Det här är ju ett generellt problem med spårtrafik på tvären långt ut. På sträckan går eller planeras busslinjer som går betydligt längre sträckor. Ersätter du dem med spårväg en sträcka på mitten kan många direktresor ersättas av två byten, vilket är en så stor försämring att du kanske inte vill åka kollektivt längre. Då måste du behålla busslinjerna och då blir spårvägen mindre motiverad och driftskostnaderna blir höga. Därför måste det byggas så mycket att resandet lokalt på just denna delsträcka motiverar en spårväg. Huddinge skulle lätt kunna fördubbla sin befolkning eller mer genom att bygga längs denna sträcka, men i stället inrättar kommunen nya naturreservat.LÅ1 skrev:Fitja kom med av bara farten. Byt det mot Masmo så stämmer det väl med planerna? Och vid Masmo går det nog att ordna relativt smidigt byte T-bana - spårvagn om bara viljan finns.Ulrik Berggren skrev: Dumt nog är inte spårvägen planerad i denna tunga relation, utan busstrafiken på Glömstavägen/Södertönrsleden måste bli kvar i samma utsträckning som idag, även med Spv Syd. För få är beredda till ett extra byte (jmf diskussionen om Slussen i andra trådar).
Vad bör byggas i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad bör byggas i Stockholm
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ursäkta en fråga, men varför? Vad är meningen med allt detta? Pendeltåg till Norrtälje? Det blir många, stora ombyggnader, och många stationer som läggs ned, med försämrad kollektivtrafik som följd.ADDE skrev:Det här är ett av mina förslag...
Roslagsbanan:
-Näsby park-grenen konverteras till spårväg, ungefär som Kantorn föreslog.
-Resten av nätet görs om till riktig järnväg, som ansluter till värtabanan antingen vid albano eller i hagaparken. Den senare alternativen kräver en ny dragning längs brunnsviken. Eller så bygger man en ny tunnel under nationalstadsparken och fram till Hagastaden. Den första alternativet skapar en enkelspårig flaskhals genom parken...
En avgrening görs efter Stockholm Odenplan som angör Östra Hagastaden och ansluter roslagsbanan enligt ovan förslag.
-Stocksund läggs ner, en tvärbanehållplats enligt kantorns förslag täcker upp stocksund, tillsammans med lokal busstrafik.
-I Djursholms Ösby ansluter Pendeltågen och tvärbanan varandra. Stationen flyttas i en nordligare läge, mellan nuvarande Ösby och Bråvallavägen. Den senare läggs ner.
-Ekeby läggs ner och ersätts ev. med busstrafik.
-Plattformen i Täby C förlängs så pass österut så Galoppfältets station kan slopas.
-En ny dubbelspårig sträckning från Viggbyholm passerar igenom Arninge till Rydbo. Hägernäs läggs ner och ersätts med busstrafik. (Finns väl en utredning för en ny sträckning över Arninge, tror jag.)
-Åkers runö dras in. Busstrafik ersätter. Täljö är jag osäker om den ska finnas kvar...
-Tuna Gård dras in. Åkersberga och Österskär täcker väl in stationen med sina nya längre plattformar för 2x X60-enheter.
-Ensta och Visinge läggs ner och en ny station öppnas mellan dessa stationer (Ensta-Visinge?)
-Bällsta dras in. Buss!
-Molnby, Frösunda och Ekskogen dras in. Här kan man lägga om järnvägen mellan Ormsta och Kårsta för att göra den rakare och snabbare. Är ju bara små (och jag menar verkligen, riktigt små) villasamhällen där ändå.![]()
-Järnvägen återinvigs, nu normalspårig, till Rimbo (Säckstation), Finsta, och en ny tunnel under norrtälje med 3 stationer i Västra Knutby, Centrum och Kvistholmen, och en sista sträcka, för godstrafik, ut till Kapellskär.
