Sida 3 av 5
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 17 oktober 2013 12:01
av Kantorn
218 skrev:Odd skrev:Begreppet "Pendeltågen" är egentligen inget annat än begreppet "Tvärbanan", dvs namnet på en bana eller ett trafiksystem.
Pendeltågen är således lokaltåg, men lokaltåg är inte nödvändigtvis Pendeltåg. (Observera att jag skriver "Pendeltågen" som ett namn, med inledande versal).
Enligt Wikipedia så har ordet "pendeltåg" sitt ursprung i en folklig benämning av tågen, spridd via medierna. Pendel avser då att tågen går mellan förort till förort och passerar city snabbt, ungefär som en klockpendel som går mellan ytterlägerna och passerar mitten. De andra lokaltågen passerar ju inte city.
Tvärbanan är ett annat exempel. Egentligen borde den väl heta ringspårvägen, ringen eller liknande då det är på väg att bilda en ring runt stan, men man avsåg här att man reser på tvären mot de befintliga systemen som kan ses som att man reser på längden. Tvärbanan är alltså ett namn på en snabbspårväg, ett modernt begrepp som avser en spårvägsförbindelse som delvis byggs på egen banvall för att få lite högre hastighet. Man skulle kunna kalla en del av spårvägslinjerna i andra städer för snabbspårvägar, exempelvis Angeredsbanan i Göteborg.
Håller helt med Odd! Det finns ju en järnväg som heter Kust-till-Kustbanan som går Göteborg-Kalmar/Karlskrona men det finns ju givetvis massor med järnvägar i Sverige som går "kust-till-kust". Stockholm-Göteborg exempelvis.
Kust-till-Kustbanan är ju inte ens en linje utan två med tanke på att den grenar sig! Men det är ett begrepp helt enkelt som egennamn. Rätt eller fel. Gröna, blå och röda linjerna i Stockholm heter ju det fast det knappast är en linje per bansystem. Ett egennamn helt enkelt oberoende av betydelse (men lite störande är ju just de exemplen).
218
Kust-till-kustbanan har en ännu rörigare historia då den förut gick Karlskrona-Göteborg och Kalmar-Malmö. Sedan kom Öresundstågen och rättade till Malmöförhållandet.
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 17 oktober 2013 13:45
av Verspieder
Boggibussarna verkar ibland ha halkat in på ett bananskal i SL-trafiken, där det sedan länge bara funnits två slags bussar: Kortvagnar på 12 meter samt ledvagnar på 18 meter.
De 15 meter långa boggibussarna verkar ibland tolkas som "kortvagnar" och körs lite varstans på ett flertal olämpliga vägsträckor i länet, även av andra operatörer utöver Arriva. Dock är det intressant att ytterst få vill ta tag i saken, trots att många bevis finns på regelbundna regel- och lagbrott med för tunga fordon. Min favorit är två undermåliga vägar tre mil från varandra, där efter att saken togs upp togs vägskyltarna med skyltad max totalvikt ned. Så kan man ju också lösa saken!
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 17 oktober 2013 18:24
av 218
Kantorn skrev:218 skrev:Odd skrev:Begreppet "Pendeltågen" är egentligen inget annat än begreppet "Tvärbanan", dvs namnet på en bana eller ett trafiksystem.
Pendeltågen är således lokaltåg, men lokaltåg är inte nödvändigtvis Pendeltåg. (Observera att jag skriver "Pendeltågen" som ett namn, med inledande versal).
Enligt Wikipedia så har ordet "pendeltåg" sitt ursprung i en folklig benämning av tågen, spridd via medierna. Pendel avser då att tågen går mellan förort till förort och passerar city snabbt, ungefär som en klockpendel som går mellan ytterlägerna och passerar mitten. De andra lokaltågen passerar ju inte city.
Tvärbanan är ett annat exempel. Egentligen borde den väl heta ringspårvägen, ringen eller liknande då det är på väg att bilda en ring runt stan, men man avsåg här att man reser på tvären mot de befintliga systemen som kan ses som att man reser på längden. Tvärbanan är alltså ett namn på en snabbspårväg, ett modernt begrepp som avser en spårvägsförbindelse som delvis byggs på egen banvall för att få lite högre hastighet. Man skulle kunna kalla en del av spårvägslinjerna i andra städer för snabbspårvägar, exempelvis Angeredsbanan i Göteborg.
