav man att nu flyter trafiken smidigare, då de nya bussarna kan trafikera bl a på GC-vägar. Japp, åtminstone citylinjen B Centrum – Mediapolis trafikerar på GC-vägar vid ishallen och bobollstadion österom centrum. Bussarna är inte fullstora bussar, utan av "paketbilsstorlek". Jag antar att de GC-vägar, som bussarna trafikerar på, har försetts med vägmärken "tillåtet för citybussar".
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
M_M skrev:Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla?
Ett stort argument för självkörande bilar brukar vara att man kan ta den till jobbet på morgonen och sedan kör den iväg till någon förort och parkerar för att komma tillbaka när man slutat jobba. Om bilen ändå ska ta upp plats i våra arbetsplatsområden (både i stan och närförort) faller hela argumentet med att den ska kunna ersätta kollektivtrafiken och inte ta upp plats på arbetsstället.
Nej, hela argumentet faller inte. Eftersom det går att välja - lämpligtvis via någon central trafikledning - var tomma bilar ska ta vägen så går det också att välja hur många som finns i arbetsplatsområdena och hur många som finns någon annan stans. På så vis går det att anpassa detta efter vad som är mest optimalt. Glöm dessutom inte bort att med en central trafikledning så går det att ställa upp bilar i bredd på ställen där det idag endast är en enda rad med parkeringsplatser. Om en bil mitt i smeten ska ta sig ut så kör de som är ivägen undan helt enkelt.
Vi ska alltså införa en central trafikledning som ska styra bilarna. Denna centrala trafikledning kan dock inte trolla bort bilarna och då uppställningsplats i områdena där flertalet arbetsplatser finns är begränsat så kommer man inte ifrån att det kommer bli många bilar som kör runt tomma och i onödan. Detta då parkeringsplatserna av naturliga skäl kommer ligga en bit utanför centrala stan. Är det inte bättre då att satsa på en effektiv kollektivtrafik istället för att skapa än mer trafik både ut och in från stan? Speciellt när en stor del av denna trafik kommer bestå av tomma bilar som kör runt?

Jag har inget emot självkörande bilar men att dessa skulle kunna bidra till ett effektivt utnyttjande av tillgänglig infrastruktur i våra städer har jag svårt att se.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
BSB101 skrev: quote="M_M" Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla? /quote Ett stort argument för självkörande bilar brukar vara att man kan ta den till jobbet på morgonen och sedan kör den iväg till någon förort och parkerar för att komma tillbaka när man slutat jobba. Om bilen ändå ska ta upp plats i våra arbetsplatsområden (både i stan och närförort) faller hela argumentet med att den ska kunna ersätta kollektivtrafiken och inte ta upp plats på arbetsstället.
Nej, hela argumentet faller inte. Eftersom det går att välja - lämpligtvis via någon central trafikledning - var tomma bilar ska ta vägen så går det också att välja hur många som finns i arbetsplatsområdena och hur många som finns någon annan stans. På så vis går det att anpassa detta efter vad som är mest optimalt. Glöm dessutom inte bort att med en central trafikledning så går det att ställa upp bilar i bredd på ställen där det idag endast är en enda rad med parkeringsplatser. Om en bil mitt i smeten ska ta sig ut så kör de som är ivägen undan helt enkelt.
Vi ska alltså införa en central trafikledning som ska styra bilarna. Denna centrala trafikledning kan dock inte trolla bort bilarna och då uppställningsplats i områdena där flertalet arbetsplatser finns är begränsat så kommer man inte ifrån att det kommer bli många bilar som kör runt tomma och i onödan. Detta då parkeringsplatserna av naturliga skäl kommer ligga en bit utanför centrala stan.
Jo, denna centrala trafikledning kan visst trolla bort bilarna. Så länge som ett flertal bilar ska stå stilla en icke försumbar tid så kan de till exempel dubbelparkera - något som inte fungerar för vanliga fordon (annat än för t.ex. taxiköer där det egentligen inte är parkering utan någon slags mellanting mellan att stoppa, köa och nästan-parkera, eller för den delen om det är personer med kontakt med varandra som kör de dubbelparkerade fordonen, t.ex. två fordon på rad på en uppfart till en privatbostad och fordonen "sorterade" efter vem som ska åka först nästa gång). Fordonen kan i princip dubbelparkera, trippelparkera och liknande så att vissa gator är helt fyllda med fordon - när någon behöver köra just där så kan just några av de fordonen flytta sig till en annan plats.

P.S. denna trafikledning borde redan finnas idag men då styra trafikljus samt informationssystem som visar var lediga parkeringar finns. Göteborg har redan för många år sen markdetektorer på varje parkeringsplats i centrum (kanske plus/minus någon enstaka ruta) och displayer som visar antal lediga platser eller texten "FULLT" för olika riktningar. Mitt intryck är att det är ytterst lite trafik som snurrar runt för att leta parkering.
BSB101 skrev:Är det inte bättre då att satsa på en effektiv kollektivtrafik istället för att skapa än mer trafik både ut och in från stan? Speciellt när en stor del av denna trafik kommer bestå av tomma bilar som kör runt?

Jag har inget emot självkörande bilar men att dessa skulle kunna bidra till ett effektivt utnyttjande av tillgänglig infrastruktur i våra städer har jag svårt att se.
Vad som över huvud taget är genomförbart v.s. vad som är bättre / bästa lösningen är trots allt två olika saker.

Poängen med självkörande bilar är att det fortfarande är så att varje person / grupp av personer kan ha sin egen / sina egna bilar. På så vis kan bilen likt dagens bilar vara utrustad på det vis resenären vill och den kan innehålla de saker som resenären vill ha i bilen. Det fungerar t.ex. ytterst uselt att handla något på väg till jobbet och lämna kvar grejen ombord på bussen och hoppas att exakt samma bussfordon ska dyka upp på hemresan så att man kan ta hem varan, utan att behöva släpa den till och från jobbet.

Min bestämda åsikt är att det saknas diskussion kring varför olika personer åker bil även om det "objektivt sett" är bättre att åka kollektivt (exempelvis likvärdig eller kortare restid, lägre kostnad och vad det nu kan vara).
Skriv svar