Jag lär nog ta fram nya förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det skiljer ungefär 3 minuter i restid, och det är väldigt mycket bara för att få till en extra hållplats.LÅ1 skrev:Detaljer visserligen, men ändå; borde man inte låta Tvärbanan gå genom, eller strax intill Ritorp så att Ritorp/Järva krog får en hållplats också? Där finnas säkert en utbyggnadspotential för både bostäder och kontor. Och då blir det nog passage av E18 före passage av E4. (Det är ju dessutom en hållplats för Arlandabussarna vid Järva krog.)Kantorn skrev:...
En förlängning av tvärbanan från Solna via Frösunda på gatuspår, under E4 och sedan över E18 på egna spår, vidare upp på Björnstigen på gatuspår,
...
http://kartor.eniro.se/m/XbXs5
Eller blir detta en för stor omväg? Så mycket genar man väl inte genom att gå närmare Brunnsviken där? Eller bygger man mycket nytt vid SAS-huset så att det motiverar den dragning där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Inte nödvändigtvis, men du har stora delar av stan inom gångavstånd. Och bytet till linje 4.Kantorn skrev: Näsbyparksfolket, ska de verkligen till området kring Stockholms Östra? Om inte, så är väl anknytningen till T-röd väl så bra vid Danderyds sjukhus som vid Tekniska högskolan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ahh, men om man skippar dragningen till arenastaden, så blir den nog inte så konstig. Jag plitade ju in hur jag tänkt i ett senare inlägg i denna tråd.twr skrev:Du menar den "grå linjen" mellan Arenastaden och Odenplan? man får nog skippa antingen Solna centrum eller Solna station/Arenastaden, annars blir det en ganska konstig sträckning.gbd skrev: För att lasta om resande från nordost till Solna och vidare västerut,skulle inte en omdaning av den gröna linjen till egen linje som får fortsätta västerut till solna centrum och upp på blå där. Österut från odenplan får den fortsättamot tekniska högskola (med förberedelser för att fortsätta österut mot hamnen), dvs en blå linje från barkaby station till KTH. Skulle det vara ett alternativ ?
Just det, jag såg det. Jag tycker också sträckan till Arenastaden är galen. (Alternativt, om vi är inne på denna tanke drar du den via Arenastaden över Järvastaden och ansluter till Blå linjen vid Kymlinge i stället för vid Solna centrum.)gbd skrev:Ahh, men om man skippar dragningen till arenastaden, så blir den nog inte så konstig. Jag plitade ju in hur jag tänkt i ett senare inlägg i denna tråd.twr skrev:Du menar den "grå linjen" mellan Arenastaden och Odenplan? man får nog skippa antingen Solna centrum eller Solna station/Arenastaden, annars blir det en ganska konstig sträckning.gbd skrev: För att lasta om resande från nordost till Solna och vidare västerut,skulle inte en omdaning av den gröna linjen till egen linje som får fortsätta västerut till solna centrum och upp på blå där. Österut från odenplan får den fortsättamot tekniska högskola (med förberedelser för att fortsätta österut mot hamnen), dvs en blå linje från barkaby station till KTH. Skulle det vara ett alternativ ?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Just det, jag såg det. Jag tycker också sträckan till Arenastaden är galen. (Alternativt, om vi är inne på denna tanke drar du den via Arenastaden över Järvastaden och ansluter till Blå linjen vid Kymlinge i stället för vid Solna centrum.)[/quote]twr skrev:
Ahh, men om man skippar dragningen till arenastaden, så blir den nog inte så konstig. Jag plitade ju in hur jag tänkt i ett senare inlägg i denna tråd.
