Du åker på en ogiltig biljett eftersom ett reskassekort (utan en aktuell pågående resa) i sig inte är en biljett, och får således en kontrollavgift utskriven...LÅ1 skrev:Vad gäller om man visar upp ett reskassekort där ingen resa gjort på länge? I dag har jag en känsla av att han kan tala sig fri, men det kanske kommer att bli svårare?
SL:s biljettkontroller kritiseras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s biljettkontroller kritiseras
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jo, så är det förstås.roggek skrev:Du åker på en ogiltig biljett eftersom ett reskassekort (utan en aktuell pågående resa) i sig inte är en biljett, och får således en kontrollavgift utskriven...LÅ1 skrev:Vad gäller om man visar upp ett reskassekort där ingen resa gjort på länge? I dag har jag en känsla av att han kan tala sig fri, men det kanske kommer att bli svårare?
Jag tror hans tanke var att påstå att det måste blivit något fel om ingen biljett dragits. Men jag tror inte det är framgångsrikt, i alla fall inte när man är innanför spärrarna. Men på tåg med konduktör kanske han kan påstå att han inte hunnit träffa konduktören ännu. Då är det bättre att visa upp ett sådant kort än ett med periodbiljett som han inte har rätt att åka på.
Det här är förstås inget jag rekommenderar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
SL försöker låtsas som att det är resenärernas fel att deras system inte fungerar. Men det är det förstås inte. Med ett så uselt system får också SL svårt att visa det i andra lägen än erkännande, omöjlig förklaring eller helt saknat kort.
Vill man tex visa att en spärrvakt inte släpt igenom på ett vis som resenären har att uppfatta som en korrekt betalning får man svårt. Om spärrvakten öppnar spärren så har resenären anledning att tro att spärrvakten gjort sitt jobb. Naturligtvis skulle det kunna bli en trovärdighetsfråga om ord ställs mot ord. Men då måste spärrvakten kunna ge en trovärdeig förklaring till varför han minns just den resenären osv.
Allt är mycket enklare i ett system med kvittenser. Då kan resenären anses skyldig att kontrollera given kvittens.
Vill man tex visa att en spärrvakt inte släpt igenom på ett vis som resenären har att uppfatta som en korrekt betalning får man svårt. Om spärrvakten öppnar spärren så har resenären anledning att tro att spärrvakten gjort sitt jobb. Naturligtvis skulle det kunna bli en trovärdighetsfråga om ord ställs mot ord. Men då måste spärrvakten kunna ge en trovärdeig förklaring till varför han minns just den resenären osv.
Allt är mycket enklare i ett system med kvittenser. Då kan resenären anses skyldig att kontrollera given kvittens.
-
Jag tror som du. I och för sig ska vi ju inte uppmuntra till fusk men han ska nog visa upp biljetten med pensionärsrabatt.LÅ1 skrev:Jo, så är det förstås.roggek skrev:Du åker på en ogiltig biljett eftersom ett reskassekort (utan en aktuell pågående resa) i sig inte är en biljett, och får således en kontrollavgift utskriven...LÅ1 skrev:Vad gäller om man visar upp ett reskassekort där ingen resa gjort på länge? I dag har jag en känsla av att han kan tala sig fri, men det kanske kommer att bli svårare?
Jag tror hans tanke var att påstå att det måste blivit något fel om ingen biljett dragits. Men jag tror inte det är framgångsrikt, i alla fall inte när man är innanför spärrarna. Men på tåg med konduktör kanske han kan påstå att han inte hunnit träffa konduktören ännu. Då är det bättre att visa upp ett sådant kort än ett med periodbiljett som han inte har rätt att åka på.
Det här är förstås inget jag rekommenderar.
Ser han "till åren kommen" så är det väl sannolikt att kontrollanten köper det utan vidare. Vill kontrollanten ha leg så säger man att inget har på sig och då blir det lite fria eller fälla. Kanske o.k eftersom det trots allt finns en biljett eller kanske kontrollavgift.
En möjlighet för den som närmar sig pension är att ta ut 25% av premiepension och då är man berättigad till pensionärsrabatt. Och det år man fyller 65 kan man köpa pensionärsbiljett om den har giltighet fram till födelsedagen, t.ex ett årskort i Januari är fördelaktigt för den som fyller i December.
