"Gamla" Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Re: "Gamla" Tvärbanan

Inlägg av gek »

Odd skrev:
Ang realtidsinformationen på skyltarna så tror jag att det kommer att börja fungera först när ett nygammalt manöversystem som inte levereras av GE kommer på plats till senhösten/vintern. På Djurgårdslinjen och (möjligen) Lidingöbanan så använder man i stället Buss-PC vilket gör att dessa linjer är som vilka andra busslinjer som helst, administrerat via samma system. Tvärbanan och Nockebybanan skulle naturligtvis ha dessa system också men det kommer nog inte att ske...
Finns det någon anledning att inte använda buss-PC på spårvagnar? Är det själva benämningen "BUSS-pc" som lett tankarna till att det inte kan fungera på spårvagnar? I och för sig kanske inte buss-PC fanns när Tvärbanan byggdes, men det borde ändå vara lönsamt att slopa en inte så väl fungerande speciallösning och ersätta med något som är standard, i varje fall inom SL-trafiken. Kanske skulle buss-PC rentav kunna användas även på järnvägar såsom Saltsjöbanan? Där har man ju stora problem med sina realtidsskyltar vid hållplatserna, ofta verkar det inte fungera att ändra skyltningen t ex vid Igelboda när tågen undantagsvis använder "fel" spår. Något som jag i och för sig gissar att inte heller buss-PC klarar, eller kan buss-PC-systemet läsa av exakt vid vilket hållplatsläge (eller vilken sida av plattformen) ett fordon står?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det finns ingen anledning att inte använda Buss-PC på övriga lokalbanor. Systemet kan dessutom fungera parallellt med eventuellt gamla system vilket underlättar integration.

Det visuella informationssystemet i tex A35 är redan från början hopplöst föråldrad 90-talsteknik och borde bytas ut omedelbart mot moderna informationssystem som inte bara visar nästa hållplats, utan även tex anslutningar. När jag var i Zürich för ett antal år sedan så hade många fordon i kollektivtrafiken sådana system installerade, och när man exempelvis närmade sig en knutpunkt eller bytespunkt så stod det inte bara när nästa anslutning går för resp linje, det stod även om det var störningar och till och med "knapp" på tidsangivelsen om bytesmöjligheten höll på att försvinna. Detta var väl i varje fall en 4-5 år sedan.

Det är väldigt simpel teknik, jag gjorde själv ett eget konceptprov med data från Trafiklab och visade att det skulle fungera alldeles utmärkt. Kombinera datan med positionsinformation och du har allt som behövs. En enkel Raspberry Pi och ett 4G-modem är sedan allt som behövs i vagnarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

För 5 - 6 veckor sedan började spårvagnarna återigen rulla mellan Sickla och Gröndal. Men inte förrän senaste dagarna har det kommit upp spårvägstidtabeller och skyltar om "Tvärbanan" vid de delvis ombyggda hållplatserna Gröndal och Trekanten. Och i går kväll noterade jag att man höll på att hissa upp de stora realtidsskyltarna. Någon information finns dock ännu inte på skyltarna, och klockorna som sitter på samma stolpar visar ej korrekt tid (förutom möjligen två gånger per dygn). Märkligt att sådant tar så lång tid att ordna. I varje fall tidtabeller och några enkla skyltar om "hållplats för spårvagn mot xxx" borde kunnat ordnas redan till trafikstarten.

Vid Gröndal i riktning mot Liljeholmen kan man på den lilla realtidsskylten fortfarande läsa att hållplatsen är flyttad 120 meter bakåt. Antagligen vet ingen hur man tar bort denna text (som var aktuell endast under sommarens avstängning) och får den att börja visa bussavgångar istället. Spårvagnarnas avgångstider kan den ju inte ange eftersom dessa i avsaknad av buss-PC bara kan visas på den stora och tunga nyss återupphissade skylten. Jag noterade för övrigt att stolpen under tyngden av skyltlådan och det stillastående uret lutar ganska påtagligt i riktning ut mot spåret.

Tråd om avstängningen i somras: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=38216
/Gunnar Ekeving
twr

Inlägg av twr »

Visst fanns det en plan att bredda plattformen vid Liljeholmen? När genomförs det? Hur mycket bredare?

Blir det några vändspår vid Årstaberg och Mårtensdal?