Jo, men en en sån förlängning kanske man kan ta senare om det förtätas rejält längs sträckningen, dessutom så missar man att få en kraftigt förstärkt trafik i solna, men oavsett det så var min tanke att med relativt kort t-banestumpar få en rejäl förstärkning.
en fråga som jag funderat över,men inte kunat få svar på,om man nu gör som jag föeslagit, hur löser man en station odenplan för två linjer. Det finns väl knappst plats öfr att lägga linjerna över och under varandra pga citybanan, me om man har spår bredvid varandra (som antagligen blir 4st eller hur?), hur löser man smidigast att ta sig mellan dessa? Mezzaniner? (Finns det plats för sådana?) ellernåt annat?
Meningen är att de stora städerna i Nordostsektorn (Täby, Åkersberga, Vallentuna, Rimbo & Norrtälje) ska få en snabb direktförbindelse in till centrala Stockholm, istället för nu, åka "endast" till tekniska högskolan antingen med buss eller den långsamma roslagsbanan. Pendlarna från Nynäshamn får ju en bra mycket snabbare förbindelse då banan endast passerar större orter, med stationer på längre avstånd och hastighet i hela 140Km/h eller mer! något som nordost-sektorn saknar. De stationer som jag lägger ner ligger i orter med väldigt liten befolkning. (Jämför t.ex. Fagersjö, där det inte motiverade en pendeltågsstation på nynäsbanan pga. för lågt resandeutbytande så det blir en onödig stopp), eller så ligger stationerna så pass täta så man kan slå ihop två stationer när plattformarna förlängs för att anpassa tåglängden för 2st X60:or. Dessutom ville ju Djursholmsborna inte ha tågtrafik, så jag tänkte att en sträcka till Sollentuna skulle kollektivförsörja nya orter på den sträckan...twr skrev: Ursäkta en fråga, men varför? Vad är meningen med allt detta? Pendeltåg till Norrtälje? Det blir många, stora ombyggnader, och många stationer som läggs ned, med försämrad kollektivtrafik som följd.
Jag tycker det vore bättre om Odenplan - KSS gick vidare till Västra skogen och tog över linje 10. Sedan kan man dra en linje (ny 10) från Solna C till Solna Stn och Arenastaden (och vidare mot nordost). Tycker jag. Marginellt mer tunnel, mycket mindre parallellkörning.twr skrev:Du menar den "grå linjen" mellan Arenastaden och Odenplan? man får nog skippa antingen Solna centrum eller Solna station/Arenastaden, annars blir det en ganska konstig sträckning.gbd skrev: För att lasta om resande från nordost till Solna och vidare västerut,skulle inte en omdaning av den gröna linjen till egen linje som får fortsätta västerut till solna centrum och upp på blå där. Österut från odenplan får den fortsättamot tekniska högskola (med förberedelser för att fortsätta österut mot hamnen), dvs en blå linje från barkaby station till KTH. Skulle det vara ett alternativ ?
Professionell tyckare
I din dragning om man ska till Arenastaden från NO, hur åker man då?
Jag förstår resonemanget. Men frågan är vad som ger kortast restid:ADDE skrev:Meningen är att de stora städerna i Nordostsektorn (Täby, Åkersberga, Vallentuna, Rimbo & Norrtälje) ska få en snabb direktförbindelse in till centrala Stockholm, istället för nu, åka "endast" till tekniska högskolan antingen med buss eller den långsamma roslagsbanan. Pendlarna från Nynäshamn får ju en bra mycket snabbare förbindelse då banan endast passerar större orter, med stationer på längre avstånd och hastighet i hela 140Km/h eller mer! något som nordost-sektorn saknar. De stationer som jag lägger ner ligger i orter med väldigt liten befolkning. (Jämför t.ex. Fagersjö, där det inte motiverade en pendeltågsstation på nynäsbanan pga. för lågt resandeutbytande så det blir en onödig stopp), eller så ligger stationerna så pass täta så man kan slå ihop två stationer när plattformarna förlängs för att anpassa tåglängden för 2st X60:or. Dessutom ville ju Djursholmsborna inte ha tågtrafik, så jag tänkte att en sträcka till Sollentuna skulle kollektivförsörja nya orter på den sträckan...twr skrev: Ursäkta en fråga, men varför? Vad är meningen med allt detta? Pendeltåg till Norrtälje? Det blir många, stora ombyggnader, och många stationer som läggs ned, med försämrad kollektivtrafik som följd.