Håller helt med Odd! Det finns ju en järnväg som heter Kust-till-Kustbanan som går Göteborg-Kalmar/Karlskrona men det finns ju givetvis massor med järnvägar i Sverige som går "kust-till-kust". Stockholm-Göteborg exempelvis.
Kust-till-Kustbanan är ju inte ens en linje utan två med tanke på att den grenar sig! Men det är ett begrepp helt enkelt som egennamn. Rätt eller fel. Gröna, blå och röda linjerna i Stockholm heter ju det fast det knappast är en linje per bansystem. Ett egennamn helt enkelt oberoende av betydelse (men lite störande är ju just de exemplen).
218
Kust-till-kustbanan har en ännu rörigare historia då den förut gick Karlskrona-Göteborg och Kalmar-Malmö. Sedan kom Öresundstågen och rättade till Malmöförhållandet.
Nej, Kust-till-Kustbanan har alltid varit Göteborg-Kalmar/Karlskrona. Sträckan Alvesta-Malmö benämns Södra stambanan. Däremot så är det möjligt att trafiklinjen Kalmar-Malmö någon gång benämnts "Kust-till-Kust" med anspelning på att den trafikerar den sträckan men då pratar vi om en trafiklinjes namn.
218
Re: Arriva och trafiken
Postat: fredag 18 oktober 2013 9:09
av Kantorn
218 skrev:Kantorn skrev:
Kust-till-kustbanan har en ännu rörigare historia då den förut gick Karlskrona-Göteborg och Kalmar-Malmö. Sedan kom Öresundstågen och rättade till Malmöförhållandet.
Nej, Kust-till-Kustbanan har alltid varit Göteborg-Kalmar/Karlskrona. Sträckan Alvesta-Malmö benämns Södra stambanan. Däremot så är det möjligt att trafiklinjen Kalmar-Malmö någon gång benämnts "Kust-till-Kust" med anspelning på att den trafikerar den sträckan men då pratar vi om en trafiklinjes namn.
218
Sant. Mittåt.
Re: Arriva och trafiken
Postat: fredag 18 oktober 2013 10:03
av 218
Kantorn skrev:218 skrev:Kantorn skrev:
Kust-till-kustbanan har en ännu rörigare historia då den förut gick Karlskrona-Göteborg och Kalmar-Malmö. Sedan kom Öresundstågen och rättade till Malmöförhållandet.
Nej, Kust-till-Kustbanan har alltid varit Göteborg-Kalmar/Karlskrona. Sträckan Alvesta-Malmö benämns Södra stambanan. Däremot så är det möjligt att trafiklinjen Kalmar-Malmö någon gång benämnts "Kust-till-Kust" med anspelning på att den trafikerar den sträckan men då pratar vi om en trafiklinjes namn.
218
Sant. Mittåt.
Strunt samma! Belyser väl bra effekten av ologik!
218

Re: Arriva och trafiken
Postat: fredag 18 oktober 2013 21:18
av Thomas Lange
Kanske dags att återgå till ämnet.
Trafiklandstingsrådet uppmanar trafikförvaltningen ...
http://www.moderaterna.net/christer/
Re: Arriva och trafiken
Postat: tisdag 22 oktober 2013 16:59
av RR
Hmm ... ?? Man frågar sig hur CGW genom sin pressekreterare tänker sig att en utbyggnad av RB skulle kunna eliminera risken för lövhalka i samband med att ett tåg skall kopplas till en trasa för bortbogsering. Kanske genom att man tack vare dubbelspår (om det nu inte redan är ett sådant på platsen) skulle kunna närma sig trasan från andra hållet? Men i övrigt håller jag gärna med om att RB bör byggas ut!
Funderar
/Ragnar Thörnblom
Re: Arriva och trafiken
Postat: tisdag 22 oktober 2013 17:29
av leifd
RR skrev:
Hmm ... ?? Man frågar sig hur CGW genom sin pressekreterare tänker sig att en utbyggnad av RB skulle kunna eliminera risken för lövhalka i samband med att ett tåg skall kopplas till en trasa för bortbogsering. Kanske genom att man tack vare dubbelspår (om det nu inte redan är ett sådant på platsen) skulle kunna närma sig trasan från andra hållet? Men i övrigt håller jag gärna med om att RB bör byggas ut!
Funderar
/Ragnar Thörnblom
Jaja, lövhalka är ju ett känt fenomen. men såna saker som magnetskenbromsar skulle ju kanske kunna vara bra, för att få stopp på skiten i krisläge, men de verkar inte direkt va nått SL satsar på i någon större utsträckning.