Här: http://www.fastighetsvarlden.se/notiser ... ljeholmen/ är en artikel om bostadsplanerna när Cementa flyttar. Då försvinner även spåren mot Marievik, och godstrafiken på Tvärbanan. Men det är nog några år kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag hoppas dom har fattat att en del av spåret ner mot Marievik måste finnas kvar, då man fortfarande kommer att göra transporter till och från Tunnelbanan via Tvärbanan, och dessa måste ju vända någonstans när de kommer från Årsta. Det måste finnas minst 100 meter, plus bromsmarginal mm, för att rymma minst ett lok, bromsvagn och en C30-vagn (tänk på att man i framtiden kan tänkas transportera även dessa när de skall på revision hos extern partner). Det är inte lämpligt att det är parkeringsplats på den sträckan.
marievik.png
marievik.png (637.38 KiB) Visad 4570 gånger
Jag vill inte verkar allt för pessimistisk, men det ser faktiskt ut som att det är hus panerade på såväl "utdragsspåret" som på Tvärbanans befintliga spår.
marievik2.png
marievik2.png (303.79 KiB) Visad 4570 gånger
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag hoppas dom har fattat att en del av spåret ner mot Marievik måste finnas kvar, då man fortfarande kommer att göra transporter till och från Tunnelbanan via Tvärbanan, och dessa måste ju vända någonstans när de kommer från Årsta.
Och tunnelbanetågen kan inte köra i riktning mot Gröndal och vända någonstans längre bort?

Misstänker att man inte har tänkt på problemet du pekar på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Man får väl göra som man gjorde innan Tvärbanan kom, och som man gjorde nu med A36: Leverera nya vagnar i moduler och montera ihop dem i depån.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev:Jag hoppas dom har fattat att en del av spåret ner mot Marievik måste finnas kvar, då man fortfarande kommer att göra transporter till och från Tunnelbanan via Tvärbanan, och dessa måste ju vända någonstans när de kommer från Årsta.
Och tunnelbanetågen kan inte köra i riktning mot Gröndal och vända någonstans längre bort?

Misstänker att man inte har tänkt på problemet du pekar på.
Tunnelvagnarna klarar möjligen av kurvan, men knappast rälstransporterna. En del lok kan ha lite problem också. Dessutom kan det bli problem med bromsvagn som ibland följer med.
Sen används ju spåret upp mot Lih hela tiden och står man där och grejar så blir det ju stopp på Tvärbanan.
Man kan ju tänka sig andra lösningar. Saltsjöbanan skulle ju kunna få en förbindelse till tunnelbanan vid Nacka och då skulle man kunna öppna upp sträckan mellan Södra Station och Stadsgården igen. Då kan man stänga igen årstatunnlarna och Tvärbanans transporter skulle kunna ske vid en anslutning med SB vid Sickla Station.

Tja, det känns som att ett bevarande av drygt 100 meter spår vid Liljeholmen blir billigare och enklare än alternativen...
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: Tja, det känns som att ett bevarande av drygt 100 meter spår vid Liljeholmen blir billigare och enklare än alternativen...
En annan klurighet är dock att förbindelsen mellan Tvärbanan och tunnelbanan vid Gullmarsplan ganska säkert försvinner 2025.

Frågan är då om det går att köra transporterna från Liljeholmen till Rissne, för att via depåerna där ta sig från spårväg till tunnelbana?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev: Tja, det känns som att ett bevarande av drygt 100 meter spår vid Liljeholmen blir billigare och enklare än alternativen...
En annan klurighet är dock att förbindelsen mellan Tvärbanan och tunnelbanan vid Gullmarsplan ganska säkert försvinner 2025.

