Vagnkandidater vid kommande spårvagnupphandlingar i Sverige?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Vagnkandidater vid kommande spårvagnupphandlingar i Sver

Inlägg av M_M »

RR skrev:
M_M skrev:Om man vill ha ramper istället för trappsteg så torde golvvärme som gör sig av med fukt och snöslask vara ett måste. Jag förstår fördelarna med ramper men undrar om man inte missar nackdelarna.
I vagnens inre skall det inte behövas värme i rampat golv för att hålla fukt och snöslask borta. Behovet kanske snarare kan finnas om golven inte är rampade, men egentligen knappast då heller om vagnen är väl utförd. Jag ser knappast några nackdelar alls med ramper, d.v.s. om de inte är för branta förstås.
Men endast en liten mängd fukt är farligare på en lutande yta än en större mängd fukt/slask på en planare yta.

Det kan nog vara bra att tänka till kring detta.
tvarbanan22 skrev:Bussar utan AC är varma fyra månader om året. Spårvagnar är kanske varma två veckor en genomsnittlig sommar.
Det stämmer inte, det är olidligt varmt ombord på spårvagnar under längre tid än endast två veckor.
tvarbanan22 skrev:M_M och RR får gärna förklara varför det är så viktigt med AC i spårvagnar när nylevererade SL-bussar inte har AC.
Vad SL gör med sina bussar bör inte vara någon "såhär dåligt kan vi klara oss med"-referens i Göteborg.
darthjpp skrev:Det framgår av förfrågningsunderlaget att ett fåtal vagnar ev. kommer att vara dubbelriktade.
Utan att veta säkert tror jag att de i så fall främst skulle användas vid spårarbeten, där enkelspårsdrift kan komma ifråga. Förr fanns klätterväxlar som användes vid sådana tillfällen, men det är länge sedan jag såg den lösningen i Göteborg. Med ett par tvåriktningsvagnar kan dessa pendla på en avstängd sträcka, enkelspår eller vad som nu bedöms vara den vettigaste lösningen. Det blir helt enkelt fler möjligheter.
Intressant. Undrar om man tänker att det endast ska vara dessa dubbelriktade vagnar som används vid dessa tillfällen, eller att de ska gå att multa med enriktningsvagnar och tillsammans kunna användas som ett "Angeredståg"? Det kanske också framgår hur vagnarna ska fungera om enriktnings- och tvåriktningsvagnar multas med varandra?

P.S. kanske lite synd att Transtech åkte ut.

Tack till sparsnoken för redogörelsen kring CKD/Tatra v.s. Skoda
Skriv svar