Behövs Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Behövs Saltsjöbanan?

Inlägg av Kantorn »

M_M: Jag tror inte på idén. Det kostar mycket mer än det smakar. Det finns en någorlunda fungerande bana med banvall och stationer och allt. Att borra tunnel genom berget är ganska - för att inte säga mycket - dyrt. Om det kommer på tal så tror jag att politiker förr bestämmer att "Oj, är Saltsjöbaneresenärerna inte nöjda? Då lägger vi ner banan, den är ändå till besvär. Vi sätter in bussar." Vare sig det får plats eller inte.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, problemet är väl att få beslutskraft för detta.

Dock kan väl konstateras att det borde bli mycket billigare än själva tunnelbanan till nacka.

Om man ser detta som ett led i att göra Saltsjöbanans västra helt dubbelspårig och därmed möjliggöra mycket mer trafik, kombinerat med ökad bebyggelse, så kan det väl däremot vara ett rätt bra steg.
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Jag måste kolla på utställningen om slussen igen, men det ser ut som det skulle vara möjligt att bygga en ramp och ta upp spåren till markplan i nya slussen, dvs där katarinavägen slutar/börjar.

Om det är möjligt så ser jag det som lockande att på detta sätt få spårvagnar efter skeppsbron, och en tråd på forumet om Spårväg Skeppsbron som handlar om Stockholm. :D
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Om Saltsjöbanan skulle omvandlas till någon form av spårväg bör den naturligtvis inte terminera i i Slussen efter att ha varit jvg utn hpl i Stockhom, utan ha en hpl vid Londonviadukten bland anat för krysningspassagerarare och sedan plocka upp 6:ans passagerare som som har stått där och väntat sedan 1967. Linjen bör i så fall gå i Folkungagatan - Katarinavägen - Skeppsbron osv och då kommer förmodligen många passagerare att avstå från att stiga av vid Slussen och därmed bidraga till kaoset, utan fortsätta vart det nu bär. Spårvägen kommer i detta läge att ha mera underlag för tätare trafik/längre tåg.
/Göran
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

hgsldf skrev:Om Saltsjöbanan skulle omvandlas till någon form av spårväg bör den naturligtvis inte terminera i i Slussen efter att ha varit jvg utn hpl i Stockhom, utan ha en hpl vid Londonviadukten bland anat för krysningspassagerarare och sedan plocka upp 6:ans passagerare som som har stått där och väntat sedan 1967. Linjen bör i så fall gå i Folkungagatan - Katarinavägen - Skeppsbron osv och då kommer förmodligen många passagerare att avstå från att stiga av vid Slussen och därmed bidraga till kaoset, utan fortsätta vart det nu bär. Spårvägen kommer i detta läge att ha mera underlag för tätare trafik/längre tåg.
/Göran
Bifall, utifall det går att göra utan att bilister hindrar att man tar vägutrymme från dem. Det värdefullaste är att man inte terminerar i slussen. Jag tycker däremot att det kan vara en värdefull etapp att börja med rampen upp från stadsgårdsspåret och skeppsbron mot spårväg city, och sedan ta folkungavägen.
Skriv svar