* Nya tåg för Sth 120 km/h, på dagens bana med en ny tunnel till T-Centralen, eller
* Pendeltåg för Sth 160 km/h, men i en krok från Roslags-Näsby till Edsberg och Sollentuna?
Så jag ifrågasätter vilken nytta ombyggnaden får. och sen får du en enorm kostnad för byte av det mesta av anläggningen för att få normalspår, nya längre plattformar och så vidare. Bättre då att trimma Roslagsbanan med en dragning till T-Centralen, och låta Norrtälje behålla sin busstrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Visst hade du gjort en bild i en annan tråd på denna dragning? Fortsättergrå någonstans efter odenplan?Kantorn skrev:Jag tycker det vore bättre om Odenplan - KSS gick vidare till Västra skogen och tog över linje 10. Sedan kan man dra en linje (ny 10) från Solna C till Solna Stn och Arenastaden (och vidare mot nordost). Tycker jag. Marginellt mer tunnel, mycket mindre parallellkörning.twr skrev:Du menar den "grå linjen" mellan Arenastaden och Odenplan? man får nog skippa antingen Solna centrum eller Solna station/Arenastaden, annars blir det en ganska konstig sträckning.gbd skrev: För att lasta om resande från nordost till Solna och vidare västerut,skulle inte en omdaning av den gröna linjen till egen linje som får fortsätta västerut till solna centrum och upp på blå där. Österut från odenplan får den fortsättamot tekniska högskola (med förberedelser för att fortsätta österut mot hamnen), dvs en blå linje från barkaby station till KTH. Skulle det vara ett alternativ ?
Jag tycker den fortsätter söderut antingen med grön linje - med den stora nackdelen att Hässelbygrenen får underkapacitet - eller en linje som går på tvären söderut mellan grön och pendeln (jag tror faktiskt att det får plats, men jag är osäker, annars får den gå under pendeln och det blir låååångt under markytan i så fall), med nordlig uppgång vid odenplan och sydlig uppgång i södra Vasastaden, exvis i närheten av Sabbatsberg. Vidare Rådhuset - Zinkensdamm - Södra Station/Södersjukhuset (Två uppgångar från samma station) - Årsta - Gullmarsplan - Skärmarbrink - linje 17 till Skarpnäck - vidare till Tyresö. Linje 17 lösgörs därmed från grön linje, som då enbart består av linje 18.gbd skrev:Visst hade du gjort en bild i en annan tråd på denna dragning? Fortsättergrå någonstans efter odenplan?Kantorn skrev: Jag tycker det vore bättre om Odenplan - KSS gick vidare till Västra skogen och tog över linje 10. Sedan kan man dra en linje (ny 10) från Solna C till Solna Stn och Arenastaden (och vidare mot nordost). Tycker jag. Marginellt mer tunnel, mycket mindre parallellkörning.
Således:
Linje 10: Nordostsektorn - Arenastaden - Solna C - nuvarande blå - Kungsträdgården - Gullmarsplan - nuvarande 19 till Hagsätra
Linje 11: Nånstans i nordväst - Barkarby - korsa med 17 se nedan - Akalla - nuvarande 11 - Kungsträdgården - Nacka enligt plan
Linje 13 och 14 än så länge oförändrat
Linje 17: Nånstans i norr - korsa med 11 se ovan - Hjulsta - nuvarande 10 - Västra Skogen - KSS - Odenplan - Rådhuset - Södermalm - Årsta - Gullmarsplan - nuvarande 17 - Skarpnäck - Tyresö
Linje 18 som nu fast mer tätt i söder.
