BSB101 skrev:M_M skrev:BSB101 skrev: quote="M_M" Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla? /quote Ett stort argument för självkörande bilar brukar vara att man kan ta den till jobbet på morgonen och sedan kör den iväg till någon förort och parkerar för att komma tillbaka när man slutat jobba. Om bilen ändå ska ta upp plats i våra arbetsplatsområden (både i stan och närförort) faller hela argumentet med att den ska kunna ersätta kollektivtrafiken och inte ta upp plats på arbetsstället.
Nej,
hela argumentet faller inte. Eftersom det går att välja - lämpligtvis via någon central trafikledning - var tomma bilar ska ta vägen så går det också att välja hur många som finns i arbetsplatsområdena och hur många som finns någon annan stans. På så vis går det att anpassa detta efter vad som är mest optimalt. Glöm dessutom inte bort att med en central trafikledning så går det att ställa upp bilar i bredd på ställen där det idag endast är en enda rad med parkeringsplatser. Om en bil mitt i smeten ska ta sig ut så kör de som är ivägen undan helt enkelt.
Vi ska alltså införa en central trafikledning som ska styra bilarna. Denna centrala trafikledning kan dock inte trolla bort bilarna och då uppställningsplats i områdena där flertalet arbetsplatser finns är begränsat så kommer man inte ifrån att det kommer bli många bilar som kör runt tomma och i onödan. Detta då parkeringsplatserna av naturliga skäl kommer ligga en bit utanför centrala stan.
Jo, denna centrala trafikledning kan visst trolla bort bilarna. Så länge som ett flertal bilar ska stå stilla en icke försumbar tid så kan de till exempel dubbelparkera - något som inte fungerar för vanliga fordon (annat än för t.ex. taxiköer där det egentligen inte är parkering utan någon slags mellanting mellan att stoppa, köa och nästan-parkera, eller för den delen om det är personer med kontakt med varandra som kör de dubbelparkerade fordonen, t.ex. två fordon på rad på en uppfart till en privatbostad och fordonen "sorterade" efter vem som ska åka först nästa gång). Fordonen kan i princip dubbelparkera, trippelparkera och liknande så att vissa gator är helt fyllda med fordon - när någon behöver köra just där så kan just några av de fordonen flytta sig till en annan plats.
P.S. denna trafikledning borde redan finnas idag men då styra trafikljus samt informationssystem som visar var lediga parkeringar finns. Göteborg har redan för många år sen markdetektorer på varje parkeringsplats i centrum (kanske plus/minus någon enstaka ruta) och displayer som visar antal lediga platser eller texten "FULLT" för olika riktningar. Mitt intryck är att det är ytterst lite trafik som snurrar runt för att leta parkering.
BSB101 skrev:Är det inte bättre då att satsa på en effektiv kollektivtrafik istället för att skapa än mer trafik både ut och in från stan? Speciellt när en stor del av denna trafik kommer bestå av tomma bilar som kör runt?
Jag har inget emot självkörande bilar men att dessa skulle kunna bidra till ett effektivt utnyttjande av tillgänglig infrastruktur i våra städer har jag svårt att se.
Vad som över huvud taget är genomförbart v.s. vad som är bättre / bästa lösningen är trots allt två olika saker.
Poängen med självkörande bilar är att det fortfarande är så att varje person / grupp av personer kan ha sin egen / sina egna bilar. På så vis kan bilen likt dagens bilar vara utrustad på det vis resenären vill och den kan innehålla de saker som resenären vill ha i bilen. Det fungerar t.ex. ytterst uselt att handla något på väg till jobbet och lämna kvar grejen ombord på bussen och hoppas att exakt samma bussfordon ska dyka upp på hemresan så att man kan ta hem varan, utan att behöva släpa den till och från jobbet.
Min bestämda åsikt är att det saknas diskussion kring varför olika personer åker bil även om det "objektivt sett" är bättre att åka kollektivt (exempelvis likvärdig eller kortare restid, lägre kostnad och vad det nu kan vara).