twr skrev:M_M skrev:Nu brinner det i knutarna, ett knappt år till valet och det gäller att besluta om tunnebaneplaner till de borgeliga områdena, så att man lockar sina väljargrupper och krånglar till det för "andra laget"...
Jag tror inte politiken är riktigt så cynisk som du beskriver den. Förslaget är väl i huvudsak bra, och oppositionen borde vara nöjd, för det är ungefär samma sak som de har föreslagit.
Jovars, den är nog både cynisk och även överpragmatisk i form av att man dels cyniskt föreslår vad man tror att folk tror är bra istället för vad som verkligen är bra, och dels pragmatiskt att man försöker bygga vad sjutton som helst som det går att få beslut om att bygga enligt logiken att en felplanerad tunnelbanesnutt är bättre än inget alls. Lite som Västlänken.
LÅ1 skrev:Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
Precis som M_M påpekat så visar det på en förfärande kort framförhållning. Men nu tycks man ju ha lyft blicken för att se längre framåt.
OBS att jag säger att även detta förslag är dålig framförhållning. Man har planerat att bygga ungefär lika långt och till ungefär lika stor kostnad som en hel gren lär ha kostat på de befintliga banorna, men lär få ett klart lägre resandeunderlag än de befintliga banorna.
LÅ1 skrev:I stort sett är jag nöjd med att man satsar på utbyggd T-bana och att man reducerar till max två grenar på linjerna. (I var ände.)
Det enda riktigt bra är väl just att man siktar på två grenar per bana...
LÅ1 skrev:Men räcker utbyggnaden? Det skall ju byggas fler bostäder och Stockholm växer snabbare än prognoserna säger. Även om befolkningsströmarna kan vända fortare än man anar. Sådant är osäkert. Och så skall man ju försöka mota över bilister till kollektivtrafiken. Så utbyggnad behövs, i flera riktningar. Jag skulle gärna se mer satsningar på banor runt innerstaden, typ Tvärbanan och spårväg syd. För så där fem år sedan talades det i S om en T-banering. Det kanske var att ta i för de närmaste årtiondena, eller? Men ett mer utspritt nät, utan att passera Slussen och T-centralen behövs.
Bostadsbehovet är större än vad den här utbyggnaden kan tillfredställa. Jag tror inte på T-banering. En ring verkar bra i teorin men i praktiken är det mest en nödlösning för att anslutande banor utifrån inte går direkt in till centrum. Jämför Berlin som har klart lägre turtäthet på sin (inre) ring än på banorna som korsar staden. Så länge det går färre än 30 tåg per timme på Tvärbanan så behövs inte en t-banering.
twr skrev:M_M skrev:Jag är motståndare till det. Den delsträcka som behöver mest kapacitetstillsott är Gullmarsplan-Slussen och det tillskottet skulle gå att ordna med spårväg lika väl som tunnelbana. Från Sjöstaden så skulle det rimligtvis ta ungefär lika lång tid att åka spårvagn till Slussen via Gullmarsplan som via "Saltsjöbanan, fast sämre eftersom man inte lär kosta på dubbelspår i tunnel".
Om vi omformulerar till "Gullmarsplan-T-Centralen" så ger förslaget en 50 %-ig kapacitetsökning på den sträckan. (4 min trafik i stället för 6 min mot Hagsätra, Farsta och Skarpnäck).[/quote]
OBS att ovanstående citat gäller att bygga spårväg Sickla-Slussen (t.ex. via Fokungagatan).
JohanB skrev:LÅ1 skrev:En ny grenstation byggs på Södermalm, Sofia. Hoppas man utformar den bättre än Östermalmnstorg, som väl är den grenstation som fungerar sämst.
Sämst ur ett driftsperspektiv antar jag att du menar då. Ur ett trafikantperspektiv så är den ju den bästa (!) grenstationen utan flera plattformar med en massa trappor emellan.
För resenärerna borde det vara bäst med en fyrspårsstation med tre plattformar och med öppning av dörrarna på båda sidorna på de två spåren i mitten. Från ena sidan till den andra skulle man då ha spår för tåg ut mot gren A, tåg in mot gemensam sträcka från gren B, tåg in mot gemensam sträcka från gren A, tåg ut mot gren B. På så sätt skulle det både gå att göra "vinkelbyten" direkt över plattform (på plattformarna mellan spår 1-2 och mellan 3-4) och man skulle också ha en gemensam plattform för alla tåg in mot gemensamma sträckan (mellan spår 2-3). Det blir säkert skitdyrt och obetydligt bättre än en vanlig tvåspårig station.
Henrik Schütz skrev:Det framgår glasklart att det inte är aktuellt att grena av grön linje mot solna i detta förslag,utan att det är frågan om en ny linje, enligt miljöpartiets förslag, hur det blirverkligheten är en annan sak.
Det framgår snarast glasklart att man inte riktigt vill prata om huruvida det är en egen bana eller en gren.