Frågan är då om det går att köra transporterna från Liljeholmen till Rissne, för att via depåerna där ta sig från spårväg till tunnelbana?
Spårvägsdepån vid Rissne kommer nog aldrig att byggas, pga besparingar hos SL. Man lär inte bygga ett förbindelespår för ett par hundra miljoner pga det.
Jag tror nog att förbindelsen kommer att finnas kvar vid Gup. Det finns inte så mycket annat man kan göra där ändå. Nuvarande Hagsätragrenens spår vid Gup kommer nog att användas för vändningar.
En intressant tanke som dykt upp i andra inlägg vore om Spårväg Syd i framtiden skulle utgå från Gullmarsplan, och då skulle nuvarande pfd 2 och 3 vid Gup kunna vara lämpliga kandidater.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:

Spårvägsdepån vid Rissne kommer nog aldrig att byggas, pga besparingar hos SL. Man lär inte bygga ett förbindelespår för ett par hundra miljoner pga det.
Jag tror nog att förbindelsen kommer att finnas kvar vid Gup. Det finns inte så mycket annat man kan göra där ändå. Nuvarande Hagsätragrenens spår vid Gup kommer nog att användas för vändningar.
En intressant tanke som dykt upp i andra inlägg vore om Spårväg Syd i framtiden skulle utgå från Gullmarsplan, och då skulle nuvarande pfd 2 och 3 vid Gup kunna vara lämpliga kandidater.
Inriktningen verkar vara att ta bort de mellersta spåren för att kunna skapa en bred plattform. Och från denna hissar ned till Blå linjen.

Det går säkert att behålla kopplingen, frågan är om FUT har tänkt på detta, eller om de prioriterar frågan.

Gällande Spårväg syd bör den förstås gå ända till Sickla för byten till Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev:...

Gällande Spårväg syd bör den förstås gå ända till Sickla för byten till Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan.
Jag är inte säker på det. Med en bra lösning vid Globen så kan omstigning ske där.

Tvärbanan/Spårväg syd kräver endast ca 65 meter plattform och tunnelbanans är drygt 140 meter långa, så det finns gott om plats med en fiffig säckstation. Själva övergången mellan t-banan och spårvägen kan tex vara mellan spår 1 och 6 vid Gup, eller gå som ett "gatuspår" i spårvägens förlängning ner mot tunnelbanans nuvarande vändspår vid G N-ut. Eller något annat alternativ. Jag ser egentligen inte att det skulle finnas några problem, förutom att man redan från början bör fundera på hur det skall gå till för att få det att fungera så att man inte råkar bygga in sig i något som blir hopplöst dyrt att lösa.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:...

Jag är inte säker på det. Med en bra lösning vid Globen så kan omstigning ske där.

Tvärbanan/Spårväg syd kräver endast ca 65 meter plattform och tunnelbanans är drygt 140 meter långa, så det finns gott om plats med en fiffig säckstation. Själva övergången mellan t-banan och spårvägen kan tex vara mellan spår 1 och 6 vid Gup, eller gå som ett "gatuspår" i spårvägens förlängning ner mot tunnelbanans nuvarande vändspår vid G N-ut. Eller något annat alternativ. Jag ser egentligen inte att det skulle finnas några problem, förutom att man redan från början bör fundera på hur det skall gå till för att få det att fungera så att man inte råkar bygga in sig i något som blir hopplöst dyrt att lösa.
Jag tror också att det går att lösa, jag tror bara inte att man kommer att lösa det, eftersom jag inte tror att man kommer att försöka. Men jag kan ha fel.

En förlängning av Spårväg syd motiveras av nyttan som uppkommer av färre byten. Jag tror att det är avgörande att spårvagnarna fortsätter till Nacka (dvs Sickla station eller längre), annars försvinner en stor del av poängen. Stomlinje M i Stomnätsplanen går ändå till Orminge (från Kungens kurva). Så långt kommer vi kanske inte, men spårvägen bör nå samtliga de radiella spårsystemen i alla fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Tvärbana syd och andra tvärbanor borde inte byggas, det är pengar i soptippen.
/Göran
twr

Inlägg av twr »

Planerar man fortfarande att installera ett dyrare och sämre signalsystem på gamla Tvärbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Planerar man fortfarande att installera ett dyrare och sämre signalsystem på gamla Tvärbanan?
Ja! Det är dock inte dyrare i inköp än det gamla var, men det hade varit billigare och bättre att låta det gamla vara kvar.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Planerar man fortfarande att installera ett dyrare och sämre signalsystem på gamla Tvärbanan?
Ja! Det är dock inte dyrare i inköp än det gamla var, men det hade varit billigare och bättre att låta det gamla vara kvar.
Finns det någon chans att man tar sitt förnuft till fånga? Särskilt nu när Tvärbanan kanske ska kopplas ihop med Lidingöbanan. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Ja, vad som är "bättre" resp. "sämre" kan ju nyanseras en del. Det signalsystem som används på Sicklagrenen kan vi kalla Bombardiersystemet, i grunden en variant av första generationens Ebilock950, även kallad Stlv 95, medan systemet på Solnagrenen kan kallas Alstomsystemet, eftersom GE:s signaldivision numera övertagits av Alstom, i ett anfall av fransk industripolitik (många signalsystemarkitekturer har vandrat från famn till famn, Ebilock950 började väl hos ABB).

