Kantorn skrev:Däremot att det skulle vara enklare och snabbare att ta sig till centrala Stockholm från Bromma än från Arlanda vill jag härmed bestämt bestrida. Möjligen om man jämför taxi med taxi - och får fördelen att åka från port till port - men det blir nog billigare och snabbare att ta AEX till city från Arlanda än att ta taxi från Bromma. Det är ingenting jag har kollat men något jag misstänker starkt.
Det är ju "affärsresenärer". För dem är det väl en chockartat upplevelse att behöva dela utrymme med andraklassresenärer på fjärrtåg och än värre att behöva gå längs samma gångvägar som "pöbeln" på Stockholm C. Det duger väl att byta direkt mellan taxi och AEX men det är tveksamt om de klarar av att gå hela vägen genom stationshuset...
LÅ1 skrev:Jag förstår de som vill att resan går fort. I ett projekt jag var inblandad i var det en konsullt som var i (centrala) Stockholm två eller tre dagar i veckan. Hon flygpendlade från Landvetter. Skall man hinna uträtta något i Stockholm och vill kunna resa över dagen så betyder nog minutrarna på transportmedlet en hel del. Hon kanske vill natta barnen själv.
Här kanske vi bör diskutera arbetsmetoderna med flygpendling 2-3 dagar i veckan snarare än att diskutera transportmöjligheterna i sig?
LÅ1 skrev:Jag tycker att om man projekterar och bygger höghastighetsbanor i nya sträckningar så bör man åtminstone se till att kurvradier och liknande tål 500 km/tim även om man inte har för avsikt att köra i de hastigheterna nu. (Speciellt då en hel del mark måste exproprieras så skall det vara för långsiktig användning av rent moraliska skäl, tycker jag.)
Jag tycker snarast att man bör bygga med den högsta kurvradie som går utan att drabbas av ytterligare ett högt steg i ökad byggkostnad. Givetvis bör man tänka till lite så att de delar som faktiskt får kurvor går att räta i framtiden utan total omdragning.
LÅ1 skrev:Det är ju fritt för alla att försöka slå sig in på järnvägsmarknaden. Man får väl hoppas att det kommer att gälla även för de framtida HH-banorna. Och då borde det väl vara lockande för SAS att kunna erbjuda resan ett bit längre än till Kastrup eller Arlanda. Eller?
SAS är väl liksom politikerna och "affärsklassens" egen subventionerade kollektivtrafik - det bolaget behöver vi inte alls om järnvägen tar över merparten av resandet. Höghastighetsbanor kommer givetvis ha en inverkan men resor bortom Köpenhamn påverkas nog mer av bygget av fast Fehmarn-förbindelse för snabbare tåg Köpenhamn-Hamburg.
Lars_L skrev:Givetvis kan man tänka sig att folk ska resa charter och sådant från Västerås och Skavsta. Sedan är ju frågan om folk vill det och hur man ska styra för att få den effekten. Dessutom är det väl charter sådant som går utan för prime-time ofta.
Hur ser det över huvud taget ut för charter och för den delen lågprisflyg? Min åsikt är att om vi över huvud taget ska ha flygande så ska vi även ha detta flygande, och priserna ska vara hyggligt humant på dessa resor. Västerås och Skavsta är i mitt tycke helt usla val. I den mån det framöver kommer gå att åka kollektivt till de platserna så kommer kollektivresan ändå i sig säkerligen ha så hög avgift att hela resebudgeten blir tveksam.
Det är trots allt skattepengar som betalade Arlanda en gång i tiden, och därmed bör det finnas likvärdiga möjligheter att flyga där oavsett om man är "affärsklass" eller budgetturist.
Lars_L skrev:Så, jag Bromma är relativt viktig. Att mäta effekterna av ett nedlagt Bromma är ju dock oerhört komplext. Forskningen brukar dock vara ganska tydlig med att det finns en ganska stor fördel för en storstadsregion att ha tillgång till flera flygplatser.
Jag ser inte hur du kom fram till att Bromma är viktig. Du resonerar (säkerligen helt korrekt i sig) kring hur själva trafiken i sig utförs och kan utföras, men var är resonemanget kring vilka resor som behöver göras, till vilken restid och med vilket samhällsekonomiskt resultat?
Lars_L skrev:Man kan ju slutligen vända på frågan på ytterligare ett sätt. Varför skulle vi inte ha Bromma när det finns en efterfrågan? Miljöskälet är ju ganska vagt - eftersom vi inte vet vad resultatet blir. Ifall vi vet att man istället åker tåg - så finns förstås en viss vinst. Men det är ju nästan lika troligt att vederbörande tar bilen istället. och då har vi troligen inte gjort någon miljövinst. Eller att huvudkontoret (resmålet) hamnar i Oslo istället men än kanske ännu längre flygresa som följd...Tar man taxi från Arlanda istället från för Bromma, får vi också säkert betydligt större utsläpp på grund av den längre körsträckan.
Vi skulle givetvis avstå från att ha Bromma för att kunna bygga bostäder. Det är rätt dumt att folk flyger fram och tillbaka till/från Stockholm istället för att bo där.
Some skrev:Hur mycket betalar SL för tunnelbanans mark, kollektivtrafikfiler, hållplatsernas mark osv, mark som tillhör staden?
SL disponerar mig veterligen i stort sett ingen mark alls som inte kommer till nytta för invånarna i närheten av marken i fråga. Möjligen skulle man kunna säga att Stockholm Ö och Slussens delar för Saltsjöbanan och Nackabussarna inte kommer Stockholms kommuns invånare till (nämnvärd) nytta, men det är väl försumbart i sammanhanget.
LÅ1 skrev:En helt annan sak. Har inte Regeringen rätt att utreda vad den vill, även om det är sådant som inte går att genomföra på grund av ingångna avtal?
Läs mer! Jag syftar förstås på KU-anmälan. Misstroendeförklaring kan man väl väcka för vilken fråga som helst.
Jo, det bör den ha. Tyvärr har alla höger om Mp förutom M till och från betett sig som småbarn sen valet i höstas.