Sida 3 av 3
Re: Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)
Postat: fredag 17 oktober 2014 19:54
av M_M
Finns alla bygglov för den del av förbifarten som planeras inom Stockholms kommun?
Finns bindande avtal om att Stockholms kommun åtar sig att ansluta övrigt kommunalt vägnät till förbifarten?
Hur mycket av vägnätet i områdena kring Förbibarten (inom Stockholms kommun) är statligt?
(Markinnehavet kan staten i värsta fall ordna genom expropriering men däremot kan staten mig veterligen inte tvinga en kommun till en viss planläggning).
Re: Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)
Postat: måndag 20 oktober 2014 10:03
av BSB101
Vad olika småorter har för "centralorter" avgörs av vad befolkningen på småorterna har för behov att resa till inte vad som är enklast (även om det kan sammanfalla ibland). Om jag behöver pendla Ronneby - Stockholm pga jobb har jag ingen glädje av att det går snabbt att åka till Köpenhamn då det innebär en omväg.
Re: Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)
Postat: onsdag 22 oktober 2014 23:50
av daniel_s
BSB101 skrev:Vad olika småorter har för "centralorter" avgörs av vad befolkningen på småorterna har för behov att resa till inte vad som är enklast (även om det kan sammanfalla ibland). Om jag behöver pendla Ronneby - Stockholm pga jobb har jag ingen glädje av att det går snabbt att åka till Köpenhamn då det innebär en omväg.
Fast detta är ju beteendevetenskap, kommunikationerna påverkar ju var folk bosätter sig och vilka jobb de tar. Därmed inte sagt att man kan få precis vad man vill, men ungefär rätt är bättre än precis fel, och det känner folk på sig och undviker att bo i Ronneby om de jobbar i Stockholm.
Re: Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)
Postat: lördag 25 oktober 2014 4:44
av M_M
En variant är att den som inte varit bosatt i Blekinge någon gång före år 2015 får inte heller flyga till/från Ronneby...