Man kan identifiera några punkter (listan är på inget sätt fullständig)
1. Driftstabilitet
Här har Alstomsystemet förbättrats avsevärd sedan trafikstart, stora ställverksras är numera rätt ovanliga. Även manövreringen har förbättrats sedan beställare och leverantör i oskön förening tvingats inse att det svenska Cactus-systemt är överlägset.
2. Arkitektur (här har jag för dåliga kunskaper för att kommentera i detalj)
3. Funktionalitet
Systemet gör i stort sett det det ska, även om man kan ha synpunkter på ex.vis närvarodetekteringen via axelräknare. Det är emellertid som bekant inte specifikt för just Tvärbanan. När det gäller tågskyddet är Alstoms ATC/ATP-system bättre eftersom det finns möjlighet till fiktiv försignalering, sk. infill, medan Bombardiersystemet är rent punktformigt. Frågan är hur driftsäker Alstomsystemets wifi-baserade infill är, jämt med t.ex. Lidingöbanans Siemenssystem, som använder kabelbaserade extensioner, sk. balisslingor. Förargränssnittet mot ombordutrustningen är i alla fall sämre i Alstomsystemet, ATC-panelen är helt bildskärmsbaserad, men skärmen är för ljussvag och grafiken har för dålig upplösning.

Beträffande möjlighen att anskaffa Ebilock 950 även till Solnagrenen har det framförs olika åsikter om Bombardiers vilja och förmåga att leverera sådan utrustning. Jag hade för mig att Harald en gång skrivit (i annat forum) att ställverkshårdvaran på Sicklagrenen är outdated och inte går att få tag på längre:
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=677009
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
daniel_s skrev:
Finns det någon chans att man tar sitt förnuft till fånga? Särskilt nu när Tvärbanan kanske ska kopplas ihop med Lidingöbanan. :D
Det finns inget förnuft att ta till fånga (hehe). Projekteringen bygger helt på att Alstoms signalsystem införs över hela banan. Det är f.ö. en förutsättning för genomgående trafik Sickla - Solna station, något som bekant efterfrågas av publikum.

Hopkopplingen med (i första hand, blir det väl) Spårväg City, ligger alltför långt fram i tiden för att man ska kunna ta någon hänsyn - dessutom, och som framgår av ovanstående, spelar det ingen roll om man hållit fast vid Bombardiersystemet eller ej.

Bäste bror tänker förstås på den sk. Östliga förbindelsen, http://www.trafikverket.se/ostligforbindelse
om den nu blir av (hela den sk. Sverigeförhandlingen förfaller mig vara ett korthus, men den diskussionen tar vi någon annan stans). I översikten från 2015
http://www.trafikverket.se/contentasset ... 150306.pdf
säger Trafikverket rätt kaxigt "Med aktuella förutsättningar i form av geometrier, lutningar, hastigheter, etc. torde endast busstrafik vara aktuell". (sid 19). I en senare studie, som går mer i närkamp med det sk. Saltsjötunnelalternativet (bergtunnel) http://www.trafikverket.se/contentasset ... 140001.pdf
är man inte fullt lika tvärsäker, men hävdar att en spårvägsförbindelse kräver ett eget tunnelrör. Det låter som något man lätt skulle kunna spara bort.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

Finns det verkligen planer på att koppla ihop Tvärbanan med Lidingöbanan som en skribent skriver ovan? Var skulle detta ske i så fall? Är det tänkt att den skall gå på den gamla godslinjen genom Lill-Jansskogen? Det vore intressant att få veta mer om dessa planer. Jag är gammal Lidingöbo som har rest med den gamla Lidingöbanan i åtskilliga år och skulle uppleva det som fantastiskt att kunna resa från Årsta där jag numera är bosatt hem till mina gamla trakter kring Skärsätra, som på den tiden kallades Centralvägen.
Skriv svar