Linjer som delar spår blir då 10 och 11: Solna C - Sofia och linje 13 och 14 som nu Östermalmstorg - Liljeholmen. Men ack vad jag skulle vilja ändra på det senare också, men det tar vi inte upp nu.
OBS att detta var ett - möjligen lite väl utförligt - svar på en fråga, och inte nödvändigtvis min åsikt om vad som BÖR byggas.
Däremot vidhåller jag min åsikt om att linjen mot KSS borde gå till Västra skogen i stället för till Solna Stn, dit man kan dra tunnelbana från Solna C. Sådeså.
Professionell tyckare
-
Re: Sv: Vad bör byggas i Stockholm
Busstrafik från Norrtälje, ja. Men hur långt söderut? Fortsätta hela vägen in till Östra station i flera decennier framåt, eller börja vända i ett avlastat Danderyd?twr skrev:Jag förstår resonemanget. Men frågan är vad som ger kortast restid:ADDE skrev:Meningen är att de stora städerna i Nordostsektorn (Täby, Åkersberga, Vallentuna, Rimbo & Norrtälje) ska få en snabb direktförbindelse in till centrala Stockholm, istället för nu, åka "endast" till tekniska högskolan antingen med buss eller den långsamma roslagsbanan. Pendlarna från Nynäshamn får ju en bra mycket snabbare förbindelse då banan endast passerar större orter, med stationer på längre avstånd och hastighet i hela 140Km/h eller mer! något som nordost-sektorn saknar. De stationer som jag lägger ner ligger i orter med väldigt liten befolkning. (Jämför t.ex. Fagersjö, där det inte motiverade en pendeltågsstation på nynäsbanan pga. för lågt resandeutbytande så det blir en onödig stopp), eller så ligger stationerna så pass täta så man kan slå ihop två stationer när plattformarna förlängs för att anpassa tåglängden för 2st X60:or. Dessutom ville ju Djursholmsborna inte ha tågtrafik, så jag tänkte att en sträcka till Sollentuna skulle kollektivförsörja nya orter på den sträckan...twr skrev: Ursäkta en fråga, men varför? Vad är meningen med allt detta? Pendeltåg till Norrtälje? Det blir många, stora ombyggnader, och många stationer som läggs ned, med försämrad kollektivtrafik som följd.
* Nya tåg för Sth 120 km/h, på dagens bana med en ny tunnel till T-Centralen, eller
* Pendeltåg för Sth 160 km/h, men i en krok från Roslags-Näsby till Edsberg och Sollentuna?
Så jag ifrågasätter vilken nytta ombyggnaden får. och sen får du en enorm kostnad för byte av det mesta av anläggningen för att få normalspår, nya längre plattformar och så vidare. Bättre då att trimma Roslagsbanan med en dragning till T-Centralen, och låta Norrtälje behålla sin busstrafik.
Eller rentav skapa bytespunkten vid Arninge, till tunnelbanan och/eller Roslagsbana, och låta 639, 670, 676 vända där.
Har inte tänkt så mycket på den frågan. Stomnätsplanen kopplar ju samman linjerna mot Norrtälje och Hemmesta, så att båda passerar Centralen. Men det är väl osäkert om detta någonsin kommer att hända. Så jag har inget bra svar. Bara att Norrtälje i sig inte är värt en enorm ombyggnad av Roslagsbanan som försämrar för många andra.Verspieder skrev:Busstrafik från Norrtälje, ja. Men hur långt söderut? Fortsätta hela vägen in till Östra station i flera decennier framåt, eller börja vända i ett avlastat Danderyd?twr skrev: Så jag ifrågasätter vilken nytta ombyggnaden får. och sen får du en enorm kostnad för byte av det mesta av anläggningen för att få normalspår, nya längre plattformar och så vidare. Bättre då att trimma Roslagsbanan med en dragning till T-Centralen, och låta Norrtälje behålla sin busstrafik.