Det där var en nyhet för mig. Kan vara intressant när det blir dags. Kan förstås tillämpas även på 4-månadesbiljetterna.Lennart Petersen skrev:... Och det år man fyller 65 kan man köpa pensionärsbiljett om den har giltighet fram till födelsedagen, t.ex ett årskort i Januari är fördelaktigt för den som fyller i December.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att göra en tillfällig kraftinsats mot plankning är ju inte svårt. Men uthålligheten i insatsen är det intressanta. D v s om två år, hur ser det ut då. Kan man hålla fast vid sin hårdare policy? Det är ett väldigt krävande jobb för kontrollanter och ordningsvakter att verkligen gripa plankare, ytterst med våldsinsatser om så krävs.
Risken är att man till slut gör bedömningen att det kostar för mycket att ge sig på de där sista procenten. Och då är vi tillbaka till den mjukare linje som praktiserats det senaste decenniet igen.
Men vi får väl uppdatera den här tråden om ett par år och se hur det ser ut.
Risken är att man till slut gör bedömningen att det kostar för mycket att ge sig på de där sista procenten. Och då är vi tillbaka till den mjukare linje som praktiserats det senaste decenniet igen.
-
För någon vecka sedan var det koll när jag åkte i tuben. De flesta var ju förstås o.k men en kontrollant hade en lång diskussion med en resande och pekade gång på gång på manicken att det inte fanns någon giltig biljett på killens kort. det slutade med att han fick gå av uppenbarligen utan några större konsekvenser och så inväntade han nästa tåg om 10 min. Observerat eftersom jag gick av på samma station och inväntade ett tåg i motriktningen (det är så trist att sitta på station och vänta länge)lirdo skrev:Att göra en tillfällig kraftinsats mot plankning är ju inte svårt. Men uthålligheten i insatsen är det intressanta. D v s om två år, hur ser det ut då. Kan man hålla fast vid sin hårdare policy? Det är ett väldigt krävande jobb för kontrollanter och ordningsvakter att verkligen gripa plankare, ytterst med våldsinsatser om så krävs.
Men blir konsekvenserna inte värre än att man missar ett tåg så lär det bli populärt att planka.
Och de nya spärrarna är ju inställda så de aldrig går igen om man försöker stanna till för att hindra en snyltare som tar rygg och pressar sig på.
Men hur vet du att det var en plankare och inte någon som drabbats av det bristfälliga biljettsystemet?Lennart Petersen skrev:För någon vecka sedan var det koll när jag åkte i tuben. De flesta var ju förstås o.k men en kontrollant hade en lång diskussion med en resande och pekade gång på gång på manicken att det inte fanns någon giltig biljett på killens kort. det slutade med att han fick gå av uppenbarligen utan några större konsekvenser och så inväntade han nästa tåg om 10 min. Observerat eftersom jag gick av på samma station och inväntade ett tåg i motriktningen (det är så trist att sitta på station och vänta länge)lirdo skrev:Att göra en tillfällig kraftinsats mot plankning är ju inte svårt. Men uthålligheten i insatsen är det intressanta. D v s om två år, hur ser det ut då. Kan man hålla fast vid sin hårdare policy? Det är ett väldigt krävande jobb för kontrollanter och ordningsvakter att verkligen gripa plankare, ytterst med våldsinsatser om så krävs.
Men blir konsekvenserna inte värre än att man missar ett tåg så lär det bli populärt att planka.
Och de nya spärrarna är ju inställda så de aldrig går igen om man försöker stanna till för att hindra en snyltare som tar rygg och pressar sig på.
-
Men hur vet du att det var en plankare och inte någon som drabbats av det bristfälliga biljettsystemet?[/quote]Some skrev:[
För någon vecka sedan var det koll när jag åkte i tuben. De flesta var ju förstås o.k men en kontrollant hade en lång diskussion med en resande och pekade gång på gång på manicken att det inte fanns någon giltig biljett på killens kort. det slutade med att han fick gå av uppenbarligen utan några större konsekvenser och så inväntade han nästa tåg om 10 min. Observerat eftersom jag gick av på samma station och inväntade ett tåg i motriktningen (det är så trist att sitta på station och vänta länge)
Vad jag vet är att personen beordrades att lämna tåget efter diskussion.
Och det är en märklig konsekvens.
Har man giltig biljett ska man ju självfallet få fortsätta resan.
Har man ogiltig biljett ska man påföras kontrollavgift och efter att ha betalat denna eller medgett att man kommer att betala så får man även då fortsätta resan.
Vilket tyder på ett fall där biljett saknades, men där ansvaret för felet antingen var SLs eller inte kunde fastställas, varför laga möjlighet att debitera kontrollavgift saknades. I ett sådant fall är sanktionen att tvinga den resande av tåget för att ordna upp betalningen med spärrvakten den lagligt starkast möjliga.