Hechtwagen skrev:Norra europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia, öppnar snart i arenastaden. Motiverar säker en tunnelbanestation.
Är det motiverat med en tunnelbanestation i Johannelund så funkar nog arenastaden!

Vilken typ av köpcentrum blir det? Prisnivå som köpladeområde eller innerstadsgalleria? Om det blir köpladeområdemässigt så är jag för bra kollektivtrafik. Blir det innerstadsgalleriamässigt så kan vi nog klara oss utan stället helt och hållet.
hgsldf skrev:Om och när det blir en färdig T-bana till Hagastaden, lär vi ha många år på oss att stöta och blöta åt vilket håll den skall vidare och det lär de som har mer att säga till om också behöva!
Det är rätt stor betydelse framförallt vid Odenplan att redan i förväg klura ut var banan kan tänkas gå vidare. Byggs den som en gren enligt befintliga förberedelser så får plattformarna en vinkel som är rätt rutten för i stort sett varje vettig förlängning eftersom fortsättningen då skulle peka österut.
Medic skrev:Bygger man en "mall" i amerikansk stil måste man ju slippa gå långt. Kanske kan ha permobiler på perrongen också?

Spårtaxi!
Medic skrev:Edit: Den här 100-miljoners föreberedelsen vid Odenplan som gjorts i samband med Citybanan - vad bestod den nu igen av?
Jag tror den bygger på avgrening av gröna banan, exakt vad minns jag dock inte. Det finns för övrigt också förberedelser byggda då gröna banan byggdes på 50-talet.
TKO skrev:2) Saltsjöbanan har alldeles för litet trafikunderlag för att konverteras till tunnelbana. Och det är svårt att tro att det kommer att byggas speciellt mycket längs banan... Men "Inkorporering" kanske betyder avkortning och anslutning till t-banan vid t ex Nacka Forum? Men egentligen går det väl lika bra med buss!
Avgrening mot Tyresö via snabbspår över Nackareservatet?
Men seriöst så får du gärna berätta vad problemet är med att en redan byggd och fungerande bana har "för lågt" resandeunderlag för att anslutas till annan bana? Saltsjöbanan har garanterat större resandeunderlag än järnvägen till Narvik, ändå har banan till Narvik genomgående tåg till Stockholm C. Då kan väl lika gärna Saltsjöbaden/Solsidan också ha tre genomgående tåg per timme vardera (eller nåt sånt) in mot centrala Stockholm? OBS, jag skulle INTE föreslagit att bygga en ny bana med underlag för tre tunnelbanemässiga tåg per timme, men nu finns ju banan redan på plats och det verkar extremt osannolikt att det långsiktigt finns någon fördel att inte fortsätta köra spårtrafik. Med åtminstone ett par tåg per timme så blir underhållskostnaderna (exkl spårområdet mitt i en plankorsning som belastas med tung vägtrafik) rätt så linjära i förhållande till trafikmängden och därmed blir banan nästan lika lönsam/olönsam oavsett om det är 3 eller 30 tåg per timme.
TKO skrev:3) Med tunnelbana till Södra Hammarbyhamnen försvinner största delen av trafikunderlaget öster om Gullmarsplan. Behövs ö h t bandelen?
Den typen av spårväg "behövs" på rätt många ställen för att höja livskvaliteten i området. Det är snarast direkt dumt att det inte byggs sådan spårväg på många fler ställen...
Kristofer skrev:Men jag ser sträckan Odenplan - Hagastaden - Arenastaden som den första delen av en omlagd Roslagsbana. Det är bara sträckan Arenastaden - Kungshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby som saknas så har vi tunnelbana till Täby, Åkerberga och Vallentuna...

Fast då kommer Roslagsbanan in på en riktigt konstig vinkel. Men visst, bygg vidare tillbaka mot befintlig bana vid Universitetet och trafikera som en dubbel loop. Genomgående tåg Österskär-Kårsta...
TKO skrev:Vid sidan av glädjen över att förnuftet till slut segrat finns det dock all anledning att fråga sej varför det är regeringen som tydligen beslutar om hur den lokala kollektivtrafiken i den centrala delen av Stockholms län skall byggas ut.
Ja, varför har regeringarna varit inblandade i Västlänken, tunneln genom Malmö, Öresundsbro och annat som till största del används för lokala resor?
TKO skrev:Det är inte bra - för att uttrycka det milt...
"Mindre bra" som en i Lundin Oil inblandad person formulerar sånt...
TKO skrev:Men det visar med oönskad tydlighet vilka svaga politiska ledare vi har valt i Stockholms Stad och i landstinget. Oavsett valutgången 2014 gissar jag att inte speciellt många av dessa sitter kvar!
Menar du att väljarna inte är nöjda med att man gav bort vårdcentalen Seraffen för en bråkdel av värdet?
Odd skrev:Jag försökte själv bli medlem i partiet med den store ledaren för ett antal år sedan men insåg snart att det fanns någon inneboende sjukdom i strukturen som jag inte tålde så jag gick ur.