Eller rentav skapa bytespunkten vid Arninge, till tunnelbanan och/eller Roslagsbana, och låta 639, 670, 676 vända där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Om jag får lägga till en villkorad.
Om hela 4:an spårvägskonverteras, varför inte sluta ringen med en bit til ringvägens slut, renstiernas gata, katarinagatan, skeppsbron och sedan kungsträdgårdsgatan eller stallgatan tills att den ansluter till spårväg city och förlänga spårvägcity västerut så att den anknyter till den konverterade 4:an. Det borde öppna för ett antal intressanta rutter längs innerstadsnätet.
Om hela 4:an spårvägskonverteras, varför inte sluta ringen med en bit til ringvägens slut, renstiernas gata, katarinagatan, skeppsbron och sedan kungsträdgårdsgatan eller stallgatan tills att den ansluter till spårväg city och förlänga spårvägcity västerut så att den anknyter till den konverterade 4:an. Det borde öppna för ett antal intressanta rutter längs innerstadsnätet.
Jag tror att man nog kan lägga spår den sträckan. Att återuppstarta ringlinjen tror jag inte på.gbd skrev:Om jag får lägga till en villkorad.
Professionell tyckare
Nej, ingen ringlinje, bara för att spåren finns i ring bör man nog inte köra en linje så. Den frågan har jag ställt här på forumet och fått ett bra svar på varför det inte är en bra ide med en sann ringlinje.Kantorn skrev:Jag tror att man nog kan lägga spår den sträckan. Att återuppstarta ringlinjen tror jag inte på.gbd skrev:Om jag får lägga till en villkorad.
Då är vi överrens.gbd skrev:Nej, ingen ringlinje, bara för att spåren finns i ring bör man nog inte köra en linje så. Den frågan har jag ställt här på forumet och fått ett bra svar på varför det inte är en bra ide med en sann ringlinje.Kantorn skrev:Jag tror att man nog kan lägga spår den sträckan. Att återuppstarta ringlinjen tror jag inte på.gbd skrev:Om jag får lägga till en villkorad.
Professionell tyckare
Min tanke kan ju justeras så man enbart förlänger Kårstagrenen mot Norrtälje över rimbo, eller enbart breddar den till normalspår, eller enbart lägger om linjen att passera Norra rinkeby och Edsberg...twr skrev:Har inte tänkt så mycket på den frågan. Stomnätsplanen kopplar ju samman linjerna mot Norrtälje och Hemmesta, så att båda passerar Centralen. Men det är väl osäkert om detta någonsin kommer att hända. Så jag har inget bra svar. Bara att Norrtälje i sig inte är värt en enorm ombyggnad av Roslagsbanan som försämrar för många andra.Verspieder skrev:Busstrafik från Norrtälje, ja. Men hur långt söderut? Fortsätta hela vägen in till Östra station i flera decennier framåt, eller börja vända i ett avlastat Danderyd?twr skrev: Så jag ifrågasätter vilken nytta ombyggnaden får. och sen får du en enorm kostnad för byte av det mesta av anläggningen för att få normalspår, nya längre plattformar och så vidare. Bättre då att trimma Roslagsbanan med en dragning till T-Centralen, och låta Norrtälje behålla sin busstrafik.
En annan förslag istället för att lägga om banan förbi Edsberg är nog att dra banan längs E18, så den passerar Danderydsberg och Höjden öster om Mörby C (I en tunnel t.ex.) för att återgå till den befintliga sträckningen vid Mörby Stn. Roslagsbanan får en rakare och mycket snabbare sträckning mellan Stan och Roslags Näsby och Djursholmsborna gör sig av med sitt järnväg, som de alltid har velat. Men då uppstår problemet att T-banan och den nya pendeltågslinjen går väldigt parallellt mellan Universitetet (om Pendeltågen blir normalspårig och går igenom Hagastaden till Citybanan) och Täby C (Tilltänkt förlängning av T-banan). Någon bra lösning på det, tro?