Angående pensionärsbiljetterna är det en intressant frågeställning om var gränsen för ursäktlighet går. Antag att någon av misstag tar en annan familjemedlems kort och av misstag åker til rabatterat pris utan att ha rätt till det, men utan att själv förstå det.
Är det ursäktligt? -Rimligen i ett system utan kvittenser och/eller information. Att spärren dubbelpiper har ingen betydelse. Det är ett internmeddelande som resenären inte kan förväntas förstå.
Är det ursäktligt? -Rimligen i ett system utan kvittenser och/eller information. Att spärren dubbelpiper har ingen betydelse. Det är ett internmeddelande som resenären inte kan förväntas förstå.
-
Utan kvittenser ? Är man så ängsligt lagd att man vill ha kvittens går man naturligtvis till biljettautomaten eller till spärrvakten.Some skrev:Angående pensionärsbiljetterna är det en intressant frågeställning om var gränsen för ursäktlighet går. Antag att någon av misstag tar en annan familjemedlems kort och av misstag åker til rabatterat pris utan att ha rätt till det, men utan att själv förstå det.
Någon gång när jag vill snuva en plankare har jag gått till spärrvakten och då får man ett snyggt uttryckt kvitto på resan .
-
Finns ingen sanktion "10 minuters försening" i regelverket, det är i ishockey och handboll man har tidsbestämda utvisningar.Some skrev:Vilket tyder på ett fall där biljett saknades, men där ansvaret för felet antingen var SLs eller inte kunde fastställas, varför laga möjlighet att debitera kontrollavgift saknades. I ett sådant fall är sanktionen att tvinga den resande av tåget för att ordna upp betalningen med spärrvakten den lagligt starkast möjliga.
Ogiltig eller giltig biljett är alternativen, precis som på ångvärmens tid : "Varmt-Kallt mellanlägen giva icke medelvärme.
Fel. Rätt att debitera kontrollavgift föreligger inte om avsaknaden av biljett är ursäktlig. Lagstiftaren har också givit några exempel, men begränsar inte lagen till dessa.Lennart Petersen skrev:Finns ingen sanktion "10 minuters försening" i regelverket, det är i ishockey och handboll man har tidsbestämda utvisningar.Some skrev:Vilket tyder på ett fall där biljett saknades, men där ansvaret för felet antingen var SLs eller inte kunde fastställas, varför laga möjlighet att debitera kontrollavgift saknades. I ett sådant fall är sanktionen att tvinga den resande av tåget för att ordna upp betalningen med spärrvakten den lagligt starkast möjliga.
Ogiltig eller giltig biljett är alternativen, precis som på ångvärmens tid : "Varmt-Kallt mellanlägen giva icke medelvärme.
Däremot har förstås SL rätt att kräva att en biljett löses, när avsaknaden uppdagas oavsett om den varit ursäktlig eller ej. Må vara att det ger resenären 10 minuters försening.
Kanske hade det varit lämpligt om SL varit lite mer ängsligt om sina biljettintäkter och lagt över ansvaret på köparen genom att regelmässigt utge kvittenser. Men nu har man struntat i det....
-
Ingenstans står det om någon sanktion "10 minuters utvisning" den här "stackaren" kanske missade någon viktig anslutning eller något av betydelse.Some skrev:[
Fel. Rätt att debitera kontrollavgift föreligger inte om avsaknaden av biljett är ursäktlig. Lagstiftaren har också givit några exempel, men begränsar inte lagen till dessa.
Kanske hade det varit lämpligt om SL varit lite mer ängsligt om sina biljettintäkter och lagt över ansvaret på köparen genom att regelmässigt utge kvittenser. Men nu har man struntat i det....
Då har personen rätt till resegaranti...
-
Nej knappast. Han hade ju ingen giltig biljett fast inte så ogiltig att det medförde kontrollavgift utan bara något mitt emellan som medförde 10 min utvisning.M_M skrev:Då har personen rätt till resegaranti...
Antingen har man giltig biljett eller så anses det av vissa skäl (t.ex okunnighet om lokala förhållanden sägs det i lagen) att man inte ska på föras avgift.
Eller så anses det att biljetten är giltig eller beteendet ursäktligt och då ska man ju få fortsätta resan, jag hittar inga mellanlägen i regelverket.
Resegarantin behöver inte nödvändigt vara till hjälp, den säger bara att man kan ta taxi till resmålet i SL-området om man riskerar att bli mer än 20 min försenad.