Nu är det bäst att vi reder ut det, är Den Store Ledaren = Reinfeldt och Landsfadern = Göran Persson eller tvärt om?
Odd skrev:JohanB skrev:
När du säger så så implicerar du att vi inte skulle ha:
-Byggt Tvärbanan till Solna.
-Byggt Citybanan.
-Renoverat Roslagsbanan.
-Renoverat Lidingöbanan.
-Förlängt pendeltågen till Arlanda och Uppsala.
-Renoverat röda linjen.
Menar du på allvar att vi skulle ha struntat i att investera i detta?
Det räknas inte då det inte har inneburit nya t-banor.
Framförallt så var den riktigt stora grejen Citybanan redan beslutad och igång sen förrförra valet och Tvärbanan till Solna var väl också ett projekt som rullade framåt. Pendeltåg till Uppsala lär väl varit ett projekt som till icke försumbar del drivits på från Upplandshållet och är väl i sammanhanget rätt trivialt. Lidingöbanans renovering är högerpolitikernas projekt. Hur planerna för röda banan såg ut förut känner jag inte till.
spårsnoken skrev:Jo, det blir det ju. Nuvarande 'gröna linje' består ju av tre linjer mot Västerort vid Odenplan. Ska man lägga in en fjärde linje mot Karolinska anses man inte klara det kapacitetsmässigt. Det har varit ett huvudargument mot att bygga T-bana till Karolinska. Tar man däremot bort en linje (som blir 'blå' i stället) kan man ju utnyttja 'tomrummet' för en 'grön' linje till Karolinska i stället.
Ditt resonemang påminner mig om
Det vetenskapliga magasinet molekylen som reder ut varför det är så svårt att schlå´ihjäl é fluga...
Oavsett om 30 tåg per timme söder om Odenplan fördelas på 10 tåg per gren på tre grenar eller 15 tåg per gren på två grenar så påverkar det givetvis inte behövt antal tåg väster om Odenplan (mot Alvik-Hässelby). Orsaken till att man flyttar Hagsätragrenen till blåa banan är för att kunna öka kapaciteten T-Centralen - Gullmarsplan som idag är hårdast belastad på hela tunnelbanan.
mapem skrev:Det enda som oroar mig är att det under den tid det tar att bygga ut alla förbindelsera och få fart på det utlovade bostadsbygganbdet så kan problemen på bostadsmarknaden bli så stora att tillväxten i Stockholmsregionen avstannar.
Den riktigt stora risken är väl att bostadsmarknaden spricker på samma sätt som andra bubblor gjort. Om man räknar in bolån så ligger tydligen Sverige väldigt högt upp räknat i sammanlagd storlek på lån till personer (fysiska och juridiska, privat och offentlig sektor) per capita jämfört med västländerna. Farligt!
spårsnoken skrev:Jo, jag förstår vad Du menar. Men att bara bygga en lillpendel från Odenplan vore ju dumt. Vart skall alla människor ta vägen som kommer med lillpendeln? De kommer ju att överfylla de tåg som finns på gröna linjen i alla fall. Såvitt de inte tar pendeln från Odenplan eller man förlänger Spårväg City till Odenplan....
Bara för att en lillpendel är dåligt så betyder det inte att det är bättre att ta kapacitet från gröna banan.
mapem skrev:En lillpendel som sedan förlängs söderut på något smart sätt, kanske via Lindhagen och Marieberg och vidare mot Liljeholmen och Älvsjö och Globen kanske inte vore fel....Och norrut kan den förlängas mot nordostsektorn.....
Med Odenplan lika dumt utformad som Baker Street på Jubilee Line i London, där man först byggde en gren på Bakerloo och sen använde den grenens befintliga plattformar när Jubilee line blev en egen linje, med resultatet att plattformarna ligger i princip i 90 graders vinkel mot körriktningen. Se
denna karta och titta hur linjen ser ut Bond Street - Baker Street - St. Johns Wood.
TKO skrev:Signalsystem är ju inte SL:s starkaste gren - får jag föreslå en studieresa till London? Väntar man några månader kanske det går att studera ett fungerande "36 tph"-system på den rätt komplicerade Northern Line!
Eller så kan man studera hur fasligt lång tid det tog att få upp turtätheten på Jubilee Line och därmed lära sig hur man INTE ska göra....
Hpdnfk skrev:En viktig detalj: det är inte antalet grenar som är avgörande utan antalet resande på en och samma dubbelspårssträcka. Det finns ingenting negativt i sig med att ha tre grenar istället för två, förutsatt att det inte är för många resenärer totalt. Exempelvis skulle man utan problem kunna ha en tredje gren på Blå linjens norra del med 10-vagnarståg.
Medhåll! Man kan jämföra med att på spårvägen i Göteborg delar fem grenar/linjer (Angered, Bergsjön, Östra Sjukhuset, Kålltorp och Skånegatan) samma dubbelspår en kort bit. Det vore önskvärt med fyrspår men även då får någon linje minst tre grenar.