Sen vet ja ju inte om SL använder sej av spårhalkbekämpning som Trafikverket gör ? Här finns en länk till
InfraNords hemsida.
Nu vet jag ju att SL alltid vill hitta på sina egna metoder, "uppfinna hjulet på nytt", men att bygga dubbelspår istället för att spårhalkbekämpa verkar långsökt.
Re: Arriva och trafiken
Postat: tisdag 22 oktober 2013 17:59
av R.Lindmark
Tror händelsen skedde i Bvv där är det dubbelspår vad det nu gör för nytta i detta fallet. På RB tvättas spåren med någon form av spårtvättsvagn. Hur ofta det görs vet jag inte.
Re: Arriva och trafiken
Postat: tisdag 22 oktober 2013 20:05
av leifd
R.Lindmark skrev:Tror händelsen skedde i Bvv där är det dubbelspår vad det nu gör för nytta i detta fallet. På RB tvättas spåren med någon form av spårtvättsvagn. Hur ofta det görs vet jag inte.
Det provade Trafikverket (då Banverket) också en gång i tiden. Funkade inget vidare. Electra Gel däremot, som beskrivs i länken till InfraNord, fungerar mycket bra.
Re: Arriva och trafiken
Postat: onsdag 20 november 2013 22:13
av 1
Kommer Ni ihåg vad jag skrev som svar på Leif Steens inlägg om Arriva....;
1 skrev:Leif Steen skrev:
I annan tråd har jag kritiserats för att bara vilja häckla Arriva, men........verkligheten ser ut på detta sätt..
Hej Leif,
Fortsätt Du att häckla Arriva. Ett bolag som är ett tydligt bevis på att SL vid "prekvalificering" inför anbudsgivning inte följer sina egna riktlinjer. Ett råttbo till bolag bland andra multinationella jättar som aldrig redovisat en spänn i resultat p.g.a. systematisk dumpning av anbud. En dumpning som medfört att alla svenska trafikföretag slagits ut ur marknaden. Nu sitter SL i knät på dessa bjässar vilket tydligt visas att man skall "förhandla" om vitesbelopp.
Årligen tillför ägaren Deutsche Bundesbahn gigantiska belopp för att hålla Arriva Sverige flytande. En enligt EU-direktiven otillåten finansiering som DB mörkar genom "penningtvätt" - d.v.s. de skickar pengarna via olika bulvanföretag i Europa i avsikt att de inte skall kunna spåras.
F.n. pågår en process i Bryssel sedan nästan två år för att till ett stopp på otyget. Lyckas det så är det finito med Arriva.
Läs gärna också;
http://www.bussmagasinet.se/2013/10/led ... pa-arriva/
Vänliga Hälsningar / Richard
EU:s kvarnar mal långsamt, men de mal hela tiden.
Ikväll den 20 november 2013 är en av de största nyheterna i Tyskland att EU beslutat åtala "The Government of the Federal Republic of Germany, the sole owner of Deutsche Bahn using State funds to finance its operations in Sweden (Arriva)".
Samtidigt kommer också en begäran om interimistisk inhibition av fortsatt ekonomiskt stöd till Arriva under det att rättsprocessen pågår. Och då faller väl korthuset...?
Hälsar / Richard
Re: Arriva och trafiken
Postat: onsdag 20 november 2013 22:24
av Hechtwagen
Oj! Tack 1 för att du delgav oss detta! Och Arriva lär väl få svårt att låna pengar på annat håll efter detta!
Re: Arriva och trafiken
Postat: onsdag 20 november 2013 23:21
av Verspieder
1 skrev:EU:s kvarnar mal långsamt, men de mal hela tiden.
Ikväll den 20 november 2013 är en av de största nyheterna i Tyskland att EU beslutat åtala "The Government of the Federal Republic of Germany, the sole owner of Deutsche Bahn using State funds to finance its operations in Sweden (Arriva)".
Samtidigt kommer också en begäran om interimistisk inhibition av fortsatt ekonomiskt stöd till Arriva under det att rättsprocessen pågår. Och då faller väl korthuset...?
Hälsar / Richard
Jag betvivlar inte alls dina uppgifter, men det vore ändå trevligt med lite länkar till läsvärda sidor i ämnet.
Engelsk- och tyskspråkiga är inget hinder.
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 7:00
av R.Lindmark
Om det är som 1 säger så måste jag lyfta på hatten till den som handlat upp trafiken.
Stockholm har en väl fungerande trafik till ett billigt pris. Man brukar ju säga att kvalitet kostar men i det här fallet slipper SLL stå för notan utan den tyska staten betalar.

Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 8:45
av Leif Steen
Det som bekymrar i sammanhanget är att den sunda konkurrensen sätts ur spel. Kul för landstingets skattebetalare att tyskar subventionerar vår trafik i dag, men i morgon då?
OK det är dock allt i från klart att Tyskland och DB verkligen fälls. Men det visar ju att EU menar allvar. Undrar hur Trafikförvaltning SLL och politiken hanterar frågan?
Med vänlig hälsning
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 9:39
av BSB101
Leif Steen skrev:Det som bekymrar i sammanhanget är att den sunda konkurrensen sätts ur spel. Kul för landstingets skattebetalare att tyskar subventionerar vår trafik i dag, men i morgon då?
Visst, vid nästa upphandling ökar säkert priset men fram till dess har SLL haft ett förmånligt avtal. Sedan gäller det bara att SLL har sett till att ha tillräckliga bankgarantier eller dylikt ifall det skulle bli KK.
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 10:55
av Verspieder
R.Lindmark skrev:Om det är som 1 säger så måste jag lyfta på hatten till den som handlat upp trafiken.
Stockholm har en väl fungerande trafik till ett billigt pris. Man brukar ju säga att kvalitet kostar men i det här fallet slipper SLL stå för notan utan den tyska staten betalar.

Men under tiden går de anställda runt och vantrivs. Sjukskrivningar lär inte direkt minska av nuvarande utformning. Är det verkligen värt det?
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 11:49
av 1
Verspieder skrev:
Jag betvivlar inte alls dina uppgifter, men det vore ändå trevligt med lite länkar till läsvärda sidor i ämnet.
Engelsk- och tyskspråkiga är inget hinder.
Jezz, det finns mycket att hitta om man gräver på nätet. Men något får Du väl göra själv.
Dock kan jag citera ett utdrag ur själva åtalsanmälan (tysk läsövning!);
"Es dürfe nicht sein, dass die DB solches Geld nutze, um ausländische Bahn-Konkurrenten zu kaufen oder es in Lkw-Speditionen und Luftfracht zu stecken. Vielfach beklagt wurde auch,
dass die DB beispielsweise über ihre Tochter Arriva in ausländischen Busmärkten mit Dumpingpreisen auftrete und dort private Busunternehmen in den Konkurs gezwungen habe."
EU:s jurister och ekonomer har grävt i DB:s bokföring och funnit att man mörkat sina illegala statssubventioner till ex. Arriva genom att bokföra det på konton tillhörande järnvägsdriften i Tyskland. Snacka om kreativ bokföring!
Hälsar / Richard
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 13:12
av NerdBoy
R.Lindmark skrev:Om det är som 1 säger så måste jag lyfta på hatten till den som handlat upp trafiken.
Stockholm har en väl fungerande trafik till ett billigt pris. Man brukar ju säga att kvalitet kostar men i det här fallet slipper SLL stå för notan utan den tyska staten betalar.

Vi som åkte buss med Arriva i Norrort förra vintern kan knappast kalla den trafiken för väl fungerande. Och Arriva har väl fortfarande bara betalat en bråkdel av "böterna" till SL?
Ni som har koll på det juridiska, vad händer om Arriva gör konkurs? Kan SL (eller Trafiknämnden?) utse en ny operatör med kort varsel, eller måste det till en ny upphandling?
Re: Arriva och trafiken
Postat: torsdag 21 november 2013 13:24
av Christer J
NerdBoy skrev:R.Lindmark skrev:Om det är som 1 säger så måste jag lyfta på hatten till den som handlat upp trafiken.
Stockholm har en väl fungerande trafik till ett billigt pris. Man brukar ju säga att kvalitet kostar men i det här fallet slipper SLL stå för notan utan den tyska staten betalar.

Vi som åkte buss med Arriva i Norrort förra vintern kan knappast kalla den trafiken för väl fungerande. Och Arriva har väl fortfarande bara betalat en bråkdel av "böterna" till SL?
Ni som har koll på det juridiska, vad händer om Arriva gör konkurs? Kan SL (eller Trafiknämnden?) utse en ny operatör med kort varsel, eller måste det till en ny upphandling?
Man kan göra en direktupphandling eller tillfälligt ta över verksamheten själv (mindre troligt). Sen bör man nog ta sig en stund och fundera över hur man går vidare. Det är nog inte bara att köra på som tidigare med hur man upphandlar trafik.